munista

Tässäpä yksi mieltä askarruttava asia, johon en ole löytänyt järkeenkäypää selitystä...
Aina kehotetaan treenauksen yhteydessä syömään kananmunan valkuaisia niiden suuren proteiinipitoisuuden takia. Mikäs vika siinä keltuaisessa sitten on, ettei sitä voisi syödä?! Minun käsittääkseni sekin kuitenkin sisältää suht paljon protskua. Onko siinä sitten jotain vähemmän hyödyllistä ainesosaa vai?
Kertokaa viisammat!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rasvaa ja kolesterolia lähinnä. Mutta eipä keltuaista tarvii vältellä, kunhan ei tajuttomia määriä kisko etenkään jos suvussa esiintyy sydän ja verisuonitauteja.

siin on kaikki kanan munan rasvat. jota riittää. IMO niitä voi syödä huoletta bulkilla mutta dieetillä sitten eri juttu.

Itseasiassa kananmunat ei oo ihan proteiinirikkkainta ainesta tässä maailmassa, yksi kananmunan valkuainen sisältää suhteellisen vähän kuitenkin proteeinia. On totta että keltuaisistakin löytyy paljon hyvää tavaraa, muun muassa jotain aminohappoja, mistä ei oikein muualta saa(ainakin näin olen kuullut). Mulla menee joka ilta munakas, jossa on 6 valkuaista sekä 1-2 keltuaista. Keltuaiset otan omega-3 munista. Lähinnä sen vuoksi kannattaa rajottaa tuota keltuaisten mässäilyä, että niistä kertyy helposti rasvaa. Yksi keltuainen sisältää abouttia 6 g rasvaa! Jos napauttelet niitä yhtä ahkeraan tahtiin kuin valkuaisia.. esim 6 munaa, tulee pelkistä keltuaisista jo rasvaa 36g, ja siihen kun lasket vielä päivän muut rasvat, niin päästään jo huimiin lukemiin!

Rasvaa ja kolesterolia siinä kai koitetaan välttää. Itse syön kananmunia suht' vähän joten eipä tuo tunnu missään, varsinkin kun keltuaisen rasvahappoprofiili on minusta ihan hyvä eikä kolesterolikaan tietääkseni vaikuta seerumin kolesterolitasoihin merkittävästi.

edit: Ja hidas olin, NATO ja hölkkääjä ovat sairrrrrrraaaaannopeita! :rock:

tuskin mitään haittaa vaikka syöki keltuaiset kans... tietenki siitä saa aika paljon kaloreita eli rasvaa mutta itellä monesti menee 5-10munan munakas varsinki illalla.. enkä nakkaa keltuaisia pois. suvussa on kyllä sydän ja verisuoni tauteja:down: mut veriarvot on suhkot normaalit ainaki viel

bikergirl sanoi:
Mikäs vika siinä keltuaisessa sitten on, ettei sitä voisi syödä?! Minun käsittääkseni sekin kuitenkin sisältää suht paljon protskua. Onko siinä sitten jotain vähemmän hyödyllistä ainesosaa vai?

Vertaahan tätä:

Kananmunan keltuainen/100 g:

Kcal 285
Proteiini 15,5 g
Rasva 25 g
Hiilihydraatti 2,8 g
Kolesteroli 1260 mg

Kananmunan valkuainen/100 g:

Kcal 42
Proteiini 9.8 g
Rasva 0,1 g
Hiilihydraatti 1,5 g
Kolesteroli 0 mg

Lähde: Fineli

Tuntuu ihan hullulta että moni heittää keltuaisen pois. Se on todella ravintorikas ja sisältää paljon keholle arvokkaita aineita esim. lesitiiniä ja tärkeitä aminohappoja. Ei sitä rasvaa ja kolesterolia tarvitse pelätä, ei terveellä ihmisellä tule kovin helposti ongelmia vaikka vetäisikin pari keltuaista päivässä. :)

Ainiin piti vielä lisätä että luomumunat olisi vielä parempi vaihtoehto niille omegamunille. ;)

starfish sanoi:
Ainiin piti vielä lisätä että luomumunat olisi vielä parempi vaihtoehto niille omegamunille. ;)
Luomumunat maksavat niin mahottomasti, eikä opiskelijoilla ole varaa ostaa moisia munia, tai no ainenkin lähikaupassa saa pulittaa 4 luomumunasta about 2,5 euroa tai jotain vastaavaa niin kallista on.

NGV sanoi:
Luomumunat maksavat niin mahottomasti, eikä opiskelijoilla ole varaa ostaa moisia munia, tai no ainenkin lähikaupassa saa pulittaa 4 luomumunasta about 2,5 euroa tai jotain vastaavaa niin kallista on.
Hei sä olet vielä yläasteella :hyper: Ostatko muka omat ruokasi?

tikkuniska sanoi:
Hei sä olet vielä yläasteella :hyper: Ostatko muka omat ruokasi?
En, mutta oon saanut monet haukut siitä kun olen ns. "väittänyt", että ehram on halpaa, joten vedän semmoisen, että kaikki on kallista, niin ei tuu haukkuja opiskelijoilta. Mutta muutenkin tuo tuote on mahottoman kallis jos vertaa paljon siitä saa proteiinia jne. Ehram tulis halvemmaksi, pitää sitä silti ajatella taloudellisesti vaikka nyt elänkin vielä vanhempien kustannuksella ainenkin voin 4 vuotta..

Ei toi kolesterolinnousu nyt niin varma tapaus olekkaan vaikka niitä munia paljon söiski. Ja jos kolesteroli olisikin noustakseen niin sekin tapahtuu pitkällä aikavälillä. Ite söin 4-6 kokonaista kananmunaa reilun puolentoista vuoden ajan ennenku alko huomaamaan mitään.

Annie Stark sanoi:
esim 6 munaa, tulee pelkistä keltuaisista jo rasvaa 36g, ja siihen kun lasket vielä päivän muut rasvat, niin päästään jo huimiin lukemiin!

No jos tohon lisää vaikka 75g rasvaa niin se on 3000Kcal/vrk syövälle E%30 eli ihan normaalia. Vaikeaksi menee kaloreiden saanti jos ei rasvaa halua syödä.

hafanafa sanoi:
jos kolesteroli olisikin noustakseen niin sekin tapahtuu pitkällä aikavälillä. Ite söin 4-6 kokonaista kananmunaa reilun puolentoista vuoden ajan ennenku alko huomaamaan mitään.

Oletko varma että se johtui munien syönnistä jos kerran ekan 1,5 vuoden aikana ei mitään näkynyt (vai näkykö?). Toi munamäärä sisältää ~1000mg kolesterolia. Olettaen että kaikki imeytyy, jää päivittäinen kulutus silti kattamatta (muistini mukaan).

Annie Stark sanoi:
Mä teen itse tuon niin, että ostan omega 3 munia ja tavallisia munia. Tavallisista munista käytän valkuaiset(4kpl) ja sitten hulautan kaksi kokonaista omega 3 munaa joukkoon! Näin säästämme budjetissa!:thumbs:

Mitä omega 3:sia noi sisältää enemmän ku tavalliset munat? Jos kyseessä on ALA niin halvemmalla pääset kun ostat tavallisia munia ja lorotat päälle rypsäriä. Jos EPA/DHA niin en tiedä onko hintansa arvoinen (vrt. kalaöljy). DHA:tahan tavallisissa munissa on aika hyvin.

Keltuaisten poisheittäminen pitäisi määrittää rikoslaissa rangaistavaksi teoksi. Siinähän menee kaikki hyvät matskut hukkaan! :curs:

No, sen nyt vielä ymmärtää, jos joku heittää keltuaisen pois sen energiamäärän takia. Jos sitä ruokavaliota ei muuten saa koostettua sopivaksi, niin kai se sitten on pakko. Mutta kolesterolipelon takia hukkaanheittäminen on jo typeryyttä. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom