Moottoripyörällä matkailu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

TJJ

Status sine musculis
AMMATTILAINEN
Liittynyt
28.8.2002
Viestejä
29 692
Kaupunki
Ääsjoki
No niin.. Moottoripyöräketju on pitkä ja monipuolinen, niin sellainen, että teen oman ketjun.

Löytyykö pakkislaisten joukosta kokeneita (tai vähemmän kokeneita) mp-matkaajia? Itsellä ei vielä kokemusta muusta kuin suomen sisäisestä liikkumisesta, mutta ensi kesälle on vakaissa suunnitelmissa jonkinlainen euroopan kierros. Alustavana tavoitteena saksa-alpit-ranska linja/lenkki 2-3vkon aikana, todennäköisesti lähempänä 3vkoa.

Ajoissa siis suunnitellaan.. :D Kulkupelinä tulee olemaan 99,99% todennäköisyydellä hajabussi (0,01% mahdollisuus lasketaan siihen, että pyörä ei syystä tai toisesta ole enää ehjä vuoden kuluttua).

Muutamia pohdintoja, kumpi kannattavampaa, laivalla ruåttiin vai suoraan saksaan? Millainen budjetti on käytännössä tuollaiselle 2-3vkon reissulle tarpeen, kun majoitus tapahtuu jossain kiinteissä asumuksissa, ei teltassa..?

Suosituksia missä kannattaa käydä, missä ei missään tapauksessa kannata käydä? Mikä on paras aika olla keskieuroopassa (ettei olis ehkä pahimpaan paikallisten loma-aikaan liikkeellä)?

Muita kokemuksia? Matkakertomuksia?

Muilla vastaavia pläänejä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Löytyykö pakkislaisten joukosta kokeneita (tai vähemmän kokeneita) mp-matkaajia? Itsellä ei vielä kokemusta muusta kuin suomen sisäisestä liikkumisesta, mutta ensi kesälle on vakaissa suunnitelmissa jonkinlainen euroopan kierros. Alustavana tavoitteena saksa-alpit-ranska linja/lenkki 2-3vkon aikana, todennäköisesti lähempänä 3vkoa.
Enpäs pyörällä ole missään heilunu, mutta saat ne mun ainoon autoreissun ei-niin-kattavat kokemukset tässä. :D

Muutamia pohdintoja, kumpi kannattavampaa, laivalla ruåttiin vai suoraan saksaan? Millainen budjetti on käytännössä tuollaiselle 2-3vkon reissulle tarpeen, kun majoitus tapahtuu jossain kiinteissä asumuksissa, ei teltassa..?
Ainakin heinä-elokuun vaihteessa oli laivalla Saksaan meneminen todella kallista mutta toisaalta Ruotsissa ei välttämättä niin kovin mieltä ylentävää ole ajella. Me mentiin Ruotsiin kun Tanskaankin oli tarkotus mennä.

Budjettin en ota kantaa, mutta meillä makso keskimäärin ehken 20€ per yö/hlö ilman että edes etittiin kovin kauaa niitä halvimpia vaihtoehtoja. Motelleja ison kaupungin ulkopuolelta ja muutama hyväksi havaittu hotelliketju, mm. Etap oli hyvä (siistit tilat + tv, kolikkonetti aulassa, wlanit oli tulossa kaikkiin -05), ja Formule1 tais olla toinen. Äsken kun katoin niin taisi Berliinistä saada 28 ja 30€ huoneet noista (2hh jos tulkitsin oikein). Varmaan vastaavia ketjuja on muitakin.

Nuo on kai pääsääntösesti kaupungin ulkopuolella, mutta kun on oma kulkuväline, niin se ei niin haittaa ja ainakin kaikissa missä me oltiin, sai auton hotellin omalle parkkipaikalle, mikä oli usein siinä ikkunan alla (Bussissahan oli hälykin?). Hintaansa nähden todella hyviä vaihtoehtoja (vrt. hostellit joissa usein kimppasuihkut, ei omaa parkkipaikkaa jne). Aamiaiset näissä kyllä sux0r (MotorClubDonald's r0x0r).

Suosituksia missä kannattaa käydä, missä ei missään tapauksessa kannata käydä? Mikä on paras aika olla keskieuroopassa (ettei olis ehkä pahimpaan paikallisten loma-aikaan liikkeellä)?
Kaupungeissa nyt on vaikka ja mitä, ne itteä kiinnostavat paikat löytää parhaiten ko. kaupunkien turistisivuilta ja kaupunkien välisillä matkoilla me ei paljoa hienoja paikkoja etitty, joten en jaksa muuta kirjotella kuin että Täällä :D käytiin lepäämässä ja meillä oli ihan mukavata, ei tosin elämäni hehkein kokemus. Osa jutuista oli kesken niin sekin latisti tunnelmaa. Ihan vaikuttava paikka kuitenkin. Vaikkakin melko typerä. En osaa päättää. :D

Lomallahan nuo keski-eurooppalaiset taitaa olla enempi siellä elokuun puolella, eikö?

Onko sulla navi tai meinasitko hommata? Sitä suosittelen, se säästää monelta murheelta, perheriidalta, ja mikä tärkeintä, aikaa siihen paikkojen tutkimiseen.

Vaikka tämä onkin tavallaan itsestään selvää niin tärkein vinkki seuraa tässä: älä aja samaa reittiä molempiin suuntiin missään vaiheessa jollei ole ihan pakko. Vaikka tavallaan on helppoa mennä tuttua reittiä niin on se puuduttavaa hommaa.
 
Zone-sarja -42%
riippuu siitä, haluatko päästä nopeasti saksaan, vai käyttää aikaa skandinaaviseen kierrokseen. jos aikaa riittää, eikä hieman puuduttava (nopeusrajoitukset ja tylsät tiet) haittaa, niin ihan hyvin voi karauttaa ruotsin jne. kautta, ja nauttia niiden näkymistä myös. kyllähän sielläkin voi pysähtyä hetkeksi johonkin matkailukohteeseen. jos taas aikataulu on tiukempi, ja haluaa säästää aikaa ja voimia euroopan matkailuun, niin sitten suoraan lautalla yli. molempi parempi, riippuu ihan omista haluista, ja matkan tarkoitusperistä.

tietulleja on tietyissä paikoissa, varaa niihin rahaa. itselle tuli aikoinaan yllätyksenä. hinnoista en osaa enää sanoa mitään, mihinkään suuntaan, kun omasta reissusta on jo jokunen vuosi aikaa. majataloja löytyy kuitenkin joka kaupungista, kun vaan kyselee. siis majataloja, jotka on niitä halvempia, ei hotelleja.

oikeastaan ei sen suurempia ohjeita enää osaa antaa, muuta kuin että varaa rahaa riittävästi (osa käteisenä, ja loput vaikkapa tilillä - pankkinostohan toimii missä vain), yllättäviä menoja voi syntyä aina. henk. koht. kokemuksesta voin sanoa, että on vittumaista kun rahat loppuu kesken kaiken. nyt jos lähtisin kolmen viikon reissulle, niin varaisin rahaa 3000-4000 euroa. aina sitä voi käyttämättäkin jättää. lähde myös ajamaan hyvin levättynä, älä väsyneenä. kuulostaa itsestään selvältä ohjeelta, mutta niin sitä vain lähdettiin aikoinaan italiasta ajamaan 1600 kilometrin matkaa berliiniin viiden tunnin yöunilla (pitihän sitä tavattujen ystävien kanssa vielä iltaa istua - ilman olutta toki) - ja tuloksena olikin (muunmuassa) kaksi kertaa tankoon hetkeksi nukahtaminen yli 200 km/h:n vauhdissa. ei suositeltavaa. ;) lisäksi, se hajapussi voi hajota myös siellä matkalla - kuten itselleen kävi. kahdestikin. ekalla reissulla hajosi kevari (??!!) saksan baanalle menomatkalla, tokalla reissulla 750 gixxeri, tulomatkalla. ja samalle baanalle. :lol2: se vaatii sitten sitä järjestelykykyä, ja nohevuutta, kun alkaa järjestelemään pyörän saksaan jättämistä, ja itse ilman pyörää suomeen tulemista. kaikki toki onnistuu, mutta kannattaa aina ottaa reissuille mukaan se avoin mieli - kaikkea voi tapahtua, ja yleensä tapahtuukin. :)

mieli halajaa kyllä vastaavanlaiselle reissulle uudelleen... ehkäpä tulevaisuudessa. kaverin kanssa ollaan itse asiassa jo lyöty kättä päälle, että joku päivä vielä tehdään samanlainen reissu uudelleen. ehkä tällä kertaa ilman pyörän hajoamisia, ja tankoon nukahtamisia. ;)
 
Ainakin heinä-elokuun vaihteessa oli laivalla Saksaan meneminen todella kallista mutta toisaalta Ruotsissa ei välttämättä niin kovin mieltä ylentävää ole ajella. Me mentiin Ruotsiin kun Tanskaankin oli tarkotus mennä

Tuo siinä lähinnä tökkiikin. Sinällään ruotsiin meno ei hirveästi hotsita, mutta laivat saksaan ovat aivan järkyttävissä hinnoissa.

Onko sulla navi tai meinasitko hommata? Sitä suosittelen, se säästää monelta murheelta, perheriidalta, ja mikä tärkeintä, aikaa siihen paikkojen tutkimiseen.

Navigaattori on tarkoitus hommata matkalle mukaan, vielä sitä ei löydy.

Vaikka tämä onkin tavallaan itsestään selvää niin tärkein vinkki seuraa tässä: älä aja samaa reittiä molempiin suuntiin missään vaiheessa jollei ole ihan pakko. Vaikka tavallaan on helppoa mennä tuttua reittiä niin on se puuduttavaa hommaa.

Joo, alustava tarkoitus on tehdä "kierros", saksa-alpit-ranska akselilla, lähes ainoaksi 2 kertaa ajettavaksi tieksi jäänee (jos jää) ruotsi.
 
Meinasin ehdottaa samaa, mutta ei oo kyllä mitään käsitystä teiden kunnosta tai siitä kuinka helposti pyörä pöllitään Baltiassa.

Miten olis menomatka Ruotsin läpi ja paluu Baltian kautta?

Baltia/itä eurooppa ei ole vaihtoehto tällä reissulla.
 
Joo, alustava tarkoitus on tehdä "kierros", saksa-alpit-ranska akselilla, lähes ainoaksi 2 kertaa ajettavaksi tieksi jäänee (jos jää) ruotsi.
Just se pahin. :) Nimim. kokemusta on.

Edit: Ite ajoin joku 1400km/15h yhteensä sinä päivänä, joten saattaa olla että se vaikutti asiaan -> oli vielä enempi perseestä.

edit2: Meettekö 2 päällä vai omilla?
 
tietulleja on tietyissä paikoissa

Skandinaviassa Tanskaan mennessä Malmö-Kööpenhamina silta on autoilta noin 30 euroa, ja Ison Beltin silta Sjaellandista Fynille on 220 tanskan kruunua suunta, henkilöautolta sekin, pärrällä halvempaa, eli 50 euron hujakoilla menee suuntaansa tulleihin. Viikonloppualennuksia sitten on, mutta ei taida olla niin että voi ajaa yli nyt viikonloppuna ja takaisin 3 viikon päästä.
Nimim. vasta viikko sitten tulin autolla sieltä.

Kannattaa silti ehdottomasti mennä, maisemat ovat MAHTAVIA. Vois laittaa valokuvia, jos osais/ois Vipit, mut varmaa googlesta löytyy.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
TJJ! Vieläkö on matka suunnitelmissa? Itsellänikin on kovat poltteet lähteä reissuun alkukesästä parin kaverin kanssa. Alustava suunnitelma on mennä lautalla Saksaan, josta posottaa menemään Alppien kautta Italian Milanoon. Milanosta otetaan lautta Kreikan Korfulle, jossa vois viettää muutaman päivän (kaverilla sukulaisia Kreikka pullollaan). Takaisin tullessa voisi hieman muuttaa reittiä ja ajaa Ranskan halki Alankomaihin. Budjetti on vielä täysin mysteeri, mutta kaipa sitä joutuu 2-3k€ varaamaan.

Reissun kestoksi ollaan kaavailtu 3 viikkoa. Pyörinä "toimii" 1300XJR, 1200 Bandit ja 750Z.

Jo reissussa käyneet voisi kertoa matkakertomuksia. Jos löydätte mielenkiintoisia matkakertomuksia netistä, niistä voisi heitellä linkkejä tämän threadin jatkoksi!
 
TJJ! Vieläkö on matka suunnitelmissa?

Vielä. Tämän hetken plääni menee suunnilleen linjalla saksa (kierros nürburgringilla tietysti), saksaa pitkin alas alpeille (sveitsi, italia?, ehkä monaco), ranskan puolelle ja ranskaa pitkin takasin päin.

Muutamaa juttua oon miettiny. Melko varmaa on, että "toiseen" suuntaan matkataan ruotsin läpitte ja toiseen lautalla suoraan saksasta suomeen.

Toisekseen yö-junan käyttäminen saksassa on myös mielenkiintoinen vaihtoehto, jos haluaa edetä nopeasti. Illalla pyörän kanssa junaan, koisimaan ja aamulla onkin jo pitkällä.

Edit: Matkakertomuksia muuten löytää jonkin verran kun lähtee hakemaan moottoripyora.orgin matkailu osiolta. Eivät auta yhtään reissukuumeeseen.

edit2: Tästä löytyy muutama kertomus ja kaikkee pientä hyödyllistä, kuten mitä ehkä kannattaa matkalle ottaa mukaan.
 
Itse olen kanssa miettinyt, että voisi ensi kesänä tehdä prätkällä n. viikon matkan. Paljonkohan pitäisi realistisesti varata aikaa, jos kävisi vain alpeilla hiukan pyörimässä? Mitään tarkkoja suunnitelmia en haluaisi tehdä, eli ihan fiiliksen mukaan ajelisin. Tietysti olisi toivottavaa, että aina yöksi löytyisi jostain hotellista huone, joten ehkä jonkinlaista suunnittelua pitää etukäteen tehdä. :-P
 
pelkästään alpeille ajaa nopeimmillaan n. parissa päivässä esim. ruotsi-tanska-saksa, mikäli ei pysähtele kuin pakolliset tankkaukset ja tietysti laivamatkat.

esim. yölaivaan hki-stokis, aamulla ajaa stokis-helsingborg, jolloin onkin jo ilta käsillä. nyt voi katsoa yöpyykö etelä-ruottissa vai jaksaako jatkaa tanskan läpi saksaan asti. tanskasta voi mennä lautalla rödby-puttgarden, josta onkin nopea autobaana-ajo etelä-saksaan, josta alpit jo alkavat.

jos haluaa kunnolla kierrellä alpeilla, eikä niin kiirettä ole matkalla pitää, niin pari viikkoa olisi hyvä olla lomaa tai reissuaikaa alpeille ja takaisin. viikossakin sinne ajaa ja takaisin, mutta voi olla hieman kiirusreissu.
 
Reissu lähenee. Tänään tuli ostettua prätkään Silverin sivu- ja tankkilaukut. Toukokuun alussa olisi lähtö. Päätettiin että reissu tehdään Via balticaa pitkin ihan eteläiseen Eurooppaan asti. Sieltä Kreikkaan makaamaan laakereilleen ja fiilistelemään viikoksi. Takaisin tullaan Saksan baanoja pitkin putki punaisena ja hermo kireellä.
 
Keski-Suomi ehdottomasti pärräiltävä ristiin rastiin ensikesänä uudelleen. Mutkaisia pikkuteitä(asfaltti), uskomattomia maisemia ja paljon kilometrejä hyvän kaverin kanssa. PRKL!! Ihan tuli hymy jo huulille, taian lähtee kelkalla ajelee, kun tuli himo taas päästä päristämään.
 
Keski-Suomi ehdottomasti pärräiltävä ristiin rastiin ensikesänä uudelleen. Mutkaisia pikkuteitä(asfaltti), uskomattomia maisemia ja paljon kilometrejä hyvän kaverin kanssa. PRKL!! Ihan tuli hymy jo huulille, taian lähtee kelkalla ajelee, kun tuli himo taas päästä päristämään.
Olen miettiny samaa hommaa. Onko sulla heittää jotain tienumeroita tms. missä on hyviä pätkiä?

Moottoripyora.orgista tietty löytyy noita mutkatietä, mutta ei sielläkään varmaan IHAN kaikkia ole. :)
 
Ketjun myötä taas mopokuume iski entistä kovemmin, eikä yhtään helpota se että kasavika alkaa kohta olla ajokunnossa. Jonkinlaista pakkisprätkäilijöiden Suomikiertuetta järjestelemään? ;)

Ja ettei ihan offtopiciksi tämäkin mene, niin aika arvokkaaksi tulee tosiaan ruotsin ja tanskankin kautta mennä. Pari vuotta sitten tultiin pois päin saksasta Tanska-Ruotsi-Turku-Suomi reitillä. Tanskan ja Ruotsin välillä melko arvokkaat tietullit, taisi olla silloin 30e luokkaa, sitten bensat sekä aika mikä meni aika puuduttavilla ruotsin teillä nopeuksia seuratessa. Tukholmasta sitten auto lautan kyytiin, taisi olla alle 30e. Siitä sitten Turkuun ja kotia kohti.

Tietysti jos aikaa ja mielenkiintoa olisi tutkia Länsinaapuria enemmän niin mikäettei, ihan hienoja maisemia matkalla.
 
Ketjun myötä taas mopokuume iski entistä kovemmin, eikä yhtään helpota se että kasavika alkaa kohta olla ajokunnossa. Jonkinlaista pakkisprätkäilijöiden Suomikiertuetta järjestelemään? ;)

Kylkyl. Viime kesänähän meitä kokoontui jo 3 vai jopa 4 pyörää.. Tulevana kesänä uudestaan.. :whip:

Ja ettei ihan offtopiciksi tämäkin mene, niin aika arvokkaaksi tulee tosiaan ruotsin ja tanskankin kautta mennä. Pari vuotta sitten tultiin pois päin saksasta Tanska-Ruotsi-Turku-Suomi reitillä. Tanskan ja Ruotsin välillä melko arvokkaat tietullit, taisi olla silloin 30e luokkaa, sitten bensat sekä aika mikä meni aika puuduttavilla ruotsin teillä nopeuksia seuratessa. Tukholmasta sitten auto lautan kyytiin, taisi olla alle 30e. Siitä sitten Turkuun ja kotia kohti.

Laskin karkean arvion Ruotsinkautta vs laivalla saksaan jotenkin näin..

Laiva saksaan öbaut 300e/sierainpari, sis kaikki ruokailut ja mopon, eli kahdelta hengeltä 600e :wtf:.

Ruotsiin laivalla pyörän kanssa noin 90e+sapuskat muutaman kympin, sanotaan reilulla putjetilla 150e.
700km ajoa, kulutuksella 7l/100km (reiluhko arvio), eli noin 50l bentsaa, kalliilla 1,5e litrahinnalla on 75e.
Yksi yö jossain tanskan tienoilla halpishotellissa 100e. Sapuskat reilusti 70e.
Siltatulli 30e+lautta tanska-saksa muistaakseni vajaa 100e.
Eli noin reilut 500e aika reiluilla arvioilla. Kai.

Alkaa päätös olemaan ainakin meillä se, että menomatkalla mennään ruotsin läpi tukka putkella, paluumatkalla rötkötetään saksasta suomeen paatissa.

Viitteellinen reittiarvio kuvassa, parilla vaihtoehdolla.
 

Liitteet

  • reitti.webp
    reitti.webp
    155,7 KB · Katsottu: 2 350

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom