Moottoripyörien vakuutukset?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Örkki
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
30.8.2003
Viestejä
750
Ajattelin kesäksi laittaa prätkän :hyper: (jos vain rahat riittää :rolleyes: ), tarkoitus olis hankkia Hayabusa. Onkohan kenelläkään täällä vastaavaa pyörää? Kuinka paljon liikennevakuutus / kasko on kyseiseen pärrään?
Mikähän vakuutus yhtiö on edullisin? Pohjatähdestä olen kuullut, etä olis melko edullinen, pitääkö paikkansa?!
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Örkki sanoi:
Ajattelin kesäksi laittaa prätkän :hyper: (jos vain rahat riittää :rolleyes: ), tarkoitus olis hankkia Hayabusa. Onkohan kenelläkään täällä vastaavaa pyörää? Kuinka paljon liikennevakuutus / kasko on kyseiseen pärrään?

Mahdoton vastata, koska hintaan vaikuttavat pyörämallin lisäksi ainakin: bonuksesi, muut vakuutuksesi, mahdolliset alennukset, asuinpaikkasi, joissakin yhtiöissä myös vahinkohistoriasi, otatko vakuutuksen bonuksettomana, millaisen kaskon otat, meinasitko käydä radalla, pyörän vuosimalli, maksatko kuukausittain vai kerralla jne. jne.

Eli helpoimmin saanet vastauksen kun varaat pari tuntia tarjouskierrokseen eri yhtiöiden konttoreissa tinkimisen merkeissä.

Esim. Pohjolan laskuri näyttäisi, että hinta 6kk seisonnalla olisi vuodessa liikenne(b:20%)+kasko(b:50%) about 1350eur.
 
Örkki sanoi:
Mikähän vakuutus yhtiö on edullisin? Pohjatähdestä olen kuullut, etä olis melko edullinen, pitääkö paikkansa?!
Vähän offtopiccina, mutta nykyään kaikki vakuutusyhtiöt Pohjantähteä lukuunottamatta ovat kiristäneet vakuutusehtojaan huomattavasti radalla tapahtuvaa ajoharjoittelua kohtaan. Jotkut yhtiöt kieltävät sen kokonaan (!!!), ja lopuissa omavastuu on noussut korkeaksi, 20-50%. Pohjantähti on toistaiseksi ainoa putiikki, joka korvaa vielä suljetulla moottoriradalla tapahtuneet mällit kaskosta, tosin vaativat kyllä dokumentaatiota tapahtuneesta, mm. osanottajalistan ja ratapäivän ohjelman.
 
foobari sanoi:
mutta nykyään kaikki vakuutusyhtiöt
Uh, puhuinkin autoista ja autokaskoista. Mopoista tai niiden vakuutuksista en tiedä yhtään mitään. :)
 
foobari sanoi:
Uh, puhuinkin autoista ja autokaskoista. Mopoista tai niiden vakuutuksista en tiedä yhtään mitään. :)

Yleensä täysin samat rajoitusehdot kummassakin.
 
Kallista

Örkki sanoi:
Ajattelin kesäksi laittaa prätkän :hyper: (jos vain rahat riittää :rolleyes: ), tarkoitus olis hankkia Hayabusa. Onkohan kenelläkään täällä vastaavaa pyörää? Kuinka paljon liikennevakuutus / kasko on kyseiseen pärrään?
Mikähän vakuutus yhtiö on edullisin? Pohjatähdestä olen kuullut, etä olis melko edullinen, pitääkö paikkansa?!

Vuonna-99 mulla oli Hayabusa ja silloin KOKO VUOSI,ILMAN BONUKSIA ja muita ALENNUKSIA täyskaskovakuutus silloisessa Sammossa maksoi runsaat 25000 MARKKAA!!! Sitä silloin kukaan oikein edes uskonut,mutta niin se vaan oli.Tietty vuosimaksu muuttuu ihan toiseks,ku hinnasta vähennetään seisonta-aika,bonukset ja sopimusalennukset ym.ym.Mutta ilman täysiä alennuksia en silloin olis pyörää edes voinut pitää.Ton lisäks joutu maksaan vielä asuntolainaa.Tietty 12R-Kawakin vuotta myöhemmin maksoi saman verran.
Moni nk.uusi motoristi varmaan kokee kauhun hetkiä,kun eka vakuutusmaksu putoaa postista.Siis jos ei oo em.alennuksia.Kuussatasissa vakuutukset suunnilleen puolet pienempiä!!
 
Itselläni on neljä vuotta ollut Yamahan FZR 600, vuosimallia 1991. Pyörä on loistavassa kunnossa, ajettu n 46 tkm ja huoltoja viimeisen kahden vuoden aikana tehty n. 1500-2000 euron edestä. Lisäksi tietenkin renkaat vaihdettu, mutta sitä en tässä yhteydessä ottaisi huomioon.

Nyt olenkin miettinyt, että kannattaako kyseisessä pyörässä pitää enää kaskoa? Onko siis jotain kätevää tapaa selvittää, minkälaisesta summasta puhutaan esimerkiksi mahdollisen lunastuksen yhteydessä. Tai onko jollakin kenties kokemusta suurinpiirtein kyseisen ikäluokan pyörän (esim. FZR tai CBR) lunastuksesta?

Vakuutusyhtiöltä tietoa ei saa, koska vakuutustarkastajat tekevät kyseiset korvauspäätökset. Korvaushan perustuu käypään myyntihintaan, eli käsittääkseni siihen hintaan, jolla moottoripyöräliikkeet ostavat kyseisen pyörän (ei siis ulosmyyntihinta). Lisäksi katsotaan jossain määrin pyörän kuntoa ja mahdollisesti tehdyt huollotkin nostavat korvaussummaa.

kommentteja, please
 
toi osamaksulla ostaminen tosiaan pitää vakuutuksen halpana. mutta myös on miinuksia siinäkin. pyörien vakuutukset on ihan sairaita ja muutenkin koko harrastus on vitun kallis.
 
Flesh sanoi:
Itselläni on neljä vuotta ollut Yamahan FZR 600, vuosimallia 1991. Pyörä on loistavassa kunnossa, ajettu n 46 tkm ja huoltoja viimeisen kahden vuoden aikana tehty n. 1500-2000 euron edestä. Lisäksi tietenkin renkaat vaihdettu, mutta sitä en tässä yhteydessä ottaisi huomioon.

Nyt olenkin miettinyt, että kannattaako kyseisessä pyörässä pitää enää kaskoa? Onko siis jotain kätevää tapaa selvittää, minkälaisesta summasta puhutaan esimerkiksi mahdollisen lunastuksen yhteydessä. Tai onko jollakin kenties kokemusta suurinpiirtein kyseisen ikäluokan pyörän (esim. FZR tai CBR) lunastuksesta?

Vakuutusyhtiöltä tietoa ei saa, koska vakuutustarkastajat tekevät kyseiset korvauspäätökset. Korvaushan perustuu käypään myyntihintaan, eli käsittääkseni siihen hintaan, jolla moottoripyöräliikkeet ostavat kyseisen pyörän (ei siis ulosmyyntihinta). Lisäksi katsotaan jossain määrin pyörän kuntoa ja mahdollisesti tehdyt huollotkin nostavat korvaussummaa.

kommentteja, please

'Keltainen pörssi' tyyliin sen lunastushinta katsotaan. Huolloilla ei periaatteessa ole paljoa merkitystä. Saman ikäinen ja mallinen pyörä, about samat kilometrit, ja lisävarusteista ehkä jotain lisää.
Varmaan joku 3800 EUR +- 200 EUR
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
blackie sanoi:
'Keltainen pörssi' tyyliin sen lunastushinta katsotaan. Huolloilla ei periaatteessa ole paljoa merkitystä. Saman ikäinen ja mallinen pyörä, about samat kilometrit, ja lisävarusteista ehkä jotain lisää.

Onko tämä fakta? Eli voin katsella sellaista keskiarvoa "keltaisesta pörssistä", ja miettiä sitten sen mukaan, kannattaako pitää vakuutuksissa?
 
Flesh sanoi:
Onko tämä fakta? Eli voin katsella sellaista keskiarvoa "keltaisesta pörssistä", ja miettiä sitten sen mukaan, kannattaako pitää vakuutuksissa?

Voihan tuo olla vakuutusyhtiö kohtaista.
Mun autoon murtauduttiin just ja tarkastutin sen SVT:llä. Vanha auto kun on, niin katottiin auton käypä hinta, eli suoraan myyntiilmoituksista ja otin kertakorvauksena auton hinnan-omavastuu

Prätkällä sama homma. Pyörä kumoon ja samaan paikkaan tarkastuttamaan. Taas katottiin pyörän myyntihintoja. Lähellä oli mennä lunariin mutta otin kertakorvauksena ja korjasin itse.

Kummassakin tapuaksessa lunastushinta/ajoneuvon arvo oli samaa tasoa kun keskihinta myyntiilmoissa.

Nyt mulla on pari museopyörää ja niissä täyskasko. Niihin tosin joutui hakemaan erikseen täyskaskoa ja jo vakuutuksen hakuvaiheessa määritellään pyörän arvo. Mun mielestä reilu homma.

Monestihan sen pyörän arvo on omistajalle suurempi kuin esim. ostajalle. Varsinkin jos sitä on pidetty hyvin, huollettu ja korjattu.
 
flesh: Puhutko osakaskosta vai täyskaskosta?
Itselläni on samankokoluokan pyörä ja osakasko on n.100€/vuos (palo,varkaus,hirvi,ilkivalta). Joka ei omasta mielestä ole paha. Jos joku pöllii sun pyörän niin saat ees jotain vakuutuksesta.

Mutta jos sulla on täyskasko,niin siinä ei ole hirveesti järkeä, Ei vakuutus paljoa maksa vanhoista pyöristä...
 
Jukkah sanoi:
flesh: Puhutko osakaskosta vai täyskaskosta?
Itselläni on samankokoluokan pyörä ja osakasko on n.100€/vuos (palo,varkaus,hirvi,ilkivalta). Joka ei omasta mielestä ole paha. Jos joku pöllii sun pyörän niin saat ees jotain vakuutuksesta.

Mutta jos sulla on täyskasko,niin siinä ei ole hirveesti järkeä, Ei vakuutus paljoa maksa vanhoista pyöristä...

Täyskasko, joka tuon ikäisessä pyörässä on Ifillä etukasko nimellä. Bonukset mulla on muistaakseni 60 tai 65% ja lisäksi sopimusalennuksia Sefen jäsenenä. Juuri tuon takia kyselin, että rupeaa olemaan siinä ja siinä kannattaako pitää etukaskoa. Mikäli korvaussumma on 3000 euroa, niin silloin juuri ehkä kannattaa pitää vakuutuksissa, mutta 2000 euroa on jo toinen juttu.
Luulenpa, että alkaa olla lähempänä tuota 2000 euroa, vaikka saisin takuulla paremman hinnan myymällä pyörän.

Ensi viikolla lähdenkin sitten kilpailuttamaan kaikki vakuutukseni!

Mielestäni olisi vain hyvää asiakaspalvelua antaa jonkinlainen ohjeellinen lunastusarvo vakuutuksen kohteelle, mutta se taas ei välttämättä vakuutusyhtiöiden kannalta järkevää.

Tällainenhan olisi käytännössä varsin helppo toteuttaa laskemalla vaikka keskiarvo ko. olevalle kulkuvälineelle tietokannasta, johon lunastukset kirjattu. Sitä paitsi vakuutustarkastajilla varmasti käytössä luettelo, mistä etsivät korvaushinnan pohjan.
 
Vähän offtopicia, mutta kai olet ennenkin moottoripyörää ajanut? Meinaan vaan, että jos kokemus 2pyöräisistä rajoittuu mopoihin/kevareihin, niin saattaisi olla paikallaa harkita hankkia ensin joku miedompi vaihtoehto kuin vehje, jolla pääsee Suomen moottoriteillä ylinopeutta 1-vaihteella...
 
Noi moottoripyörien vakuutusten hinnat on aivan älyttömät.
Kaverilla on -98 Suzuki TL1000R ja se maksaa siitä 5€ päivässä vakuutuksia.
Toi on ihan törkeää.

Onko kellään mitään hajua, paljonko vakuutusyhtiöt nettoavat noista pyörien vakuutuksista vai meneekö silti +/- 0€ kun mällit mitä tapahtuu on yleensä kalliita?
 
Vituttaa kun kortittomat ja kädettömät jätkät ajelee pyöriä, mällää ne, saa jonkun kortillisen kaverin laittamaan nimen paperiin ja voi vittu kun nousee taas vakuutusmaksut. Aika pienen ajan sisään kaksi puolituttua tehnyt saman tempun.
 
Jukkah sanoi:
flesh: Puhutko osakaskosta vai täyskaskosta?
Itselläni on samankokoluokan pyörä ja osakasko on n.100€/vuos (palo,varkaus,hirvi,ilkivalta). Joka ei omasta mielestä ole paha. Jos joku pöllii sun pyörän niin saat ees jotain vakuutuksesta.

Mutta jos sulla on täyskasko,niin siinä ei ole hirveesti järkeä, Ei vakuutus paljoa maksa vanhoista pyöristä...

Tsekkasin vakuutuskirjasta tietoni ja bonuksia olikin 70 prosenttia. Kun lisäksi laskee erilaiset alennukset, niin kuukausittain maksan noin 40 euroa etukaskosta. Luulen, että pidän tuon vakuutuksen ainakin tämän ajokauden.
 
PRIEST sanoi:
toi osamaksulla ostaminen tosiaan pitää vakuutuksen halpana. mutta myös on miinuksia siinäkin. pyörien vakuutukset on ihan sairaita ja muutenkin koko harrastus on vitun kallis.

Toi ei enää ihan pidä paikkaansa 1.4 nousivat pyörien osamaksuvakuutukset aika reilusti, esim Veritaksessa, joka on halvin, 600cc 67 eurosta 103 euroon. Nyt kannattaa jo tarkkaan laskeskella ja ottaa vakuutusyhtiöistä tarjouksia, ennen kuin ottaa vakuutusta osarin yhteyteen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom