Munakkaan/omeletin reseptejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ants
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
36
Millaisia omeletteja teillä on tapana tehdä ?

Itse valmistin juuri kolmen munan munakkaan jonka väliin sitten laitoin reilusti juustoa ja kinkkusiivuja sekä tomaattia. Tuli todella hyvää :thumbs:
Olisi kiva saada joitain kokeilun arvoisia reseptejä :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hilitonnikalamunakas

Otetaan purkki tonnikalaa cHilikastikkeessa. Kaadetaan pannulle vähän sitä öljyä. Sitten kaadetaan enimmät öljyt viemäriin tai talteen muuta ruuanlaittoa varten.

Munat pannulle ja sekaisin. Hetken päästä cHilitonnikalat päälle ja sekaisin. Käännetään tai ollaan kääntämättä. Taiteellisempi luonne koristelee lopputuloksen laittamalla ne tonnikalapurkissa olleet kaksi hilipaprikaa ristiin siihen munakkaan päälle.

Ravintoarvot: sisältää lähes pelkkää rasvaa ja proteiinia, eli ei mitään ihmiselle epäterveellistä. :)

(Mauttomampi versio: Voi soveltaa toki tavalliseenkin tonnikalaan, mutta silloin ehkä kannattaa valita vedessä kelluva versio ja puristaa se vesi tarkkaan pois. Halpojen öljytonnikalojen öljy pakkaa olemaan aika hirvittävän makuista.)

Tonnarimunakas

Välineet ja ainekset:

- pieni kattila, josta on helppo kaataa, joku muukin kulho, josta helppo kaataa, passaa
- 5 kananmunaa
- 1prk tonnaria, pari sataa grammaa kinkkua siivutettuna tms. lisäprotunlähdettä
- mausteita maun mukaan, perussettinä vaikkapa: hieman valkopippuria, mustapippuria ja oreganoa, lisäsuolaa ei tarvita (vinkki: kokeile mausteeksi pelkästään currya, tulee yllättävän hyvää)

Pistä kananmunan sisällöt kattilaan. Pistä paistinpannu hellalle ja siihen loraus öljyä, levy täysille. Lisää mausteet. Lisää tonnari tai kinkku ja sekoita. Tsekkaa, joko pannu on sopivan kuuma, jos kyllä, kaada koko sekoitus pannulle. Pienennä levyä 3/4 teholle (siis maksimista) ja kansi päälle. Odota, että munakas on melkein kokonaan hyytynyt, leikkaa kunnollisella lastalla puoliksi ja käännä molemmat puolikkaat. Puolikkaiden kääntäminen on PALJON helpompaa, kuin koko munakkaan, siksi. Levy pois päältä ja eikun syömään.

Hemmetin nopeaa, halpaa, hyvää ja protupitoista. En jaksa ikinä keltuaisia poistaa. Niissä on kumminkin paljon protua, vitskuja (muita, paitsi ei ceetä vissiin kummoisesti), kaloreita (joita mun on vaikea saada liikaa) ja hyvää testosteronin raaka-ainetta eli kolesterolia, tyydyttynyttä rasvaa, nam. :kuola: :D Niin, tonnarista valutetaan toki suolavesi pois, ainakin suurin osa.

Joskus pistän tohon lisämakusteeksi esim. ketsuppia tai tabascoa päälle. Olen huomannut, että toi on valmistuksen helppouden kannalta olennaista, että ensin sotkee kaikki ainekset johonkin astiaan, jonka reuna mahdollistaa helpon kaatamisen. Ei tulisi kuuloonkaan, että sotkisin kuumalle pannulle aineksia. :eek:

Munakkaaseen nyt voi tunkea periaatteessa mitä tahansa. Mulla toimii vakio pohjana tietenkin munat, tomaatti ja valkosipuli. Sitten jotain proteiinipitoista ja vaikka hieman juustoa.
Tärkeintä tuossa on kuitenkin mielestäni oikea paistaminen. Mä en voi sietää jos munakas ruskettuu reiluummin. Eli paistelen (hyydytän) sen yleensä levyn 3 asennolla. Menee hieman pitempään kuin paistamalla, mutta maku on niin paljon parempaa.

Itse tykkään ruskistaa pannulla ensin lihat (esim.kinkku) ja samalla kuullottaa varovasti sipulia mikäli maittaa. Sitten vaan päälle kipataan sekoitettuja munia (joissa mukana valinnaisia mausteita) sen verran kun on pokeria. Annetaan vähän aikaa hyytyä, ja sitten juustoa väliin(+mitä jääkaapista irtoaa) ja sitten kipataan munakkaan toinen puoli toisen päälle. Vähän aikaa voi antaa muhista kannen alla ja Avot. Ja vaikka se tumma kaveri sanoo jossain Rennyn leffassa, että vain amatööri laittaa munakkaaseen maitoa, niin ei se vaikuta kotiuttamispäivämäärään, vaikka niin tekeekin.

Munakkaista tulee mun mielestä ällöttävän vetisiä jos niihin laittaa maitoa. Aivan sairaan hyvää on kun paistaa hunajamarinoituja kanafilesuikaleita pannulla ja kippaa päälle muutaman sekoitetun munan, jotka on maustettu etukäteen soijalla, paprikalla ja muilla mausteilla. Tää käy kans leivän päälle :kuola:

Vakkari on viisi kokonaista, kinkkuviipaleita ja puoli pussia pinaattia:
popfair3.jpg

Kalkkunanleikettä tulee munakkaan kanssa käytettyä usein.

Mutta kaveri se teki hyvää settiä jokupäivä ja pitihän se itsekin testata. Eli ruskistetaan 400 g paistijauhelijaa ja pari sopivan kokoista sipulia, sitten sekaan 4-5 isohkoa kananmunaa ja sekoitellaan siinä pannulla kunnes munat on hyytyneet. Munanlisäyksen yhteydessä voi mättää jo mausteetkin mukaan. Kurkusta ja tomaatista tehdään "salaatti" ja syödään yhdessä tämän kananmuna-jauheliha setin kanssa. Voi laittaa vielä raejuustoakin kaveriksi jos ei tunne saavansa tarpeeksi protua muuten. (itse söin tämän setin kahdessa osassa)

Pomon oliivinystävän pikamunakas:

3-7 kananmunaa
rivo nippu (pari-kolme cm) kalkkunafileleikettä
1 prk raejuustoa (voi laittaa kaksikin pientä purkkia)
Vihreitä oliiveja suolaliemessä, n. 10-15 kpl, silputtuna/viipaloituna

Tuossa järjestyksessä pannulle.

Huom. älä lisää suolaa.

Paistetaan nopeasti käännellen niin, että siitä tulee enemmänkin kokkelia kuin munakas, EI ruskisteta.

:thumbs:

Munakaspitsa

Munakaspitsa
Ainekset:munia ja hoysteitä

Riko munat teflonpannulle, kypsentele mutta älä polta eli levy noin 4(asteikolla 1-6) . Kun munat alkavat hyytyä päällispuoleltakin nin levitä pintaan ketsuppia, chilikastiketta, hp soosia yms. maustekastiketta.
Päälle tonnikalaa, kinkkua, jauhelihaa, kanaa mitä nyt pitsaasi haluatkaan ja juustoa jos dietti sallii. Jauhelihat ja kanat kannattaa tietenkin kypsentää ennen.

Kansi koko komeuden päälle ja annetaan hautua kunnes on lämmennyt. Näppärät kippaa munakkaan uunipellille ja kypsentelevä siellä vielä hetken.

Omaan munakkaaseeni menee yleensä 4-5 munaa purkillinen tonnikalaa vähän juustoa ja paljon mausteita.

Puoli pussia nuudelia murskaksi, tilkka vettä ja muutama muna kulhoon ja sekoitetaan vispilällä. Nuudelien mausteet tietysti heitetään joukkoon. Annetaan munan & co. seisoa muutaman minuutin. Sitten paistetaan.

Nuudeleita löytyy sen verran montaa makua, että ei heti pääse kyllästymään.

B.O.S.S. sanoi:
Pomon oliivinystävän pikamunakas:

rivo nippu (pari-kolme cm) kalkkunafileleikettä

Niin siis tuo silputaan... Unohtu kirjottaa.

julius sanoi:
Feta sopii myös erinomaisesti yhdeksi ainesosaksi pp/hh/r /100g 18/2/3

Feta on todellakin rok, sopii melkeen mihin vaan, jos siitä sattuu tykkäämään. Nuo taitaa olla sen Arlan 3%:n fetan arvot? Niitä löytyy paljon rasvasempia versioita, jos kaloreita vahtii.

Itselläni ollut käytössä sellainen systeemi kuin:

Kokkeliksi paistetut kananmunat (5) ja ruskistettua jauhelihaa/tonnikalaa/kalkkunaviipaleita ja päälle sulatetaan raejuustoa, nam :slurps: Lisään jotain mausteita mikäli siltä tuntuu, mutta aina hieman ketsuppia.

Joskus kun olen tahtonut munakkaasta vieläkin täyttävämpää, olen kipannut desin kaurahiutaleita tonnikalan kaveriksi munamaito-seokseen.

Eilen tuli hirmuinen himo lettuja kohtaan, no nehän eivät bodarin ruuasta käy joten paistelin vain viisi munaa ja pistin hilloa päälle. Hyvää oli. :D

edit: ja tiedetään että hillo on pelkkää hiilaria ja ei oo hyväksi, mutta jos nyt herkutella haluaa niin tuo on ihan hyvä vaihtoehto imo.

B.O.S.S. sanoi:
Feta on todellakin rok, sopii melkeen mihin vaan, jos siitä sattuu tykkäämään. Nuo taitaa olla sen Arlan 3%:n fetan arvot? Niitä löytyy paljon rasvasempia versioita, jos kaloreita vahtii.
Jep, se 3%nen purkki oli kaapissa. Itse laitan yleensä muutaman pelkän valkuaisen kokonaisten munien sekaan, tiedä onko siitä hyötyä jättää niitä keltuaisia pois mutta kuitenkin.

makkara-tomaattimunakas:

yksi grillimakkara / muutama nakki pilkotaan renkaiksi ja ruskistetaan kevyesti
kyytiin heitetään vähäsen tomaattimurskaa ja haudutetaan nesteet pois
koko setti peitetään kolmella kananmunalla.

mausteita oman maun mukaan, ite laitan suolaa, grillimaustetta ja tilliä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom