Miten voi olla mahdollista, että kasvan miinuskaloreilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Olin n.12vk dieetillä ja laihduin about 5kg. Läskistä suurin osa läks vatsasta, sekä myös jaloista lihaa/läskiä. Silti esim. olkavarsi ja rinnanympärys suurenivat.

Miten tämä voi olla mahdollista miinuskaloreilla?

Voiko ihmiskeho käyttää dieetin yhteydessä rasvakudosta lihaksen rakennusaineena? Monessa threadissa lukee, että et voi kasvattaa lihasta miinuskaloreilla. Miksi mulla lihas kuitenkin kasvoi, vaikka laihduin? Onko tämä +/- juttu 100% totuus ja vuosien tieteellisten tutkimusten tulos?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Topah sanoi:
Olin n.12vk dieetillä ja laihduin about 5kg. Läskistä suurin osa läks vatsasta, sekä myös jaloista lihaa/läskiä. Silti esim. olkavarsi ja rinnanympärys suurenivat.

Voiko ihmiskeho käyttää dieetin yhteydessä rasvakudosta lihaksen rakennusaineena? Monessa threadissa lukee, että et voi kasvattaa lihasta miinuskaloreilla. Miksi mulla lihas kuitenkin kasvoi, vaikka laihduin? Onko tämä +/- juttu 100% totuus ja vuosien tieteellisten tutkimusten tulos?

Olet yksi onnekkaista. On monilla muillakin kasvanut jokin lihas dieetilllä, mutta yleensä ei, koska dieettiin panostetaan täysillä, jolloin ei edes haeta lihasmassaa. Kauanko olet treenannut? Tämä asia riippuu monesta tekijästä, mm. treenaustaustasta ja miinuskalorien määrästä.

Olihan tuosta joku tutkimus, jonka mukaan myös miinuskaloreilla voi kasvaa. Olikohan koehenkilöt aloittelijoita, en muista, mutta ainakin aloittelijoilla tuo on kyllä mahdollista. jhulmi tuosta taisi kertoa, joten hän voinee kertoa tarkemmin.

Täyttä arvailua:

Kehon rakentaminen ja purkaminen ei ole niin yksioikoinen kysymys, vaan oikeasti molempia tapahtuu koko ajan. Jos homman tasapaino on sillä puolella että lihasta kasvaa enemmin ja rasvaa poltetaan, niin silloin tuo onnistuu samaankin aikaan.

Läski ei silti "muutu" lihakseksi, koska keho ei osaa muodostaa tarvittavia aminohappoja ilman että syöt proteiinia.

En ollut millään ihmedieetillä. Laitoin ruokavaliota kuntoon syöden terveellisesti ja vähän esim. illalla. Kaloreita oli normaali päiväkulutuksen verran (ilman aerobista). Treenaamalla pitkäaikaista aerobista sain lällyjä lähtemään. 4-5krt viikossa välillä jopa 1,5h ihan kevyellä 130 sykkeellä kiertäen soutolaitteesta, crosstraineriin, juoksumattoon ja kuntopyörään. Loppuvaiheessa vielä saatoin tunnin treenin päätteeksi tehdä HIIT-tyylisiä vetoja ja näin sain vielä paidan likomäräksi hiestä. Ihme, että motivaatio tuollaiseen on riittänyt näinkin pitkälle. Vielä kuitenkin jatkan samalla raivolla. Painojen kanssa olen nyt vaihtanut ohjelmaa.

Treenasin 3krt viikossa kroppa kerralla ohjelmaa n.6vk ajasta ja mielestäni motivoituneesti ja kovaa. Unta hyvin joka yö. Aika aloittelija tosin olen, eli saattaa sekin olla syynä.

Pisti vaan tämä asia mietityttämään, koska orastavaa sikspäkkiä en haluaisi menettää, mutta samalla haluaisin kasvattaa lihasta. Aikaisemmin otin palautusjuomana pelkkää heraproteiinia ja se olikin päivän ainoa lisäravinne kreatiinin lisäksi. Nyt mulla on glukoosia, heraa ja soijaa palkkarissa ja ajattelin kokeilla jos ei alkais lihomaan vaan sais lihasmassaa ja samalla läskiä vielä pois. Otan lisäksi nyt vielä n.80gr proteiinia päivän aikana lisäravinteena. Kasviksia, kanaa ja ruskeeta riisiä oon syöny. Välillä jopa 3 pienehköä lämmintä ateriaa päivässä sopivin väliajoin.

Oon vaan miettiny tota bulkkia, että uskaltaisko sitä alkaa sikailemaan ton ruoan kanssa. Epäterveellisiä ruokia en syö enää ollenkaan ja jos syön niin harvoin. Oisko se kuitenkin niin, että kyllä ne kalorit pitää tulla hyvistä ruoka-aineista, eikä mistään "herkuista"? Tällöinhän sitä rasvaakin kertyy vähemmän kroppaan. Ihmetyttää, että täällä vain tuijotetaan kaloreihin, oli ne mitä tahansa.

Topah sanoi:
Oon vaan miettiny tota bulkkia, että uskaltaisko sitä alkaa sikailemaan ton ruoan kanssa. Epäterveellisiä ruokia en syö enää ollenkaan ja jos syön niin harvoin. Oisko se kuitenkin niin, että kyllä ne kalorit pitää tulla hyvistä ruoka-aineista, eikä mistään "herkuista"? Tällöinhän sitä rasvaakin kertyy vähemmän kroppaan. Ihmetyttää, että täällä vain tuijotetaan kaloreihin, oli ne mitä tahansa.

Kokonaiskalorimäärä ratkaisee pääasiassa, mutta se mitä syöt vaikuttaa tuleeko lihasta vai ei siinä läskin rinnalla.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=34024&highlight=kire%E4
Tuossa on FAQ, jossa pohditaan kireänä pysymistä lihasmassan kasvun ohella. Kannattaa lukea.

Entäs sitten tämmöinen asia kuin lihasten muotoilu. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta itse en välttämättä tarvitse mitään järkyttävän kokoisia lihaksia, kunhan näyttäisin lihaksikkaalta. En ole luonnollisestikkaan mikään aivan kukkakeppi (mutta melkein).

Muuttavatko lihakset muotoaan, vaikkei ne kasvaisikaan? Voiko lihas jollain tavalla venyä tms. kasvamisen sijaan ja tällä tavalla näyttää "isommalta"?

Lihaksen muotoon ei voi vaikuttaa. Jos pelkäät sikspäkin menettämistä ja haluat lihaa, niin syklitä ruokailu.

PS. Eipä ne lihat kellään oo vahingossa liian isoksi kasvanu

musta tuntuu että 12vk ja 5kg on vaan aika ihanteellisen hidas laihdutus prosessi jolla lihas kavu ei tyrehdy..

eri asia on sit tällaiset megadietit joita itekkin oon vetäny et vetästää se 7kg 3vk... :D

Ehkäpä dieetillä tulee vaistomaisesti käytettyä enemmän proteiinia, koska rasva- ja hiilaripitoinen pitää pudottaa vähemmälle. Toinen vitsi mitä olen miettinyt on siinä, että massakaudella ihmiset stuffaavat niin paljon ruokaa, että yksin sen sulattamiseen kuluu valtava määrä energiaa ja resursseja.. heh..

Itselläkin kasvoi vähäsen lihas dietillä, mutta ne hävisivät yhden reissun takia..:itku:

Ja yleensä ainenkin aloittelijoilla kasvaa lihakset miinuskaloreillakin, mutta ne kasvaisivat paremmin jos olisi plus kaloreilla..

jos on pitänyt treenitaukoa ja oleellisesti päässyt kuihtumaan sen aikana, ja sille pohjalle alkaa tauon aikana kertyneitä rasvoja poistamaan treenaamalla niin kyllä ne lihakset helposti lähtee palautumaan niitä aiempia mittoja kohti, jopa miinuskaloreilla (mutu)

Topah sanoi:

No tässä kohtaa kannattaa taas pitää netti-filtteri päällä lukiessa.

Varsinkin punttausta oloitellessa käy helposti että laihtuu ja lihoo, eli lihaksistuu, ei läskisy. :)

Keho vain pyrkii soeutumaan vallitesevaan olosuhteeseen.

Itse epäilen, että treenissä/ruokavaliossa on tullut löydetty joku uusi juttu, joka on antanut lihaksi mahdollisuuden kasvaa myös hieman pienemmillä kaloreilla.

Monesti dieetillä kasvetaan senkin takia, että ruokavalio on hyvällä mallilla (mm. proteiinit mahdollisesti korkeammalla) ja mahdollisesti muutkin ravintoaineet oikeassa suhteessa, elämä on suunniteltua ja treenit viedään läpi mahdollisesti tarkemmin ja kovemmalla intensiivisyydellä. Tässä syitä miksi uskon, että dieetillä kasvaa.
Itse olen tämän kokenut joskus alkuvuosina, koska söin kuin hiiri (lähes tulkoon pelkkää proteiinia, ainoat hiilarit oli lähinnä banaani ja ananas). Kalorit oli varmasti maks. 2000kcal kokoajan. Kahdessa vuodessa silti kasvoin n. 65 kilosta, jolloin oli normaali "teinirasvat" ja siis kahden vuoden kuluttua painoa oli n. 90 kiloa ja rasva% 7,2 (pihdeillä mitattuna) ja ikää oli tuolloin 19v. Eli olin tuon kaksi vuotta lähes tulkoon dieetillä, vaikka sitä en tajunnutkaan (tuon ikäisenä ei tajunnut mistään mitään). Täytyy kyllä myös muistaa, että aloitin ihan nollista, ikinään en ollut painoihin koskenut.

IsoDino sanoi:
Monesti dieetillä kasvetaan senkin takia, että ruokavalio on hyvällä mallilla (mm. proteiinit mahdollisesti korkeammalla) ja mahdollisesti muutkin ravintoaineet oikeassa suhteessa, elämä on suunniteltua ja treenit viedään läpi mahdollisesti tarkemmin ja kovemmalla intensiivisyydellä. Tässä syitä miksi uskon, että dieetillä kasvaa.
Samoilla linjoilla Iso D:n kanssa ;) Dieetillä (miltei?) kaikki menee treenin ja dieetin ehdoilla, offilla harva jaksaa samanlaista säntillisyyttä päivästä toiseen. Joten eiköhän joissain tapauksissa ole mahdollista kehittyä myös dieetilläkin.

IsoDino sanoi:
Tässä syitä miksi uskon, että dieetillä kasvaa.
Itse olen tämän kokenut joskus alkuvuosina, koska söin kuin hiiri (lähes tulkoon pelkkää proteiinia, ainoat hiilarit oli lähinnä banaani ja ananas). Kalorit oli varmasti maks. 2000kcal kokoajan. Kahdessa vuodessa silti kasvoin n. 65 kilosta, jolloin oli normaali "teinirasvat" ja siis kahden vuoden kuluttua painoa oli n. 90 kiloa ja rasva% 7,2 (pihdeillä mitattuna) ja ikää oli tuolloin 19v. Eli olin tuon kaksi vuotta lähes tulkoon dieetillä, vaikka sitä en tajunnutkaan (tuon ikäisenä ei tajunnut mistään mitään). Täytyy kyllä myös muistaa, että aloitin ihan nollista, ikinään en ollut painoihin koskenut.
no et sinä millään dietillä ole ollut kun paino on noussut yli 20kiloa, senhän sanoo jo järkikin. olet syönyt yli kulutuksen eikä silloin dietistä voida puhua, paino ei nouse kun ollaan pakkasella. miinus kaloreilla ei kukaan tällä planeetalla nosta kehon painoa, paitsi dino;).

Mua hämää vieläkin tämä plussa/miinus juttuihin orjallisesti tuijottaminen. Oisko aineenvaihdunnalla jotain asian kanssa tekemistä? On minullakin muutamia tuttuja n.70kg painavia tyyppejä, joilla sikspäkki näkyy, mutta syövät näkemäni ja heiltä kuulemani mukaan kuin isotkin siat. Silti he eivät liho, oli kalorit mitkä tahansa. Ruoka ei vaan tartu. Eli joillakin on vaan suorempi putki kuin toisilla.

Miksei täällä puhuta aineenvaihdunnasta paljoakaan? Olisiko sen manipuloimisesta apua?

Ruokavalion parantamisen myötä olen huomannut, että olo on tosiaan energinen ja hyvä. Paino kyllä heittelee lähes päivittäin ja en oikein tiedä, mitä kropassa tapahtuu. Maanantaina ennen treeniä oli paino 84,5kg ja tänään keskiviikkona 83kg. Maanantaina tosin tein pitkästä aikaa semmosen treenin, että oksennus oli erittäin lähellä, eikä tajun lähteminenkään ollut lähellä. Eka kertaa en pystynyt millään juomaan palkkaria heti reenin jälkeen. Olen hieman laistanut pitkästä aerobisesta, mutta teen semmosta intervalllirasitusta, jonka jälkeen on vaikea pysyä pystyssä. Yks kevyempi 1,5-viikkoa oli alla ja tuntuu että kroppa alkoi taas tottumaan lepoon ja levosta oli paljonkin hyötyä. Täytyy tässä seurata, mitä kroppa sanoo kun tässä hieman aina muuttelee reeniä. Kunhan vaan malttais pysyä pienissä painoissa ja 10-12 sarjoissa ja ajatella sitä lihasta, eikä sitä että painot pitää nousta hinnalla millä hyvänsä. Vaikee laji tää... :wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom