Miten syödä järkevästi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Piti ensin kirjoittaa tämä tuohon yhteen massiiviseen ketjuun, mutta teen nyt oman, tulee enemmän mielipiteitä. Otsikko on aika harhaanjohtava, mutten kai keksinyt parempaakaan. Minulla on yleensäkin aina ollut ihan hukassa tämä koko pirun ravintopuoli. En vain ymmärrä siitä mitään.

Ehkä monttu on eniten auki kotiruoan suhteen. Asun edelleen vanhempieni luona, enkä luonnollisesti voi välttyä kotiruoalta: mutta mistä hemmetistä minä voin tietää, paljonko siinä viidessä kauhallisessa mitä sitä makaronilaatikkoa/meduusapuuroa/silakkajäätelöä/you name it siitä lautaselleni kauhon, on kaloreita, proteiinia, rasvaa, hiilareita... Täytyykö minun antaa vanhemmilleni ohjeita, että ottavat ylös kaiken, mitä ruokaan on käytetty? Xg jauhelihaa, Xkpl kananmunia, xkg meduusoja... Sitten täytyy vielä erikseen punnita se ruoka jollain vaa'alla ennen kuin sen voi syödä, että voi laskea sen ravintoarvot? "Hmm, nyt söin 5 perunaa, 100g jauhelihakastiketta ja 3 kalapihviä, josta kussakin on proteiinia.... ai niin, siihen mukaan tuo ruisleipä, meetwursti.. jaa, paljonkos tämä siivu painaakaan ja paljon siinä on proteiinia... helvetti, mitäs laskuyhtälöä tässä nyt.. jos koko paketissa on tuon verran, niin yhdessä palassa on..."?

Tuo varmaan menee railakkaasti epärealistisen hifistelyn puolelle. Mutta miten muuten voi tietää, syökö tarpeeksi kulutukseensa nähden?

Tässä vaiheessa joku varmaan ehdottaa laskureita. Mikä apu niistä laskureistakaan oikein on? Eihän sitä voi etukäteen tietää, paljonko kuluttaa päivän aikana. Joskus tulee ihan hetken mielijohteesta lähdettyä kaverin kanssa juoksulenkille tai vaikka futista pelaamaan. Illalla sitten voikin vastailla laskurin kysymyksiin: "Raskasta liikuntaa... joo, 60 minuuttia.. lasketaas... oho, olisikin pitänyt saada 3500 kaloria tänään. Ei tässä enää oikein ehdi mättää 1200 kaloria kun nukkumaan pitäisi..."

Selittäkää nyt tyhmälle, miten te sumplitte tämän päivittäisen ravinnonsaantinne siten että syötte enemmän kuin kulutatte? Onko se vaan vuosien tottumista, jolloin sen tietää automaattisesti, vai otatteko ylös jokaisen raaka-aineen ravintoarvot ja illan päätteeksi pitkällä matikalla päässälaskette, että onkos tänään tullut mussutettua tarpeeksi? Vai suunnitteletteko te viikon syömiset kerralla? Että maanantaina syötte sen ja sen verran sitä ja sitä, jolloin saatte sitä ja sitä niin ja niin paljon, jolloin voitte hyvillä mielin harrastaa urheilua sen ja sen verran. Tai toisinpäin, että voitte hyvillä mielin syödä tuosta vähän sinappihuntuista apinannahkaa, koska olette tänään kuluttaneet sen ja sen määrän kaloreita urheillessanne?

Vai mitä piruaaaah?

Haluat siis vissiin hankkia lihasta lisää eli pysyä plussakaloreilla?

Kotiruoasta sen verran, että tietenkin asiaa vaikeuttaa jos vanhempasi tekevät ruokasi, mutta kuten itse sanoit: hifistelyä. Tuskin kaikki syömäsi ruoka on vanhempiesi tekemää.

Esimerkiksi: Aamupala on itselläni ollut jo varmaan puoli vuotta sama, puuroa ja proteiinidrinkki. Tiedän heti paljon tässä on mitäkin ja niin sinäkin pienellä vaivalla. Itse harvoin punnitsen mitään ruokia. Katson vain vaikkapa lounasta tehdessä paljon pakkauksessa sanotaan painoksi ja pystyn sen avulla laskemaan nopeasti paljon tulee mitäkin. Pidä mielessä, että aika vaikea noita on kaloreiden ja grammojen tarkkuudella laskea, joten itselläni kaikki on vähän lonkalta heitettyä. Menee aika kohilleen kuitenki loppupeleissä.

Teen yleensäkin kohtuullisen yksinkertaisia ruokia: esimerkiksi lounaaksi 250g paistijauhelihaa ja 100g makaroonia/riisiä/salaattia, josta on helppo laskea arvot. Usein teen sitä vielä sen verran, että pystyn syömään sitä monta päivää. Tiedän, ruokakulttuurini ei ole kehuttava, mutta toimii minun osalla. Salaatin arvoja en usein edes laske mukaan, koska ne eivät vaikuta kuitenkaan kuin marginaalisesti.

Usko tai älä, mutta itse tiedän suurin piirtein puolilta päivin tai viimeistään iltapäivällä paljon olen kuluttanut/aion kuluttaa illan aikana. Poikkeuksia tosiaan on, mutta harvoin lähden pelaamaan kahden tunnin lätkämatsia klo 23:00. Mikäli kuitenkin lähtisin, todennäköisesti tietäisin tämän jo aikasemmin ja voisin ottaa sen huomioon.

Itse elän päivä kerralla ja syön aika rutiininomaisesti. Sinun tapauksessa se tietysti saattaa olla vaikeampaa, jos vanhemmat tekevät ruokasi, mutta eiköhän heiltäkin voi kysyä mitä siihen on laitettu. Jos vanhempasi eivät ole arkoja rakentavalle kritiikille, voi antaa vaikka neuvoja mitä haluaisi syödä. Itse kun asuin vielä kotona, tein 80% safkoistani itse. Tämä tosiaan johtui osittain siitä, että molemmat vanhemmat kävivät töissä eivätkä ehtineet kokkailla mulle.

Eli, älä stressaa liikaa noista kaloreista. Varsinkaan jos et yritä laihduttaa niin kuin tosta tekstistäsi saa semmoisen kuvan. Yritä ennakoida tilanteet ja vaikuttaa siihen mitä ruokaa syöt. Itselläni on usein koulussa mukana kannu proteiinia, jonka kiskon jos en joudun tilanteeseen, että ruokaa ei ole luvassa.

Tuo kalorilaskuri, johon pääsee tämänkin sivun vasemmasta yläkulmasta, on aika hyvä apukeino kunhan on kotona puntari, jolla saat ruuan painon. Tietysti kotiruokaa tuoltakaan saa täysin tarkkaan laskettua, mutta suunnilleen.

Terveen järjen ääni esittäytyy. :)

1. Kotona asuessa ollaan kiitollisia siitä, että saa tulla valmiiseen pöytään! Ok, et sinä ruoista valittanutkaan, mutta itse ajattelen kaiholla sitä, että saisi joka päivä jonkun muun tekemän lämpimän ruoan. (meillä äiti laittoi ruokaa vain viikonloppuisin koska kuvitteli minun ja siskoni syövän koulussa.)

2. Jos asut vielä kotona, olet vielä niin nuori, että sinulla todennäköisesti tulee kehitystä hifistelemättäkin. Hirveän tarkkaa kalorien laskemista en suosittele, saat vaan harmaita hiuksia. Parempi keskittyä siihen, että saat tarpeeksi proteiinia ja syöt kutakuinkin riittävästi.

3. Kotiruoan ravintoarvot on tietysti vaikea tietää tarkkaan, mutta esim. finelistä löytyy kyllä valmiillekin ruoille. Kun muutaman tavanomaisen päivän lasket ja selvität, millä syömisellä saat tarpeeksi energiaa ja proteiinia, voit rentoutua ja tehdä välillä vain "tarkistuslaskelmia". Joka päivää ei mielestäni ole tarpeen laskea. (paitsi, jos itse haluat. En kuitenkaan pidä sitä "tavistreenaajalla" tarpeellisena, koska kaikki energiankulutus- ja kaloritaulukot on parhaimmillaankin vain suuntaa-antavia.)

4. Tärkeintä: älä ota syömisestä stressiä. Syöt reippaasti ja hyvällä halulla, niin kyllä se siitä. Jonkun rahkapurkin tai proteiinidrinksun voi heittää väliin, jos tuntuu, että jää vajeelle. Ehdit kyllä laskea omassa taloudessasi ihan tarpeeksi.

5. Satunnaiset miinuksella olot yllättävien urheilurientojen takia eivät vaikuta kehitykseesi millään tavalla.

Jos ei mistään laihiksesta ole kysymys niin itse pistelisin sitä porukoiden tekemää ruokaa ihan huolella naamariin. ;)
Jonkinlaista suuntaa kaloreista tosiaan voi katsoa finelistä. Esim. vastaava valmisruoka.

Talakanpinskeli sanoi:
Mutta miten muuten voi tietää, syökö tarpeeksi kulutukseensa nähden?

Vai mitä piruaaaah?
Hyvin yksinkertaista. Seuraat painoasi. Painon pitää kohota hitaasti ja varmasti. 350-500 kal ylikalorit merkitsee 1,5kg - 2 kg painonlisäystä kuukaudessa.

Jos haluat lihaksai saada, niin sytö joka aterialla paljon. Jos näyttää, että läskiä käy liikaa kerääntymään, niin et lätki enää perunaa ja makaroonia yhtä kovalla kädellä lautasellesi.
Jos dieetille aiot ruveta, niin silloin kannattaa ehkä ite vääntää safkansa ja syödä yksinkertaisesti. Eli esim. minähän syön joka aamu ja ilta kaurapuuron ja maitorahkaa, bulkilla voin vielä ottaa leipää kaupan päälle jos huvittaa. :)

Back
Ylös Bottom