MPKK, siellä opiskelu ja upseerin ura

Koitin etsiä tietoa haku-toiminnolla, mutta en löytänyt oikke mittä. Poliisikoululla on erittäin suosittu threadi, joten tehdään sellainen myös MPKK:lle.

Eli, onko täällä MPKK:ssa opiskelevia tahi opiskelleita, jotka ovat jo siirtyneet työelämään? Tammikuussa alkaa jälleen haku Maanpuolustuskorkeakouluun ja allekirjoittanut aikoo laittaa vihdoin paperit vetämään.

Kertokaa rehellisesti mielipiteenne ja tarinanne pääsykokeista, opiskelusta koulussa, opiskelusta omalla linjallanne ja kuulopuheita muista linjoista. Jo koulun käyneet voisivat kertoa valmistumisesta ja kokemuksista työelämästä, esimerkiksi pääsitkö töihin sinne mihin halusit jne.

Itseäni kiinnostavat erityisesti maapuolen tiedustelu- ja urheilulinja sekä panssarintorjuntalinja.

Onko joku aloittanut koulun vasta 25-vuotiaana? Kokemuksia?

Myös kaikki jotka aikovat hakea ensi vuonna, kirjoittakaa omia ajatuksianne.

HUOM! Jos siis olet vielä peruskoulun/2.asteen koulunpenkillä tai intti on käymäti, pyydän ystävällisesti, älä vaivaudu kirjoittamaan tähän threadiin kuinka haluat upseeriksi ja kuinka aiot mennä aukkiin ja rukkiin ja soppariksi ja koska isoveli oli sitä ja tätä...Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on tarpeeksi hakattu päätä seinään muualla joten tammikuussa laitan paperit vetämään MPKK:uun. Jos pääsen sisään niin olen 25v kun kurssi alkaa. En vielä inttiaikana niin kovasti ajatellut sotilasuraa mutta nyt ovat silmät jotenkin auenneet. Toivottavasti maastokuvio on vaatteiden kuosina tulevina vuosina. :)

Itselläni vähän sama tilanne. Menin intin jälkeen suoraan töihin ja nyt on neljän vuoden jälkeen mitta täynnä - ei jaksa enää painaa hommia pelkän rahan takia. Tekee elämästä varmasti helpompaa, jos työ on sellaista, josta on oikeasti kiinnostunut ja pitää sitä tärkeänä.

Olen viimeisen vuoden tehnyt päätöstä mihin kouluun haen. Kaksi suosikkia piti pintansa alusta alkaen, eli paperit poliisikouluun on jo vetämässä ja tammikuussa haen MPKK:uun.

Hyvä tietää, että joku muukin on hakemassa MPKK:uun "vähän vanhemmalla iällä" siviilistä, ettei kaikki muut hakijat tule suoraan intistä verenmaku suussa ja ns. touchi tallella...

Olin tämän vuoden pääsykokeissa. En ottanut niitä oikeen tosissani koska olin vielä varusmies ja halusin käydä katsomassa millasta siellä voisi olla ehkä tulevaisuudessa voisin hakea kuka tietää. Kokeet sisälsivät: cooper(2600m ehdoton minimi), 1300 pällikysymystä, äidinkielenkoe, logiikkakoe, ryhmätyökoe, haastattelu, joku sota-aineistokoe. Oli aika raskaat kokeet kun koeteltiin 3 tuntia noita pällikyssäreitä. Paikasta en oikeen osaa sanoa opiskelusta oisko vähän sisäoppilaitoksen tyyliin. Opiskelu aika on aika pitkä valmistuu 8-10 vuodessa. 3 vuottta kadikses sitten 3-5 vuotta työharjoitteluu jonka jälkeen 2 vuotta kadettikoulus jonka jälkeen valmistuu. aika kova pala on varmaa 25 vuotiaana jos aloittaa nii 33 vuotiaana mennä suorittamaan tuo maisteri vaihe 2 vuodeks sisäoppilaitokseen.

Kyllä MPKK:n oppilaselämän pääpiirteet ovat tiedossa, tulihan siellä käytyä pakollisella vierailulla RUK:n aikana. Olisi hienoa, jos joku jaksaisi kirjoittaa syväluotaavan tarinan kursseista ja maastoharjoituksista, eri linjavaihtoehtojen sisällöstä jne.

Eli jos olen henkiseltä kehitykseltäni sen 4-5 vuotta jäljessä, ei minulla pitäisi olla maisterinopintojen aikana koululla hätää, kun olen 30+ vuotias...Ja käsittääkseni maisterinopintoihin lisätään koko ajan enemmän ja enemmän etäopiskelua - olenko oikeassa?

Sellaisena lisähuomiona että MPKK:sta tosiaan repii sen korkeakoulututkinnon ja itse olen työelämässä törmännyt pariin entiseen upseeriin ja varsin kovassa asemassa ovat. En tiedä millaiset sitoutumisvaatimukset ovat mutta jos sillisalaatti saa riittää niin kovan pohjan siitä saa (riippuu tietysti mitä on lukenut).

Silloin kun itse siellä olin (2001-2003) nuo sitoutumisajat olivat kandin tutkinnon jälkeen 3v ja maisterin 4v mutta nehän ovat varmaan menneet uusiksi kun tuo järjestelmä on muuttunut. Heitin sitten leikin kesken ja luin toisen yliopistotutkinnon. Nuo sitoumukset astuvat (ainakin silloin) voimaan vasta kun saa paperit..

Itse olin MPKK:ssa / Maasotakoulussa 2002-2003 enkä opiskellut kuin silloiset perusopinnot eli en nykymeiningistä oikein tiedä mutta pari juttua mitä tuli mieleen omasta opiskeluajasta:

- Kadettiperinteet on varmaan vieläkin kunniassaan tuolla, ja sotilastönkköä muutenkin tarjolla että jos ei maistu niin voi olla raskasta
- Tiedustelu- ja liikuntalinjalle oli ainakin minun aikaan helvetisti hakijoita ja vähän paikkoja ja paikat jaettiin suoraan valintakoepisteiden perusteella. Pst - linjalle tuskin tunkua on nykyäänkään
- Palveluspaikan valinta on myös sidoksissa opintomenestykseen. Ja upseerien palveluspaikka voi vaihtua valmistumisen jälkeen vaikka henkilö ei itse sitä haluaisi, eli pakkosiirrot on mahdollisia, joskin harvinaisia pl. varuskuntia lakkautettaessa
- Koulunkäynti on kyllä suht helppoa eli ei kauheasti tarvia panostaa jos yhtään asiat kiinnostaa
- Pelkästä MPKK:n käynnistä ei siviilielämässä oikeasti ole hyötyä vaikka sieltä maisterin paperit olisikin, eri asia jos on jo ollut vuosia töissä ja opiskellut jotain muuta lisäksi ja sitten hakee siviilihommia

Itse en tuon kouluvuoden jälkeen ollut kuin vuoden firman hommissa ennen kuin jäin reserviin, tosin nyt taas kriisinhallintahommissa pv:lla, ja on mahdollista että tämän jälkeenkin firman palveluksessa jatkan, jos löytyy sopiva tehtävä sopivasta paikasta. Näissä(kin) hommissa on hyvät ja huonot puolensa.

Tuossahan noita tulikin jo asiallisia vastauksia mutta:

Mikäli vain mahdollista niin suosittelen kokeilemaan sopparin pestiä(tai jotain muuta hommaa intissä), siinäkin hommassa nääkee yhtä ja toista firman hommista. Jos loppuelämän duunia tuolta haet ni esim. se 6 kk ei ole paha uhraus ja palkkakin on vaativuuteen nähden ihan ookoo + sh:t(sotaharjoituskorvaukset).

Itse ainakin sain sopparina ollessa sen viimeisen vastauksen siihen tuttuun mpkk vai ei kysymykseen, itsellä tosin lopputulos oli se, että mpkk jäi, mutta kuitenkin kaiholla muistelen tuota aikaa. Kannattaa kokeilla!

Minkäs arvoisena herrana sitä suoritetaan tuo työharjoittelu? luutnantti? Yliluutnanttinako tuolta valmistutaan, kunhan koko koulu on ohi?

Käsittääkseni mahdolliset kandiopintojen aikaiset työharjoittelut suoritat arvolla kadetti. Kandiopintojen (3v.) jälkeen palvelet luutnanttina (n. 3-5v.), jonka jälkeen määrätään suorittamaan maisterinopintoja (2v.). Maisterinopintojen jälkeen uraa jatketaan yliluutnanttina.

Syksyllä 2006 opintonsa aloittaneet kaksiportaisen upseerikoulutuksen aloittaneet kadetit valmistuvat vuonna 2009 sotatieteen kandidaateiksi, heidät ylennetään luutnanteiksi. Kolmen - neljän vuoden kenttävaiheen jälkeen he jatkavat opiskelujaan kahden vuoden ajan Maanpuolustuskorkeakoulussa valmistuakseen sotatieteen maistereiksi. Tällöin heidät on tarkoitus ylentää puolustushaarasta riippuen joko kapteeneiksi tai kapteeniluutnanteiksi.
Lähde: http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/3221.dsp

En tosin tiedä onko tuosta mitään lopullista päätöstä vielä tullut.

Olin tämän vuoden pääsykokeissa. En ottanut niitä oikeen tosissani koska olin vielä varusmies ja halusin käydä katsomassa millasta siellä voisi olla ehkä tulevaisuudessa voisin hakea kuka tietää. Kokeet sisälsivät: cooper(2600m ehdoton minimi), 1300 pällikysymystä, äidinkielenkoe, logiikkakoe, ryhmätyökoe, haastattelu, joku sota-aineistokoe. Oli aika raskaat kokeet kun koeteltiin 3 tuntia noita pällikyssäreitä.

Lisäksi vielä eka päivän iltana piti tietysti porukalla painella kaupungille maailmaa parantamaan. Suurin osa porukasta oli ihan helvetillisessä krapulassa seuraavan aamun pällitesteissä. :D

Joo, mulla oli opiskelupaikka mutta valitsin kaupalliset jatko-opinnot ulkomailla. Tuttavien kokemuksesta pohjaten näkisin suurimman hyödyn siviilielämää ajatellen olevan johtajakokemuksen ja -tietämyksen, vuorovaikutustaitojen, vastuunottokyvyn ja paineensietokyvyn kehittymisen.

Itse olin viime maaliskuussa todella hilkulla, että en hakenut tuonne upseerin koulutusohjelmaan. Palkkapolitiikan takia päätin olla hakematta, mutta katsotaan tilannetta nyt tässä haussa. Kolme tuttua on käynyt tuon kyseisen koulun ja kyllä tuolla maisteripuolella ihan oikeasti joutuu opiskelemaan mm. matematiikkaa, fysiikkaa, psykologia yms...
Tosin näistä valmistuneista skappareita vain yksi aikoo olla pitempään PV:n palveluksessa.

:offtopic:
Joku kapiainen joskus tokaisi että, ei tiedä mitään toista ammattia jossa sais niin vähällä työllä niin vähän palkkaa. :D

Tuttavien kokemuksesta pohjaten näkisin suurimman hyödyn siviilielämää ajatellen olevan johtajakokemuksen ja -tietämyksen, vuorovaikutustaitojen, vastuunottokyvyn ja paineensietokyvyn kehittymisen.

Miten tuonkin laita todellisuudessa onkaan.

Nuo hyveet kun ovat työelämän perusasioita. Ilmeisesti kyseessä on virallinen totuus, jota upseerit toistelevat, koska ovat niin kuulleet esimiehiltään. Sinällään toki ymmärrettävää, koska upseerit ovat viettäneet koko uransa yhden työnantajan palveluksessa ja -hmm- hieman siviilielämästä poikkeavassa ympäristössä.

Otetaan nyt leikkimieliseen vertailuun vaikkapa kiinteistövälittäjän ammatti.

* vuorovaikutustaitoja tarvitaan, koska ilman niitä ei kauppaa synny

* vastuunottokyky ja paineensietokyky kasvaa taatusti, kun palkkaus perustuu lähes yksinomaan provikkapalkkaan. Laskupino kasvaa ja lapset pitäisi ruokkia, niin kauppaa on saatava aikaan. Kukaan muu ei ota vastuuta työstäsi, päinvastoin puukottaa selkään ja yrittää vetää asiakkaat itselleen.

Kiinteistövälittäjän tilalle voi laittaa minkä tahansa projekti-insinöörin tms.

Karu totuus voi paljastua siinä vaiheessa, kun nelikymppisenä päättää hakeutua siviilitöihin ja vähintään yhtä pätevät dippainssit vetävät hakijana ohi oikealta ja vasemmalta, koska omaavat noiden hyveiden lisäksi myös 15 vuoden työkokemuksen alan hommista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom