Mull' on jano

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hese
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Enpä tiedä onko tästä hyvä tehdä threadia, mutta olkoon nyt kerran.

Viime viikkoina on ilmennyt jumalaton jano iltaisin ja öisin. Ennen nukkumaan menoa on helvetillinen jano. Yleensä kulautan siinä lasin vissyä. Tämähän aiheuttaa sen, että yöllä joutuu juoksemaan kuselle parin tunnin unien jälkeen.
Samalla pitää käydä juomassa taas. Pari tuntia menee ja kuselle jne. Viime yönä piti käydä neljästi. Joka kerran jälkeen piti ottaa kulaus vettä, jotta jano menisi ohitse.

Treenaan yleensa 17-18, joten treeniaikakaan ei ole myöhäinen eli luultavammin jano ei johdu siitä. Vaimoke sanoi, että en kuorsaa, joten kurkku ei siitäkään voi kuivua. Ilmankosteus huoneistossa on ok, samoin nukkumalämpötila. Lenssua minulla ei ole päällä, koska mitään oireita ei ole.

Sitten taustat:

Treenitaustaa noin viisi vuotta. Ruokailut kunnossa. Tällä hetkellä olen vähähiilarisella safkalla n. 500 Kcal miinuksella. Tällä hetkellä on neljäs dieettiviikko menossa. Paino on tippunut nelisen kiloa.

Jos joku "kärsii" samasta ongelmasta niin neuvoja / ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootko muistanut juoda tarpeeksi päivän aikana? Eli sen 3+ litraa vettä?

Sitten pitää täältäkin heittää veikkaus tuohon Diabetekseen.

Mäkin tykkään juoda ennen nukkumaamenoa 1-2 lasia vettä, yleensä en koskaan herää kuselle yöllä mutta jos herään, tulee sitten juotua lasi vettä taas.

Mun tapauksessa ehkä enemmänkin tapa kuin huutava jano, eikä mulla ole kyllä verensokereissa mainittu mitään erikoista ikinä verikokeissa...?

Että kaipa tuo voi muustakin johtua...

Tuo kyllä Diabetekseen viittaa mutta mulla oli joskus vähän vastaava homma mutta meni ohi.. tuli sitten juotua illalla tai jos heräs ja oli jano niin yleensä oli vesilasi jossain yö pöydällä niin kuin nykyäänkin. Jos suun kautta hengittää niin kurkku kuivuu helposti varsinkin jos huoneen ilma on kuivaa. Tikka vettä riittää kurkkuun mulle ja ok. Mulla jano meni ohi joskus aikoinaan eikä ole enään vaivannut. Diabeteksesta ei oo ollu oireita/tietookaa.. sokeria tullu ihan huolella syötyy.

Hese sanoi:
Enpä tiedä onko tästä hyvä tehdä threadia, mutta olkoon nyt kerran.

Viime viikkoina on ilmennyt jumalaton jano iltaisin ja öisin. Ennen nukkumaan menoa on helvetillinen jano. Yleensä kulautan siinä lasin vissyä. Tämähän aiheuttaa sen, että yöllä joutuu juoksemaan kuselle parin tunnin unien jälkeen.
Samalla pitää käydä juomassa taas. Pari tuntia menee ja kuselle jne. Viime yönä piti käydä neljästi. Joka kerran jälkeen piti ottaa kulaus vettä, jotta jano menisi ohitse.

Treenaan yleensa 17-18, joten treeniaikakaan ei ole myöhäinen eli luultavammin jano ei johdu siitä. Vaimoke sanoi, että en kuorsaa, joten kurkku ei siitäkään voi kuivua. Ilmankosteus huoneistossa on ok, samoin nukkumalämpötila. Lenssua minulla ei ole päällä, koska mitään oireita ei ole.

Sitten taustat:

Treenitaustaa noin viisi vuotta. Ruokailut kunnossa. Tällä hetkellä olen vähähiilarisella safkalla n. 500 Kcal miinuksella. Tällä hetkellä on neljäs dieettiviikko menossa. Paino on tippunut nelisen kiloa.

Jos joku "kärsii" samasta ongelmasta niin neuvoja / ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitos.

Mulla oli ihan vastaava tossa kuukausi sitten. Aivan kauhea jano koko ajan. Join päivässä litratolkulla ja yöllä juoksin vessaan koko ajan. Huolestuin niin, että menin lekuriin ja minulta mitattiin verensokerit, paastosokerit ja kaikki mahdolliset liittyen diabetekseen. Mitään ei kuitenkaan löytynyt.
Veikkaan kuitenkin, että jotain tekemistä saattoi olla pitkällä dieetillä ennen tätä. Janontunne meni kuitenkin parissa viikossa ohi ja nyt ei ole enää mitään. En tiedä oliko elimistössä jokin ylikuntotila.

Minulla ainakin vähähiilarinen dieetti saa aikaan virtsaamistarvetta yöaikana varsinkin vähähiilarisen alku. Samoin silloin janottaa enemmän kuin muulloin.

Mittautin juuri sähköisellä vempaimella tk:ssa. Kaveri tokaisi, että kaikki ok.
Täyden varmuuden saan vasta, kun käyn niissä paasto ym. testeissä.

Joo'o, mullakin on pari viikkoa janotellu helkkaristi. Aamuisin on aina ollut kuivahtanut olo, mutta erityisesti illalla ja yöllä on janotus lisääntyny. Oon kyllä lisänny ravinnon, ja drinkkien sekä kreatiininkin määrää. Ennen en oo ottanu yöproteiinia. En usko tohon diabetes teoriaan, verensokerit on ollu hyvässä kondiksessa. Ehkä en sit juo ruoan kans tarpeeks. Tai tuon ehkä sanan voinee poistaa.

Mulla ainakin kun juo paljon vettä niin tulee helpommin janokin, eli vettä naamaan vaan!

Sokeriarvotkin on mitattu, olivat jotain 4 tjsp.

Öö, olisko liikaa/liian vähän suolaa?

diabetes kannattaa toki testauttaa, se ei ole iso vaiva, itsekin käynyt vajaa vuosi sitten niissä testeissä missä oltiin syömättä yö ja aamu ja mentiin suoraan verikokeeseen (oli aika nälkänen olo :) ) ja sitten normaalissa verikokeessa, ja normaaleilta kuulemma näyttivät.

Tuolloin ajattelin diabeteksen mahdollisuutta kun on usein ihan pöllähtäny fiilis koko päivän ja välillä näkö vähän epätarkan / sumusen tuntunen mutta eipä sellasta sitten ollut, joten pöllähtäny olen edelleen. :)

hekottaja sanoi:
Öö, olisko liikaa/liian vähän suolaa?
Isäni jo aikoinaan sanoi, että jos jano ei juomalla asetu, niin pitää nauttia hiukan suolaa...eli onkos dietin aikana tullut syötyä "suolattomia" ruokia ?

Tuossa on varmasti jotain perää! Aiemmin ei tullut iltaisin syötyä suolaista ollenkaan ja janotus oli kova, ja yöllä heräili vessaan yms. mitä yllä monet mainitsivat..
Ennen sitä ja nykyään ongelmaa ei ole, mutta pidän silti mukillisen vettä aina varmuudeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom