Olen 16 vuotias poika ja olen juuri alottanut vapaaottelun. Olen harrastanut 5 vuotta jujutsua ja 2 vuotta nyrkkeilyä joten minulla on vähän kokemusta kamppailulajeista mutta tällä hetkellä harrastan vapaaottelua ja nyrkkeilyä tukemaan sitä. Haluaisin tietää nämä asiat.
Miten kehittää parhaiten kuntoa ? Käydä lenkeillä ja sprintata usein vai tehdä raskasta kuntopiiriä 3x5 min ajan ja minuutin tauko ihan kuin ottelussa ? ( näin treenaa monet UFC tähdet )
Miten kehittää lyöntinopeus voimaa ? onko jotain tiettyä liikettä mitä voi tehdä puntit kädessä , lyödäkkö raskasta säkkiä vai tehdä leka ja auton rengas toistoja ?
Miten kehittää ajoitusta kotikeinoin ?
Miten kehittää jalkatyötä kotikeinoin ?
Olisi kiva tietää myös miten helppoa on suomessa ryhtyä ammattilais otteliaksi ja ansaita elantonsa sillä ?
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.
Hei hienoo että kiinnostusta ja motivaatiota löytyy!
Ekaks sanottava että noista lähtökohdista sulla on taivas auki vapaaottelussa.
Ei sovi lannistua vaikka tuntuis että joskus ei luista/jaksa/kehity/pärjää/pakkiksen wänkyrät lyö maan rakoon..
Kaikki urheilu, niinkuin elämä muutenkin menee jaksoissa, kehitys tapahtuu usein rypäyksissä ja laukaseva tekijä voi tulla yllättävästä suunnasta.
Se millä on merkitystä on se mitä on joskus tehnyt.
On usein nähty kun joku on harrastanut jotain junnuvuosina, sitten dropannu ja aloittaa aikuisena uudestaan ja yks kaks onkin ihan eritasolla, kun tausta ja elämänkokemus yhdistyy.
Mutta jottei mene liian korkeelentoseksi, niin vastauksia sun kysymyksiin.
1.Kuntopuoli:
Älä tuijota liikaa mikä on trendinä MMA:ssa tällä hetkellä.
Kova kuntosia äijiä on rakennettu miljoonaan muuhunkin lajiin ja työhön vuosituhansien ajan. Ei ne MMA ukot mitään uutta super reseptiä siihen oo löytäny.
Ei vaikka yks suuren media suosion lähde on se että osa äijistä näyttää bodareilta ;)
Leka-Autonrengas on a) hauskaa b) vaihtelua, uutta c) mediaseksikästä (v**** miten ärsyttävä sana).
Silti jotta näkee sen metsän puilta niin katsoisin ennemmin tonne voimapuolen foorumiin, ja/tai aloittelijoiden perusohjelman suuntaan ja lähtisin ihan kolme kertaa viikossa salilla harjottelusta.
Siellä teet perustan joka tulee auttamaan sut tulevaisuudessa lekan heiluttelussa aivan uudelle tasolla. Kestää paikatkin paremmin sitä.
Tää perusjuttu tuntuu monessa lajissa unohtuvan, kun aina halutaan tyydyttää meidän loputonta uutuuden etsimisen tarvetta.
Ja hei disclaimer, itse olen aina ollut ensin urheilija/kamppailu-urheilija, salitouhut on aina ollut vaan tukemassa lajiharjoittelua.
Ja sit vielä se, mistä minä olen valmis alottamaan vaikka tappelun, eli juokseminen!
Käsittämätöntä kuinka epämuodikasta juokseminen aina on, kuitenkin ihminen on juossut koko historiansa ajan, ja jopa kaikki modernien aikojen suurimmat ottelijat Tysonista, Aliin (myös vapaaottelusuuruudet!) ovat juosseet joka päivä. Ja aika bodarilta se Tysonikin näytti...jos sitä hakee ;)
Juokseminen vaan on "rankkaa" ennenkuin siihen tottuu ja sen oppii. Mut ei tästä nyt sen enempää tää vaatis oman ketjun.
2.Kotiharjottelu:
Ööps, asioiden funtsiminen, motivaation, ideoiden ja erilaisten näkemysten haku netin ja kirjojen ääreltä varmasti auttaa, mut vähissä on ne järkevät "kotikonstein" tehdyt fyysiset jutut.
Ainoo mitä tulee mieleen on nyrkkeilytoistojen tekeminen peilin ääressä.
Jos sulle on kerran perusteet opetettu ja tiedät oikean tekniikan, niin ei muuta kuin peilin eteen lyömään se tuhat lyöntiä päivässä, tai kymmenen tuhatta, niin menee se tekniikka takaraivoon. Se nimittäin on sitten perustana nopeudelle.
Mutta oo tarkkana sen tekniikan kanssa, tarkistuta sitä muilla, äläkä unohda vartalon käyttöä siinä peilin edessä.
Oot jo harrastanut kolmee eri lajia, h*lvetin hienoo!! Se on avain vapaaotteluun, mutta ootko kokeillu jo eri saleja? Kaikkialta voi imee vaikutteita, samalla oppii ihan itsestään suodattamaan hyviä ja huonoja juttuja, ja persoonat merkkaa valmentajissakin.
Silloin kun halutaan kotikonstein tehdä niin jokin kertoo ettei sinne salille oo kiva mennä->sali vaihtoon? Tai vielä parempi->asennetta vaan kehiin!
3. Liike / Nopeus:
Mä sanoisin tähän että 16 vuotiaana pitäis vielä harrastaa mahdollisimman montaa eri lajia!
Jos sul on munaa lähtee tanssimaan niin sun jalkatyö tulee paraneen aivan hullusti! Ja tytöt tykkää!
Ja joku täällä niin dissattu salibandy tekee aivan ihmeitä kaikelle liikkumiselle, koordinaatio, tasapaino, räjähtävyys, suunnan vaihdot, you name it you got it.
Pallon perässä juokseminen on siitäkin parasta, että sillon sä et ajattele treenaavas vapaaottelua vaikka huomaamatta treenaatkin.
Joukkuelajit opettaa muutakin, muutamalle salik*sipäälle suosittelisin pakollisina oppikouluna.
Lyöntinopeudesta on netti pullollaan tietoa mut eniten luotan suomalaisiin nyrkkeilykoutseihin.
Ne vaan tuppaa usein oleen tosi old schoolia, siinä missä modernille kamppailulajivalmentajalle vois myöntää nobelin, mannerheiminlastensuojeluliitonpunaisenristin ja vuoden isukki palkinnon, niin moni bokseerauskoutsi on hyvinkin sisäänpäin kääntynyt.
Niitä pitää mennä nykäseen hihasta, välillä pakottaan antaa neuvoo (itse huomasin muinoin, että menestyksekkäätkin valmentajat dissaa sekä muiden kamppailulajien harrastajia, että ajattelee vähän niinkun jalkapallossa, että jos et oo 3 vuotiaana maan huipulla niin susta ei voi tulla mitään->turha valmentaa). Mut ne perusjutut niillä on kyllä hallussa!
Tekniikka (toistot, kropankäyttö), Rentous (oma tyyli, itseluottamus, liikkuvuus), mentaalipuoli (?) on kai ne parhaat avaimet nopeuden löytämiseen. Treeniä, treeniä, asennetta ja huumoria.
4.Ammattilaisuus:
Tämmösiin aitoihin 16v kysymyksiin ois niin helppo lyödä vastapalloon, mut ei unelmointi ja haaveilu oo lainkaa pahoja asioita!
Eikä niiden tarvi olla realistisia juttuja, ehkä tässä kulttuurissa pitää pitää ne vaan omana tietona, haha, mut tää maa on täynnä anteeks pyyteleviä nöyriä pieniä urheilijoita. Joilla ois ollu suuret mahikset.
Ja sanonpa vielä sen, että tulevaisuudessa suomalainenkin tulee tienaamaan ammattilaisena, onpa jotkut jo rahaa saanukki.
Ja meillä täällä on siitä hieno systeemi, että yliopistossa voit viettää vähintään seittämän vuotta, ilmaseks.
Jos susta ei tuu ammatilaisottelijaa (tavoitteetkin muuttuu) niin alan oikein valitsemalla saatatpa ainakin tienata h*lvetin hyvin. Ja ne opiskelija bileet! Ja vaihto-oppilaaks nevadaan, siitä se lähtee! Fight!