Miten vähentää kortisolia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cool(m)
  • Aloitettu Aloitettu
Miten saisi vähennettyä elimistön kortisolipitoisuutta? Onko jotain ravinteita jotka voisivat auttaa? Itsellä on luultavasti stressin aiheuttamana kortisoli kohonnut, joka näkyy sillä ettei mainaa saada vatsan seudulta rasvaa lähtemään. Lisäksi uni on huonolaatuista (tämäkin stressin oire).

Nyt, mun mielestä Nenäapina ja EhrNam kiteyttää asiat ihan uskomattoman hyvin! Ei aina kannata ajatella, että lisäravinne tekisi jotakin puolestasi. Lepoa, lepoa ja kuten muutkin sanovat vähennä kofeiiniä yms. keskushermostoa stimuloivaa. :dance:

Ennen kaikkea, jos haet massaa ja olet lähellä ylikuntoa - mikä on tehokkainta pihvin rakentumisen kannalta - pidähän jälleen Nenäapina ja EhrNam ehdottamaa lepoa. Varaa vaikkapa pois treeneistä. Kun et saa levättyä, niin ei kyllä lihaksetkaan palaudu tehokkaasti.

Henkilökohtainen ja monien muidenkin täällä olevien kokemus - itseltäni menee usein yöunet ihan läskiksi, kun teen hirveitä treeniputkia. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten saisi vähennettyä elimistön kortisolipitoisuutta? Onko jotain ravinteita jotka voisivat auttaa? Itsellä on luultavasti stressin aiheuttamana kortisoli kohonnut, joka näkyy sillä ettei mainaa saada vatsan seudulta rasvaa lähtemään. Lisäksi uni on huonolaatuista (tämäkin stressin oire).

Heinäkuun -09 Muscular Devolepmentissa oli juttua Ruusujuuresta,jolla olisi monia positiivisia vaikutuksia mm. kortisolipitoisuutta alentava vaikutus.Pitäisi ottaa heti aamulla huiviin.(Itse otan aamupalan yhteydessä ja kahvia päälle =>tehostaa vaikutusta.Omasta mielestäni Ruusujuuri kuuluu niihin lisäravinteisiin,jotka toimivat: esim.piristää (eritavalla kuin kofeiini),lisää treenitehoja,parantaa unenlaatua yms.Kannattaa kuitenkin ottaa on/off-tyyliin eli vaikka 3vk on/1vk off.

Ruusujuuresta
http://www.herbosus.fi/rjInfoa.htm

Mulla on valitettavasti tästä asiasta liikaakin omakohtaista kokemusta. Tää on nyt vain mun mielipide, mutta tehokkainta on puuttua itse stressireaktioon. En usko yksittäisten lisäravinteiden tehoon, vaan kyse on siitä että saat alkavan stressireaktion pysäytettyä ennen kuin se edes alkaa.

Nämä toimii mulla:
1. En juo lainkaan kahvia tai kolajuomia, teetä kyllä käytän edelleen ja suklaata syön silloin tällöin. Mutta käytännössä kofeiini nollaan. (Mielellään myös kaikki muut aineet, jotka sotkevat hermoston välittäjäaineita: alkoholi, nikotiini, sokeri jne.)
2. Nukun joka yö 8-9 tuntia. Tarvittaessa otan myös nokoset. Univelkoja EI voi nukkua pois viikonloppuna.
3. Jos huomaan hermostuvani, hengitän syvään ja pidätän hengitystä pari kertaa. Tämä kai tunnetaan myös biofeedbackinä..? Ajatuksena on, että "manipuloit" autonomista hermostoa rentouttamaan elimistön. Psykologiseen stressiin auttaa myös fyysinen rentoutus, kroppasi ei osaa erottaa näitä kahta asiaa toisistaan.

Ketjun aloittaja kirjoitti myös, ettei itse voi vaikuttaa stressiä aiheuttaviin tekijöihin elämässään. Suosittelen lukemiseksi kirjaa Why Zebras Don't Get Ulcers.

Ketjun aloittaja kirjoitti myös, ettei itse voi vaikuttaa stressiä aiheuttaviin tekijöihin elämässään. Suosittelen lukemiseksi kirjaa Why Zebras Don't Get Ulcers.[/QUOTE]

No aika vähän voi vaikuttaa... On se jo alkanu helpottaa jonkin verran. Sain yhden paljon stressaavan asian nyt hallintaan.

edit. Normaalisti en kovin helposti stressaa mistään, eli silloin kun stressaan niin kyseessä todellakin on vakava asia...

Jaahas, Google on käynyt kuumana ja törmäsinkin tällaiseen aineeseen, kuin fosfatidyyliseriini, jonka pitäisi laskea ACTH ja kortisolitasoja.

P-storestakin näyttää löytyvän lisäravinnetta, joka tuota tököttiä sisältää.

Kenelläkään käyttökokemuksia?

Sama vaiva ollut kauan, krooninen kipu lisää kortisolia

Jep eli mulla ongelmia kortisolin ja luultavasti muidenkin "stressi"hormonien kanssa kroonisen selkäkivun takia. Tässä yksi tärkeä pointti että aina ei syynä ole henkinen stressi vaan fyysinen kipu tai tulehdus lisää myös kortisolia ja hermoston rasitusta suoraan. Tämmöstä täällä: palautuminen treenistä kestää normaalia kauemmin , day-after olo on karmea, lähes painajaisia näkee valveilla sohvalla maatessa ja ajatukset pyörii ties missä kauheuksissa koko ajan. Samoin lihakset on aivan tulehtuneen oloiset, kylmänarat pitkään ja muutenkin kaikki tekeminen vastenmielistä, kylmä tuntuu tosi kylmältä, kusettaa koko ajan jne...

Etsiskelin taas kortisolin alentamiseen konstia ja tätä lukiessa muistin että pari vuotta sitten kun olin kahvilakossa pystyin treenaamaan kunnolla, tekemään päivät metsätöitä ja käymään toisinaan parin tunnin lenkillä. Mieliala oli aina hyvä ja palautuminen nopeaa , lihakset tietysti kipeät mutta muuten ok. Kyllä toi kahvi vaikuttaa varmaan eniten , vein juuri keittimen alakaappiin jemmaan ja sinne jää. Olen kokeillut muitakin konsteja, fosfatidylseriini ja c-vitamiini ehkä vähän helpotti pahinta oloa.

Palaan asiaan (jos muistan) kun kahvilakon vaikutus selviää. Uskon että kivuista huolimatta saan homman taas kuntoon ja kyllä siihen pitäisi silloin pystyä niidenkin joilla ei ole edes mitään kipuja tms ongelmia eli asennetta peliin ja menoksi.

Onko se kahvittomuus Pyyttoni pitänyt? Ja onko ollut vaikutusta, eli onko kortisolitasot laskeneet?

Sain lääkäriltä tänään soiton, että kortisolitasot korkeella. Onko kellään täällä nykypäivänä enemmän tietoa kortisolista? Kävin kyllä threadeja läpi, mutta suurimmassa osassa oli vaan kiteytettynä tämä tieto: Katabolinen hormoni, joka hajoittaa lihasta, sekä kehittää rasvaa. Onko se nyt noin?

Mä olen suuressa viisaudessani (:rolleyes:) diagnosoinut itselleni koholla olevan kortisolin, joten oon viime aikoina yrittänyt epätoivoisesti kaivella tietoa kaikenlaisista itsehoitokonsteista. Lisäravinnepuolelta käytössä on magnesium, sinkki ja fosfatidyyliseriini, mutta noiden vaikutuksista en oikein osaa raportoida vielä mitään, kun kahta ensimmäistä oon syönyt jo pitempään ja fosfatidyyliseriinin aloituksesta taas on kulunut vasta muutama päivä. Kahvia en ennenkään juonut yleensä kuin kerran päivässä, mutta nyt oon siirtänyt sen yhdenkin kerran aamuun iltapäivän sijasta. En tiedä, pitäisikö kokeilla ihan täydellistä kahvilakkoakin. Pahimman unettomuusjakson aikana olin juomatta kahvia joitakin päiviä, muttei ainakaan noin lyhyellä pätkällä ollut havaittavaa vaikutusta mihinkään. Toisaalta olen voinut ja nukkunut ihan hyvin sen päivittäisen kahviannokseni kanssakin, joten ei nämä ongelmat pelkästään kofeiiniin ole johdettavissa.

Mä olen suuressa viisaudessani (:rolleyes:) diagnosoinut itselleni koholla olevan kortisolin, joten oon viime aikoina yrittänyt epätoivoisesti kaivella tietoa kaikenlaisista itsehoitokonsteista. Lisäravinnepuolelta käytössä on magnesium, sinkki ja fosfatidyyliseriini, mutta noiden vaikutuksista en oikein osaa raportoida vielä mitään, kun kahta ensimmäistä oon syönyt jo pitempään ja fosfatidyyliseriinin aloituksesta taas on kulunut vasta muutama päivä. Kahvia en ennenkään juonut yleensä kuin kerran päivässä, mutta nyt oon siirtänyt sen yhdenkin kerran aamuun iltapäivän sijasta. En tiedä, pitäisikö kokeilla ihan täydellistä kahvilakkoakin. Pahimman unettomuusjakson aikana olin juomatta kahvia joitakin päiviä, muttei ainakaan noin lyhyellä pätkällä ollut havaittavaa vaikutusta mihinkään. Toisaalta olen voinut ja nukkunut ihan hyvin sen päivittäisen kahviannokseni kanssakin, joten ei nämä ongelmat pelkästään kofeiiniin ole johdettavissa.

Miten ajoitat tuon fosfatidyyliseriinin ottamisen ja minkälaisella annoksella? Mm. Poliquin suosittelee otettavaksi treenin jälkeen ja n. 800mg annoksella. Itelle kans tulossa tuota.

Miten ajoitat tuon fosfatidyyliseriinin ottamisen ja minkälaisella annoksella? Mm. Poliquin suosittelee otettavaksi treenin jälkeen ja n. 800mg annoksella. Itelle kans tulossa tuota.
Oon ottanut sitä illalla (tarkoittaa myös treenin jälkeen, koska jumpat osuu yleensä iltoihin), tosin huomattavasti Poliquinin suositusta vaatimattomammalla annostuksella, eli 200-300 mg. En tiedä, onko noin pienestä määrästä mihinkään, mutta toi tavara on niin kallista, ettei mulla ole varaa vetää sitä kahdeksaa kapselia päivässä.

Monella urheilevalla (erityisesti) naisella on kortisolitasot korkealla yksinkertaisesti siitä yhdistelmästä, että treenataan paljon ja syödään liian vähän.

Kortisolin kuriin?

Pitkäkestoinen stressi aiheuttaa kortisolin eritystä lisämunuaisen kuorikerroksesta.

Pitkään kestävä stressitila aikaansaa myös sytokiinien, tulehdusproteiinien, erittymisen. Nämä puolestaan kiihdyttävät edelleen kortisolin eritystä. Kortisoli on alkuun tulehdusta rauhoittava, mutta keskushermostossa sen vaikutus muuttuu pitkään kestäessään päinvastaiseksi eli tulehdusta ylläpitäväksi. Tällöin päästään epämiellyttävään kierteeseen. Osalla ihmisistä on sellainen geenirakenne, että heillä erittyy kortisolia helpommin kuin muilla.
Kortisolin vaikutus verenpaineeseen, verivolyymiin, rasvakudokseen ja munuaisten vajaatoimintaan on selvitetty. Lihasmassan väheneminen, heikentynyt glukoosinsieto, diabetes ja hyperlipidemiä liittyvät lihaksissa, rasvakudoksessa ja maksassa havaittujen glukokortikoidireseptorien toimintaan.

Kofeiini on yksi pahimmista kortisolin ylituotantoa aiheuttavista aineista.

Ravintoaineita, jotka joko vähentävät kortisolin eritystä, tai lisäävät kehon kykyä sietää stressiä:

Omega-3 rasvahappojen on todettu vaikuttavan myönteisesti ja tasapainottavan keskushermoston yliaktiivisuutta.

Fosfatidyyliseriini (fosfoseriini) 400 - 600 mg annoksena vähentää kortisolitasoja 15 - 30% ja estää urheilijoiden stressihormonien (ACTH ja kortisonin) tuotantoa rasituksessa ja nopettaa palautumista.
Fosfoseriini lisää myös ikääntyvien ihmisten henkistä vireyttä, muistia ja keskittymiskykyä. Kliinisesti havaittava edullinen vaikutus muistiin ja käyttäytymiseen alkaa ilmetä noin kuuden viikon kuluessa, kunhan alkuannos on 200-300 mg/vrk. Ylläpitoon riittää 100 mg/vrk; käytössä ei pidetä taukoja.

Teaniini, vihreässä teessä, auttaa vähentämään stressiä ja laskee kortisolitasoja sitä kautta.

Magnolia, sisältää stressiä lieventäviä ainesosia.

Fytosterolit (pähkinöissä, siemenissä, hedelmissä, kasviksissa) alentavat kortisoilitasoja, tukee DHEA tasoja ja immuunijärjestelmää. 100-300 mg tukee immuunijärjestelmää ja laskee kortisolitasoja. Urheilusuoritusten kannalta vaaditaan korkeita, jopa 800 mg annoksia päivässä.

Anti-stressi ravintoaineina pidetään B-vitamiinia, kalsiumia, magnesiumia, kromia, sinkkiä, C-vitamiinia. Gingseng ja ruusunjuuri mm. väitetään auttavan myös.

Kuntosalikävijän on hyvä muistaa pitää treenisessiot riittävän lyhyinä, sillä yli tunnin treenin jälkeen testosteronitasot alkavat laskea vauhdilla ja kortisolitasot vastaavasti nousta.

Jos kortisoli on ongelma:
- vältä kahvia
- nuku tarpeeksi
- treenaa säännöllisesti
- pidä verensokeritasot vakaina
- ota anti-stressi ravintoaineita
- opettele rentoutumaan (meditointi yms.)

Purenutrition: Jotenkin kuulostaa tutulta. Etenkin nyt kun oon ollut 6 viikkoa dieetillä.

Mutta mistä voin tietää kärsinkö liiasta kortisolista, eli mitkä on oireet? Ja jos näin on, niin mitä haittaa asiasta on?

Mä vähän googlettelin, niin löysin tämmösen sivun.

Tuolla oli oirelista ja ainakin seuraavia on ollut nyt maltillisen dieetin aikana. Ylikuntoa tms sellaista tämä ei ole. On tullut vaan outoja heikotus- / käsientärinäkohtauksia.

hermostuneisuus
uupumus
käsien tärinä
lihasheikkous
sydämen tykytys
ylivirittyneisyys
heikotus
heikko stressinsietokyky
huimaus noustessa seisomaan
ärtyneisyys
hypoglykemia
huono palautumiskyky stressistä ja liikunasta
herkkä iho
jatkuva nälän tunne
heikotus
pyörrytys, pyörtyily
heräily keskellä yötä tuntikausiksi
jatkuva virtsaamistarve

Googlaappa semmonen ku Competitive Edge Labs: Supress-C. Iholle levitettävää geeliä, joka vähentää kortisolia elimistössä. Vaikuttava aine on B-Androstenetriol (Androst-5-ene-3b, 7b, 17b-triol) . En jaksanut tutkia onko lääkeainelistalla Suomessa, mutta kyseistä tuotetta myydään Briteissä ihan tavallisissa lisäravinnekaupoissa.

Saattaa kuitenkin olla epäterveellistä omilla hormoonitasoilla leikkiminen, jos siis ennemminkin etsit luonnollisia keinoja kortisolin vähentämiseen.

Tänään oli kontrollikäynti kortisolista eli kävin verikokeissa ja huomenna siihen liittyvä deksametasonikoe.
Saas nähä vieläkö arvot on koholla ja jos on ni miks ja sitte saadaa kyllä tehä asialle jotai. Prkl.

Purenutrition: Jotenkin kuulostaa tutulta. Etenkin nyt kun oon ollut 6 viikkoa dieetillä.

Mutta mistä voin tietää kärsinkö liiasta kortisolista, eli mitkä on oireet? Ja jos näin on, niin mitä haittaa asiasta on?

Mä vähän googlettelin, niin löysin tämmösen sivun.

Tuolla oli oirelista ja ainakin seuraavia on ollut nyt maltillisen dieetin aikana. Ylikuntoa tms sellaista tämä ei ole. On tullut vaan outoja heikotus- / käsientärinäkohtauksia.

hermostuneisuus
uupumus
käsien tärinä
lihasheikkous
sydämen tykytys
ylivirittyneisyys
heikotus
heikko stressinsietokyky
ärtyneisyys
hypoglykemia
huono palautumiskyky stressistä ja liikunasta
herkkä iho
jatkuva nälän tunne
heikotus
pyörrytys, pyörtyily
heräily keskellä yötä tuntikausiksi
jatkuva virtsaamistarve

Tuossahan noita oireita olikin jo aika paljon listattuna. Herkästä ihosta vielä sen verran, että se voi mennä tosi huonoonkin kuntoon. Ihosta katoaa elastisuus --> tulee helpommin finnejä, ryppyjä, jopa raskausarpia. Iho saattaa olla myös punoittava. Ja yksi inhottava kortisolin aiheuttama oire on lihominen (tai ainakin painon pudottamisen vaikeus), erityisesti keskivartalolle kertyy ylimääräistä.

Tuossahan noita oireita olikin jo aika paljon listattuna. Herkästä ihosta vielä sen verran, että se voi mennä tosi huonoonkin kuntoon. Ihosta katoaa elastisuus --> tulee helpommin finnejä, ryppyjä, jopa raskausarpia. Iho saattaa olla myös punoittava. Ja yksi inhottava kortisolin aiheuttama oire on lihominen (tai ainakin painon pudottamisen vaikeus), erityisesti keskivartalolle kertyy ylimääräistä.
Mun iho on mennyt ihan käsittämätömän huonoksi.. voi helevetti. Voiko tän kortisolitason testata jotenkin helposti? Onneks jään tänään parin viikon lomalle... stressi on ollut aika kova viime aikoina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom