MMA viisas treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petut
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen 16 vuotias poika ja olen juuri alottanut vapaaottelun. Olen harrastanut 5 vuotta jujutsua ja 2 vuotta nyrkkeilyä joten minulla on vähän kokemusta kamppailulajeista mutta tällä hetkellä harrastan vapaaottelua ja nyrkkeilyä tukemaan sitä. Haluaisin tietää nämä asiat.

Miten kehittää parhaiten kuntoa ? Käydä lenkeillä ja sprintata usein vai tehdä raskasta kuntopiiriä 3x5 min ajan ja minuutin tauko ihan kuin ottelussa ? ( näin treenaa monet UFC tähdet )

Miten kehittää lyöntinopeus voimaa ? onko jotain tiettyä liikettä mitä voi tehdä puntit kädessä , lyödäkkö raskasta säkkiä vai tehdä leka ja auton rengas toistoja ?

Miten kehittää ajoitusta kotikeinoin ?

Miten kehittää jalkatyötä kotikeinoin ?

Olisi kiva tietää myös miten helppoa on suomessa ryhtyä ammattilais otteliaksi ja ansaita elantonsa sillä ?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

Täältä nyt lähtee vanhan kyynikon näkemys asiasta. Aivan ensimmäiseksi toteaisin, että kotikonstein et ottelijan uraa tule luomaan. Tuossa iässä näkisin itse tärkeimpänä sen, että harjoittelet mahdollisimman monipuolisesti lajitreeniä. Kunto kyllä kehittyy hyvin, jos lajitreenejä tulee riittävästi.

Jos välttämättä haluat kuntopiiriä tehdä niin tee sitä, mutta muista se, että liika on liikaa. Ajoitus ja jalkatyö kehittyvät parhaiten treenaamalla muiden kanssa, itseksesi voit toki hyppiä hyppynarua.

Suomessa vapaaottelijalla on edessä kivikkoinen tie, jos mielii ammattilaiseksi vapaaottelussa. Näin on toki missä tahansa muuallakin, mutta meillä Suomessa piirit ovat pienet vaikkakin kohtuullisen aktiiviset. Sinulla on varmasti jonkinlainen käsitys omasta potentiaalistasi ottelijana, ovatko tavoitteesi realistiset? Suomen paraskaan vapaaottelija ei vielä tällähetkellä kovinkaan mairittelevia tienestejä kerää.

Älä ota ittees tätä, mutta joskus mua vähän ihmetyttää nää tiedustelut varsinkin kun alkuun ladataan, kuinka monta vuotta mitäki on jo treenattu. Pitäshän sitä pikkuhiljaa alkaa olla kuva treenaamisesta ainaki noin yleisesti ottaen. Mä lähtisin kysymään näitä kysymyksiä valmentajalta ensimmäiseks. Sitte jos tuntuu että jää aukkoja ni EHKÄ foorumeilta. ;P

Ei ollu tarkotus mitenkää lannistaa. :D Hyvähän se on vaan jos ukolta intoa löytyy.

Suomessa kukaan ei toistaiseksi elätä itseään vaparin ammattilaisotteluiden palkkioilla. Itseasiassa ainoa henkilö missään lajissa, joka elää ottelupalkkioilla on Amin Asikainen. Eli ei kannata jättää lukiota/amista kesken sillä ajatuksella, että ryhtyy vaparin ammattilaiseksi.

Annan tähän taas vakioneuvoni, eli kysy omalta vapaaotteluvalmentajaltasi, millaista oheistreeniä sinun kannattaa tehdä. Täällä kukaan ei tiedä, millaiset ominaisuudet sinulla on ja mitä varsinaisesti teette lajitreeneissä. Vapaaotteluakin on niin monentyyppistä, että eri valmentajien opit vaativat myös erilaiset oheistreenit. Oma valmentajasi on se joka nämä asiat tietää.

Nyt taidatte ymmärtää väärin. En minä ammattilaiseksi aio ryhtyä se ei olisi realistista. Halusin vain tietää tilanteesta.

Kiitos silti kommenteistanne :rolleyes:

Ja siksi sanon kotikonstein sillä lähes aina salilla harjoittelu on ohjattua enkä vielä vapaavuoroihin pääse ja minulla on hyvin tilaa harjoitella kotona , joten jos tiedätte jotain hyviä vinkkejä niin kertokaa ihmeessä :D ?

Sanoinsin yksinkertaistettuna, että monipuolinen harjoittelu tekee monipuolisen ottelijan. Nykyään ei kannata olla yksipuolinen ottelija vaan pitää osata kaikkea mahdollisimman hyvin.

Jos olet vasta aloittanu vapaaottelun, opittavaa on paljon ja kotitreeneissä keskittyisin ihan perus aerobisen ja lihaskunnon kohottamiseen, ja teknisemmät treenit tehdä sitten asiantuntevan valmentajan kanssa. Kokeile eri ohjelmia, aloita kevyemmästä ja yksinkertaisesta ja pikkuhiljaa siirry monimutkaisempiin kun kokemus karttuu. Muista myös huolellinen venyttely ja oikea ravinto, niin kroppakin kestää treeniä paremmin.

Tuon ikäisenä sinun tulisi hankkia PÄTEVÄ valmentaja jonka kanssa voisit tehdä vuosia eteenpäin suunnitelmia. Nyt olisi sinulla myös mahdollisuus luoda todella kova peruskunto joka tulevaisuudessa takaa etulyönti asemaa otteluissa. Todella kova kunto takaisi myös mahdollisuuden treenata paljon ja ennenkaikkea kovaa laadukkaasti. Löysä nyhjääminen harjoituksissa pois pikku hiljaa niin ehkä voi syntyäkin jotain. Ja ennenkaikkea kehitä heikkouksiasi järjestelmällisesti.
Kovan tien valitset jos aiot ammattilaisvapaaoottelijaksi mutta unelmia on hyvä olla.

Ei sillä ole kovin paljon väliä, mitä jumppailet tässä vaiheessa kun olet peruskurssilla. Käy lenkillä ja tee jotain kuntopiiriä, niin ei mene aika hukkaan. Taitotreenejä on turha tehdä, kun ne menee kuitenkin vielä väärin. Peruskurssin jälkeen kannattaa tehdä itseään tykö ja osoittaa valmentajalle, että tavoitteellinen treenaus kiinnostaa. Sitten katsotte yhdessä, mitä ja miten treenaat.

Olen 16 vuotias poika ja olen juuri alottanut vapaaottelun. Olen harrastanut 5 vuotta jujutsua ja 2 vuotta nyrkkeilyä joten minulla on vähän kokemusta kamppailulajeista mutta tällä hetkellä harrastan vapaaottelua ja nyrkkeilyä tukemaan sitä. Haluaisin tietää nämä asiat.

Miten kehittää parhaiten kuntoa ? Käydä lenkeillä ja sprintata usein vai tehdä raskasta kuntopiiriä 3x5 min ajan ja minuutin tauko ihan kuin ottelussa ? ( näin treenaa monet UFC tähdet )

Miten kehittää lyöntinopeus voimaa ? onko jotain tiettyä liikettä mitä voi tehdä puntit kädessä , lyödäkkö raskasta säkkiä vai tehdä leka ja auton rengas toistoja ?

Miten kehittää ajoitusta kotikeinoin ?

Miten kehittää jalkatyötä kotikeinoin ?

Olisi kiva tietää myös miten helppoa on suomessa ryhtyä ammattilais otteliaksi ja ansaita elantonsa sillä ?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.
Hei hienoo että kiinnostusta ja motivaatiota löytyy!

Ekaks sanottava että noista lähtökohdista sulla on taivas auki vapaaottelussa.

Ei sovi lannistua vaikka tuntuis että joskus ei luista/jaksa/kehity/pärjää/pakkiksen wänkyrät lyö maan rakoon..

Kaikki urheilu, niinkuin elämä muutenkin menee jaksoissa, kehitys tapahtuu usein rypäyksissä ja laukaseva tekijä voi tulla yllättävästä suunnasta.

Se millä on merkitystä on se mitä on joskus tehnyt.

On usein nähty kun joku on harrastanut jotain junnuvuosina, sitten dropannu ja aloittaa aikuisena uudestaan ja yks kaks onkin ihan eritasolla, kun tausta ja elämänkokemus yhdistyy.

Mutta jottei mene liian korkeelentoseksi, niin vastauksia sun kysymyksiin.

1.Kuntopuoli:

Älä tuijota liikaa mikä on trendinä MMA:ssa tällä hetkellä.

Kova kuntosia äijiä on rakennettu miljoonaan muuhunkin lajiin ja työhön vuosituhansien ajan. Ei ne MMA ukot mitään uutta super reseptiä siihen oo löytäny.

Ei vaikka yks suuren media suosion lähde on se että osa äijistä näyttää bodareilta ;)

Leka-Autonrengas on a) hauskaa b) vaihtelua, uutta c) mediaseksikästä (v**** miten ärsyttävä sana).

Silti jotta näkee sen metsän puilta niin katsoisin ennemmin tonne voimapuolen foorumiin, ja/tai aloittelijoiden perusohjelman suuntaan ja lähtisin ihan kolme kertaa viikossa salilla harjottelusta.

Siellä teet perustan joka tulee auttamaan sut tulevaisuudessa lekan heiluttelussa aivan uudelle tasolla. Kestää paikatkin paremmin sitä.

Tää perusjuttu tuntuu monessa lajissa unohtuvan, kun aina halutaan tyydyttää meidän loputonta uutuuden etsimisen tarvetta.

Ja hei disclaimer, itse olen aina ollut ensin urheilija/kamppailu-urheilija, salitouhut on aina ollut vaan tukemassa lajiharjoittelua.

Ja sit vielä se, mistä minä olen valmis alottamaan vaikka tappelun, eli juokseminen!

Käsittämätöntä kuinka epämuodikasta juokseminen aina on, kuitenkin ihminen on juossut koko historiansa ajan, ja jopa kaikki modernien aikojen suurimmat ottelijat Tysonista, Aliin (myös vapaaottelusuuruudet!) ovat juosseet joka päivä. Ja aika bodarilta se Tysonikin näytti...jos sitä hakee ;)

Juokseminen vaan on "rankkaa" ennenkuin siihen tottuu ja sen oppii. Mut ei tästä nyt sen enempää tää vaatis oman ketjun.

2.Kotiharjottelu:

Ööps, asioiden funtsiminen, motivaation, ideoiden ja erilaisten näkemysten haku netin ja kirjojen ääreltä varmasti auttaa, mut vähissä on ne järkevät "kotikonstein" tehdyt fyysiset jutut.

Ainoo mitä tulee mieleen on nyrkkeilytoistojen tekeminen peilin ääressä.

Jos sulle on kerran perusteet opetettu ja tiedät oikean tekniikan, niin ei muuta kuin peilin eteen lyömään se tuhat lyöntiä päivässä, tai kymmenen tuhatta, niin menee se tekniikka takaraivoon. Se nimittäin on sitten perustana nopeudelle.

Mutta oo tarkkana sen tekniikan kanssa, tarkistuta sitä muilla, äläkä unohda vartalon käyttöä siinä peilin edessä.

Oot jo harrastanut kolmee eri lajia, h*lvetin hienoo!! Se on avain vapaaotteluun, mutta ootko kokeillu jo eri saleja? Kaikkialta voi imee vaikutteita, samalla oppii ihan itsestään suodattamaan hyviä ja huonoja juttuja, ja persoonat merkkaa valmentajissakin.

Silloin kun halutaan kotikonstein tehdä niin jokin kertoo ettei sinne salille oo kiva mennä->sali vaihtoon? Tai vielä parempi->asennetta vaan kehiin!

3. Liike / Nopeus:

Mä sanoisin tähän että 16 vuotiaana pitäis vielä harrastaa mahdollisimman montaa eri lajia!

Jos sul on munaa lähtee tanssimaan niin sun jalkatyö tulee paraneen aivan hullusti! Ja tytöt tykkää!

Ja joku täällä niin dissattu salibandy tekee aivan ihmeitä kaikelle liikkumiselle, koordinaatio, tasapaino, räjähtävyys, suunnan vaihdot, you name it you got it.

Pallon perässä juokseminen on siitäkin parasta, että sillon sä et ajattele treenaavas vapaaottelua vaikka huomaamatta treenaatkin.

Joukkuelajit opettaa muutakin, muutamalle salik*sipäälle suosittelisin pakollisina oppikouluna.

Lyöntinopeudesta on netti pullollaan tietoa mut eniten luotan suomalaisiin nyrkkeilykoutseihin.

Ne vaan tuppaa usein oleen tosi old schoolia, siinä missä modernille kamppailulajivalmentajalle vois myöntää nobelin, mannerheiminlastensuojeluliitonpunaisenristin ja vuoden isukki palkinnon, niin moni bokseerauskoutsi on hyvinkin sisäänpäin kääntynyt.

Niitä pitää mennä nykäseen hihasta, välillä pakottaan antaa neuvoo (itse huomasin muinoin, että menestyksekkäätkin valmentajat dissaa sekä muiden kamppailulajien harrastajia, että ajattelee vähän niinkun jalkapallossa, että jos et oo 3 vuotiaana maan huipulla niin susta ei voi tulla mitään->turha valmentaa). Mut ne perusjutut niillä on kyllä hallussa!

Tekniikka (toistot, kropankäyttö), Rentous (oma tyyli, itseluottamus, liikkuvuus), mentaalipuoli (?) on kai ne parhaat avaimet nopeuden löytämiseen. Treeniä, treeniä, asennetta ja huumoria.

4.Ammattilaisuus:

Tämmösiin aitoihin 16v kysymyksiin ois niin helppo lyödä vastapalloon, mut ei unelmointi ja haaveilu oo lainkaa pahoja asioita!

Eikä niiden tarvi olla realistisia juttuja, ehkä tässä kulttuurissa pitää pitää ne vaan omana tietona, haha, mut tää maa on täynnä anteeks pyyteleviä nöyriä pieniä urheilijoita. Joilla ois ollu suuret mahikset.

Ja sanonpa vielä sen, että tulevaisuudessa suomalainenkin tulee tienaamaan ammattilaisena, onpa jotkut jo rahaa saanukki.

Ja meillä täällä on siitä hieno systeemi, että yliopistossa voit viettää vähintään seittämän vuotta, ilmaseks.

Jos susta ei tuu ammatilaisottelijaa (tavoitteetkin muuttuu) niin alan oikein valitsemalla saatatpa ainakin tienata h*lvetin hyvin. Ja ne opiskelija bileet! Ja vaihto-oppilaaks nevadaan, siitä se lähtee! Fight!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jaskalta aika hyvä postaus. Hieman kritisoin tuota, että aina neuvotaan kysymään siltä omalta valmentajalta jonka oletetaan parhaiten tietävän. Näinhän asian pitäisi olla, mutta valitettavasti suomessa ja varsinkin vapaaottelun parissa on erittäin harvassa ne valmentajat joilla on oikeasti mitään käsitystä nuorten harjoittelusta. Valitettavasti on myös paljon sellaisia valmentajia joilla ei ole käsitystä vanhempienkaan ihmisten harjoittelusta, he osaavat ohjata treenejä ja ohjaavat treenit sen mukaan mitä ovat itse harjoitellessaan oppineet, tietämättä fyysisen harjoittelun eri osa-alueista yhtään mitään. Ja melkein voin kuvitella, että näin on myös monessa muussakin lajissa kuin vapaaottelussa.

Nuorilla on erilaisia kausia missä eri fyysiset osa-alueet kehittyvät eri lailla, toiset paremmin kuin toiset. Allaolevat painopistealueet olen kopioinut alppimaajoukkueen julkaisusta, mutta tuskin noihin osa-alueisiin vaikuttaa se mitä harrastat, vaan minkä ikäinen olet.

Painopistealueet: 16-17 vuotiailla
- nopeus (räjähtävät lähdöt = lajinomainen voimaharjoitus)
- lisäpainoihin totuttaminen (yksilöllisyys huomioon)
- kestävyysharjoittelu tehokasta kasvupyrähdyksen aikana
- vauhti- ja nopeuskestävyysharjoitteluun nousujohteisesti (myös
anaerobisen kapasiteetin kehittymisen herkkyyskausi)

Vielä tuosta monipuolisesta harjoittelusta. Jaskan kanssa samaa mieltä, että jos pää antaa periksi, niin tanssi (varsinkin break dance) toisi hyvän lisän kehon hallinnan ja rytmityksen osalta. Telinevoimistelua ei missään nimessä kannata olla miettimättä yhtenä harjoituksena ja salibandynkin osalta olen Jaskan kanssa samaa mieltä.

Jos haluaa ja mikä olisi tietysti viisasta niin koittaa löytää sellaisen valmentajan jolla on kokemusta tuosta nuorten tavoitteellisesta valmentamisesta. Mistä sellaisen sitten löytää? No mun mielestä sellaisia on noiden olympialajien parissa, esim. nyrkkeily, judo, paini ja nimenomaan maajoukkueiden valmentajat, se kuinka halukkaita he ovat neuvomaan, on sitten täysin eriasia.

Lukemalla tietysti oppii paljon, mutta silloin pitää osata olla kriittinen ja suodattaa ja poimia sieltä niitä omaan lajiin tarvittavia ominaisuuksia, joka tietenkin saattaa olla hiukan hankalaa 16-vuotiaana.

Mutta erittäin hienoa, että tuon ikäinen on kiinnostunut tavoitteellisesta harjoittelusta ja toivon, että löydät itsellesi sellaisen valmentajan jolla on hajua noista edellämainituista asioista ja löytyy innostusta lähteä sinua opastamaan. :thumbs:

Jep, juuri näin. Vaikka joku osaa vapaaottelu tjms lajia, niin ei se tarkota että he ovat välttämättä mitään koulutettuja urheiluvalmentajia. Toki monessa tapauksessa on jotaan tietoa, mutta ei aina sitä parasta välttämättä.

Voin ihan suoraan myöntää, että kyllä mä nyt jotaan vinkkejä osaisin antaa kyseiseen tapaukseen mutta en mä lähtis mitään absoluuttisia totuuksia latomaan.

Esimerkkinä kaverin judovalmentaja joskus aikoinaan neuvoi painonvedoista niin, että "Et syö kahteen päivään mitään ja illalla ennen kisoja meet lenkille ja vedän paljon vaatteita niskaan. Sit punnitusten jälkeen syö ruisleipää..." Just joo...

Jaskalta aika hyvä postaus. Hieman kritisoin tuota, että aina neuvotaan kysymään siltä omalta valmentajalta jonka oletetaan parhaiten tietävän. Näinhän asian pitäisi olla, mutta valitettavasti suomessa ja varsinkin vapaaottelun parissa on erittäin harvassa ne valmentajat joilla on oikeasti mitään käsitystä nuorten harjoittelusta.

Kyllähän lähtökohta pitäisi olla se, että kysytään omalta valmentajalta. Jos valmentaja on pihalla treenaamisesta, seuraava askel on valmentajan vaihtaminen. Vasta jos tämä ei ole mahdollista (pieni paikkakunta ja vähän treenimahdollisuuksia) ryhdytään "itse itseään valmentaen" -luokan ratkaisuihin.

Erityisesti aloittelijan on kuitenkin lähes mahdotonta rakentaa itselleen kokonaisvaltainen ja toimiva harjoitusohjelma. Tässä tapauksessa suosittelisin mahdollisimman ahkeraa leireilyä ja suhteiden luomista muiden paikkakuntien päteviin valmentajiin ja kilpailijoihin.

Täytyy muistaa, että hyvä lajivalmentaja ei välttämättä ole se paras mahdollinen valmentaja fysiikan osalta. Eli vaikkei kyseinen valmentaja ymmärtäisikään kaikkia fysiikan treenaamisen liittyviä koukeroita, voi se olla lajivalmentajana huippuluokkaa. Tieten jos fysiikan treenaamista vahtii ja valmentaa joku muu kuin lajivalmentaja, on molempien oltava hyvin perillä mitä toisen suunnittelemissa treeneissä tapahtuu.

"Jos valmentaja on pihalla treenaamisesta, seuraava askel on valmentajan vaihtaminen."

Kone kaatui ja mun pitkä viestini katosi, saatana.

Komppaan vahvasti risumiestä, mutta myös Andyä.

Peruskurssin aikana erityiselle oheistreenille ei musta juuri ole tarvetta. Normaali liikunnallisuus ja tavalliset kuntopiirit ja pallopelit yms. kyllä riittävät 16-vuotiaalle.
Kurssin jälkeen sitten ketjun aloittajan kannattaa ilmoittautua valmentajalle ja kertoa halukkuudestaan tavoitteelliseen treeniin.

Opetusvideoita ja matsipätkiä kyllä mun mielestä kannattaa katsella, sillä se tavallaan laajentaa näkemystä kokonaiskuvasta ja ehkä jopa lisää teknistä ajattelua. Tärkeää on tietenkin se, että peruskurssilainen malttaa videoista huolimatta pitää valmentajaa ensisijaisena tiedon lähteenään, eikä sorru harjoittelemaan deadly black belt -temppuja ennen perusteiden oppimista.

Tsemppiä vaan fiksuja kysyvälle ketjun aloittajalle, hyvältä vaikuttaa asenne.

AndyS: -Ja juuri noinhan mä ohjeistin toimimaankin eikö jee?

"No tuskin se sillä paranee, että fysiikkavalmennuksesta vastaa peruskurssilainen itse nettiohjeiden perusteella."

Heh. Vaikka olen täysin samaa mieltä että valmentajalta ensin vinkkiä, sitten vasta omin konstein jos valmentajalla ei ole antaa sitä tietoa, niin silti Andy aina jotenkin kuohauttaa tunteita tuolla "no tuskin kukaan voi osata harjoitella tai edes tietää siitä mitään jos ei ole valmentaja". Voisitko valottaa minua mistä tämä ajattelu tulee? Siitäkö ettet itse sisäistä niitä juttuja mitä valmentaja kertoo ja teet vain perässä mitä käsketään? Vai mikä on mennyt vikaan kun jätkä jolla on meriittejäkin sanoo että ei ottelija itse voi tietää itsestään mitään tai osata tehdä itselleen mitään?

PS: Anteeksi turha henkilökohtaisuus ja provo, mutta en juuri nyt kyennyt parempaan.

Jaskalta aika hyvä postaus. Hieman kritisoin tuota, että aina neuvotaan kysymään siltä omalta valmentajalta jonka oletetaan parhaiten tietävän. Näinhän asian pitäisi olla, mutta valitettavasti suomessa ja varsinkin vapaaottelun parissa on erittäin harvassa ne valmentajat joilla on oikeasti mitään käsitystä nuorten harjoittelusta. Valitettavasti on myös paljon sellaisia valmentajia joilla ei ole käsitystä vanhempienkaan ihmisten harjoittelusta, he osaavat ohjata treenejä ja ohjaavat treenit sen mukaan mitä ovat itse harjoitellessaan oppineet, tietämättä fyysisen harjoittelun eri osa-alueista yhtään mitään.

Kyllähän lähtökohta pitäisi olla se, että kysytään omalta valmentajalta. Jos valmentaja on pihalla treenaamisesta, seuraava askel on valmentajan vaihtaminen.

Kun nyt olit minua lainannut, niin varmaankin minulle myös viestisi osoitit. Ymmärrän kyllä ettei kannusteta itseopiskeluun, jos oma luetun ymmärtäminen on tuolla tasolla. No lihavoin vielä tuolta tuon kohdan missä sanoin, että niin asian pitäisi olla (eli ensiksi kysytään siltä omalta valmentajalta).

Mistä sen voi tietää, että valmentaja on pihalla treenaamisesta jos ei itse tiedä mitään? Eikö silloin vaan kuuntele ja noudata orjallisesti sitä mitä se valmentaja käskee tekemään?

Heh. Vaikka olen täysin samaa mieltä että valmentajalta ensin vinkkiä, sitten vasta omin konstein jos valmentajalla ei ole antaa sitä tietoa, niin silti Andy aina jotenkin kuohauttaa tunteita tuolla "no tuskin kukaan voi osata harjoitella tai edes tietää siitä mitään jos ei ole valmentaja". Voisitko valottaa minua mistä tämä ajattelu tulee? Siitäkö ettet itse sisäistä niitä juttuja mitä valmentaja kertoo ja teet vain perässä mitä käsketään? Vai mikä on mennyt vikaan kun jätkä jolla on meriittejäkin sanoo että ei ottelija itse voi tietää itsestään mitään tai osata tehdä itselleen mitään?

Niinpä! Ihan kuin se valmentaminen olisi jotain sellaista salatiedettä etteikö sitä normaali ihminen voisi lukemalla oppia. Käsittääkseni hyvin moni ihan oikeakin valmentaja noita asioita on lukemalla opiskellut. Vai onko olemassa joku valmentajien taivas mistä niitä putoaa ja ne vaan "tietää" asiat :O

Minä ainakin kannustan jokaista harjoittelijaa ottamana selvää fyysisen harjoittelun perusteista ja miksi asioita tehdään niin kuin niitä tehdään. Silloin kun tietää niitä perusteita on paljon helpompi ymmärtää myös niitä asioita mitä se valmentaja sanoo, että nyt harjoitellaan tätä ja tätä harjoitellaan sen takia, että se kehittää sitä ja tätä jne. No tietysti on myös niitä jotka eivät edes halua tietää miksi joskus harjoitellaan matalammilla sykkeillä ja joskus taas vedetään karmeilla hapoilla, mitä hyötyä on reaktioharjoituksista jne.

Mikä ihmeen ottelija? Käsittääkseni ketjun aloittaja on peruskurssilla, eikä suinkaan mikään ottelija. Peruskurssilaisella, joka ei ole edes nähnyt suurinta osaa lajiharjoitteista ei yksinkertaisesti voi olla edellytyksiä arvioida sitä, mitä ominaisuuksia hänen pitää kehittää. Ei vaikka sattuisi olemaan melko hyvinkin perillä fyysisestä harjoittelusta, mitä aloittaja ei ikänsä vuoksi luultavasti ole. Sillä kaverilla, joka treenejä vetää on luultavasti sentään ainakin jonkinlainen kokemus lajiharjoittelusta ja käsitys siitä, mitä kannattaa jumpata ja mitä ei.

En suinkaan vastusta (vaan kannatan) ajatusta, että urheilija hankkii tietoa fyysisestä harjoittelusta ja soveltaa sitä omaan treeniinsä. Tämä on kuitenkin projekti, joka kestää vuosia. Ei se onnistu suoraan lukemalla yksi threadi Pakkikselta ja alkamalla treenata siinä esitettyjen ohjeiden mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom