Miten teillä jaetaan kotityöt?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meillä kotityöt on oikeestaan aikalailla mun kontolla. Mies osaa olla kyllä huomaavainenkin ja tiskaa sillon tällön ja vie roskat pihalle. Suursiivouksenkin teen yleensä yksin kun tuntuu, että äijä pyörii vaan jaloissa. Tosin maton tamppauksen yritän kyllä ujuttaa hänen hommiksi:)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
MissEvilEve sanoi:
Nykyisestä suhteesta en vielä oikein tiedä koska tämä on niin uusi juttu ettemme vielä yhdessä asustele joten en ihan kunnolla pääse aiheesta puhumaan. :haart: Toivoisin ja olettaisin sen menevän ainakin kohtalaisen 50/50 molempien osaamisen ja mielenkiintojen mukaan ihan sovitusti sitten jos ja kun se aika koittaa. Ainakin asiasta on puhuttu etukäteen että kotityöt ym tulisi jakaa jollakin tavoin tasavertaisesti. :love:

Aiemmassa suhteessa työnjako on mennyt jotakuinkin niin että minä olen siivouksessa järjestellyt kaikki pikkutavarat ja pyyhkinyt pölyt ja pöytätasot/peilit. Toinen puolisko sitten taasen imuroinut, pöllyttänyt sohvatyynyt/matot pihalla ja mopannut lattiat jne. Eli siivouksessa aika puoliksi, itse olen ottanut kaikista tarkimmat tehtävät sillä olen aika pikkutarkka tapaus. Lakanoiden vaihtaminen, sängyn petaaminen yms sujuivat parhaiten yhdessä.

90% kerroista mies teki ruoat eli keittiö oli aikalailla hänen valtakuntaansa, minä taas 90% pesin pyykit. Tiskaus meni vuoropäivin, näin ei tullut kinaa ja pyykkien kuivamaan/kaappiin laitto myöskin joka toinen krt menetelmällä.

Toimi mielestäni tosi hyvin :thumbs:

Nyt voisinkin vastata uudelleen kun tässä puolisen vuotta on yhdessä asuttu :D

Ekana tuo tiskaus: Meillä piti olla tiskivuorot 50/50 mutta ukon tiskaus oli uskomatonta räpellystä, kesti kauan, astiat ei peseytyneet jne joten se siirtyi 100% mun kontolle kunnes valitin siitä kolme kertaa ja meille tuli astianpesukone :D Nykyään yhdessä täytellään ja tyhjennellään, aika tasasesti menee.

Pölyt pyyhin aina minä, ja myöskin järjestelen pikkutavaroita, ukolle annan selkeitä 'tehtäviä' siivouspäivänä ja koordinoin sitä tilannetta esim: Imuroi kaikki huoneet, ja itse sitten esim moppaan perässä tai toisinpäin.

Lakanat vaihdetaan yhdessä, pyykit pistetään kuivumaan melkein yhdessä, joskin itse aina laitan pesukoneen pyörimään. Kertaakaan ei ole ukko vessaa [etenkään pönttöä pessyt] mutta jotenkin se kai aina on ajautunut naisille? Ei nimittäin aiempikaan kumppani 10v aikana kertaakaan kuurannut pönttöä :lol2:

Noh, ei kaikkea jaksa eritellä mutta pointti oli vastauksessa lähinnä se että tämä näyttää sujuvan ihan niin hyvin kuin toivoinkin :thumbs:

Zone-sarja -42%
Meillä tekee se, kumpi ehtii...mutta jostain syystä esim. vessan pesun ja kukkien kastelun on mies ominut itselleen. Mutta yleisesti kaikki huomioon ottaen se tekee joka parhaiten ehtii. Meillä kun on nuo kaksi tytsyä, niin joka tapauksessa toinen on toisen "uurastaessa" niitten kanssa aika pitkälti. Toki saadaan yhdessäkin touhuttua, otetaan tenavat mukaan aherrukseen, miten se milloinkin käy (lapsityövoimaa, hih) tai osaavatpahan nuo olla itsekseenkin (mutta valvovan silmän pitää olla lähellä) :rolleyes: Luulen että kotihommelit menee meillä ihan tasan, en koe tekeväni kaikkea itse enkä usko että miehenikään kokee :D Täysi kymppi miehelle osallistumisesta kotihommiin ja lasten hoitoon :haart: Minä en olleskaan niin tarkka näistä siisteysasioista...siis toki puhdasta, mut saa olla silleen...asutunnäköistä :lol2:

Ruuanlaitto on minun hommaani ja tiskaus miehen. Minulle jako sopii, kun olen meistä parempi ja kokeneempi ruuanlaittaja. Mutta ymmärrän kyllä, että tiskaus on se tylsempi juttu, joten välillä myös tiskaan. Imurointi ja muu siivois on useammin minun niskoillani, mutta usein myös siivoamme yhdessä, mikä on mielestäni toimiva juttu. Minä taidan hoitaa pyykit useammin kuin mies, mutta hän myös tekee sitä joskus.

Kumpikaan ei ole kovin niuho siisteydestä, ja siinä mielessä asiat useimmiten sujuvat hyvin. Mies kyllä huomaa oman tekemisensä paremmin kuin ne asiat mitä minä teen, ja joskus nalkuttaa, mikä on rasittavaa. Kävimme vähän aikaa sitten kotityökeskustelun ja sen jälkeen ollaan taas oltu sovussa tästä jutusta.

Jotenkin musta tuo ilmaus "mies osallistuu kotitöihin" kuulostaa jännältä. Sanotaanko usein, että "nainen osallistuu kotitöihin/lasten hoitoon"? Tekee kotitöitä vs. osallistuu kotitöihin. Mä sanoisin että meillä molemmat tekee. :)

Meillä ei kumpikaan oikein viihtis tehdä mitään ja välillä sen kyllä huomaakin:rolleyes: .
Mutta mieheke tiskaa(mä en voi ku kädet kuivuu:D ), pesee vessanpöntön ym.(hyh:D ) ja hoitaa autorempat (kaks vanhaa romua kun on...). Minä sitte teen kaiken muun...jos jaksan:rolleyes: .
Kissanvessan joudun peseen aina, kun sillä hetkellä ne kissat on vain ja ainoastaan mun :D . Kaupassa mies ei osaa käydä...ostelis vaan keksejä, karkkia ym. eikä se joutaskaan, minä käyn ihan mielellään...kun kauppaan on tyyliin 10-20 metriä :D .
Pyykin pesen myös, ku se on suurimmaksi osaksi mun vaatetta. Imuroinnista itseasiassa tykkään:) . Lakanat vaihdetaan yhessä. Varsinaisia siivouspäiviä ei ees oo, siivotaan ku tarve vaatii.
Kissat toimii meiän pölyhuiskina, ikinä ei mihinkään pääse pöly laskeutuun, ihan tosi! Sängynalusetkin ne nuohoaa, ei oo pölyä ei.
Ruoan laitan minä...mies ei osaa sitäkään, ei oo kuulemma tarvinu opetella akkojen hommia :D . Saanpahan tehä oikeenlaista ruokaa.

Luulin jo vastanneeni :confused:

Mun "ehto" yhteenmuuttamiselle oli tiskikone :D. Miehen kämpässä likaisia, haisevia tiskejä pursusi aina joka paikasta (ja ne tiskattiin yksi kerrallaan tarpeen mukaan), joten oman mielenterveyteni takia se oli pakollinen hankinta. Pyykit, roskien viemisen ja pölyjen pyyhkimisen hoidan minä. Pyykinpesun olen itse asiassa kieltänyt ukolta, koska jostain syystä se on ihan kykenemätön laittamaan niitä kuivumaan (saattavat muhia koneessa monta päivää :urjo: ). Mies hoitaa imuroinnin, kunhan alkaa viikkoa etukäteen muistuttelemaan. Välillä pelkään, että musta on tullut kauhea nalkuttava akka :(. Tykkäisin kovasti siististä asunnosta, mutta yhteenmuuton myötä on täytynyt aika lailla höllätä pipoa. Mutta keittiön ja vessan siisteydestä en tingi ja niitä puunaankin etupäässä minä.

Hmm. Meillä menee oikeastaan aika tasan. Silloin kun päätetään siivota, niin toinen tiskaa ja toinen imuroi. Tässä vaiheessa tiskivuori on järkyttävä ja koirankarvoja matot täynnä, joten jako on ok. Yleensä imuroija myös pyyhkii pahimmat pölyt.. Pyykinpesussa avo vois vähän skarpata, se on yleensä aina minä joka ne pyykit siitä telineestä viikkaa kaappiin. Ja pyykkiä pestään ihan tuhottomasti molempien hikisten harrastustsen vuoksi :)
Kukat on mun homma, mut niihin en välttämättä miestä päästäs edes koskemaan... Mä vien koiran JOKA aamu ulos ja yleensä päivälläkin. Iltaisin se nakki viuhuu siis väkisinkin avon suuntaan :whip:
Mut, prosenteissa se taitais olla 60-40, jos koiran kusetus lasketaan kotitöihin :)

Jaetaan ja tehdään yhdessä, kaikki. Myös ns. miesten hommat, kuten puitten sahaus, auton korjaus, sähköhommat jne. Tosin joskus saattaa käydä niin, että minä jään tekemään sisähommia, kun mies esim. sahaa saunapuut.

Meilläpäin hommat tehään vuorotellen. Autoja en osaa korjata vaikka haluaisinkin joten ukko hoitaa sen homman. Mä pidän kotia pystyssä viikot kun ukko on eri paikkakunnalla töissä. Viikonloput se kyllä hoitaa kotityöt, eikä tarvi pahemmin nalkuttaakkaan.:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika tasan menee kotityöt meidän taloudessa.

Mitään naisten-miesten-työt -jakoa en myönnä havainneeni, mutta jotkut tehtävät vaan tuppaa jäämään useammin toisen hommiksi.

Avomieheni hoitaa päivittäisistä hommista astiahuollon (meillä on tiskikone) ja roskat. Mun nakki on pyykinpesu. Kaupassa käynti ja ruoanlaitto menee aika tasan (ja mies jo useimmiten muistaa kantaa mulle kaupasta lavallisen Ehrmania :) ) Ennen vanhaan meillä oli tapana siivota yhdessä perusteellisesti aina lauantaisin ja silloin oli ihanan siistiä. Nykyisin tehdään harvemmin isompaa siivousta, vaan yritetään joka päivä siivota vähän. Imurointi- ja kylppärinkuurausvuoro vaihtelee, pölyjä meillä pyyhitään toooodella harvoin.

Petivaatteiden tuuletus ja lakanoiden vaihto tehdään käytännönsyistä aina yhdessä, kylläkin aina mun ehdotuksesta.

Olen kyllä tyytyväinen miehen osallistumisprosenttiin.

Meillä menee kotityöt aika hyvin tasan. Kiireisiä ollaan molemmat, mutta se tekee kumpi ehtii. Pyykit tosin on enemmänkin mun kontolla, mies hoitaa tiskit. Roskapussi kulkeutuu pihalle aina sen mukana joka sen muistaa kaapista ekana poistaa (useimmiten mies). Lakanoita vaihtelen vähän useammin kuin toinen ehkä vaihtaisi, toisaalta hän valmistaa ruokaa hieman ahkerammin. Ulkotöitä ei juuri ole kun kerrostalossa asutaan, mutta luonnonläheisenä ihmisenä mies myös hoitaa niitä tulevia parvekelaatikoita. Kaupassa käydään yleensä yhdessä.
Arvostan kyllä suuresti hänen oma-aloitteista osallistumistaan kaikkiin kotitöhin ja kodin koristamista kukkasin "ihan muuten vaan"! :haart:

Pitipä tällainen vanha keskustelu kaivaa esiin. Olen tässä taas pari päivää ihaillut miten loistava mies mulla on, niin pitäähän se päästä hehkuttamaan. :D

Meillä työt siis jaetaan niin, että mies tekee työt ja mä makaan... :hyper: No ei siis ihan, mutta aika pitkälti. Mun homma on laittaa ruoka ja siivota, tosin mies hoitaa imuroinnin useimmiten. Eli sellainen yleinen kodin ylläpito, mikä tosin multa onnistuu välillä mitenkuten... Mies sitten hoitaa kaikki pyykit (ja meillä kestovaippaillaan ja on kaksi vaippaikäistä...) ja tiskit. Lisäksi ylläpitää autot kunnossa, kaksi autoa, hoitaa huollot ja katsastukset ja muut.

Ihan tyytyväisiä ollaan tehtävien jakoon. Kumpikaan ei koe nääntyvänsä omiin hommiinsa, eikä raja ole mikään tiukka... jos on likaisia vaatteita, eikä mies ehdi pestä, niin kyllä mä sen pesukoneen täytän. Tosin harvoin on tarvinnut. :) Ja mieskin tekee sapuskaa jos sille päälle sattuu ym.

Sen myönnän, että mä olen epäjärjestelmällinen ja kodin siistinä pitäminen on mulle tuskaa. Kyllähän täällä suht puhdasta on ja silleen, mutta tavaraa siellä täällä ja muutenkin sellaisen... ei niin viimeistellyn näköistä. Mä vaan en hallitse sitä hommaa, en tajua miten joku saa kodin näyttämään siltä kuin olisi juuri tehty suursiivous - siis näyttämään siltä koko ajan. Vielä vaikka olisi pieniä lapsia perheessä. Ei voi kuin :worship: .

Jonkunlaisen avun olen kyllä löytänyt Flyladyn ohjeista. Eli tuollainen sivusto (ja postituslista, niitä on englannin- ja suomenkielinen):
FlyLady.net

Hiukan tohkeisen innostunutta, mutta olen sieltä saanut hyviä vinkkejä ja toimintatapoja. Lokakuussa löysin nuo sivut ja elämä on kyllä nyt paljon helpompaa... lähinnä sen takia, että mä saan jotain oikeasti aikaan jatkuvasti, entisten raivomielisten siivouskohtausten sijaan, kun saatoin tuntikausia raataa itseni uuvuksiin, hyvä etten itkua kiertänyt, ja kohta näytti koti samalta. Nyt tuntuis ihan kuin hallitsis tän homman, edes vähän...

Mut nyt nousen ja vien kahvikupin tiskikoneeseen - katotaan siirtääkö mies sen jotenkin enemmän "oikein" kun laittaa koneen päälle. Oli sanonut meidän äidille, kun hän oli hoitamassa lapsia, että jätä vaan tiskipöydälle astiat... Miehen mielestä kun äitini täytti konetta väärin. :lol2: Äidilleni se kyllä sopi hyvin...

Meillä kotityöt pyrkii tekeen se kumpi ikinä jaksaa/kerkeää. Silloin kun on aikaa, tykkään itse tehdä kaikenlaisia kotitöitä, mutta koska avomieheni on siivoushullu, hän kerkeää usein ennen mua, ja sitten kärsin huonosta omatunnosta. Varsinkin nyt kun kaikki aika pitäisi käyttää lukemiseen, tiskit lojuu usein kauankin pöydällä ja villakoirat nurkassa. Ei tajua, että eihän siinä mee kun 10 minuuttia kun on imuroinut ja siivonnut keittiön...

Meillä pyykkihuolto on mun vastuulla (välillä kyllä nakitan teinit siihen) ja perussiivoominen. Mies tekee yleensä ruuat ja käy kaupassa. Ainoastaan päivällä mä teen itelle ja pikkuiselle ruokaa jos edelliseltä illalta ei ole jäänyt.:)

Meillä käy nykyisin siivooja kerran kuussa tekemässä 3 tunnin suursiivouksen. Robotti-imuri pitää huolen akuuteista villakoirista ja varsinaista viikkosiivousta meillä ei enää tehdä. Päädyin tähän ratkaisuun kun ei tuo siivous nappaa itseä eikä miestä - ja se oli ainoa asia, mistä meidän taloudessa on saatu aikaan pientä suukopua. Muutenhan meillä on todella harmoninen yhteiselo - ei olla riidelty koskaan ja ei sitä viitsi pikkuasioiden takia aloittaakaan.

Sijoitus (n. 80 e/kerta, josta 60% saa veroalea) on mielestäni kannattanut - nyt ei ole enää mitään syytä vinkua sotkuisuudesta. Mies tosin taitaa kaivata siivousta jopa useammin - alkaa aina parin viikon kohdalla kyselemään että milloinkas se siivooja oikein tuleekaan...

Astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen + kuivausrummun täyttö/tyhjennys on pääosin minun hommaa - tuotanhan päivittäisten eväsrasioineni ja vaatehärveleiden vuoksi jatkuvasti jotain pestävää, siinä samalle menee miehenkin rojut.

Meillä minä hoidan kauppareissut, viikkosiivoukset imurointeineen ja kuurauksineen ja myös muut "ohimennen tehdyt" hinkkaamiset, pyykin kuivumaan levityksen ja kaappiin viikkaukset. Molemmat kokkaillaan ruokaa ja monesti pyykinpesukoneen täyttö ja käynnistys jää miehelle kuten myös astiapesukoneen käynnistys. Ikkunan pesut on myös minun heiniä. Tämä työnjako johtunee siitä, että mulla on osittain lyhyempiä työpäiviä, ja jää enemmän aikaa kodista huolehtimiseen. Molemmat huolehditaan omien autojen sisä- ja ulkopesut. Roskiksen vie useimmiten mies, kun en ikinä muista napata sitä mukaan.... :)

vilma-liina sanoi:
Roskiksen vie useimmiten mies, kun en ikinä muista napata sitä mukaan.... :)
Meillä sama juttu. Mies usein aamulla töihin mennessään nappaa sen mukaan. Samoin mies hoitaa kierrätykseen menevät, vie työmatkalla tai muuten autolla liikkuessaan metallit, lasit ja kartongit keräykseen, paperikeräys meillä onkin taloyhtiön roskakatoksessa.

meidän huusholli oli kaaos...ennen ku otettiin vuorot käyttöön. nyt kämppä jaetaan kahteen osaan. osa1:keittiö, vessa ja eteinen osa2:olohuone ja makkari
ja hyvin on toiminut..paitsi nyt viikon verran kun molemmilla laiskottaa:rolleyes:

Latest posts

Back
Ylös Bottom