Murtomaahiihto vs. luistelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VZ58
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen vanhan koulukunnan eli perinteisen miehiä. Ostin juuri tänä talvena uudet murtsikat ja kyllä hiihto maistuu salitreenien ohella. Ainut vitutuksen aihe on huonosti hoidetut ladut jolloin välillä tuntuu kuin hiihtäisi tasamaalla ilman latuja, eli sukset pääsevät nuljuamaan sivuttaissuunnassakin.

Mitä mieltä näiden kahden tyylin välisistä eroista? Itse en muista milloin olisin edes luistelua kokeillut, mutta muistelisin että tekniikan oppimisen jälkeen se on erittäin kevyttä jos vauhti pysyy kurissa ja ladullakin näkee paljon ihmisiä jotka hiihtävät todella hiljaa luistellen, näinköhän siinä edes syke nousee kovin korkeaksi? Itsellä ainakin reipas murtsikkatyyli, kädet reilusti mukana ja reippaat potkut, nostattavat sykettä ja paita on läpimärkä 8 km lenkin jälkeen johon menee aikaa 30-40 minuuttia. Kaloreitahan tuossa varmaan palaa myös mukavasti!

Sitten jos jollain olisi mielessä treenivinkkejä eli kannattaako hiihdossa harrastaa ns. vauhtileikittelyä tai vastaavaa joka on tuttua juoksuhommista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Molemmat tyylit kivoja, luistelutekniikalla pakkaa syke nousemaan tosin jo liian korkeallekkin varsinkin jos tekniikka ei ole kohillaan jolloin se ns. hiljaa hiihtäminen on vaikeampaa kuin perinteisessä varsinkin ylämäkien kohdalla. Kun järvien jäät kestävät hiihtämistä niin luistelutyylillä on mahtava kiitää pitkin järveä auringon paistaessa ja sykekin pysyy paremmin kurissa.

Perinteisen hiihtotyylin miehiä täälläkin. Olen kokeillut luistelutyyliä mutta käy selkään ja polviin, johtuu varmaan huonoista varusteista ja huonosta tekniikasta. Hiihdossa saa joka tapauksessa helposti sykkeet nousemaan: murtomaahiihto reipasta vauhtia tasaisessa maastossa antaa ainakin mulle samat sykkeet mitä käveleminen kävelysauvoilla mäkisessä maastossa. Ja murtomaahiihdossa 140-150 sykkeet ei tunnu läheskään niin rasittavalta kuin sauvakävelyssä, en tiedä mistä tämä "hiihdon helppous" johtuu. Tietysti kun on pennusta saakka hiihtänyt talvella niin siihen on tottunut paremmin.

Hyökkäämällä mäkeen

Omistan molemmat sukset. Eli tulee hiihdeltyä molempia lajeja. Kyllä meikäläinen on kuitenkin noita pertsamiehiä. Luistellessa pakkaa vauhdit nousta liian koviksi ja Mr. Sippis tulee kylään. Olen funtsaillut, että paremmalla vapaan tekniikalla saisi enemmän irti, ei tarttis lisätä vauhtia ettei kaadu. Pertsaa voi vedellä rauhassa ja vauhti pysyy paremmin kontrollissa. Löysät lenkit pertsalla ja happolenkit vapalla. KOSKA TULEE TARLVI HEI!! :worship:

luistleun kannattaja mie! n.24km tälel vuodelle tullut lykittyä, stana suvikelit vei vaan lumet veks, jos nyt kohta alkais taas uudestaan ladulle

Kumpikin käy miulle, ja omistan kummankin tyylin sukset. Liian vähän kuitenkin tulee hiiheltyä talvessaan, hyvä jos vähän päälle 100 km. Yleensä kuitenkin luistelen, koska silloin ei tarvitse laittaa pitovoiteita pohjaan. Joskus lähden liian lujaa matkaan, ja se Mr Sippis on miunkin hyviä tuttuja. Viimeksi tosin maltoin mieleni, ja luistelin lopulta n. 8 km ihan leppoista tahtia. Juzzazin kanssa samaa mieltä järven selästä. Ootahan pääsiäislomaa ja hankikelejä, silloin mennään mökille sujuttelemaan järvellä. Viime vuosina olen kuitenkin oppinut arvostamaan perinteistä uudelleen, ja "pertsikoin" ainakin pari kertaa talvessaan.

Osaan teoriassa voidella sukset, mutta välineet ja paikka puuttuvat. Lisäksi olen kranttu kelin suhteen. Vasta tosi hyvällä ilmalla vaivaudun hiihtämään. Perinteisen lenkeillä on kiva treenata ojentajia ja vatsaa lykkimällä käsivoimin jopa loivat vastaleet. Sellaisia vetoja teen silloin tällöin.

Perinteisellä tykätään täälläkin mennä, tosin tulee aina välillä vedeltyä myös luistelulla.
Yleisin virhealue mitä ihmiset tekee hiihtäessä luistellen, on tasapainon hallinta oikealle kohdalle. Vaikka se tuntuukin niin yksinkertaiselta asialta, niin hirveän moni ei osaa siirtää painoa aina vetävälle jalalle, jolloin jalan rasitus vähenee huomattavasti kun sen ei tarvitse pitää jalkaa oikeassa asennossa vaan voi levätä suoraan suksen "päällä". Näin paperilla selitettynä. :rolleyes:

kuinkas pitkiä matkoja sitä muilla tulee normaalisti hiihdettyä? Itse olen tykännyt paikallisen pururadan hiihtoladuilla vedelle sellaisia 5-12km lenkkejä, tosin huonot kelit on haitanneet hemmetisti menoa. :(

Itsekkin hommasin vasta jokunen aika sitten sukset, oli taukoa jotain 11v kun viimeksi hiihdin, mutta kyllä se siitä äkkiä lähtee menemään. Varusteetkin hiukka parempia verrattuna noihin 10v vanhoihin vehkeisiin.

Luistellen tykkään mennä, sato tai paisto.. Yleensä 12-16km lenkkejä
pururadalla tai hiihtoreiteillä. Nyt on tullut 60-70km viikkoon hiihdeltyä, on kyllä noi kelit sellasia ettei paljon pitempää lenkiä pääse/kehtaa lähtee tekemään.. :(

Lenkkien pituus riippuu ajasta, päivästä ja kelistä. Kun koulu lähtee laskettelureissulle, eräs ope lähtee oikein pitkälle hiihtolenkille muiden suunnatessa mäkeen. Niinä päivinä saattaa tulla jopa 30 km. Tavallisina arki-iltoina vain runsaat 5 km. Tavallisena lauantaina/sunnuntaina ja hiihtoloman arkipäivinä siinä 10 - 15 km. Kurjalla kelillä tyssäytän lenkkini surutta viiteen kilsaan oli aikaa eli ei tehdä pitempikin lenkki.

Tää hesan talvi on iha persuuksista en oo hiihtänyt kun jotain 100 km yhteensä. Viimeksi paloheinässä pariviikkoa sitten, nyt siellä on joku tynkälatu väkisin yritetty pitää. Ei taida noille järvenjäille tänä talvena päästä. Yleensä lykin jotain tunnin kerrallaan, viikonloppuisin teen yleensä vähän pidemmän lenkin jos vaan olis lunta. On tullut nyt vaan käveltyä ja sauvakäveltyä sekä jokusen kerran juoksua(jos sitä voi juoksuksi kutsua)

Ääni perinteiselle tyylille täältä. Luistelu on raskasta, varsinkin mäkisessä maastossa varsinaista murhaa, ja sitäpaitsi teknisesti vaikeampaa kuin pertsa. Luojan kiitos Jelena Välbe ei kilpaile enää, teki joka kerta pahaa katsoa sitä polvet-taipuu-sisäänpäin-joka-potkulla -"luistelua"... :eek:

Juzzazin tavoin olen itsekin täysin kypsä tähän Helsingin nk. talveen, ei toivoakaan minkäänlaisesta talviurheilusta näillä leveysasteilla... Noh, onneksi täältä pääsee pian pois, pois pohjoiseen päin! :)

Oletteko muuten jo ehtineet kokeilla näitä uusia pitoteippejä? Joululomalla tuli testattua Rexin teippi - ja hyväksi havaittua! :thumbs:

Mniska sanoi:
luistelu=raskasta
pertsa=kevyempää

riippuu kunnosta kumpi on parempi
Kyllä noinkin mutta mun ikäisillä 38v vaikuttaa myös se että nuoruudessa hiihdettiin ainoastaa pertsaa. Opettelin ton vapaan vasta pari vuotta sitten
ja tekniikka vaikuttaa tohon raskauteen paljon. Pakkaa olemaan toi vapaan hiihtäminen semmosta pomppimista ja hiljaa ei meinaa osata sillä hiihtää ollenkaan varsinkaan ylämäissä, tosin sain vähän opetusta ihan oikeelta hiihtäjältä ja nyt on ruvennut helpottamaan.

ei mun lapsuudessa ainakaan koulussa hiihdetty, eli se on tarvinnut vapaa-ajalla itse opetella.
kyllä kyllä vapaa on raskaampaa koska sillä ei pääse hiljaa, tai kai sillä pääsee mut se taitaa olla sit jotain tallustelua.
kyllähän uintikin on kevyempää kun osaa uida hyvin.

Mniska sanoi:
luistelu=raskasta
pertsa=kevyempää

riippuu kunnosta kumpi on parempi

Entäs jos hiihdetään sama kilometrimäärä samaa vauhtia, kumpi käy raskaammaksi? Olettaen et molempien tekniikka on kunnossa.

IMO, 10vuotta kilpaa hiihtäneenä, vapaa. Silloin, kun tekniikka on kunnossa se on niin paljon kevyempää, sujuvampaa, taloudellisempaa ja kivempaa..

Vapaalla vaan, kannattaa treenata tasapainoa jotta saa pitkät liut, niin kyllä helpottaa. Kunnolla vaan paino suksen päälle ja pitkät potkut! :thumbs:

Ja ihan hyvä harjoitella myös eri tekniikat eri maastoihin, perusluistelu, mogren ja wassberg. Näilläkin säästää jo paljon voimia, kun osaa käyttää tekniikat hyväkseen maaston mukaan.
Ja pohjalla tietenkin hyvä luisto!

Juuri tuli tehtyä talven ensimmäinen lenkki. Vapaalla mennään, perinteisen suksia en edes omista. Vapaasta tykkään kun en jaksa pelata voiteiden yms. kanssa. Rankkaahan tuo etenkin näin talven ekalla lenkillä oli, mutta olo lenkin jälkeen on todella mahtava! Tekniikassa on vielä paljon hiomista (aloitin viime talvena) ja kaikki nuo mogrenit ja wassbergit ovat vielä ihan utopiaa... haastettakin siis riittää :) Lenkkien pituus 7,5 - 10 km.

Jep

Pertti 123 sanoi:
Luistelua suosittelen. Teknisesti vaativampi, koordinaatiota ja tasapainoa kehittävä, vauhdikkaampi, tehokkaampi, hauskempi...

Totta, mutta en suosittele juoksijalle (siis kilpa sellaiselle). Pertsa on varmenpi kun pyritään olemaan juoksukunnossa. :eek:
Muistelin vaan että olit itse ainakin näillä sivuilla nepan juoksija.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom