Miten treenata selkää kotikonstein? (leukojen lisäksi)

maastaveto,goodmorning(hyvää huomenta)..
itse piti tehdä sama topic lähinnä siitä että miten yläselkää vois treenata käpainoil,tangol ja penkkikin on käytös(tosin sitä ei varmaan tarvita). leukoja olen kyllä vetäny mutta ei oikee tunnu riittävän
niin ja faq:sta löyty kyl yks yläselkä topic

ja mitenkäs moottorisaha liike menee? veikkaisin että se on jotenkin vähän samanlainen kuin kp soutu..

Jos tanko ja painot löytyy niin: Mave, Kulmasoutu käsipainol, kulmasoutu tangolla, vipunosto kulmasta ja t-kulmasoudunkin pystyy väsäämään ihan normaalista tangolla.

Yhden kotikonstin haluan tuohon lisätä. En tiedä olenko joskus nähnyt tämän jossain vai ihan itse keksinyt, mutta tällainen 1 käden kulmasoutu tangolla:

1-tyhjä levytanko lattialle, tökkäät toisen pään joko huoneen nurkkaan tai seinän reunaa vasten.
2-sitten sinne tangon toiseen päähän painoja niin että riittää.
3-sitten nappaat kiinni ihan sieltä tangon päästä, ihan sieltä missä se tanko päättyy ja laitat kropan tukevasti kulmaan, vapaana olevan kyynärpään tuet reittä/polvea vasten lisää tukemaan asentoa ja helpottamaan alaselän jännitystä ja asento on sellainen että itse tanko menee jalkojesi välistä.

En tiedä selitinkö hyvin mutta tavallaan siis T-tankosoutu, mutta yhdellä kädellä. Toimii siinä mielessä kivasti kun esim kulmasoudussa joutuu tottakai jökittämään siinä vitun kulmassa koko ajan jossa väsyy alaselkä, eikä voi käyttää samanlaisia painoja kun tässä, jossa toinen käsi tukee reittä vasten ja pelkästään yhdellä kädellä pääsee repimään aikamoisia painoja tangossa. Vaatii totuttelemista mutta kun oppii niin hyvä kotiliike.
:thumbs:

ei oikein muita keinoja ole kun leuanveto jossei ole tankoa/painoja käytettävissä. Leuanveto kyllä auttaa jonkun verran, mutta jos haluat saada sellaisen selän kun on :david: :lla, kannattaa mennä salille vääntämään :)

Staattinen selän jännitys.

"Eräs yleisimmin käytetyistä selkätesteistä on Biering-Sorensenin staattinen selkätesti, joka mittaa selkälihasten staattista kestävyyttä. Testissä mitataan, kuinka kauan tutkittava pystyy pitämään yllä testiasentoa. Testin ajallinen yläraja on 240 sekuntia (nelja minuuttia), johon testi viimeistään lopetetaan.

Testattava on päinmakuulla testipenkin päällä niin tuettuna, että ylävartalo voidaan nostaa vapaasti vaakatasoon (mutta ei yli). Käsien asento on vaihdellut tämänkin testin eri versioissa (kädet niskan takana, kädet pitkin kylkiä, kädet otsan alla kyynärpäät suoraan sivulle jne.). Invalidisäätiön käyttämässä testissä kädet pidetään suorana pitkin kylkiä. UKK-instituutissa käytetyssä testissä kädet ovat ristissä niskan takana, kyynärpäät vaakatasossa."

Tuolla lailla voi ilman painoja treenata kotona selkää. Muutama staattinen jännitys peräkkäin, miten vaan jaksaa. Vaikkapa 6 x 90 sek tms. sopiva yhdistelmä. Sekuntikellosta voi testata edistymistä. Jos käyttää UKK-instituutin mukaista asentoa, jossa kyynärpäät yritetään vetää korvien linjan yläpuolelle, johtaa se tilanteeseen, jossa on jännitettynä sekä alaselkä että yläselkä.

Jos tuo neljä minuuttia alkaa menemään, niin sitten pitää ruveta kehittelemään variaatioita.

Back
Ylös Bottom