Miten saisin itseni kuntoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zalama
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs haluaisin saada ylimääräiset kilot vatsan,rinnan,reisien ja perseen seudulta pois pituutta löytyy 182cm ja painoa n.94kg, 10kg varaa tiputtaa. salilla käynyt 2vuotta on/off tyyliin, aina noin 2-4kk putkissa ja pitänyt taukoa, mutta treeni on keskittynyt lihaksen kasvattamiseen ja voimaan. nyt jos joku kertoisi hyviä vinkkejä ja keinoja päästä noista eroon 1-4kk niin olen elämäni velkaa, mitään sixpäkkii yms en havittele paitsi joskus pidemmällä tähtäimellä, haluan vain saada ylimääräiset pois.

Lenkkejä voin rullaluistimilla ruveta tekemään, ku joku kuitenkin ehdottaa lenkkeilyä. salilla voin taas jatkaa käymistä ja kotona teen mitä pystyy vatsarutistukset ym. aikaa voisin varata 30-90min päivässä 5-7kertaa viikossa

Ruoka valiota en rupea tarkkaa määrittämään mutta jätän kaikki ylimääräiset pois ja vähennän turhaa syömistä..

Jos joku jotkut suostuvat auttamaan minua täällä niin voin lisätä kuvia kehityksen aikana ja pitää treeni päiväkirjaa jos joku myöhemmin kaipaa samanlaisia neuvoja ja haluaa tietää että siitä on myös hyötyä!

Kiitos

kiitos

kiitti tuolla oli hyvää tietoa mutta en varsinaisesti ole laihduttamassa vaan kiinteyttämässä mielestäni siinä on ero? eli haluaisin treenillä saada itseni parempaan kuntoon. tuo 10kg vara on vaan siksi että tiedätte minulla on ylimääräistä, mutta en halua lihaksia hävittää vaan jatkaa niiden kehittämistä normaalisti paitsi keskittyisin tietyillä osioilla kiinteyttämiseen, sama se minulle on vaikka paino pysyisi samassa =)

kiitti tuolla oli hyvää tietoa mutta en varsinaisesti ole laihduttamassa vaan kiinteyttämässä mielestäni siinä on ero? eli haluaisin treenillä saada itseni parempaan kuntoon. tuo 10kg vara on vaan siksi että tiedätte minulla on ylimääräistä, mutta en halua lihaksia hävittää vaan jatkaa niiden kehittämistä normaalisti paitsi keskittyisin tietyillä osioilla kiinteyttämiseen, sama se minulle on vaikka paino pysyisi samassa =)

Luet sen laihdutusjutun niin tajuat ettei semmoista asiaa kuin "kiinteyttäminen" ole olemassa siinä mielessä kuin mitä ajat takaa. Eikä ole olemassa myöskään paikallista läskinpalamista.

kiitti tuolla oli hyvää tietoa mutta en varsinaisesti ole laihduttamassa vaan kiinteyttämässä mielestäni siinä on ero?

Jooei ole mitään eroa, sulla on nyt vähän käsitteet sekaisin. Keho "kiinteytyy" kun rasvaprosentti laskee ja that's it. Onnistuu joko a) kasvattamalla lihasta ilman lisärasvan kertymistä tai vielä mieluummin samaan aikaan rasvaa polttaen => mahdollista yleensä vain aloittelijalle ja silloinkin syömisiä ja treenejä pitää seurata todella tarkkaan tai b) helpompi tapa, laihduttamalla rasvaa pois pitäen samalla lihasmassa likipitäen entisellään, mitä linkittämäni ketju käsitteli.

Muuta "kiinteytystä" ei ole olemassakaan kuin naisten höpöhöpö-lehtien kuntoilujutuissa, tai jos mielestäsi on niin kerrotko millaisella mekanismilla se voisi mielestäsi toimia?

Sun lienee paras päättää haluatko ensin läskistä eroon vai kerätä lihaksia. Minä suosittelisin esim sellaista, että 4vk maltillisilla plus-kaloreilla keräten lihaa ja perään 2vk laihduttelua. Jos ottaa vaikka 250kcal plussalla tuon 4vk niin painoa kertyy tuona aikana 1kg lisää, josta osa lihasta ja osa läskiä. Miinusviikot ottaa -500kcal viikko niin painoa lähtee kilo pois josta toivottavasti suurin osa läskiä ja vain vähän lihasta(jos syö oikein jne jne). Ajan kanssa sun läskit on korvaantunut lihalla, mutta työtähän se vaatii. Toki noin lyhkäsillä miinusjaksoilla vois toisen viikon ottaa vaikka sen 1000kcal miinuksilla, mutta siinä kasvaa kyllä riskit(ylirasitustila, sairastelu, lihaksen palaminen, motivaatio).

Eli koitat sanoa että en saisi poltettua rasvaa esim vatsan seudulta muuta kuin syömällä niin ja näin? painoitetaan vielä että en ole mikään LÄSKI vaan on kertynyt vähän ylimääräistä lähinnä vatsaan..

Lähinnä vatsa ja pakarat kuntoon ja muualle lihasta. toi kuulosti ihan hyvältä mitä ehdotit mut miten treeni määrien kanssa ihan normaalisti vaan vai?

Eli koitat sanoa että en saisi poltettua rasvaa esim vatsan seudulta muuta kuin syömällä niin ja näin? painoitetaan vielä että en ole mikään LÄSKI vaan on kertynyt vähän ylimääräistä lähinnä vatsaan..

Lähinnä vatsa ja pakarat kuntoon ja muualle lihasta. toi kuulosti ihan hyvältä mitä ehdotit mut miten treeni määrien kanssa ihan normaalisti vaan vai?
... Rasvan paikallinen polttaminen ei oo oikeestaan mahollista, joudut vaan laihduttamaan ja jossain vaiheessa rasva lähtee sit niistä paikoista..

Väännetään nyt vielä rautalangasta: Läskiä kertyy niihin paikkoihin, mitkä sun geenit määrää. Samaten ne lähtee niistä paikoista geeniperimän mukaan. Eli jos teet pelkkiä vatsalihaksia, ja olet miinuskaloreilla, voi olla niin, että rasva lähteekin ensin sun pakaroista.
Ainoa keino on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Läskit lähtee sitten siinä järjestyksessä, kuin suhun on geneettisesti kirjoitettu.

Jaa siihen kerkes pari vastausta jo väliinkin

noh täsä on hetki aikaa suunnitella et mitä rupee yrittämään mut sen aikaa jotain lenkkii ja salii. kyl pitäis joku 1kk laihdutus rutistis tehä kerran lähti 10kg kk mut en muista tarkalleen miten tein sen ja tuli kyl 5kg aika nopsaa takasin =(

joo jäi noi pari näkemättä ku kirjoittelin vastaust.

toi geeniperimä kertos aika hyvin sen että laihdutuskuurille vain sitten ei muu auta jos haluan paikat kuntoon

ja katsotaan mitä tulee mieleen kun olen lukenut noi pari linkkii, mut kiitti kaikille jotka ovat jaksaneet auttaa nyt, palataan asiaan myöhemmin, ku olen viisaampi

Jep. Ihmisen keho ei valitettavasti toimi niin, että kun teet vaikka vatsoja niin vatsalihakset haukkaisivat ravinnokseen rasvaa siitä vierestä, vaan kun keho alkaa polttaa rasvaa ravinnoksi, se ottaa sen sieltä mistä ottaa eikä siihen voi juuri vaikuttaa. Vatsan seutu on tyypillisesti se alue, johon rasvaa kertyy ensimmäisenä ja lähtee viimeisenä.

Manux:in resepti on sinänsä toimiva, mutta jollei dieettaamisesta ole aiempaa kokemusta ja ravitsemuspuolen tuntemus on puutteellinen, niin tuollaisen syklityksen toteuttaminen onnistuneesti on haastavaa. Itse lähtisin sun tilanteessasi mieluummin liikkeelle pidemmän aikaa lievillä miinuskaloreilla, jolloin oppii jo muutaman viikon aikana helpommin huomaamaan, millaisilla ruokamäärillä painon saa tippumaan siihen tasaiseen n. kilo viikossa-tahtiin. Kun rasvat on saanut niin alas kuin haluaa, voi joko pyrkiä pitämään tilanteen stabiilina jos lopputulokseen on tyytyväinen tai sitten keräämään lihasmassaa varovaisella bulkilla, jonka päälle voi ottaa taas uutta dieettiä, vaikka tuolla tavalla syklittäen, kun omasta energiankulutuksesta ja rasvan hävittämisen helppoudesta tai vaikeudesta on siinä vaiheessa jo vähän kokemusta.

EDIT: tolkuttoman hidas, kun koittaa samaan aikaan katsoa leffaa ja kirjoittaa

Oma kokemus vastaavasta (karppaus)

Itselläni on ollut samansuuntainen projekti nyt vuoden alusta asti, ja tuloksena on lähtenyt 6kg painosta ilman että lihasmassaa on juurikaan (ainakaan silmämääräisesti ja salitulosten valossa) lähtenyt. Vatsanympärys on pienentynyt 7 cm ja kaksoisleuka lähes poissa.

Omalla kohdallani vastaus on ollut vähähiilihydraattiseen ruokavalioon siirtyminen ja aerobisen liikunnan lisääminen. Salitreeni 2-3 kertaa viikossa (vahva painotus keskivartalossa), aerobinen (pyöräily, talvella retkiluistelu) 3-2 kertaa viikossa.

Karppaamisesta löytyy tietoa täältä ja muualta netistä pilvin pimein, enkä siitä sen enempää. Mutta oma kokemukseni on ollut se, että jättämällä turhia hiilareita pois, olen vastaavasti jaksanut syödä enemmän proteiinia, mikä on käsittääkseni syy siishen, että jatkuva miinuskaloreilla olo ei ole vienyt lihaskudosta. Eikä ole nälkä vaivannut. Tarkennettakoon vielä, että millään ketoosilla tai "rasvadieetillä" en ole, vaan ainoastaan sokeri, valkoinen jauho ja tärkkelys on karsittu pois, ja korvattu runsailla kasviksilla ja vihanneksilla + kotimaiset marjat. Kaurapuuroa unohtamatta, silloin tällöin. Ja runsaasti hyvälaatuista karjaa ja kalaa. Ja kuten aiemmissa viesteissä olikin, pientä säätöä vaatii alkuun, ennenkuin huomaa millä syömisen määrällä paino laskee. Itse pyrin olemaan koko ajan hieman miinuksella, mikä on helppoa tällä ruokavaliolla, ja yhden päivän viikossa räjäytän kunnolla ja syön mitä lystään =)

Suureen lihaskasvuun ei tällä konstilla tietenkään ole mahdollisuuksia, mutta sitähän et käsittääkseni ollut hakemassakaan. Itse aion jatkaa näin hamaan tulevaisuuteen, vielä joutais toiset 6 kiloa pois.

Tämä on omakohtainen kokemukseni, ei suositus :)

Semmonen pointti että sitten kun kilot lähtee putoamaan, on sieltä alta löydyttävä muutakin kuin luuranko eli toisinsanoen ei sieltä tule mitään näkyviin jos siellä lihat kuihtuu samalla. Lihoista kannattaa pitää huoli kun sellaista todennäköisesti tässä tapauksessa löytyy.

Salia ja siihen oheen lenkkeilyä+ruokavalio kuntoon niin avot. Omana vinkkinäni voisin antaa että pitkät yli 2h matalatehoiset aerobiset lenkit ovat omiaan polttamaan rasvaa ja samalla kun teho ei ole niin kova niin lihatkin säilyy paremmin ja energia otetaan rasvoista.

Esimerkkeinä 1h juoksulenkin kulutusksesta noin 35-40% menee rasvoilta kun taas 3h matalatehoisempi vaellustyyppinen lenkki syö noin 60% kulutuksesta rasvoina.

Mites, olen 13v(-95) poika, jolla on vähän tuota läskiä kertynyt, vaatteet päällä sopusuhtainen, mutta pienet "boyboobsit" kehittymässä, ja mahassa on pläskiä, joten ajattelin tehdä asialle jotain. Eli onko hyvä suunnitelma aluksi, että teen MA,KE,PE "two hundred sit-ups", "hundred push-ups" ja "twenty pull-ups"- ohjelmat? TI,TO,LA olis sitten HIITiä, ja ruokavalio on luonnostaan ihan hyvä, tottunut koska isä ravintoexpertti tjsp :) Sitten kun peruskuntoon päässyt ja murrosikä loppunut, niin aloittaa se tosisempi bodaaminen? Mitä olette mieltä?

E: Vai korvaanko HIITin pitkillä n. tunnin rennoilla lenkeillä? Juoksua vai kävelyä, ja kuinka pitkiä matkoja?

Mites, olen 13v(-95) poika, jolla on vähän tuota läskiä kertynyt, vaatteet päällä sopusuhtainen, mutta pienet "boyboobsit" kehittymässä, ja mahassa on pläskiä, joten ajattelin tehdä asialle jotain. Eli onko hyvä suunnitelma aluksi, että teen MA,KE,PE "two hundred sit-ups", "hundred push-ups" ja "twenty pull-ups"- ohjelmat? TI,TO,LA olis sitten HIITiä, ja ruokavalio on luonnostaan ihan hyvä, tottunut koska isä ravintoexpertti tjsp :) Sitten kun peruskuntoon päässyt ja murrosikä loppunut, niin aloittaa se tosisempi bodaaminen? Mitä olette mieltä?

Rupeet heittämään jotain kivaa juoksu lenkkiä että rasvat palaa, minkä lisäks helppo ja yksinkertainen treeni päälle.

Rupeet heittämään jotain kivaa juoksu lenkkiä että rasvat palaa, minkä lisäks helppo ja yksinkertainen treeni päälle.
Mut siis onko tuo two hundred sit-ups jne. kannattava, että sais lihaskunnon ok:ksi samalla? Ei vielä lihasvoimaa, kunhan kunnon saisi nyt aluksi.

Ei oo kannattava.. :) mee salille, tutustu siellä paikkoihin ja liikkeisiin, (henkilökunta tekee varmaan sulle ohjelman kun kysyt)
kun oot vähän aikaa käyny niin ota joku 1 tai 2 jakonen ohjelma täältä ja treenaa pääosin perusvoimaa, eli sarjoja kolmesta neljään ja toistoalue 9-12

Entä jos ei ole salia, mut kotona olis n. 50kg asti punttitanko+levyt, ja 10kg käsipainot. Pääasiassa läskit pitäisi ensiksi saada pois. Ja minkälaista lenkkiä kannattaisi tehdä?

Back
Ylös Bottom