Itselläni on vaikeuksia löytää noita lepopäiviä tarpeeksi kun on 3 rakasta harrastusta joista kaksi on hieman kausiluonteisia. Syksy on kaikista kiireellisintä aikaa harrastepuolella. Eli pelaan sählyä, jonka puitteissa meillä on treenit 3xviikossa 1,5h kerrallaan. Käyn juoksemassa sulilla keleillä, kun pakkaset alkavat juokseminen siirtyy juoksumatolle kuntosalille (ja vähenee huimasti). Lisäksi käyn salilla 2xviikossa. Salilla teen vain yläkroppa treeniä, koska jalat joutuu muutenkin koville.
Tyypillinen viikko on esimerkiksi seuraavanlainen:
ma sähly
ti aamulenkki+kuntosali (olka, ojentaja, alaselkä, vatsa
ke lenkki+sähly
to sähly
pe kuntosali (hauis, rinta, yläselkä, vatsa)
la pitkä lenkki noin 1,5h
su pyrin lepäämään (monesti käyn salilla tai uimassa)
Jotenkin tulee muka huono omatunto jos ei sunnuntaina tee mitään järkevää...:whip: Aiemmin (vielä viime kesänä) kävin salilla 4 kertaa viikossa ja ohjelma oli jaettu sen mukaan, mutta aloitin elokuun alusta pelaamaan tuota sählyä ja se on vähän sotkinut noita salikuvioita.
Ongelmaksi on noussut nyt uuden salibandyharrastuksen myötä tuo syöminen. Kaloreita ei tahdo tulla tarpeeksi, kun tulee vielä muun liikunan päälle harrastettua hyötyliikuntaa pyörällä noin 10-20 km/päivä.
Liikkuminen kuluttaa rankimpina päivinä jopa 1400kcal. Eli vaikka syön 2000kcal päivässä se ei riitä alkuunkaan. Huonoja ruoka-aineita pyrin kuitenkin välttämään.
Toinen ongelmani on proteiinien, hiilihydraattien ja rasvojen painotukset. Olen löytänyt täältä pakkikselta tosi monenlaisia versioita näistäkin. Kertokaapa
miksi rasvoja pitää syödä 30%, sehän on ihan hirvee määrä???
Itse olin "tietäjän" laatimalla dieetillä noin 10viikkoa ja siinä pyrittiin rasvojen määrä pitämään 10%. Hyvin toimi, sillä 8kg lähti kiitämään, eikä edes pahasti lihaksesta. Senttejä lähti ihan kauheesti oikeista paikoista: reidenympärys pieneni 6cm, lantio 6cm ja vyötärönympärys 5cm (pohkeesta ei lähteny yhtään, vaikka kyllä sieläkin mielestäni on rasvaa) tällä hetkellä mitat 156cm pituutta ja 51kg painoa. Vois tietenkin vielä muutama kilo lähteä, mutta siitä en ala stressaamaan, oon tyytyväinen tähänkin tulokseen.
Niin noista p/h/r painotuksista vielä kysymys: kun harrastaa näin paljon aerobista tulisiko hiilareiden määrän olla suurin? (mulla 40%p/50%h/10%r onko huono?)