Miten teatterissa käyttäydytään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiewi
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäisi viedä akka teatteriin. Olen toki muutaman kerran käynyt teatterissa, mutta tuli mieleen, että mitä kaikkea hyvä "etiketinmukainen", or something, teatteri-ilta pitää sisällään. Onko täälä rutinoituneita kävijöitä? Eli siis:

- Käydäänkö syömässä ennen vai jälkeen?
- Kuinka paljon ennen näytöstä on hyvä olla paikalla?
- Onko jonkin etiketin mukaista vetää jotkut drinksut tai brunssit jossain välissä?
- Hyviä kikkoja/tapoja ottaa akka huomioon, jotta näytän hyvältä ja saanti on varmempaa =).
- Hyvä pukeutumiskoodi (puvun jättäisin mielelläni kaappiin) ja miten kommunikoin sen akalle?...eli siis olisi varmaan kohteliasta kertoa akalle millaista koodia olen ajatellut, notta ei olla suhteessa toisiimme yli tai alipukeutuneita. Ja naisen ei tarvi hikoilla niinpaljoa, että mitä laittaisi.
- Muuta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- Käydäänkö syömässä ennen vai jälkeen?
Yleensä tulee käytyä jälkeen. Paitsi jos sattuu menemään teatteriin viikolla, niin silloin ennen näytöstä.
- Kuinka paljon ennen näytöstä on hyvä olla paikalla?
30 min
- Onko jonkin etiketin mukaista vetää jotkut drinksut tai brunssit jossain välissä?
Ei, mutta kyllä se väliaika menee rattoisammin kun maistelee konjakin siinä seuraavaa näytöstä odotellessa.
- Hyviä kikkoja/tapoja ottaa akka huomioon, jotta näytän hyvältä ja saanti on varmempaa =).
Varaa tarjoilut väliajalle jo etukäteen, niin ei tarvitse jonottaa.
Mieti joku mukava ravintola jonne menette näytöksen jälkeen ja varaa sieltä pöytä, niin ei tarvitse kierrellä etsimässä paikkaa josta mahdollisesti saisi pöydän.
- Muuta?
Kiitos, ei muuta.
.

Varmaan tuo syöminen riippuu siitä omasta rytmistä. Itse en mene mielelläni ennen mitään tiettynä aikana alkavaa "suljettua" tilaisuutta syömään enkä juomaan, koska sitten pitää kytätä kelloa että ehtii ja mulle tulee aina vessahätä. Aina. Lisäksi ruoan tai sen drinksun parissa voi sitten ainakin keskustella juuri katsotusta näytelmästä.

Jos haluaa mennä ennen näytöstä vetämään vaikka ylihintaiset skumpat teatterin tiloissa niin aika sen mukaan, puoli tuntia on ihan riittävä jos haluaa vain käydä vessassa ja vilkuilla ohjelmaa. Vähemmänkin varmasti riittää, riippuu toki näytöksestä. Väliajalle voi tilata valmiiksi juomat, mutta on sikahintaista ja ne joutuu joka tapauksessa huitaisemaan aika nopeasti.

Pukeutumista olen nähnyt laidasta laitaan, riippuu vähän teatterista. Pienemmät KOMit ja Ryhmäteatterit menee eri asussa kuin esim. Kansallisteatteri, tosin sielläkään kaikkia ei kamalasti kiinnosta. Itse olen noudattanut siistiä, vähän arkista juhlavampaa pukeutumista, eli ei farkkuja/reisitaskuhousuja, mutta ei välttämättä kokopukuakaan. Riippuu vähän. Jotkut miehet käyttävät pukua aina, eikä se tuollakaan ole hullun näköinen, mutta jos ei normaalisti käytä niin ei tarvitse teatterireissun takia ostaa.

Näytöksessä ei tietenkään eväitä eikä keskustelua vieruskaverin kanssa. Kohtelias tavallinen käytös riittää, eivät ne teatterit mitään mausoleumeja ole. Jos et pidä korkeakulttuurista valitse jokin pienempi, intiimimpi teatteri ja jokin muu näytelmä kuin Shakespearea, mieluusti toki niin että se on molempien makuun edes suunnilleen. Pillun saamisesta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta jos oletetaan että olisin se deitti niin jo se, että mies hankkii liput ja hoitaa meidät paikalle + on muutenkin mukava olisi ns. ihan kivaa.

- Hyviä kikkoja/tapoja ottaa akka huomioon, jotta näytän hyvältä ja saanti on varmempaa =)

Ehkä kannattais keksiä tolle "akalle" joku korvaava sana, siitä vois olla ihan hyvä lähtee.

Mitä noihin muihin juttuihin tulee niin syötte kun on nälkä ja juotte kun on jano.

Älä sano akka.

:curs:

e. pikkasen jälessä
Juu, ja ei välttämättä kannata kertoa sitäkään, että on pillun perässä...
Nuohan on nyt päivän selviä asioita, ettei niitä ladota sille seuralaiselle ja tällöin voi netissä puhua vaikka "vitukkaasta". Ehkä vähän turhaa tarttua noihin käytettyihin muotoihin. Ei ollut edes hirveän hauskoja kommentteja.

Jos kyseessä on musikaali, älä laula mukana. Älä myöskään juo "salaa" taskumatista ja molota koko ajan jotain hupsun hauskaa.

Onkos teatterikiikareiden käyttö suomessa kovin yleistä? Ainakin pystyisi vilkuilemaan vaivihkaa muillekin penkkiriveille.

c

Ei taida olla kovin montaa niin isoa teatteria, että olis mahottoman yleistä. Kannattaa kuitenkin teatteriin mennessä käyttää monokkelia riittävän suuren sivistyneisyysvaikutelman aikaansaamiseksi.

Monocle-man.JPG

Avovaimoni entisiin työkavereihin viitaten:
laita kännykkä teatterissa kiinni.
Jos se unohtuu auki, älä vastaa siihen ja sano;
JOO; MÄ OON TÄÄLLÄ TEATTERISSA, ja jatka jutustelua kuin et teatterissa oisikaan.

ÄLÄ huuda naisnäyttelijöille, että NÄYTÄ TISSIT!!

Yleisenä vinkkinä vielä: jos oikeasti aiot mennä katsomaan sitä esitystä, älä mene pikkujoulujen aikaan. Teatteriesitys saattaa muuttua ryyppyorgioiksi katsomossa.

Teatteri, tuo sivistyksen viimeinen kehto, häpeällisen irstauden runtelema kuin pien tyttölaps kuraisessa mekossa. Oih, jos sen puhtaaks sais.

Missä teatteri on? Helsingin tai muun isomman kaupungin kaupunginteatteri vai Jämijärven teatterinuorien esiintyminen suulissa? Onko se ensi-ilta? Mielestäni et tarvitse pukua, mutta pikkutakki ja jotkut nahkakengät sopii sinne. Menkää sen jälkeen syömään.

Jos kyseessä on musikaali, älä laula mukana. Älä myöskään juo "salaa" taskumatista ja molota koko ajan jotain hupsun hauskaa.

Väitätkö, ettei muka ole rentouttavaa kuunnella takapenkin känni ääliöiden sammaltavia sulosointuja samalla kun penkki hytkyy toisen tanssijalan tahtiin? Outo :D

tolleihan just sitä teatterissa pitäisi olla:rock: ihan vaa omana ittenään :whip:

Jos omana ittenä oleminen on tuskallisen ärsyttävää ympäristölle niin silloin ei pitäisi olla "omana ittenään" mielellään muualla kuin kotonaan.

:offtopic: Minneköhän helvettiin sitä vois muuttaa karkuun juntteja jotka haluaa olla "omana ittenään" vähän joka paikassa.

Jos omana ittenä oleminen on tuskallisen ärsyttävää ympäristölle niin silloin ei pitäisi olla "omana ittenään" mielellään muualla kuin kotonaan.

:offtopic: Minneköhän helvettiin sitä vois muuttaa karkuun juntteja jotka haluaa olla "omana ittenään" vähän joka paikassa.

no eihän yleensä jos on omana ittenään jossaki nii aiheuta muille mitään ongelmia mutta jos sit rupee esittämään jotain coolia nii sit voi lähteä lapasesta ja pahasti.. tai no mistä mä tiiän:hyvä:

juntti ok:D

http://www.youtube.com/watch?v=fkvC1NS-vrw

Ei taida olla kovin montaa niin isoa teatteria, että olis mahottoman yleistä. Kannattaa kuitenkin teatteriin mennessä käyttää monokkelia riittävän suuren sivistyneisyysvaikutelman aikaansaamiseksi.

Monocle-man.JPG

tuossa monokkelimiehessä on jotain ylvästä ja vankkaa silinterihattuineen, kävelykeppeineen kaikkineen. Isona minusta tulee tuollainen, sillä tuo on MIEHEKÄSTÄ! :rock:

Teattereissa suurin osa porukasta on hyvin pukeutuneita, myös pienempien kaupunkien teattereissa, että hyvä tilaisuus pistää vähän fiksumpaa asustetta yllensä. Pikkutakki olisi aika sopiva, ei pukua kuiteskaan. Väliaikahan yleensä on, n. 15 min, missä ajassa kerkeää kahvit juokaisemaan tai drinksun nauttia lämpiössä - yleensä jonkinlainen tarjoilutiski löytyypi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom