Miten treenata alakroppa yläkropan tasolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rumor
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Morjens,

Vähän taustaa alkuun, 2005 alotin reenaamaan pakkiksen avulla kiitos siitä, en ole katunut hetkeäkään :) ja kun tässä vuodet on vierinyt olen valitettavasti saanut yläkropan parempaan kuntoon kuin alakropan. En tiedä kuin monelle tälläistä on sattunut, tehnyt pääasiassa siis 1-4 jakoista ohjelmaa varioiden täältä pakkiksen sivuilta sekä tietenkin omien aivojen mukaan että sais kroppaa aina säikäytettyä parhaalla mahollisella tavalla. Tuntuu että oon oppinut jo edes jokseenkin reenaamaan.

184cm 80kg on tän hetkiset statsit, tais alussa olla 184cm ja 68kg jos oikeen muistan.. mutta jes, sepä taustasta.

Nykyinen tila on se että jalat on heikommat kuin yläkroppa (voin tämän todeta jopa peilistä mutta en silti näytä hirvittävän muotopuolelta), valitettavasti hajos selkä joskus nyrkkeilyssä ja en oikeen sen jälkeen koskaan ole uskaltanut reenata kovaa jalkoja (lähinnä mave ja kyykky) ja toinen juttu on se että istuu nii paljo koneella että lantio on hirvittävän kankea tekemään takakyykyn (tällä tarkoitan sitä että teen myös kyykkyä, painoja ei ole paljoa ja en tee sitä syväkyykkynä koska olisin tyyliin naamallani tällä lantiolla siinä asennossa koska selkä pullistuu väärin). Takakyykky syvänä olis varmasti se tehokkain jalkojen kasvattaja, mutta jota tapauksessa uskon että tuo muutama vuosi sitten.. 3 vuotta? temppuilut selkä teki pahimman loven siihen että yläkropan kehitys meni alakroppaa edelle koska siirryin reenaamaan jalkoja aika paljon laitteissa, en vapailla painoilla koska en pystynyt.

Etsinkin nyt ratkaisua miten kannattais aloittaa uusi vuosi ja uudet kujeet. Selkä on enää todella harvoin vihoitellut niin olen ajatellut että jos lähtis noita jenkkoja tuhoamaan nyrkkeilyyn takasi ja samalla vaihtas salireenin jalkapainotteiseksi. Onko kukaan tehnyt vastaavaa remonttia ennen ja miten se onnistuis? ei tunnu enää järkevältä vääntää esim tätä kolmeosaista kun tuntuu että jalat jäävät liian vähälle huomiolle.

Jos on mahdollista niin suunnitelmissa on noin 2-3 salia per viikko ja 1 nyrkkeilyreeni. Enempään tuskin pystyn repeämään vaikka hauskaa tämä homma onkin. Kokemuksia, ehdotuksia? kiitos! :) Olen avoin kaikille hyville liikkeille/ohjelmille jotka kasvattavat jalkoja hyvin ja ovat selkäystävällisiä, jopa dataus-lantioille ;)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos selkä kestää niin varovaisesti alkaa tekee takakyykkyä, askelkyykkyä, jalkaprässiä, pohkeita pumppailla, maastavetoa, hyvää huomenta tai mikä lie onkaan. Ja eiköhän kaikki jalkaliikkeet vapailla painoilla ala sitä massaa tuomaan kinttuihin.

Itsellä mave ja hyvää huomenta on ohjelmassa selkäpäivänä, kyykyt ja prässi jalkapäivänä. Pohkeet molempina päivinä.

Jos selkä kestää niin varovaisesti alkaa tekee takakyykkyä, askelkyykkyä, jalkaprässiä, pohkeita pumppailla, maastavetoa, hyvää huomenta tai mikä lie onkaan. Ja eiköhän kaikki jalkaliikkeet vapailla painoilla ala sitä massaa tuomaan kinttuihin.

Itsellä mave ja hyvää huomenta on ohjelmassa selkäpäivänä, kyykyt ja prässi jalkapäivänä. Pohkeet molempina päivinä.

Hmm.. onko jotai ohjelmajakoa ehdottaa.. 2 päivää jalkoja 1 päivä kaikkea muuta tai jotain?, teen käytännössä nytkin kaikkea noita mutta enemmän ja vähemmän varovasti. Aika usein myös kadehtivasti katon miten alas jotkut kyykkää, oon miettiny että jos ei nyt siihen taivu niin taipuuko koskaan? Vai onkohan siihen mittää temppua enää jos lantio on mitä on? etukyykyssä kokeilin joskus kantapäiden taakse kiekkoja mut sitte meni polvi ku teki liian vähällä lämmittelyllä, elättelen yhä toivoa! :)

Olen avoin kaikille hyville liikkeille/ohjelmille jotka kasvattavat jalkoja hyvin ja ovat selkäystävällisiä, jopa dataus-lantioille ;)
Morjes, mites se ryhti?
postures2.jpg

Tämän kuvan saa linkittää pelottavan usein tänne pakkotoistolle kun neuvoo ihmisiä, käytännössä melkein kukaan ei tiedä ryhdistä paljoa mitään.
Istumiesta päätellen luulen kuvan 2 olevan aika lähellä totuutta.

Tässä vielä toinen kuva mistä voit hahmottaa hieman yläkropan ryhtiä:
forward_head_comparison300.jpg

Tiedän että et valittanut olkapäävaivoista, mutta miksi ei korjattaisi koko ryhtiä samalla?

Hmm.. onko jotai ohjelmajakoa ehdottaa.. 2 päivää jalkoja 1 päivä kaikkea muuta tai jotain?, teen käytännössä nytkin kaikkea noita mutta enemmän ja vähemmän varovasti. Aika usein myös kadehtivasti katon miten alas jotkut kyykkää, oon miettiny että jos ei nyt siihen taivu niin taipuuko koskaan? Vai onkohan siihen mittää temppua enää jos lantio on mitä on? etukyykyssä kokeilin joskus kantapäiden taakse kiekkoja mut sitte meni polvi ku teki liian vähällä lämmittelyllä, elättelen yhä toivoa! :)

Mitä itsellä tulee mieleen näin:
A
Kyykyt yms.
Työntävät liikeet

B
Mave
Vetoliikkeet

C
Jalkapäivä

Kuitenki hyvä treenata tasapainoisesti, antaa vaan jaloille enemmän rasitusta mitä yläkropalle jos näin näkee parhaaksi. Kuitenkin niin et ne koivet saa lepoa myös.

Ja voihan sitä syvyyttä alkaa hakeen jollain 40-50% maksimipainoista, saa liikkutuvuutta lisää ja ei ole kuitenkaan liian raskasta polville. Jotain kantapäiden alle jos tuntuu helpottavan.

Viimeksi muokattu:
Näin treenasin omat jalat takaisin katseen kestäviksi, kun välilevyn pullistuma oli pitänyt vuoden ajan lähinnä pullamössöilynä: bulkki päälle, kyykky tuntumalla 3-4x10-15 toistoa. Prässi tuntumalla 4x15 ja kaveri auttoi pari viimeistä toistoa. Askelkyykky smithissä 3 x 10. Selkä vaivasi silloin edelleen, mutta kuudessa viikossa jalat olivat takaisin entisellään. Myös selkä vahvistui hyväksi.

Noiden treenien jälkeen ei tehtykkään seuraavaan kolmeen päivään muuta kuin katottiin tv:tä.

Lämmittele selkä ojennuksilla ennen maastavetoa, ja tee maastavetoa pitkiä sarjoja 8-10 toistolla.

Lantion liikkuvuuteen säännöllistä venyttelyä ja ryhtiharjoituksia. Et ole fyssaria harkinnut? Jumien poisto auttaisi myös selkäongelmiin.

Itsellä aika sama tilanne kuin ap:llä. Alaselkä on aika kenkkumainen ja toisinaan puutuu myös vasen jalka sekä ryhti on luokkaa myon kuva 2, eli anterior pelvic tilt. Sitä tässä nyt jokusen kk harjoitellut ryhtiharjoituksilla.

Takakyykkyä teen ihan pienillä painoilla, 50-70kg ja haen niin syvää kun vain pääsen. Ass to grass tyylillä huomaan, miten lantio alkaa kippaan eteenpäin ala-asennossa. Takareisille ja lonkankoukistajille koitan antaa paljon venytyksiä. Lisäksi otin ohjelmaan bulgarialaisen kyykyn, ottaa aika hyvin ainakin itsellä reisiin. Bulgarialainen kyykky - YouTube

Lisäksi prässiä pystyy tekeen ns. isoilla romuilla, eli voimapuolta haen juurikin prässistä. Muut sitten on sellaista liikkuvuuden parantavaa jumppaa.

Ehdotan kans sitä fyssaria, itsellä se osasi siltä istumalta sanomaan kaikki ongelmakohtani ja vaivani. Tuo huono ryhti aiheuttaa mulla aika paljon erilaisia lukkoja lantion ja selän alueella, fyssari myös neuvoi kotikonsteja, joilla niitä saa vähän purettua. Juuri pari päivää sitten makasin selälläni parketilla, kun vaimo ja esikoinen tuli molemmat makaan mun päälle. Hetken päästä tuntui perseestä niskaan menevä "tärsky" joka siis ihan oikeasti sattui. Nousinkin heti ylös ja huomasin, että viikon selkäjumi oli tipotiessään! Joku pieni jumi siis oli jo tovin vaivannut.

Samanlaisen kipeän tärskyn sain fyssarin käsittelyssä, kun se painoi lantiota jotenkin, että sieltä aukesi kanssa lukko. Sen jälkeen selkäkin suoreni (kallistuu lepotilassa hieman vasemmalle). Kannattaa myös tutkituttaa lantio lääkärillä, vaikka pyytää röntgentutkimusta, ettei vaan ole mitään rakenteellista vikaa.

Zone-sarja -42%
MA, KE, PE: Kyykky, penkki, leuat, pystypunnerrus, hauiskääntö, istumaannousu (vain ke)
TI, TO: Mave, kulmasoutu, kädet, vipunostot
Tulee 5treeniä viikossa joista jokaisessa menee joku liike jalkoihin, auttanut mua paljon :).
*HUOM* Siis jos se selkä nyt kestää *HOX*!

MA, KE, PE: Kyykky, penkki, leuat, pystypunnerrus, hauiskääntö, istumaannousu (vain ke)
TI, TO: Mave, kulmasoutu, kädet, vipunostot
Tulee 5treeniä viikossa joista jokaisessa menee joku liike jalkoihin, auttanut mua paljon :).
*HUOM* Siis jos se selkä nyt kestää *HOX*!

Laitetaan nyt samantien kahdelle viimeisellekin päivälle kyykky tai mave ja sen jälkeen ihmetellään, kun ei mikään suju. Hieman voi päätä käyttää.

Ja samaan aikaan istumaannousuja ei voi tehdä kuin kerran viikkoon, nehän vievät muuten kaikki voimat eikä ehdi palautumaan! Eiku...

Ja näköjään myös kädet viisi päivää peräkkäin, aina vaan paranee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jees,

Kiitos vastauksista, mukava tietää ettei paini yksin näiden ongelmien kanssa, voisin tuon fyssarin kautta mennä ja sitten kasata näiden vinkkien pohjalta sen jalkareenin jossa on sopivasti raskasta siinä suhteessa mitä selkä kestää ja liikkuvuutta mukana jotta se paranis. Ryhti ei ole keskikropan kohilla peilistä zoomailtuna kovin huono (myo) mutta tuo hartiakuva vähän kertoo että mulla on liian eteen työntyvät olkapäät kuitenkin.

Ja Jester1 ihan tollasella setillä ole lähössä kuitenkaan ( en tiiä oliko tämä vitsi vai ei ;) ). Tarkoitus ei ole jäädä salille asumaan ja palautuakkin välillä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom