Miten tilastoitte kehitystänne? (2)

Ihmettelijä sanoi:
Ihmettelen kovasti: Why is that my Tommy boy? Eikö siitä ole kuitenkin hyötyä :eek: ?

Treenipäiväkirjasta varsinkin aloittelija hyötyy, koska näkee seuraavalla kerralla mitä painoja kannattaa kulloinkin käyttää. Eli varsinkin aloittelijalle suosittelen. Sekä tapauksissa joka itselläkin oli, että treenasin monilla eri saleilla joissa jokaisessa laitteessa eri välitykset yms. Tällöin painojen valinta helpottui kirjaa vilkaisemalla.

Jos taas käy samalla salilla ja oppii tuntemaan laitteet sekä kroppansa ei treenipäiväkirja välttämättä ole paras mahdollinen mittari varsinkaan lyhyellä aikavälillä. Kirjaa sokeasti tuijottamalla saattaa itsensä helposti ylikuntoon (=jos aina yrittää parantaa entistä tulosta vaikka väsymys painaa). Tämä ehkä järkevin perustelu jos ei kannata treenipäiväkirjaa?

Kiitoksia kommenteista.

Nyt kun olen vähän miettinyt tätä nykyistä taulukointijärjestelmää ja olen päättänyt hieman muuttaa sitä. Ennen tallensin vertikaalisesti päivän ja siihen perään kirjasin esim vp kp 8 * 32 ja niin edelleen. Kyllähän ne tuollakin lailla talteen jäivät, mutta mitään käppyrää niistä ei piirretä ja seuraaminen on muutenkin hankalaa.

Kokeilen nyt laittaa taulukon niin, että teen joka liikkeelle oman rivin johon sitten kirjaan päivän, sarjan pituuden ja sarjapainon. Tämä tapa on hieman työläämpi, mutta liikkeitä ei tarvitse merkitä. Vapailla painoille tehdyt liikkeethän ovat periaatteessa vertailukelpoisia salista riippumatta, mutta hilavitkuttimille (taljat jne.) täytyy tehdä salikohtaiset rivit. Itsellä se ei niinkään haittaa, koska käytän periaatteessa vain kolmea eri salia.

Tällä tavalla kirjattuna pitäisi saada jo jonkinlaista käppyrääkin ja seuraaminen olisi muutenkin helpompaa. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja joku päivä siirtää vanhatkin tilastot tähän uuteen muotoon.

Mä olen pitkään merkannut vihkoon päiväyksen, viikonpäivän, painon välillä.
Viikonpäivä on mun mielestä tärkeä.
Sitten liikkeen ja painot/sarjat ja loppuun jos mennyt erityisen hyvin tai huonosti.
Lopuksi yleisiä fiiliksiä, esim huono päivä.
Mä merkkaan myös jos tullut dokattua tai sairaana.
Mä yleensä katson ennen treeniä miten on viime kerralla mennyt tai jos tuntuu vahvalta niin mitkä olleet parhaita sarjapainoja.
Valokuvia pitäis vielä ottaa, ihan senkin takia että niitä on sitten hyvä katsoa vaikka vuoden päästä.

Treenipäiväkirjaa kirjottelen pakkiksen vippipuolelle.

vilho_kanuuna sanoi:
Kokeilen nyt laittaa taulukon niin, että teen joka liikkeelle oman rivin johon sitten kirjaan päivän, sarjan pituuden ja sarjapainon. Tämä tapa on hieman työläämpi, mutta liikkeitä ei tarvitse merkitä. Vapailla painoille tehdyt liikkeethän ovat periaatteessa vertailukelpoisia salista riippumatta, mutta hilavitkuttimille (taljat jne.) täytyy tehdä salikohtaiset rivit. Itsellä se ei niinkään haittaa, koska käytän periaatteessa vain kolmea eri salia.

Tällä tavalla kirjattuna pitäisi saada jo jonkinlaista käppyrääkin ja seuraaminen olisi muutenkin helpompaa. Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja joku päivä siirtää vanhatkin tilastot tähän uuteen muotoon.

Samaan tyyliin (eli siis sinun "uusi" tyylisi) olen seurantaani hoidellut. Eli sivu per treeni (10x15 cm sivut kirjasessa) ja yläkulmaan pistän pvm ja päivän treenin, jotta on helpompi seurata vanhojakin ohjelmia (esim. "jalat"). Jos on massaa hakusessa, tulee myös paino kuntosalin vaa'alla mitattuna. Siihen alle alkulämmittely (laite ja määrät). Sitten vaan rivi per liike - tosin usein olen pistänyt kompakteilla treeneillä kaksi riviä/liike. Liikkeet merkitsen lyhenteillä, uudet tai poikkeavat laitteet mainitsen erikseen. Sarjojen lkm menee välillä tukkimiehen merkinnöillä, kun välillä muisti pätkii sarjojen välissä. Loppuun pistän yleiset huomiot ja fiilikset treenistä, ruokailun puutteet, kommentit seuraavalle treenikerralle jne. Aika perusjuttua. Joskus, etenkin kiireisempinä aikoina, hahmottelen treenipäiväkirjan sivun valmiiksi liikkeiden osalta - ja sitten kumi sauhuaa. Lyijäri pyyhekumipäällä (pituus alle 15 cm, tietysti) on se aito oikea notaatioväline, vaikka välillä hikisessä kourassa luistaakin :)

Tuli hiukan sotkuisesti selitettyä, pahoittelen. Tuota excelöintiä olen kanssa harkinnut, mutta jumaliste kun on satoja sivuja välillä tuhruistakin tekstiä. Vielä ei ole ollut miestä tarpeeksi. Treenien järkevä kuvantaminen vaati hiukan funtsimista :zzzz:

PS. Mitä tarkoitat, että "liikkeitä ei tarvitse merkitä"? Tunnustan harpponeeni threadin läpi.

Edit: Juu, ja viikonpäivä aloittaa päivämäärän. Helpottaa treenikertojen hahmottamista, totta on.

Back
Ylös Bottom