Mitkä treenimetodit palvelisivat parhaiten tavoitteitani?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jelyni
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Elikkäs olen tällainen 16-vuotias tyttö, joka on jonkin aikaa treenaillut vapailla painoilla ja siirtynyt kestävyysharjoittelusta massahakuiseen treeniin.

Mietin vain, tekeekö tämäntyyppinen treeni (keskipitkät sarjat ja palautukset) hallaa muille harrastuksille, joissa myös tahtoisin kehittyä: astangajoogalle (vaatii lihaksilta paljon kestävyyttä) ja kestävyysjuoksulle.

Toinen juttu on, etten tahtoisikaan kovin suurikokoisia lihaksia, mutta kuitenkin jäntevän kropan, eikä pienistä lihaksista olisi haittaa. Massahakuisen treenin seurauksena erityisesti yläselkäni, käsivarteni ja reiteni ovat kasvaneet kokoa aika paljonkin, enkä ole kaikkiin tuloksiin aivan tyytyväinen.

Millainen treeni olisi paras kompromissi, kun tahdon ylläpitää kestävyyttä, kasvattaa voimaa ja samalla saada myös näkyviä - mutten liian näkyviä - tuloksia?

tuskin tekee hallaa sun harrastuksille, mutta toki jos sitä kestävyyttä haluat priorisoida niin kannattaa jaksotella treenejä eli vaikka muutama vko perusvoimaa, pari viikkoa voimakestävyyttä jne. voimaa saat tarpeeksi ihan perustreenillä. pidä toistoalue vaikkapa 8-15 paikkeilla ja joskus 20 toiston sarjojakin..vaihtelu on tärkeetä.

edit: mitä on astangajooga?:)

en usko, että ihan vahingossa tuosta vaan saisit liian näkyviä tuloksia. toisaalta jos näin, niin kerro minullekin, miten se tapahtuu.

mutta asiaan..kokeile HST, searchilla löytyy.

en usko, että ihan vahingossa tuosta vaan saisit liian näkyviä tuloksia. toisaalta jos näin, niin kerro minullekin, miten se tapahtuu.

mutta asiaan..kokeile HST, searchilla löytyy.

Kas, täältä löytyy Jelynin lisäksi toinenkin outolintu, joka sukupuolestaan huolimatta on saanut lihaksia. :D Sirous on ollut ja mennyt, käsivarretkin ovat kuulemma jo "maskuliiniset".

Massahakuisella vain, jos se miellyttää, älä lihaksia pelkää. ;) Itse en voisi kuvitella tilannetta, jossa treeniin tulisi stoppi lihasten kasvun takia. Mieluummin näin kuin kiinteyttäjä-lihaksenkadottaja-dieettaaja-pellenä.

Tuli threadista mieleen, muokkaako maksimivoimaan keskittyvä treeni juurikaan kehon ulkonäköä?

Kyllähän se kaikenlainen voimaharjoittelu tuo myös lihaksia jos sitä tarkoitit.

Ettei vain olisi mennyt bulkki pitkäksi, koska ainakin minusta on melko hankalaa kuvitella, että 16-vuotias tyttö saisi yhtäkkiä niin paljon lihaksia, että se voisi alkaa häiritä. Massaa on kyllä voinut tulla reilustikin, mutta eri asia on, että kuinka suuri osa siitä lopulta on ihan puhdasta lihasta ja kuinka suuri osa on lopulta vain rasvaa. Ainakin itse olen onnistunut useita kertoja vetämään plussakalorit pitkiksi tuijottaessani vain nousevaa vaa'an lukemaa ja treenipainoja ja luullen kasvavani lihasta ihan silmissä, mutta sitten lopulta jossain vaiheessa olen havahtunut huomaamaan päässeeni läskiksi ihan huomaamatta.

Lisäksi threadin aloittajan kannattaisi yrittää muotoilla tuota kysymystään vähän uudelleen. Nyt ainakaan minä en oikein ymmärrä, että mitä siinä ajetaan takaa. Haluat siis treenata massahakuisesti, mutta et kuitenkaan halua saada sitä massaa?!? Selittäisitkö vähän lisää tuota, että minäkin ymmärrän, niin voisin yrittää vastata jotain hyödyllistä. :)

Lisäksi threadin aloittajan kannattaisi yrittää muotoilla tuota kysymystään vähän uudelleen. Nyt ainakaan minä en oikein ymmärrä, että mitä siinä ajetaan takaa. Haluat siis treenata massahakuisesti, mutta et kuitenkaan halua saada sitä massaa?!? Selittäisitkö vähän lisää tuota, että minäkin ymmärrän, niin voisin yrittää vastata jotain hyödyllistä. :)

Tahdon ennen kaikkea voimaa kestävyyttä täysin unohtamatta, massa on toissijainen juttu. En kaipaa hypertrofiaan tähtäävää treeniä, vaan voimaa, kestävyyden ylläpitämistä ja siinä sivussa ehkä hieman lihaksiakin. En suurikokoisia lihaksia.

Älkää nyt antako sen tiedon hämätä, että olen massahakuisesti treenannut, en näet enää halua jatkaa sillä. :) Voima ja kestävyys ovat pääasia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tahdon ennen kaikkea voimaa kestävyyttä täysin unohtamatta, massa on toissijainen juttu. En kaipaa hypertrofiaan tähtäävää treeniä, vaan voimaa, kestävyyden ylläpitämistä ja siinä sivussa ehkä hieman lihaksiakin. En suurikokoisia lihaksia.

Älkää nyt antako sen tiedon hämätä, että olen massahakuisesti treenannut, en näet enää halua jatkaa sillä. :) Voima ja kestävyys ovat pääasia.
Voimatreeni pähkinänkuoressa: suht paljon sarjoja, liikutetaan rautoja vauhdilla, ei loppuun saakka, toistot 1-5. Yksinkertaistettu esimerkki, bodaus: 10 x 100 / voimailu 5 x 5 x 100. Hyviä artikkeleja aiheesta löytyy esim. täältä.

ite en huolestuis jos lihasta tulis liikaa, kun lihasten kadottaminen on aika helppoa verrattuna niiden kasvattamiseen...

Pieniä ja suuria lihaksia tavoitellessa treenataan aina ihan samalla tavalla. Ainoa ero on aika, joka tähän käytetään.

Tuossa ylempänähän niitä ohjeita jo tuli, eli siirryt treenaamaan voimaa ja jätät sellaisen bodauspumppailun vähemmälle. Kyllä puhtaalla voimatreenilläkin lihakset kasvavat, mutta eivät niin nopeasti. Enkä vieläkään usko, että sinulle olisi lihaksia tullut yhtäkkiä niin paljon, että siitä olisi tarvetta hätääntyä.

Voithan tarvittaessa vaikka ottaa kevyen dieetin ja katsoa, että kuinka suuri osa siitä tulleesta massasta lopulta on lihasta. Saatat yllättyäkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom