Miten teillä jaetaan kotityöt?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Me ollaan aviomieheni kanssa vähän sellaisia huolettomampia kodin hoitajia..sekasotkua riittää välillä :nolo:
Mutta missään läävässä ei sentään elellä.
Meillä minä vihaan imurointia ja mies tiskaamista joten useimmiten minä tiskaan ja mies imuroi. Pyykin pesussa mies on jostain kumman syystä ahkerampi kuin minä, hän pyykkäilee lähestulkoon joka toinen ilta..ihme tyyppi :D
Ruokapuolesta taas vastaan pääasiallisesti minä, tykkään laittaa ruokaa joten teen sen mielelläni.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meidän robotti-imuri maksoi 250 e, merkiltään Roomba. Laskettiin ettei se ole paha hinta paremmasta perhesovusta. Kyllä me silti imuroidaan välillä tavallisellakin imurilla, koska robotti ei mahdu sohvan alle.

Mä teen kaikki kotityöt: tiskaan, siivoon, pesen pyykit, silitän jne.

Mä opiskelen ja teen ainoastaan osa-aikatyötä, joten olen enemmän kotona. Mä muutenkin haluan, että jälki todella on puhdasta, joten teen sen mieluummin itse. :D

Tosin poikaystäväni tekee ruoat, koska itse olen surkea kokki... :nolo:

Lähes aina minä kokkaan ja hellu tiskaa. Systeemi toimii hyvin, koska pidän kokkailusta todella paljon, mutta vihaan tiskaamista. Pyykit, koiran ulkoiluttaminen, siivous ja kaupassakäynti tehdään yhdessä tai vuorotellen. Koskaan ei lasketa kumpi tekee enemmän, mutta käytännössä työt jakaantuu kyllä aika tasan.

Meidän systeemi on se, että minä tiskaan ja laitan ruoan, koska mies ei osaa (laittaa ruokaa nimittäin ;) ). Mies taas imuroi, pesee lattiat ja pyykkää. Yleensä se vie myös roskat ja lehdet ja käy kaupassa... Mutta toisaalta mä siivoan ja pyyhin päälliset, järjestelen tavarat ja teen sellasta pientä jatkuvaa häsläämistä. Sitäpaitsi noi meidän tiskivuoret on ihan legendaarisia. Mun piti tänään lähteä punttikselle (jee! pitkästä aikaa kipeyden jälkeen) ja ajattelin ekaks hoitaa tiskit. Kokonaisuudessaan mulla meni 1,5 tuntia siihen saamarin homeelta haisevaan kasaan. Joihinkin alimpina olleisiin lautasiin oli jäänyt maitorahkaa tai jotain ja ne haisi ihan kauheelta. :urjo:

Meillä menis niin että mä hoitasin koko talouden, jos mä en ois niin kauhee nalkkuämmä... :evil: No, ehkä vähän kärjistettynä... Mä tykkään tehdä yhdessä ja tykkäisin että kotityöt jakaantuis suht tasan. Miestä ei saa taas siivouksen alkuun suurinpiirtein kuin uhkailemalla ja kiristämällä. Kyllä sekin sitten havahtuu kun kämppä näyttää sikolätiltä, että tarttis tehä jotain.

Perhesovun takia yritän välttää turhaa naputtamista, mutta kyllä joskus pistää niin vihaksi, jos jätkä on ollut koko päivän kotona eikä oo ees viittynyt tyhjentää tiskikonetta, että sais likaset astiat koneeseen. Ensin yritetään pahalla eli huudan ja raivoon ja kun se ei tehoo niin yritetään hyvällä eli keskustellaan ja kerron kuinka ikävää se mun mielestä on... :rolleyes: Mies taas skarppaa hetkeks, mutta tämä kierto toistuu taas uudestaan. :wall:

Kyllä on joutunut omista siisteysperiaatteistaan vähän joustamaan oman mielenterveytensä vuoksi. Kyllä mieskin sitten ahkerasti siivoo kun saadaan siivouspäivä aikaiseksi, vaikka siitäkin kyllä viimeseen asti yrittää luistaa.
Mä oon sitä mieltä, että jos on päivän kotona niin sillon täytyis jotain tehdä kodin siisteyden eteen. Mä kyllä hoidan meillä ns. yleisen siisteyden eli viikolla järjestelen. Mä pidän kyllä huolen siitä, että työt jakaantuu suht tasan, koska en itsekään niin rakasta siivousta. :whip: ;)

Kotityöt jakaantuvat meillä suht tasan, vaikka mies useinkin hoitaa kotia päivisin. Tiskit menevät koneeseen ja sieltä pois, roskat ulos ja lattiat siistiytyy. Pyykit otetaan telineestä, mutta minä järjestelen ne kaappeihin jotta löydän omat vaatteni kun niitä tarvitsen :D Yhdessä sitten imuroidaan ja pestään lattiat kun on tarvetta. Pyykinpesu on toistaiseksi jäänyt miehen harteille. Itseasiassa minä kyllä teen huomattavasti vähemmän kotitöitä kuin mies :D josta hänelle suuri kiitos.

Hmmph... mulla on sellainen tunne, että teen pääosan hommista. Joskus sovittiin, että hoidan tiskit ja pyykin ja mies imuroi kerran viikossa. No se ei toimi. Eli usein menee kaksikin viikkoa imuroimatta ja sitten multa menee hermo ja otan imurin ja hoidan homman. Eli vähintään puolet siivouksesta on mun heiniä. Lisäksi meillä vessaa ei koskaan ole pessyt kukaan muu kuin minä. :jahas: :curs: Ollaan asuttu saman katon alla lähes 16 vuotta ja oltu naimisissakin yli kymmenen vuotta.

Tiskikoneen mies tyhjensi juuri viime viikolla ensimmäisen kerran. Johtui siitä, että olin matkalla ja sanoin, että en halua tulla minkään tiskivuoren keskelle, mutta hän ei sitten suostunut ottamaan oppituntia siitä, miten kone laitetaan päälle. Joten ensimmäinen hommani tänä aamuna oli se, kun laitoin koneen päälle ja pesun jälkeen tyhjensin sen, että sain kertyneet loput tiskit pois olemattomalta tiskipöydältämme. Kaikesta tästä johtuen ukko saa minun puolestani hoitaa auton. Hän sillä ajaakin. :evil: :wall:

Mies vie joskus roskat, mutta minä vien useammin. Mies vie joskus keräyspaperit, mutta minä vien useammin. Tietty se tekis varmaan kaikenlaista enemmän, jos alkaisin nalkkuämmäksi, mutta kun minun mielestäni kotitöiden jaossa on kyse siitä, että myös vastuu jakaantuu, eikä kenenkään tarvitse olla se :whip: Koska useinkin on sitten vaan yksinkertaisempaa ja vähemmän hermoja raastavaa tehdä homma itse kuin loputtomasti :whip: :whip:

Tämä topikki tuli nyt kyllä sellaiseen saumaan, että olisi paljonkin sanomista, mutta en viitsi. Tämä olisi ehkä sopinut parhaiten tuonne mikä tänään (taas) vituttaa puolelle.

OmppuO sanoi:
Meidän robotti-imuri maksoi 250 e, merkiltään Roomba. Laskettiin ettei se ole paha hinta paremmasta perhesovusta. Kyllä me silti imuroidaan välillä tavallisellakin imurilla, koska robotti ei mahdu sohvan alle.

Mistä sait Roomban noin halvalla? Olen itse sitä katsellut ostomielessä, mutta maksaa 400-500 euroa. Tilasin nyt kokeeksi Ellokselta halpisroboimurin 129 euroa. Ominaisuuksia ei ole hirveästi, mutta villakoirat saa kyytiä ja se on tärkeintä.

Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa eli Gigantista. En tiedä sitten oliko jossain tarjouksessa, marraskuussa ostettiin.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Priest tekee ruuan, lämmittää saunan, yms.

Mä siivoan, laitan pyykit kokonaisuudessaan. Tiskit koneeseen yms muu keittiöylläpito, + pidän pientä viidakkoa yllä :D

Kauppalappu laaditaan yhdessä ja sitten kauppaankin suunnistetaan yhdessä.

Ja tämä on vakio. Muutoksia harvoin.

Ukko tiskaa ehkä kerran kuussa (meillä ei ole minkään sortin tiskikonetta, itseasiassa meidän asunnossa ei edes ole sellaista tilaa mihin moisen taivaallisen kapistuksen voisi sijoittaa)...siivoaa kun käsketään.Pyykit pesetetään anoppilassa, mutta musta olisi kiva jos olisi oma pesukone..pyykin peseminen nyt ei niin suuri homma ole. Itellä menee joskus hermo niin siihen hommaan että jotenkin lamaannun iteki enkä jostai kumman syystä saa itseänikään siivoamaan mikä sinänsä ketuttaa vallan juukelisti, sotkuisuus nimittäin aiheuttaa järjetöntä ahdistusta ja masennusta.
Tänä aamuna oli taas ukolla kaikki tiellä ja edessä ja sitä kiukutti. Suurin osa niistäkin kamppeista taisi olla itsensä levittämiä. Ja ne pölyiset sahanpuruiset työvaatteet!! Miksi, OI MIKSI, täytyy ne jättää olohuoneen nojatuolille? Muutenki pieni kämppä ni pölyää ilmanki. Puh pah.
Minä tykkään tehdä ruokaa, on kiva kokeilla kaikkea uutta (nyt on hittinä pätkäspagetti-paprika-jauheliha-pastakastike-pata) mutta tiskaaminen ja muu on ihan tuskaa. En ymmärrä sitäkään, mikä on niin vaikeaa siinä ettei astioita muka voi huuhdella heti ruoan jälkeen?? Aika paljon helpommalla kumminki pääsis sitte varsinaisena tiskipäivänä..

Armoton vuodatus mutta ku KETUTTAA!!! Perkele...ja miksen minä avaa suutani asiasta avokille? No sikskäkö ku mun mielestä vika on yhtä lailla minussa eikä mulla ole oikeus olla vihainen..sitte mä mielessäni mökötän ja ärisen ja ukko ihmettelee että mikä sillä taas on. Örgh.

Minä hoitelen aika paljon hommia tällä hetkellä meidän taloudessa. Se johtuu siitä, että mies on käy töissä mutta minä en. Päivät istun siis koulussa, mutta yleensä tunteja on aika vähän ja minulla on näin enemmän vapaa-aikaa.

Mies tiskaa ehkä kerran kuussa (pyynnöstä:D ). Itse hoidan tiskit, pyykit ja suurimman osan siivouksesta. Joskus mies tosin vie roskat ilman pyytämättä ja auttaa siivouksessa ihan tosissaan, mikä on ihanaa :love:
Ja mies on muuten meillä parempi keittiössä, hävettää myöntää :D Ruokapuoli jää siis yleensä hänen vastuulleen, mutta toki tykkään itse esim. leipoa.

Kaupassa käymme yleensä yhdessä, mikä on aika mukavaa touhua. Miehen "ötökän" ruokinta meinaa jäädä hieman minun harteilleni, mutta eipä siitä onneksi pahemmin vaivaa ole :D Mies hoitaa kaikki autojutut ja muut nikkaroinnit.

Tykkään pitää kotia siistinä, joten siksi hoidan ihan mielelläni paljon asioita yksinkin. Ainakin tulee sellainen lopputulos kuin itse haluaa... :D

Meillä on työt jaettu aika tarkasti ja tasan, että "varmasti" tulee hoidetuksi eikä tarvitsisi huomautella... Toinen puolisko tiskaa ja hoitaa jätehuollon, pyyhkii pölyt ja käy kaupassa useammin kuin minä. Tekee myös omat ruokansa arkisin, kun minä en syö kotona lämmintä ruokaa. Hänelle kuuluu myös luuttuaminen.

Minä hoidan pyykit (mies kyllä auttaa tässä melko usein, esim. vie tai hakee pyykit kun käytämme yleistä pyykkitupaa), imuroin ja siivoan kylppärin. Ja täytyy myöntää, että olen pahempi sotkemaan, ja mies tykkää enemmän järjestellä tavaroita. Homma toimii kohtuullisesti, lähinnä niin että minulle saa huomautella esim. pyykkivuoresta. :) Ikkunoiden pesu on myös mun hommaa (oikein mukavaa kuudennessa kerroksessa).

Meillä menee suht tasan silloin, kun mies on kotona. Nyt elelen inttilesken elämää.. mutta on kotona nyt paljon siistimpääkin, kun on vähemmän tiskiä, pyykkiä ja vaatteita lattialla.

Kun mies on kotona, tiskaamme vuorotellen. Ruokaa laitetaan yhdessä ja erikseen vähän silleen että kummalla on enemmän aikaa. Minä hoidan pyykit ja mies imuroi. Aluksi siivouksen aloittaminen on jostain syystä tosi vaikeaa hänelle, kun "eihän täällä oo likaista".. mutta napakalla otteella se sitten tarttuu imuriin.

Kyllä mä teen meillä enemmän kotihommia. Oon luonnostani sellanen hääräri, et musta on kiva touhata kaikkea pientä: tiskata, pyykätä ja järjestellä, mutta kunnon siivouksen tekeminen on musta vastenmielistä. Ruokaa meillä laittaa molemmat ja imuriinkin tartutaan varmaan yhtä usein. Kotitöiden jakamisesta ei olla mitenkään sovittu. Joskus on asiasta tapeltu, mut nyt oon huomannut, että kyllä se tekee, kun pyytää. Valittamisella oli päinvastainen vaikutus.

Meilla mina hoidan pyykinpesun ja mies silittaa - jakautuminen taidon mukaan - mina en osaa silittaa kunnolla ja miehelta menee pyykit ihan sekasin. Ruoka laitetaan yhdessa mutta mina olen ns supervisor ja mies avuliaasti auttaa esim kuorimalla juureksia tai tayttamalla viinilasia :) . Tavaroiden jarjestelyn hoidan mina ja muun siivouksen hoitaa siivooja kerran vkossa. Puutarhatoita tehdaan yhdessa, jos ei ole joku firma niita tekemassa. Ikkunat pesee kerran kuussa palkattu pesija.

Meillä menee vähän tilanteen mukaan, että miten hoidetaan. Jos mä teen pitkää päivää töissä (10-12tuntia) tai sit kahta työtä yhtäaikaa, niin eipä siinä hirveästi jää aikaa kotitöitä tehdä. Eli tuollaisina aikoina mies hoitaa suunnilleen kaiken. :worship: Meillä muutenkin menee usein niin, että mies on ahkerampi. :nolo: Mä vaan olen hiukan laiska noiden kotitöiden suhteen.
Mut minä kuitenkin hoidan useimmiten ruokapuolen ja pyykit. Vuorotellen tai yhdessä sit hoidetaan tiskaaminen. Siivoaminen lankeaa useammin miehen harteille. Mun mielestä kun riittäisi, että imuroisi kerran kahdessa viikossa, mut mies on toista mieltä. :rolleyes:
Kaupassa pyritään käymään yhdessä, mutta erikseenkin se onnistuu. Ja kauppalistaakin yritetään aina yhdessä miettiä. Mä kyllä tiedän ja muistan, et mitä avo tarvitsee kaupasta, mutta jos antaa avon käydä yksin itse tekemänsä listan kanssa, niin puolet mun tarpeista unohtuu. :jahas: Koulutus on siis vielä hieman kesken. :D
Autohommat mies hoitaa useimmiten itse, mutta tarvittaessa/jos on ylimääräistä aikaa minä olen apuna.
Niin ja mies vie yleensä roskat. Roskakatos on autotallin lähellä ja kun mies käyttää autoa useammin, kun minä, niin hän sit heittää pussin aina mennessä roskiin.
Että näin meillä. :)

Meillä molemmat inhoaa kaikkia kotitöitä... ja sen kyllä huomaakin aina välillä. No kyllähän sitä nyt joskus saattaa saada jonkun siivous"piikin" kunnon jynssäykseen, mutta turhan harvoin... Hommat jaetaan kuitenkin melko tasan silloin kun niitä tehdään ja molemmat tekee kaikkia. Kaupassa käy se kumpi ehtii/viitsii ja toinen lyö lapun kouraan mitä tuodaan.. Eli eipä valittamista, muuta kuin omassa motivaatiossa kodinhoitoa kohtaan...

Latest posts

Back
Ylös Bottom