Munuaiskivet / Virtsakivet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Lähditkö autolla, taxilla vai lanssilla? En tiedä miksi mua kiinnostaa :) Uusiutko kohtaus vai tuliko vain kerran?

Appiukko vei himasta ensiapuun, siellä hetki, sit piikit ja lanssilla keskussairaalaan. Tietokonetomografian kautta takas kotiin taksilla. Kai ne tutki ettei oo tukoksia.

Kohtaus on ollut jokaisena kolmena kertana vain kerran. Pysynee lääkityksellä "aisoissa". Noiden piikkien jälkeen ei kestänyt edes seisallaan, ei paljon autolla ajella :)

Jatkossa mulla tulee olemaan litalginia aina himassa ja heti kun alkaa oireilla, pari nappia huuleen ja sairaalaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Multa löytyi virtsakivi tänään tehdyssä tietokonetomografiassa ja röntgenissä. 4 x 3mm kokoinen, sijaitsee tällä hetkellä n. 1.5cm päässä ureterjunktiosta, eli on tullut sieltä munuaisten puolelta virtsatiehyihin sen kapean kohdan ohi. Viime viikolla sain tiistaina ekan kohtauksen jolloin luulin että kuolen, meinasin 120km/h motarilla vetää taju kankaalla tieltä ulos (kohtaus paheni kotimatkalla enkä tiennyt mistä kyse), ja eilen tuli sitten toistamiseen ja oli pakko lähteä sairaalaan.

Jo tuon viime viikon kohtauksen jälkeen hakeuduin seuraavana päivänä lääkäriin kun pissasin verta ym, ja otettiin kokeita ja ultrattiin munasarjat ja kohtu (epäilivät ensin että olisi kysta poksahtanut tai muita naistenvaivoja). Munuaiset ei aristaneet ja pääsin monista hyppytesteistä ja koputteluista läpi koska olin silloin kivuton niin virtsakiveä vain etäisesti epäiltiin. Eilen kun oireet alkoi niin olin itse 90% varma että se se on, ja tänään sitten varmistui.

Noin kovia kiputiloja en muista kokeneeni paitsi sairaalassa kun vaihdettiin VAC-imureita 30cm pitkistä leikkaushaavoista ja revittiin käsien kudoksista irti, mutta se oli ihan erilaista kipua. Nyt kun kalvoi sisäelimiä niin olin about kuolla. Kirkuin ja itkin suoraa huutoa, vääntelehdin ja sätkin, ei pystynyt olemaan yhtään paikoillaan, ulisin vaan ja hikoilin naama valkoisena ja aivan hemmetillinen pahoinvointi (ihmettelen etten oksentanut).

Onneksi sain nyt lääkityksen, toivottavasti ei kauhean montaa kohtausta tule ennen kuin saan sen ulos itsestäni. Kuukauden päästä sitten kontrolli että onko poistunut, ja ensi viikolla tutkimuksiin että mistä noi on aiheutuneet. Ite voin melko varmasti veikata että siitä kun juon aivan liian vähän vettä. Oma moka.

Kuukauden päästä sitten kontrolli että onko poistunut, ja ensi viikolla tutkimuksiin että mistä noi on aiheutuneet. Ite voin melko varmasti veikata että siitä kun juon aivan liian vähän vettä. Oma moka.

Eikös ne joku bakteeri aiheuta. Ei minulta ainakaan etsitty mitään syytä niihin.

Eikös ne joku bakteeri aiheuta. Ei minulta ainakaan etsitty mitään syytä niihin.

Ei ole minkään bakteerin syy, ja aina pitäisi kuulemma tutkia mikä sen aiheuttaa jotta voidaan reagoida siihen. Toiset joutuu ruokavaliolle koko loppuiäksi, se voi olla perinnöllistä tai sitten osittain itseaiheutettua, esim. ravinto on yleinen syy. Erilaisilla kokeilla sitä analysoidaan ja pyritään kuulemma aina selvittämään syy. Mullakin on edessä paljon kokeita ja kivi pitää yrittää saada talteen jotta se saadaan analysoitavaksi.

Nyt olin kaksi päivää tiputuksessa sairaalassa. Tramalia, oxanestia, oxynormia meni niin että heilahti. Kolmas kipukohtaus oli niin paha etten kotona enää selvinnyt ja lisää on tulossa. Lekuri sanoi että nämä on kovimmat kivut mitä voi olla, eikä edes sydänveritulppa ole niin paha. Mutta joo, niinpä se googlekin osaa kertoa että varsin vittumaisesta vaivasta on kyse. Munuaisten puolesta vähän pelottaa, mutta ne kuvattiin taas tarkasti ja ovat kestäneet toistaiseksi hyvin. Voivat kuulemma vioittua yhdessä vuorokaudessa jos kivi tukkii tiehyet niin se on munuaisille bye bye :/

Mites te jotka olette munuaiskivistä kärsineet, niin olette muuttaneet protskun käyttöä?

Runsas proteiinin saanti aiheuttaa helposti munuaiskiviä ja se on pieni ongelma, koska sitä protskua kun tässä bodailussa tarvitaan reilusti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom