Tässä tulee aloitteleville karpaaseille muutamia vinkkejä hiihtotekniikkaan ja suksen valintaan:
- Sekä perinteisellä että luistelutyylillä hyvää tekniikkaharjoitusta on sauvoitta hiihto. Tekniikassa on mitä ilmeisimmin paljon hiomista jos ei pysty hiihtämään perinteistä tasaisella ja luistelua loivaan alamäkeen ilman sauvoja rennosti ja pitkällä liu'ulla. Perinteisen suksissa pitää tietysti olla pitovoitelu kohdallaan että tämä onnistuu.
- Luisteluhiihdossa mogren- (sauvatyöntö liukuvalle sukselle joka toisella potkulla) ja wassberg- (sauvatyöntö liukuvalle sukselle joka potkulla) tekniikoissa paino jalkaterän ulkosyrjälle, potkut terävät ja liu'ut pitkät, rennot ja tasapainoiset. Potkun jälkeen jalka palautuu liukuvan jalan viereen, monilla kuntohiihtäjillä se roikkuu kaukana sivulla ja liian ylhäällä, jolloin näyttää siltä kuin olisi paskat housussa. Pää ja vartalo hartioita ja lantiota myöten kääntyy liu'un suuntaan: ikäänkuin hyökätään kehon painopisteellä liukuvan suksen päälle.
- Perusluistelussa (suksi ja sauvat tulevat latuun yhtäaikaisesti eli tekniikka jota hiihdetään ylämäkeen) etujalan suksea viedään kunnon askeleella eteenpäin samalla kun venytetään potkua taaksepäin. Oikein jyrkässä ylämäessä voi hartioiden kierrolla saada lisävääntöä sauvatyöskentelyyn, tällöin toinen käsi on vähän edempänä kuin toinen ja etummaisen käden hartia kiertyy eteenpäin. Pidemmät työnnöt saa kuitenkin aikaiseksi kun pyrkii tekemään puhtaan tasatyönnön.
- Tasatyöntöön voima tulee vatsalihaksista ja osittain myös lonkan koukistajista. Työnnön alkuvaiheessa lantio viedään eteen, polvet ja lonkat ojennetaan suoraksi ja kyynärpäät lukitaan n. 120 asteen kulmaan. Pää lähtee viemään painoa alaspäin, vatsalihaksilla tiukka rutistus ja polvet koukistetaan jolloin saadaan enemmän painoa alas. Työnnön loppuvaiheessa, kun kädet ovat polvien tasalla, rytkäytetään ojentajalihaksilla kädet suoraksi. Käsien liike pitäisi olla työnnön loppua kohti kiihtyvä.
- Sekä perinteisellä että luistelutekniikalla potkuissa lantio voimakkaasti mukana. Luistelussa ehkä helpottaa lantion kiertoa kun taittaa potkaisevan jalan polvea sisälle päin. Tasapaino pysyy paremmin kun pitää tukijalan polven tarpeeksi koukussa että painopiste on riittävän alhaalla. Perinteisessä potku on samanlainen kuin potkukelkalla potkutellessa, potkaiseva jalka ja samalla lantio ojentuu tarpeeksi taaksepäin.
- Hyvän perinteisen suksen merkki: kun sukset puristetaan siteiden kohdalta yhteen pohjat vastakkain, suksien kärki avautuu niin että sinne saa hyvin ujutettua sormen väliin. Painealueiden (alueet pitovoidealueen molemmin puolin, näissä muodostuu suksen luisto enimmäkseen) kohdalla suksi saa olla melkoisen jäykkä. Pitoalueella suksien väliin jäävä rako eli jalkavuus ei pakkaskelin suksilla saa olla liian suuri, muuten suksea ei saa kunnolla pitämään. Vastaavasti vesikelin suksessa pitoalueen eli voidepesän täytyy olla tarpeeksi korkea että sinne mahtuu liisterikerros. Liian korkeaa jalkavuutta voi yrittää parantaa puristamalla sukset ruuvipuristimella siteen kohdalta yhteen, viemällä sukset pariksi tunniksi n. 80-asteiseen saunaan. Ruuvipuristin kannattaa ottaa pois vasta kun sukset ovat jäähtyneet jotta suksien liimaus jähmettyy haluttuun muotoon.
- Hyvän luistelusuksen tunnusmerkki: olipa suksi mille tahansa kelialueelle tarkoitettu, niissä pitää olla hyvä loppujännitys, kun suksia puristetaan yhteen pohjat vastakkain. Lumikelin suksessa alkujännitys voi olla vähän löysempikin, jolloin suksen hiihdettävyys pehmeällä lumikelillä on parempi, mutta vesikelin sukset saavat olla kunnolla jäykät että suksen ja ladun väliin jäävä rako katkaisee veden pintajännityksestä johtuvan imuefektin. Suksen suuntavakavuus riippuu aika paljon loppujännityksestä, mutta uusissa luistelusuksissa oleva tiimalasileikkaus (suksen pohja on keskikohdasta vähän kapeampi kuin päistä) parantaa sitä myös huomattavasti. Myös Salomonin Pilot-mallin siteet ja niihin sopivat monot antavat paljon vakaamman liu'un kuin vanhemmat SNS- "standardin" mukaiset.
- Jos rahat vain riittävät, kannattaa suksiostoksilla suosiolla mennä kilpasuksien osastolle. Kombivehkeisiin ei kannata edes vilkaista.
Pistän lisää asiaa jos tulee vielä jotain mieleen.