Miten teillä jaetaan kotityöt?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Hieman offtopic-gallupia tässä virittelen, työillan ratoksi... toki tämän olisi voinut tuonne yleisellekin puolelle laittaa, mutta ajattelin, että pysyypähän varmemmin asiallisena keskustelu täällä mimmien kesken ;) Kysymys tulikin jo tuossa otsikossa, eli miten teillä on kotityöt jaettu? Miesten ja naisten työt, vaiko kaikki tasan fifty-fifty? Entä miten systeemi on toiminut, oletko jakoon tyytyväinen?

Meillä on käytössä "sisä- ja ulkovuorot", eli kotihommat on jaettu kahteen osaan, ja vuorot vaihtuvat aina viikon välein. "Sisävuoroon" kuuluu tiskien hoitaminen (meillä on tiskikone), kissojen huoltaminen (ruokkiminen ja laatikoiden putsaus päivittäin) ja kukkien kastelu. Ulkovuoroon taas kaupassakäynti ja ruoanlaitto. Vuorojen ulkopuolelle jäävät pyykinpesu ja -viikkaus, jonka hoidan aina minä (käytännön syistä, teen etätöitä kotoa käsin ja voin hoitaa pyykit siinä ohessa) ja roskien vienti, jonka tekee aina avokki. Isommat siivoukset yms. tehdään sitten yhdessä, ja niistä sovitaan tapauskohtaisesti.

Itse olen ollut tähän systeemiin tyytyväinen, eipähän tarvitse koko aikaa tehdä samoja hommia - ja eittämättä omalla "sisäviikolla" on kiva istahtaa valmiiseen ruokapöytään :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hävettää ihan myöntää, mutta meillä avokki tekee enemmän kotitöitä kuin minä :nolo: Minä olen se kiireisempi osapuoli tässä suhteessa! Muuten kyllä hommat menee fifty-fifty eli meillä ei ole "naisten hommia" tai "miesten hommia" jaoteltu. Molemmat pyörittävät ahkeraan niin tiskikonetta kuin pyykin pesukonettakin. Ruokarytmit meillä on täysin erilaiset, joten molemmat tekevät omat ruokansa. Todella harvoin pääsemme nautimaan esim. lounasta yhdessä. Yleensä yhteiset ruokailut ovat vain mahdollista viikonloppuina.

...mut esim. kukkien kastelu ja kunnon siivous (imurointi ja moppaus) ovat kyllä minun hommia. Jos mies sattuu olemaan mopin varressa, niin minä kävelen perässä ja katson, että jokaikinen nurkka tulee sitten otetua kunnolla :D Mitä minä en taas juuri koskaan tee meidän huushollissa on kaupassa käynti. Mies hoitaa ruokapuolen hienosti aina minun työaikanani, joten kun pääsen töistä kotia olen ruokailua vaille valmis salipuuhiin.

Avokkini saa kyllä täydet 5 tähteä kodin hoitamisesta :5: Ei häntä osaa aina tarpeeksi kiittää tästä asiasta. Taidanpa tehdä sen nyt heti :D

Meillä taitaa mennä aika tasan. Mies :love: laittaa todella usein ruokaa, riistaruuat ja grillaus bravuureina. Siivous on yksin minun harteilla, mies korkeintaan puistelee matot. Samoin pyykinpesun hoidan, toki mies saa työvaattensa pestyksi tarvittaessa. Tosin yksi hieno baaripaita -30 (taas) työvaatepyykin -60 seassa vei pyykkikoneen käyttöoikeuden vähäksi aikaa :thumbs:

Muuten ei ole isompaa jakoa naisten/miesten töihin. Pihahommat tekee se kumpi ehtii. Itsellä pysyy kädessä raivurit, moottorisahat ja sirkkelit yms työkalut joten ne työt tehdään yleensä yhdessä ( ja näitä töitä piisaa, suvussa useampi raskaissa töissä autettava, yksin kotona asuva vanhus).

Ainiin, minun lempihommani, johon mies tuskin koskaan sekavuu, on autojen vahaus, tätä ei tosin taideta lukea kotityöksi. Justiin tuossa kiillottelin omaa muutaman tunnin, kehtaa taas ajella :D

Meillä useimmat hommat hoidetaan vuorotellen, toki joustetaan tarvittaessa, esim. jos toisella on tentti tulossa, toinen tekee enemmän kotitöitä. Tiskikonetta ei ole ja siitä hyvästä saattaa joskus olla koko astiakaapin sisältö likaisena altaassa :nolo: , ei nimittäin tiskaus kuulu kummankaan mielipuuhiin. Mutta eipä ole valittamista, kun kumpikin ollaan yhtä saamattomia.

Kaupassa käydään aina yhdessä, kun autoa ei ole eikä huvita yksin raahata raskaita kasseja, kun matkakin on suht pitkä. Myös siivoushommat hoidetaan yleensä yhdessä, tosin minussakin on vähän sitä vikaa, että perässä pitää kulkea, että joka nurkkaa tulee imuroitua. Liekkö äitiltä opittua... :offtopic: Isä aina sanookin, että pääsee paljon helpommalla, kun siivoaa yksin esim. sillä aikaa kun äiti on töissä, niin ei tarvi kuunnella imurointi jotain neljää tuntia... Äiti voi huudattaa sitä vehjettä vaikka koko päivän, jos sille päälle sattuu! :hyper:

Ainoa homma joka jää täysin minulle on kukkien kastelu, mutta siinä pääsen kyllä helpommalla kun kastellen ne suosiolla itse. Poikakaveri ei varmasti ikinä oppisi luottamaan omaan arvioonsa, milloin vettä on liian vähän/tarpeeksi/liikaa :rolleyes: . Pidän ruoanlaitosta ja yleensä teen siinä suurimman osan, poikakaveri auttelee, esim. keittää pastan tai riisin jne. Hyvin meillä on töitten jako sujunut, siitä kiitokset kullalle :love: !

Ainoa homma joka on meillä jaettu on saunan kuivaus saunomisen jälkeen, teemme sen vuorotellen (jouston varaa löytyy). Muuten se tekee jota huvittaa ja jolla on aikaa. Yleensä minä teen suurimman osan rutiini(sisä)hommista ja mies sitten nuo hieman hankalammat, kuten esim. koiran häkin ja kopin valmistus ja puiden istutus :).

Nykyisestä suhteesta en vielä oikein tiedä koska tämä on niin uusi juttu ettemme vielä yhdessä asustele joten en ihan kunnolla pääse aiheesta puhumaan. :haart: Toivoisin ja olettaisin sen menevän ainakin kohtalaisen 50/50 molempien osaamisen ja mielenkiintojen mukaan ihan sovitusti sitten jos ja kun se aika koittaa. Ainakin asiasta on puhuttu etukäteen että kotityöt ym tulisi jakaa jollakin tavoin tasavertaisesti. :love:

Aiemmassa suhteessa työnjako on mennyt jotakuinkin niin että minä olen siivouksessa järjestellyt kaikki pikkutavarat ja pyyhkinyt pölyt ja pöytätasot/peilit. Toinen puolisko sitten taasen imuroinut, pöllyttänyt sohvatyynyt/matot pihalla ja mopannut lattiat jne. Eli siivouksessa aika puoliksi, itse olen ottanut kaikista tarkimmat tehtävät sillä olen aika pikkutarkka tapaus. Lakanoiden vaihtaminen, sängyn petaaminen yms sujuivat parhaiten yhdessä.

90% kerroista mies teki ruoat eli keittiö oli aikalailla hänen valtakuntaansa, minä taas 90% pesin pyykit. Tiskaus meni vuoropäivin, näin ei tullut kinaa ja pyykkien kuivamaan/kaappiin laitto myöskin joka toinen krt menetelmällä.

Toimi mielestäni tosi hyvin :thumbs:

Ihana aihe!
Meillä on jaettu "naisten" ja "miesten" työt erikseen.Kumpikin hoitaa omansa niin ei tarvitse turhaa narista valittaa toiselle, että huonosti tehty..Esim mulle siivous,tiskit(meillä ei ole tiskikonetta),pyykit ja hän huoltaa ja hoitaa auton ja moottoripyörän,(en edes tankkaa autoamme..),tekee kodissame korjaustyöt,pitää viihde elektroniikasta huolta ja käy kaupassa ja on talouden hoitajamme,josta hänelle täydet :5: .Hän on tarkka,eikä vedä tiliä tyhjäksi heti kun palkka tulee..toisin kuin minä. ;)
Joskus käymme yhdessä, mutta harvoin mina yksin. Ostan yksin yli varojen, että mua ei voi jäättää vahtimatta. :(

Munkin tarvii myöntää, että kyllä avokki enemmän kotitöitä tekee, mutta on myös enemmän kotona. Hän kyllä vetelee vähän hutiloiden, kun itse taidan olla aikamoinen pilkunnu**ija ja siivoan sitten itse kerran 1-2vkossa oikein kunnolla.
Ruokaa laitetaan aika tasavuoroin, se tekee kumpi ehtii. Koira taas on melkein yksinään avokin vastuulla, mutta se oli tiedossa jo sitä otettaessa, ettei mun aika oikein siihen riitä.
Siivoamisessakin meillä on se, että itse olen tottunut aina käytön jälkeen laittamaan tavarat paikoilleen, että aiheuttaisin mahdollisimman vähän sitä sotkua ja avokki taas jättää kaiken sinne mihin se käsistä putoaa, käytiin suhteen alussa tästä muutama "kolmas maailmansota" ja välillä vieläkin :D .

Meillä ollaan kyllä kokonaisuudessaan hävettävän laiskoja tekemään kotitöitä, tälläkin hetkellä koti on kuin pommin jäljiltä. Yhtään puhdasta astiaakaan ei varmaan löydy mistään... :nolo: Vikaa on molemmissa osapuolissa. Kummasti sen ajan vaan mielummin käyttää esim. päiväuniin, tietokoneella räveltämiseen tai lehden lukemiseen ;)

Keittiö on lähestulkoon mun valtakuntaa yleensä - teen ruokaa mielelläni ja yleensä olen myös se joka tiskaa (kesäkuussa meille vihdoin muuttaa tiskikone - jee!). Myös pyykit pesen lähestulkoon aina. Yleisesti minä teen enemmän pikkujuttuja, järjestelen tavaroita, pyyhin pölyjä ja sen sellaista, avokki sitten tamppaa matot, imuroi ja pesee lattiat.. Noin niinkun karkeasti jaoteltuna. Käytännössä kuitenkin kotitöitä tekee aina enemmän se, kummalla on vähemmän muita kiireitä (opiskelut ja työt). Silloin kun toinen tekee enemmän kotitöitä, toinen vastaavasti kustantaa suuremman viipaleen yhteisistä kuluista, koska tienestitkin yleensä ovat silloin suuremmat.

Meillä ei ole erikseen sovittu kotitöiden jakamisesta. Yleensä kuitenkin menee niin, että minä tiskaan ja hoidan viikolla yleisen siistimisen. Suursiivoukset tehdään yleensä yhdessä, mutta toisinaan teen yksinkin, jos mies on koko viikonlopun töissä. Laitan yleensä pyykit koneeseen ja mies saa laittaa ne kuivamaan. Siinä olen laiska :) Vaadin kuitenkin, että mies huolehtii itse omien työvaatteidensa pesusta, muut hoidan minä. Kissojen ruokkiminen on aamuisin ja muutenkin minun hommani, mutta miehen tehtäväksi jää useimmiten hiekkalaatikon puhdistaminen ja tyhjennys. Kaikki ulkotyöt, auton huollot, yms. jäävät sitten kokonaan miehen tehtäväksi.

Muutenkin on hankala sopia vuoroista, koska minä olen paljon enemmän kotona ja mies on usein iltamyöhään töissä ja mahdollisesti viikonloppuisinkin. Ruuan laittaminenkin on sen takia vähän niin ja näin, yleensä laitan itselleni omat ruokani ollessani kotona. Mies syö myöhään illalla mitä haluaa, ja joskus harvoin viikonloppuisin laitetaan ruokaa ja syödään yhdessä. Muutenkin meillä ruokailutottumukset ovat niin erilaiset, ettei yhteisen ruuan tekemisestä päivittäin tulisi oikein mitään...Mies ei oikeasti kestäisi syödä päivittäin käyttämiäni ruoka-aineita kahta päivää kauempaa :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä ei ole erikseen jaoteltu mitä kumpikin tekee. Se tekee joka ehtii ja jota sattuu kyseinen homma kiinnostaa.
Tosin käytännössä homma menee paljolti niin, että minä laitan ruokaa ja hoidan kaikki pihatyöt, esim. ruohonleikkuu ja lumenluonti ym. puutarhassa tonkiminen ja mieheni tiskaa, siivoaa, pesee pyykkiä ja silittääkin ne pyykit. Yleensä viikonloppuna teen enemmän noita siivoushommia ja tiskausta, mies "pyörittää arkea". Koskaan ei kumpikaan valita mistään kotihommista, koska valittamalla ne ei tule tehdyksi.

Joo mielenkiintoinen aihe olenkin viime aikoina miettinyt tätä juttua jonkun verran.Me ollaan oltu kimpassa n.17 vuotta ja meillä yleensä kaikki koti hommat teen minä,paitsi sitten ku ukko suuttuu (tai on tarpeeksi lattialla koirankarvoja)jostain niin sitten se saattaa imuroida.Ruokaa en muista sen laittaneen koskaan muulloin ku silloin lapsille ku olen iltavuorossa.

Meillä kotitöitä hoitaa se, joka sattuu olemaan kotona.. Talvella kun minä opiskelin ja mies teki ympäripyöreää työpäivää, oli luonnollista että minä kotona olevana hoidan lähes kaikki hommat. Isompia siivouksia ym. sitten hommailtiin yhdessä viikonloppuisin. Tätä nykyä olen itse vuorotyössä, ja esim. viimeisestä neljästä viikosta kolme olen ollut töissä 14-22. Ei kotiin tultua enää paljon jaksa alkaa siivoilemaan, joten yleensä täällä onkin tiskikone hurissut nätisti ja sauna lämmennyt mulle valmiiksi. :haart: Avolla on oma yritys jota hän hoitaa kotoa käsin, hän voi siis helposti siinä sivussa tehdä pieniä kotiaskareita. Ruokaa mies ei juuri laita ja sen teenkin mielelläni itse. (Tai laittaa se, mutta laji on aina sama - makkaraperunat.. :urjo: )

Kotöistä on joskus saatu kunnon riitojakin aikaan, mutta tällä hetkellä tuntuu että homma toimii näin ja kaikki on tullut hoidettua. Mä olen sellainen, että tykkään pitää kaiken tiptop, ottaa luonnon päälle jos joka paikka rempottaa. Siinä sitten siivoan vaikka öiseen aikaan.. Aamulla on mukavampi herätäkin kun on asunnossa siistiä. En tiedä mistä moinen mut näin mulla.. :)

Meillä hommia siis jaetaan tilanteen mukaan, esim. eilen kun piti siivota sekä auto että kämppä, sovittiin, että minä hoidan kodin ja mies auton. Pyykinpesusta sen verran, että kyllä avo konetta osaa käyttää, mutta jostakin syystä mun on aina lajiteltava pyykit kasoihin valmiiksi ja ilmoitettava mikä pestään milläkin.. Hyvä niin, mä suojelen meidän molempien etua kun herra ei mene ja pese "sekapyykkiä" - kaikki maailman värit ja materiaalit samaan koneeseen...

Tulipas sekavaa sepustusta... Ja laitetaan lisää kun muistuu mieleen! :)

Oikein kiintoisa aihe! Meillä on kotitöiden jako vähän huonolla tolalla, valitettavasti. Menee loppupeleissä niin, että minä joudun tekemään suurimman osan. Ihan sen takia, kun mulla menee hermo, kun isäntä siirtää ja siirtää töiden suoritusta. Ollaan puoli vuotta asuttu omassa talossa ja tiskikone on ollut suunnilleen saman aikaa, niin mies tyhjensi ensimmäistä kertaa eilen tiskikoneen! Nyt mä aion yhä enempi siirtää vastuuta myös sille. Kyllähän se tekee joskus ihan vapaaehtoisesti ruokaakin, ja hyvääkin vielä, mutta kaikesta muusta joutuukin melkein sanomaan. Eiköhän se opi...

Ai niin joo, imuroinnista ei tuu kiistaa koska meillä on robotti-imuri (me laiskurit)

Robotti-imuri :eek: ? Aukko sivistyksessä, mutta en ole koskaan kuullutkaan. Maalaistollo mikä maalaistollo :itku:

Vai onko se vain city-nimi meidän nelijalkaiselle karvaturrille joka putsaa kyllä keittiön lattiat murusista?

Rita sanoi:
Robotti-imuri :eek: ? Aukko sivistyksessä, mutta en ole koskaan kuullutkaan. Maalaistollo mikä maalaistollo :itku:

Se on se mitä on joku vuosi tai kaksi sitten mainostettu telkassakin, nykyään kaikissa noissa -postimyynti-nettikaupoissakin myynnissä. Semmoinen pyöreä laite joka imuroi kämpän sil aikaa ku ei ole kotona, eli yksinään hurisuttelee ympäriinsä.

:worship: haluaa tuollaisen! Toimiiko ihan oikeasti? Näihin aikoihin, kun koira vaihtaa karvaa, saa olla joka juuttaan ilta imuroimassa :curs:

Paljos tuollainen robotti-imuri nykyään maksaa? Olis kyllä kiva kapistus tuollainen. Ja kissat ihmeissään, kun imuri lähtisi itsestään liikkeelle. :)

Zone-sarja -42%
Meillä oli ennen sellanen jako että mies siivoaa ja mä laitan ruokaa mutta siitä ollaan kyllä vähän lipsuttu. Kaupassa käydään yleensä yhdessä tai sit se käy jolla on aikaa (ja rahaa ;)). Oikeastaan mistään muista kotitöistä ei oo ongelmaa kuin ruoanlaitosta, siitä kumpikin yrittää luistaa parhaansa mukaan... Ehkä mä saatan tehdä vähän enemmän mutta kyllä avokin siivoaa ja pesee pyykkiä ym. Me ollaan onneks molemmat sellasia että tykätään pitää kämppä siistinä, on vähän pakkokin kun on niin pieni asunto että jos siellä viellä olis tavaraa ympäriinsä niin ahdistushan siellä iskis. Pihaakin on niin vähän että siinä ei hirveesti aikaa mee kun sen hoitaa, vaikka kohta on tilanne toinen... :)

Paitsi että mä en oo ikinä, siis ikinä, leikannu nurmikkoo ja omakoti- tai rivitalossa kuitenki asunu lähes koko ikäni :nolo:

Latest posts

Back
Ylös Bottom