Murtuneen jalan treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emilie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos kellään kokemusta murtuneen jalan (nilkan) treenauksesta? Vieläpä sellaisesta tapauksesta, jossa jalka on jouduttu leikkaamaan.

Esimerkiksi kuinka pian kipsin poiston jälkeen pystyitte aloittamaan kevyen salitreenin? Entä palautuiko jalka suurinpiirtein entiselleen, eli kestääkö se nykyisin normaalia treeniä?

Emilie sanoi:
Onkos kellään kokemusta murtuneen jalan (nilkan) treenauksesta? Vieläpä sellaisesta tapauksesta, jossa jalka on jouduttu leikkaamaan.

Esimerkiksi kuinka pian kipsin poiston jälkeen pystyitte aloittamaan kevyen salitreenin? Entä palautuiko jalka suurinpiirtein entiselleen, eli kestääkö se nykyisin normaalia treeniä?

On kyllä niin paljon vammoista ja leikkauksen onnistumisesta ja kaikesta muustakin kiinni, että suosittelisin kysymään lääkäriltäsi tota asiaa. Ei kukaan muu sitä oikeen voi kyllä tietää.

Minulla ei ainakaan jäänyt aikanaan murtuneesta _kädestä_ mitään ongelmia, vaikka se operoitiin kahteenkin kertaan... Naulatkin oli ja kaikki. Pitkän aikaa se oli semmoinen ikävän tuntoinen, eikä niitä RHP-treenejä voinut aivan täysillä vetää. Kyllä ne luut paranee, pitää vaan malttaa oottaa.

Edit: kirotusvire.

amf sanoi:
On kyllä niin paljon vammoista ja leikkauksen onnistumisesta ja kaikesta muustakin kiinni, että suosittelisin kysymään lääkäriltäsi tota asiaa. Ei kukaan muu sitä oikeen voi kyllä tietää.

Näinhän se asia tietysti on, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia miten parantuminen on ihmisillä yleensäkin sujunut.

Joo, kyllä se jalka ihan normaaliksi palautuu. Ensimmäisen vuoden se on semmoinen, että murtumakohtaan sattuu, mutta kyllä se siitä tottuu. Itsellä tuli lopetettua jääkiekko katki menneen käden takia (tuli luu muutaman sentin ulos). Luulin että kyllä se muutaman kuukauden päästä kunnossa on ja lähdin reenaamaan heti kun sain kipsin pois. Käteen sattui koko ajan ja päätin lopettaa ja nyt ottaa tosissaan päähän. Olisimpa jaksanut odottaa edes sen puolivuotta :wall: :curs:

Maltti on näissä asioissa tärkeintä. Kuukauden verran liian aikaisin aloitettu treeni saattaa tuoda helposti puoli vuotta lisää toipilasaikaan. Pahimmassa tapauksessa saattaa jalasta tulla loppuelämäksi muisto omasta tyhmyydestä.

Se murtunut kohta on kyllä uskomattoman pitään kipeänä. Itsellä murtui pari vuotta sitten kämmenluu, siis iha pieni hiusmurtuma tuli eikä tarvinnut edes kipsata. Lasta oli kolme viikkoa ja yhteensä 5 viikkoa olin poissa salilta. Mutta vielä 3 kuukauden jälkeenkin se vihlaisi jos vaikka kolautti kätensä johonkin. Ja tämä on kuulemma ihan normaalia ja kun lääkäri antaa luvan treenata, niin kivusta huolimatta voi treenit (ainakin tän kaltaisissa vammoissa mitä mulla oli) treenata niin kovaa kuin pää kestää.

Mulla itsellä oli vuonna 2002 oikea olkavarsi poikki. Muistaakseni 1 viikko kantositeessä + 8 tai 9 viikkoa sellainen kipsin tapainen. Senkin jälkeen vielä tosi varovasti elelin sen käden kanssa jonkin aikaa vaikka lääkärit sanoi että kestää jo mutta omaan takaraivoon jäi semmonen varominen. Ajan kuluessa sitten unohti sen ja nyt on kyllä käsi paremmassa kunnossa kun koskaan (lihaksiston osalta siis).

Emilie sanoi:

Mulla oli nilkkan luut poikki ja raudotettuna.

1. Neuvo, käveli sillä jalalla niin paljon kun voi.. Nojoo, tietenkin sen mukaan mitä lekuri antaa lupaa jne. ja noudata jumpaaohjeita (varpaan heiluttelut yms..)

2. Neuvo.. kävele enemmän vaikka :itku:

Siteen kun olet kävellyt kipsin poistoon on aika konkata sauvoilla kotio.. tai ainakin niin pitkälle kun pystyy...

ja taas, kävele.

Aika pian se jalka siitä vetryy. Itellä ny ei niin kovin kuihtunut ollut pohkeesta tai reidestä, vaikka oli kipsissä 2kk (nojoo, ripa kinttu olin ennestään).

Sitä en osaa sanoa kuinka punttisalin kannalta ennalleen palaaminen tapahtuu, kun en tuolloin treenannut muutenkaan. Mutta kävelykunto tuli hyvin nopeasti. Alkuun aristi jne, mut kullä se siitä. Juosta en kunnolla pystynyt niin kauvan kun raudat oli jalassa (pari vuotta). Mutta heti kun raudat otetiin pois, niin pysty kivuitta juokseenkin.

Kevyen salitreenin kyllä luulis pystyvän aloittamaan hyvinkin pian. Ehkä ongelmallisempaa on nilkan liikkuvuus alkuun. Luulisin että sitä kannattaa treenata. Samoin kun reisi-ojennuksia kevyellä painolla ja jalka hitaasti täysin suoraksi (meneeköhän se vähän ylikin) ja pitkiä sarjoja.

Heavy-rock sanoi:
Aika pian se jalka siitä vetryy. Itellä ny ei niin kovin kuihtunut ollut pohkeesta tai reidestä, vaikka oli kipsissä 2kk (nojoo, ripa kinttu olin ennestään).

Minulla taas, vaikkei niitä lihaksia kädessä paljoa ollutkaan, ehti kuudessa viikossa lihaksisto aivan rapistua. En jaksanut maitopurkkia nostaa. Mutta tuohonkin varmasti olisi auttanut kaikennäköisten puristusten tekeminen ym, omaa tyhmyyttä varmasti oli. Äkkiä se siitä palautui.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä murtui vuosi sitten nilkka. Leikattiin ja siellä on vieläkin kuusi ruuvia, jotka tulevat sinne jäämäänkin. Kipsi oli kuusi viikkoa ja pohje oli tietysti täysin onneton aluksi. Reidestäkin lähti pari senttiä.
Reisiojennusta tein kipsi jalassa muutaman kerran ja yritin tosiaan jumppailla reippaasti. Kipsin poiston jälkeen en saanut ylim. painoa jalalle asettaa, joten siinä sitten vaan opettelin kävelemään jne.
Aika pian sillä pystyi treenailemaan, kolmen kuukauden kuluttua leikkauksesta otin jo sadalla kilolla etukyykkyä ja pystyin tekemään pohkeillekin jotain. Nyt nilkka kestää aivan hyvin treeniä eikä ole arka tai kipeä.

Back
Ylös Bottom