Miten treenin saisi tuntumaan yläkäsivarsissa ja selässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toscana
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen ikäni liikuntaa ja tanssia harrastanut nainen, ja kuntosaliharjoitteluakin olen tehnyt suhteellisen paljon useamman vuoden ajan. Haluisin parantaa salitreeniä, mutta ongelmana on että yläkäsivarsille ja selälle tarkoitetut liikkeet tuntuvat lähinnä vain ranteissa ja käsissä. Alatalja tuntuu vain käsissä (kämmeniin sattuu) ja ranteiden alueella polttelee. Ylätaljassa (veto selkään) sama juttu, mutta lisäksi erit. toinen ranne "muljuu" ja naksuu inhottavasti. Yläkäsivarsiin ja selkään ei tämän takia saa treeniä menemään perille. Mikä voisi auttaa?

Olen perusrakenteeltani siroluinen ja notkea, myös nivelet ovat hyvin liikkuvat. Olen miettinyt että olisko rannetuista apua? Tuntuu kaukaa haetulta, että esim. 10 kg käsipainoilla tehtyjen hauskääntöjen kanssa, tai kun pistää joku 45-50 kg ylätaljaan niin tällainen peruspirkon näköinen nainen niitä käyttäisi. Olisko se kuitenkin ratkaisu? Vai jotain tiettyä treeniä?

Selkäliikkeissä olen huomannut, että tuntuma selkään katoaa, kun on liian kovat painot käytössä. En tarkoita, että pitäisi valita pienet painot ja nylkyttää +30 toistoa. Valitse paino sen mukaan, että saat haluamasi toistomäärän suoritettua puhtaasti.

Alataljassa varmasti voisi auttaa tekniikan korjaus, ainakin itselläni auttoi. Monesti näkee salilla ihmisiä, joilla taljan liike on aivan liian suuri, eli liike näyttää siltä kuin suotulaitteessa oltaisiin. Ota taljaan maltilliset painot vedä lapaluut yhteen ja keskity siihen, että teet liikkeen nimenomaan selällä. Liikkeen aikana pidä vartalo tiukkana, eli älä anna vartalon mennä taljan mukana negatiivisessa vaiheessa. Ja tosiaan painotetaan vielä, lapaluut koko ajan yhdessa ja älä päästä olkapäitä eteen tai ojenna käsiä suoraksi. Koko liike on siis loppujenlopuksi hyvin lyhyt, käsien pituudesta riippuen 30-50cm.

Rannetuista ei noissa taljaliikkeissä mielestäni hyötyä ole, koita käyttää mielummin vetoremmejä, josko niistä olisi apua. Joidenkin ranteet vain "muljuvat" joissakin liikkeissä, tähän voi auttaa erilaisten kahvojen/tankojen kokeilu.

Yks mikä mulla aikanaan autto selkäliikkeiden tuntumaan oli opetella jännittämään ne lihakset ihan vaikka lattialla seistessä. Kun osaa jännittää ne lihakset, tietää ja tuntee vähän paremmin missä se lihas varsinaisesti on ja miltä sen pitäisi tuntua, liikkeet on myös huomattavasti helpompi saada tuntumaan siellä missä pitääkin.

Alataljassa kannattaa keskittyä siihen, että vetää lapaluut yhteen ja rinnan ulos. Keskity kyynerpäiden taakse vetämiseen enemmän kuin käsien koukistamiseen.

Yks mikä mulla aikanaan autto selkäliikkeiden tuntumaan oli opetella jännittämään ne lihakset ihan vaikka lattialla seistessä. Kun osaa jännittää ne lihakset, tietää ja tuntee vähän paremmin missä se lihas varsinaisesti on ja miltä sen pitäisi tuntua, liikkeet on myös huomattavasti helpompi saada tuntumaan siellä missä pitääkin.

Alataljassa kannattaa keskittyä siihen, että vetää lapaluut yhteen ja rinnan ulos. Keskity kyynerpäiden taakse vetämiseen enemmän kuin käsien koukistamiseen.

Juuri näin itsekin tein kun oli ongelmia saada mm. kulmasoutu tuntumaan oikeassa paikassa.

Back
Ylös Bottom