Ja ennen unilääkkeitä tai muita lääkerohtoja kannattaa tietysti pitää huoli siitä, että kaikki muu on tehty hyvän unen eteen:
- Vain oikeasti väsyneenä nukkumaan. Jos uni ei tule seuraavan 15 min aikana kannattaa nousta ylös ja vaikka lukea kirjaa tms. rauhallista ajankulua kunnes alkaa taas nukuttamaan.
- *snip*
Oma rentoutuminen parantui huomattavasti kun lopetin liian pitkien unien nukkumisen. Tosin, en nyt kovin huonosti ole koskaan nukkunut, mutta kuitenkin. Minulle aina toitotettiin, että pitää nukkua 8h/yö tai enemmän että saa tarpeeksi lepoa. Tämähän on TODELLA yksilöllistä eikä pätenyt minun kohdalla ollenkaan. Minulle hyvä määrä yöunta on keskimäärin 6,5 h max 7h. Kaikki sen jälkeen aiheuttaa vaan ongelmia -> päivä pilalla nuutuneen olon vuoksi, yleensä päänsärkyä ym.
Kuten RC tuossa ylempänä sanoi, vain oikeasti väsyneenä nukkumaan. Tähän kun saa yhdistettyä mielen tyhjentämisen ja sängyssä kehon rentouttamisen niin vot. Itse opettelin rentouttamaan kehoa nukkumaan mennessä siten että kävin eri lihaksia tietoisesti läpi ja "käskytin" rentoutumaan. Kasvolihaksista kannattaa aloittaa ja ovat muuten yksi tärkeimmistä koko kehon kannalta ainakin minulla. Tämä lihasten rentouttaminen auttaa myös mielen tyhjentämiseen päivän tapahtumista kun huomio keskittyy vaan itseensä. Sitten vaan hokemaan "minun on hyvä olla" mantraa
Treeniä vaan tässäkin asiassa niin alkaa sujumaan + luottamusta omaan itseensä (eikä lääkkeisiin tms).
Sorry OT
Viimeksi muokattu: