mp3:n normalisointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu
Tietääkö joku käypää ohjelmanpätkää jolla "tasoittaa" kasa mp3:sia niin että kaikki samalla äänenvoimakkuudella, eivätkä hyökkää silmille kesken levyn stereoista?

Joskus jotain tällaista kokeilin ja teki biiseistä enemmän tai vähemmän säröisiä, eli sellainen joka ei koske äänenlaatuun. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, hae sellanen kun MP3Gain. Tosi simppeli.

joo mp3gain vaan. Normalisointia en suosittele edes vihamiehille :) Tuossa mp3:sten gainaamisessa vaan juotuu muuttamaan itse biisiä pysyvästi. Esim. MPC:ssä (kröhöm, huomattavasti parempi) kyseinen gain-informaatio kirjoitetaan file headeriin jolloin itse tasonsäätö tapahtuu vasta biisiä soitettaessa ja itse biisiin ei kosketa :thumbs:

Oiskos tohon jotain "reseptiä" millä sais kerralla esim. 10 gigaa musiikkia "tasattua"?
Kokeilin tota Kynäniskan laittamaa trimmer-ohjelmaa, mutta siinä ei ainakaan voinut kansioita kokonaisuudessan valita, vaan joutui valkkaa mp3:set erikseen sen sisältä.

Originally posted by turre101
Mikäs ero sitten on "gainaamisessa" ja normalisoinnissa?

Mitä mp3:een tulee niin tapoja on monia ja siksi tilanne on hiukan sekava. Yksinkertaisimmillaan normalisointi etsii kappaleen äänekkäimmät kohdat ja hiljentää niitä jonkun kiinteän määrän. Ensinnäkin tämä supistaa dynamiikkaa ja toiseksi hiljennyksen määrä ei ole aina tilanteeseen sopiva. Fiksumpi tapa on hiljentää koko biisiä mutta silloinkaan ei ole vertailukohtaa (eli jotain standardia). Myös perusteet, millä kappaleen äänenvoimakkuus määritellään voi vaihdella (pelkkä RMS ei riitä koska kuulo toimii hassusti).
Nykyään mp3:n kanssa voi kirjoittaa tageihin gain informaation mutta siinäkin on omat komplikaationsa eri tag-versioiden kanssa.

Originally posted by astro
joo mp3gain vaan. Normalisointia en suosittele edes vihamiehille :) Tuossa mp3:sten gainaamisessa vaan juotuu muuttamaan itse biisiä pysyvästi. Esim. MPC:ssä (kröhöm, huomattavasti parempi) kyseinen gain-informaatio kirjoitetaan file headeriin jolloin itse tasonsäätö tapahtuu vasta biisiä soitettaessa ja itse biisiin ei kosketa :thumbs:

Ööö... MP3Gain on nimenomaan normalisointiohjelma, jolla normalisoidaan useiden tiedostojen tasot samaksi.

Taidat tarkoittaa huippukohdan mukaista normalisointia tuolla vältettävällä tavalla? Normalisointiahan on myös esim. mediaanin mukainen normalisointi, joka on jo hieman järkevämpää.

Joka tapauksessa automaattisesti tehtynä tuo normalisointi ei välttämättä tuota parasta lopputulosta, koska biisit voivat olla hyvinkin eri tyylisiä ja jos kova tykitys ja hidas tunnelmoitu balladi molemmat normalisoidaan ilman ihmiskorvan apua mediaanin tai huippujen mukaan samalle tasolle niin perseelleenhän se menee. Se balladi kun pitäisi nimenomaan tarkoituksella olla matalammilla tasoilla.

EDIT. Niin ja itse fileihin tuota kannattaa tosiaan tehdä vain jos on polttamassa esim. normaalia musa CD:tä. Kuuntelua varten on WinAmpiin olemassa pluginit, jotka kompressoivat biisit lennossa vain kuuntelua varten suunnilleen samoille tasoille.

En tuosta semantiikasta sen enempää tiedä mutta sanana gain kertoo ainakin sen että koko biisin kaikille näytteille tehdään sama vähennys/lisäys eli se on "sama" kuin vääntäisi volume-nuppia. Mm. Audiograbber-nimisessä softassa oli normalisointi joka etsi huippuarvot ja sitten kompressoi hätäisesti jotain, kokeiltu ja kuunneltu on -> älkää käyttäkö. Tärkeintä on tapa jolla biisit analysoidaan ja muutetaan jonkun standardin (89dB SPL) mukaiseksi.

<a href="http://www.replaygain.org/" TARGET="_BLANK">Replaygain</a>

Originally posted by astro
En tuosta semantiikasta sen enempää tiedä mutta sanana gain kertoo ainakin sen että koko biisin kaikille näytteille tehdään sama vähennys/lisäys eli se on "sama" kuin vääntäisi volume-nuppia. Mm. Audiograbber-nimisessä softassa oli normalisointi joka etsi huippuarvot ja sitten kompressoi hätäisesti jotain, kokeiltu ja kuunneltu on -> älkää käyttäkö.

Aaa, okei, puhutaan siis samasta asiasta, mutta sinä puhut biisin sisäisten näytteiden keskinäisestä normalisoinnista ja minä taas usean biisin keskinäisestä normalisoinnista eli biisin tasoa muutetaan koko biisin matkalta saman verran.

Joo, kokonaisen valmiiksi miksatun kappaleen sisällä tehtynä tuo tosiaan kuulostaa jo ihan älyttömältä. Yksittäiselle instrumenttiraidalle voisi vielä olla käyttöäkin.

Nostetaas tämä vanha keskustelu taas ylös infoksi.

Vedin muutaman levyllisen mp3sia tolla MP3Gainillä noista alkuperäsistä noin 95dB:stä tonne MP3Gainin oletuksiin 89dB:iin ja säröt hävisivät biiseistä aika tarkkaan. Eli toisinsanoa musa parani selvästi laadullisesti. Vastapainona voluumia pitää tietysti soittimessa koventaa, joka taas syö virtaa nopeammin. Ohjelma näyttää muuten melkein jokaiselle originaali biisille säröä toistettaessa. Meinaan siksi jatkossa vetää kaikki biisit tolla läpi tohon 89dB:en, niin hyvää jälkeä tosta tulee. Samalla saa sitten voluumitasot samoiksi kaikissa biiseissä.

Tietääkö joku jonkun syyn miksei tätä normalisointia kannattaisi tehdä kaikille mp3:sille samantien?

Jos puhutaan edelleen gain-tason säädöstä, niiin tokkopa tuosta haittaakaan on, sen informaationhan voi aina myös poistaa. Jollei sitten ole jotain hyvin hiljaisia kappaleita, itselläni on mm. jotain hiljaista aaltojen lainehtimista ja tuulen suhinaa (chillout ambient), joihin moisten gainien ajaminen olisi vähän sopimatonta :)

Jos gainaaminen tarkoittaa koko biisin voluumitason säätämistä ylös- tai alaspäin muuttamatta biisiä muuten niin sitten puhutaan gainaamisesta. Ihan kivasti mp3Gain osaa arpoa noi voluumitasot kohalleen.

Mitään haittaa en ole huomannut vaikka toistakytä levyä oon nyt tasannut 93dB:en (sopivampi musta kun toi 89 joka oli vähän liian hiljanen). Kannattaa tehdä kaikille mp3-biiseille, niissä on useimmissa säröä tullut pakkauksessa. Johtuu uusien cd-levyjen korkeasta voluumista joka on lähellä 100dB. Säädön jälkeen soivat paljon nätimmin.

Bonuksena vielä se että kaikkien biisien voluumi kuullostaa suurinpiirtein Genreksi vaan Metal niin johan popittaa satunnaissoitolla mukavasti, yes :)

Suositut

Back
Ylös Bottom