Pitipä tällainen vanha keskustelu kaivaa esiin. Olen tässä taas pari päivää ihaillut miten loistava mies mulla on, niin pitäähän se päästä hehkuttamaan. :D
Meillä työt siis jaetaan niin, että mies tekee työt ja mä makaan...
No ei siis ihan, mutta aika pitkälti. Mun homma on laittaa ruoka ja siivota, tosin mies hoitaa imuroinnin useimmiten. Eli sellainen yleinen kodin ylläpito, mikä tosin multa onnistuu välillä mitenkuten... Mies sitten hoitaa kaikki pyykit (ja meillä kestovaippaillaan ja on kaksi vaippaikäistä...) ja tiskit. Lisäksi ylläpitää autot kunnossa, kaksi autoa, hoitaa huollot ja katsastukset ja muut.
Ihan tyytyväisiä ollaan tehtävien jakoon. Kumpikaan ei koe nääntyvänsä omiin hommiinsa, eikä raja ole mikään tiukka... jos on likaisia vaatteita, eikä mies ehdi pestä, niin kyllä mä sen pesukoneen täytän. Tosin harvoin on tarvinnut.
Ja mieskin tekee sapuskaa jos sille päälle sattuu ym.
Sen myönnän, että mä olen epäjärjestelmällinen ja kodin siistinä pitäminen on mulle tuskaa. Kyllähän täällä suht puhdasta on ja silleen, mutta tavaraa siellä täällä ja muutenkin sellaisen... ei niin viimeistellyn näköistä. Mä vaan en hallitse sitä hommaa, en tajua miten joku saa kodin näyttämään siltä kuin olisi juuri tehty suursiivous - siis näyttämään siltä koko ajan. Vielä vaikka olisi pieniä lapsia perheessä. Ei voi kuin
.
Jonkunlaisen avun olen kyllä löytänyt Flyladyn ohjeista. Eli tuollainen sivusto (ja postituslista, niitä on englannin- ja suomenkielinen):
FlyLady.net
Hiukan tohkeisen innostunutta, mutta olen sieltä saanut hyviä vinkkejä ja toimintatapoja. Lokakuussa löysin nuo sivut ja elämä on kyllä nyt paljon helpompaa... lähinnä sen takia, että mä saan jotain oikeasti aikaan jatkuvasti, entisten raivomielisten siivouskohtausten sijaan, kun saatoin tuntikausia raataa itseni uuvuksiin, hyvä etten itkua kiertänyt, ja kohta näytti koti samalta. Nyt tuntuis ihan kuin hallitsis tän homman, edes vähän...
Mut nyt nousen ja vien kahvikupin tiskikoneeseen - katotaan siirtääkö mies sen jotenkin enemmän "oikein" kun laittaa koneen päälle. Oli sanonut meidän äidille, kun hän oli hoitamassa lapsia, että jätä vaan tiskipöydälle astiat... Miehen mielestä kun äitini täytti konetta väärin. :lol2: Äidilleni se kyllä sopi hyvin...