En ole tarkastanut tätä tekelettä vielä, mutta liippasee niin läheltä sydäntä, että pakko päräyttää ajatukset pihalle.
Kun on salilla, tarvitsen salipäiväkirjalta todella vähän:
- Nopea ja yksinkertainen kirjata.
- Näen muutaman edellisen treenin tulokset per liike, että tajuan pitää progressiota yllä.
Olen käynyt erinäisiä softia läpi (android) ja tykästynyt ohjelmaan LiftLog. Setti kirjataan syöttämällä liikesarjan nimeä. Jo kahden kirjaimen jälkeen ilmestyy ehdotukset aiemmista syötetyistä liikkeistä. Sitten annetaan paino ja toistomäärä. Siinä kaikki. Jos tekee uutta liikettä, tai jotain variaatiota, ei tarvita mitään taikatemppuja sen "lisäämiseksi järjestelmään". Kaikki liikkeet ovat mun nimeämiäni (vapaata ja dynaamista). Yhdessä toisessa softassa oli ominaisuuksia joita jäin kaipaamaan. LiftLog näyttää koko treenin yhdellä sivulla ja jos haluaa nähdä edellisiä treenejä, pitää kelata päiviä taaksepäin. Mieluummin näkisi tekeillä olevasta liikkeestä muutaman treenin taaksepäin. Samaten toisessa softassa oli mahdollista antaa sarjatauon pituus jolloin laite hälytti kun aika edellisestä kirjauksesta oli kulunut. Mulle tää olis hyvä kun ajatukset tuppaa karkailemaan...
Tärkeää on siis mun mielestä yksinkertaisuus ja joustavuus. Mulle tärkeä ominaisuus on myös tulosten saaminen järjestelmästä ulos, eli export to csv, jolloin tilastorunkkarit (kuten minä) pääsee toteuttamaan itseään taulukkolaskentaohjelmilla. Eli salipäiväkirjasoftan ei todellakaan tarvitse osata tehdä mitään hienouksia. LiftLog näyttää vain yhden graafin, jossa hauskasti kaikista sarjoista lasketaan 1RM. Esim kun tein mavessa 140kg*8, 160kg*4 ja 180kg*1, näin graafista, että nämä sarjat putosivat aika lailla samalle sektorille suorituksina. Ihan mielenkiintoista etenkin tämmöiselle, joka treenaa pyramidia muutenkin.
Toivottavasti tästä on jotain apua ideoiden muodossa.