Miten vähentää kortisolia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cool(m)
  • Aloitettu Aloitettu
Ja ennen unilääkkeitä tai muita lääkerohtoja kannattaa tietysti pitää huoli siitä, että kaikki muu on tehty hyvän unen eteen:

- Vain oikeasti väsyneenä nukkumaan. Jos uni ei tule seuraavan 15 min aikana kannattaa nousta ylös ja vaikka lukea kirjaa tms. rauhallista ajankulua kunnes alkaa taas nukuttamaan.
- *snip*

Oma rentoutuminen parantui huomattavasti kun lopetin liian pitkien unien nukkumisen. Tosin, en nyt kovin huonosti ole koskaan nukkunut, mutta kuitenkin. Minulle aina toitotettiin, että pitää nukkua 8h/yö tai enemmän että saa tarpeeksi lepoa. Tämähän on TODELLA yksilöllistä eikä pätenyt minun kohdalla ollenkaan. Minulle hyvä määrä yöunta on keskimäärin 6,5 h max 7h. Kaikki sen jälkeen aiheuttaa vaan ongelmia -> päivä pilalla nuutuneen olon vuoksi, yleensä päänsärkyä ym.
Kuten RC tuossa ylempänä sanoi, vain oikeasti väsyneenä nukkumaan. Tähän kun saa yhdistettyä mielen tyhjentämisen ja sängyssä kehon rentouttamisen niin vot. Itse opettelin rentouttamaan kehoa nukkumaan mennessä siten että kävin eri lihaksia tietoisesti läpi ja "käskytin" rentoutumaan. Kasvolihaksista kannattaa aloittaa ja ovat muuten yksi tärkeimmistä koko kehon kannalta ainakin minulla. Tämä lihasten rentouttaminen auttaa myös mielen tyhjentämiseen päivän tapahtumista kun huomio keskittyy vaan itseensä. Sitten vaan hokemaan "minun on hyvä olla" mantraa :)
Treeniä vaan tässäkin asiassa niin alkaa sujumaan + luottamusta omaan itseensä (eikä lääkkeisiin tms).

Sorry OT

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun iho on mennyt ihan käsittämätömän huonoksi.. voi helevetti. Voiko tän kortisolitason testata jotenkin helposti? Onneks jään tänään parin viikon lomalle... stressi on ollut aika kova viime aikoina.

Lääkäri voi sen testata. Ei varmaan olisi ihan huono idea tavata lääkäriä ja keskustella aiheesta, jos epäilet, että kaikki ei ole ihan kunnossa. Minä en sinun tilannettasi tunne, mutta sanoit, että olet diettaillut joten en voi olla ajattelematta, että kohonneet kortisoli-tasot saattaisivat johtua ylirasittumisesta? Varmaan voisit katsoa, että helpottaako tilanne, jos pidät treenitaukoa, lepäät ja syöt hyvin?

Onko se kahvittomuus Pyyttoni pitänyt? Ja onko ollut vaikutusta, eli onko kortisolitasot laskeneet?

Sain lääkäriltä tänään soiton, että kortisolitasot korkeella. Onko kellään täällä nykypäivänä enemmän tietoa kortisolista? Kävin kyllä threadeja läpi, mutta suurimmassa osassa oli vaan kiteytettynä tämä tieto: Katabolinen hormoni, joka hajoittaa lihasta, sekä kehittää rasvaa. Onko se nyt noin?

Jep, kahvilakko piti , mitä nyt tällä viikolla vähän juonut kun ei ole tullut treenattuakaan pienen flunssan takia. Kyllä ne väsymys- ja tuskaisuusoireet hävisi melkein kokonaan. Otin pari rankkaa all-out 20 toiston kyykkysarjaakin joista ei olisi uskaltanut haaveillakaan "kahvillisena" . Ensi viikolla aletaan HIT tyyppinen jakso , saa nähdä miten sitten käy. C-vitamiinia syön pitkin päivää , mutta määrä melko pieni, ehkä 1000 mg. Fosfatidylseriini ennen treeniä ja seuraavana päivänä aamulla. Vihreetä teetä menee myös .

Nää nukahtamis- ja unilääkkeet on siinä mielessä kaksiteräinen miekka, et niihin jää suht helposti "koukkuun". Tarkotan, että kun parikin viikkoo käyttää nukahtamislääkettä iltasin, kestää henkilöstä riippuen jonkun aikaa, että saa taas normaalisti unta ilman niitä. Sen takia nää on imo aika äärimmäinen keino ja mun mielestä kannattais keskittyä stressinhallintaan "luonnollisilla tavoilla" jos ei stressin aiheuttajia voi poistaa.

Joo, ei kannata lähteä noihin nukahtamislääkkeisiin ollenkaan:

Unilääkkeet

Elämässä on jotain pielessä, jos joutuu kovaa stressiä sietämään jatkuvasti. Silloin ei parhaillakaan kompensoivilla elintavoilla kovin vanhaksi terveenä säily.

Erinomainen keino laskea kehon kortisolitasoja on lopettaa allergisoivien ruokien syöminen (monilla maitotuotteet ja eteenkin gluteenia sisältävät viljat)

Millainen vaikutus kovilla treeneillä ja etenkin airobisella, pitkäkestoisella liikunnalla on kortisonitasoihin? Jostain muistelen lukeneeni että stressaantuneena tehokas airobinen liikunta voisi lisätä stressihormonien määrää elimistössä/ylläpitää stressiä aika tehokkaasti. Minkälaisella treenillä sitten voisi auttaa kroppaa palauttamaan kortisonitasoja normaaleiksi? Varmaan jo mainittu lepo ja riittävä ravinto on aika avainasemassa, mutta tää liikunnan laatu/intensiteetti näkökulma tässä asiassa kiinnostaa.

Millainen vaikutus kovilla treeneillä ja etenkin airobisella, pitkäkestoisella liikunnalla on kortisonitasoihin? Jostain muistelen lukeneeni että stressaantuneena tehokas airobinen liikunta voisi lisätä stressihormonien määrää elimistössä/ylläpitää stressiä aika tehokkaasti. Minkälaisella treenillä sitten voisi auttaa kroppaa palauttamaan kortisonitasoja normaaleiksi? Varmaan jo mainittu lepo ja riittävä ravinto on aika avainasemassa, mutta tää liikunnan laatu/intensiteetti näkökulma tässä asiassa kiinnostaa.

Rauhallinen liikuskelu, esim kävely laskee stressitasoa ja kortisolia. Jooga ja pilates varmaan kuuluu samaan ryhmään. Stressaantuneena kun keho on jo kovilla niin kovatehonen treeni ei tee hyvää. Muistan jostai lukeneeni et jos kovatehonen liikunta on vielä pitkökestosta niin keho saattaa kokea sen stressaavana.

Joo, 8-9 treeniä viikkoon plus kofeiinia sisältävien rasvanpolttajien (olen kofeiiniyliherkkä) käyttö on nostanut omat kortisolitasoni koholle. Yllättävän kauan kesti ennenkö tajusin tämän asian. :D Viime aikoina havahduin kun paino alkoi nousemaan ja kunto näytti todella nesteiseltä, eikä treeni näyttänyt tuovan tulosta suuntaan eikä toiseen. Yöunetki olleet mallia hankala nukahtaa/uni ei piristä tarpeeksi. Nyt piristeet vähemmälle ja lepoa riittävästi. Yritin fosfoseriiniä metsästää kaupoista, mutta ei ollut oikein tarjolla, sitä olisin voinut testata kortisolitason laskemiseen.

Joo, 8-9 treeniä viikkoon plus kofeiinia sisältävien rasvanpolttajien (olen kofeiiniyliherkkä) käyttö on nostanut omat kortisolitasoni koholle. Yllättävän kauan kesti ennenkö tajusin tämän asian. :D Viime aikoina havahduin kun paino alkoi nousemaan ja kunto näytti todella nesteiseltä, eikä treeni näyttänyt tuovan tulosta suuntaan eikä toiseen. Yöunetki olleet mallia hankala nukahtaa/uni ei piristä tarpeeksi. Nyt piristeet vähemmälle ja lepoa riittävästi. Yritin fosfoseriiniä metsästää kaupoista, mutta ei ollut oikein tarjolla, sitä olisin voinut testata kortisolitason laskemiseen.

Tuo kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa tasot kuntoon. Pahimmassa tapauksessa pamahtaa ylikunnonpuolelle jos ei kuuntele omaa kroppaa ja järjellä tee. Pari tuollaista tapausta nähnyt ja ylikunnon ns. purkaminen onkin sitten astetta hattumaisempi homma. Oireet tuossa on kanssa mitä ylikunnon tuomat oireet ovat. Toki yksillöllistäkin miten vahvana tulee ja mitä tulee, mutta eniveis pointti on varmaan selvillä. :)

Tuo kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa tasot kuntoon. Pahimmassa tapauksessa pamahtaa ylikunnonpuolelle jos ei kuuntele omaa kroppaa ja järjellä tee. Pari tuollaista tapausta nähnyt ja ylikunnon ns. purkaminen onkin sitten astetta hattumaisempi homma. Oireet tuossa on kanssa mitä ylikunnon tuomat oireet ovat. Toki yksillöllistäkin miten vahvana tulee ja mitä tulee, mutta eniveis pointti on varmaan selvillä. :)

Joo ylirasitus/ylikunto on muutaman kerran tullut kohdalle, mutta onneksi oon niistä aika nopeasti selvinnyt ja ilman isompia haavereita. Tässä ei edes hälytyskellot soineet, kun ei mitään niin selviä oireita ollut ja olo muutoin ihan normaali, mutta painon nousu ja nesteiden kertyminen sen paljasti. Uniongelmien ajattelin johtuvan ihan muista syistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom