Moottoripyörä saksasta?

Liittynyt
18.11.2003
Viestejä
11
Ens kesäks pitäis saada pyörä alle(900 Ninja tms.)Saksassa näyttäis olevan suht edullisia. Mites ton verotuksen kanssa, onkos se samaa luokkaa kuin autoissa vai?
Jos kellään kokemuksia pyörän tuomisesta niin kertokaa.:rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moottoripyörä on aina loistava sijoitus.

Sopivaa ärrä suzukia olen vaihtamassa heti kun sopiava löytyy.
 
Tässä pieni tietoisku. Copy-Paste Japsirauta.fi sivulta, josta löytyy
excel tauluna muutama toteutunut veropäätös.

Kaikkien pyöräharrastajien iloksi ja piristyksi on todettava, että valtiovallan lupaama veroalennus toukokuun alusta tarkoittaakin suomeksi että käytettyjen mooottoripyörien verot nousevat 50-200%. Tällä pyritään estämään käytettyjen tuonti. Merkkimaahantuojat ja virkamiehet ovat saaneet salaa laadittua lakiesityksen, jossa pyörien ikävähennys-laskentamalli poistuu. Vero lasketaan jatkossa suoraan Suomen markkinahinnasta, 29% markkinahinnasta yli 750 kuutioisilla ja noin 25% markkinahinnasta alle 750 kuutioisilla. Tämä tarkoittaa suomeksi, että moottoripyörien verot nousevat keskimäärin kaksinkertaisiksi, jolleivät sitten markkinahinnat putoa alle puoleen, jolloin päästäisiin tämänhetkiseen verotasoon. Markkinahinnat tuskin putoavat alle puoleen etenkin, jos verot tuplaantuvat samanaikaisesti. Kaiken kieroilun ja kusetuksen lisäksi museoikäisten vero, joka on nyt 10-21% ulkomaan ostohinnasta, muuttuu laskettavaksi Suomen markkinahinnasta 20-29%. Tämä systeemi nostaa maksettavan veron 200-300 %. Jos ette usko tätä niin voitte varmistaa asian tullista. Hieman aristellen he kertovat, että näin tässä taitaa käydä.

Esimerkki Tullin toteutuneista uusista veropäätöksistä: HARLEY DAVIDSON FXSTS 1340 1991, vero vanhalla ikävähennyssysteemillä 1853€. Vero uudella markkinahintasysteemillä 4945€. Veron nousu 3092€ = 18400mk. Kyllä kannatti odotella uutta tullin ja lehdistön lupaamaa verojen 15% alennusta. Tämän pyörän markkinahinta pitäisi olla 6400€, jotta päästäisiin vanhaan verotasoon. Tulli ilmoitti kuitenkin markkinahinnaksi 17000€.

Toinen esimerkki: SUZUKI Intruder 750 1986. Vero vanhalla ikävähennyksellä 427 € ja uudella markkinahintapohjaisella 1315€. Veron nousu 207%. Nämä luvut on poimittu Tullin veropäätöksestä. Suzukin markkinahinnan pitäisi olla noin 1700€, jotta päästäisiin vanhaan verotasoon.

Voisikohan autoverosta vastaavat virkamiehet haastaa oikeuteen yllytyksestä ja väärästä informaatiosta heidän kertoessaan vain merkittävistä verojen alennuksista. Huonosti kävi entiselle pääministerillekin paskaa puhuessaan. Tullin henkilökunnalla on ikävä homma luovutella oven raosta näitä luvattuja halventuneita veropäätöksiä pää punaisena riehuville motoristeille, jotka menettivät tuhansia mummonmarkkoja odotellessaan luvattuja verojen laskuja.

Kesäkuun loppuun mennessä on löytynyt jo muutama vm. 2001 uudempi käytetty pyörä, joilla vero oli laskenut vanhaan laskentamalliin nähden muutaman prosentin. Eli kyllä me harrastemotoristit olemme saaneet ennenaikaisen joululahjan valtiovallalta. Pitäisiköhän järjestää kiitosparaatiajo ministeriön pihalle?

Käytettyjen autojen verojen laskennassa käytetään myös tätä markkinahinnasta laskettavaa veroa. Siellä isoimmat merkkimaahantuojien liikkeet antavat korkeita pyyntihintoja tilastoihin, joita ei kontrolloida mitenkään. Todellista kauppaa käydään aivan toisilla hinnoilla. Hieno järjestelmä niiden kannalta, jotka saavat määrätä kilpailevan rinnakkaistuonnin verotason. Vanhat toteutuneet autoveroprosentit ovat olleet yllättävän alhaisia jopa verrattuna tähän uuteen hieman laskettuun autoverotasoon nähden. Nämä alhaiset, vanhat taxfree-pohjaiset auto- ja moottoripyöräveroprosentit ovat nyt kuulemma vahingossa hävinneet tullista, joten vanhoista peleistä veroja täytyy maksaa nyt näiden korkeiden perusprosenttien mukaan.


Syy autoverotulojen merkittävään nousuun johtuu osittain nyt siitä, että uusien ajoneuvojen verot lasketaan nyt ohjehinnoista eikä keinotekoisen alhaisista tehdashinnoista. Autoverojen tuotto jäi alhaiseksi, koska aikaisemmin estettiin käytettyjen rinnakkaistuonti tuplakorkealla verotasolla verrattuna merkkimaahantuojien maksamiin veroihin. Tätä koko totuutta eivät välttämättä poliitikot ole ymmärtäneet, kun autoverosta vastaavat virkamiehet ovat runtanneet läpi aivan mielipuolisen verolaskentamallin, jota Tullin on mahdotonta toteuttaa kasvavan valitusvyöryn alla. Tällä hetkellä Tullin odottavien veropäätösten ja valitusten määrä kasvaa päivittäin vyöryllä lisäsatsauksista huolimatta.


Valtiovalta myöntää nyt yksityisille henkilöille odotusajaksi punakilvet, mutta tuontiyrityksille niitä ei anneta. Tällä systeemillä saadaan vaikeutettua virallista tuontia ja tuettua pimeätä yksityistä tuontia. Pyöräliikkeen on mahdotonta myydä nyt kesällä asiakkaalle kilvetöntä pyörää, mikä odottaa veropäätöstä syksyyn saakka. Ostaja tuskin tyytyy vain kiillottamaan pyöräänsä tallissaan kesällä.


Vielä yksi esimerkki: Hieno museokuntoinen tuutti-Honda CB 750 1974, markkina-arvo n. 6000 euroa (ei saa edes hyvää tällä rahalla). Tästä veroa 25 % = 1500 €.
Tämä koko pyörä maksoi uutena veroineen vähemmän kuin tuleva maksettava vero. OLISKO TÄMÄ PERKELE NYT HIEMAN SYRJIVÄÄ.
 
Originally posted by Antijape
Tässä pieni tietoisku. Copy-Paste Japsirauta.fi sivulta, josta löytyy
excel tauluna muutama toteutunut veropäätös.

......

OLISKO TÄMÄ PERKELE NYT HIEMAN SYRJIVÄÄ.

Ei mulla ole mitään sitä vastaan että vanhojen pyörien verotus on korkea..Oma pyörä on 28 V. vanha->arvo nousi :)

Järkeillen tuo varhojen pyörien verotus on taas niin järjetöntä kuin vain voi.
 
Tuolta tilasin pikkuveljelle pyörän, kaikki meni hienosti ja pyörä tuotiin kotiovelle asti. maksut meni pankin kautta. Ei mitään ongelmia, voin suositella.


Joo hyvä tarjonta näyttäis olevan. Kuinka paljon halvemmaksi tuli kokonaishinta ja millon tää hankinta tapahtui?
 
Originally posted by TheSami

Sopivaa ärrä suzukia olen vaihtamassa heti kun sopiava löytyy.

R Sujari rules! Mulla on ollu noita -87 vuodesta lähtien ja yhtään en ole koneesta hajalle saanut, vaikka on tullut kaikki kokeiltua turbosta ja 1340cc kiteistä alkaen. Mopoja isolla M:llä ;)
 
Kid,

Viime keväänä se pyörä tilattiin, -00 Yamaha ZFS 600, kunto priima ja hinta suomeen toimitettuna muistaakseni 4500 eur ja veroa päälle jotain 2000 eur. Muistaakseni se tuli pari tuhatta halvemmaksi saksasta osettuna kuin vastaava suomesta.
 
noissa pitää vaan olla tosi tarkkana! vaihdoin ite heti kytkimen ja jouduin putsaamaan koko laatikon! tee se itse miehille saksan pyörä markkinat on paratiisi. Hyvän näköisiä pyöriä missä koneet on mitä on. Peukalo keskellä kämmentä=osta suomi pyörä liikkeesta niin on pieni takuu

:worship: tule kesä tule:worship:
 
Originally posted by GymMan
R Sujari rules! Mulla on ollu noita -87 vuodesta lähtien ja yhtään en ole koneesta hajalle saanut, vaikka on tullut kaikki kokeiltua turbosta ja 1340cc kiteistä alkaen. Mopoja isolla M:llä ;)

Tämmöinen käsitys mullakin on suzukin koneesta. Kawalle uskollinen tähän asti ollut mutta katsotaan jos soppeli löytyy.
 
Osaisiko porukka kertoa lisää noita suomalaisia tuontifirmoja. Lähinnä mitä kautta saisi hoidettua rahdit,tuonnit,paperit ja mahdollisesti koeajot/testit siellä päässä (tämäkin on kuulemma mahdollista)
Kiitos
 
Kauanko siellä ulkomailla pitää olla, että voi tuoda verottomana prätkän Suomeen?
Onko väliä mistä maasta tuo?
Saako prätkän myydä Suomessa?
Onko väliä, onko ulkomailla vaihto-opiskelussa vai töissä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom