Miten sais mussutettua enemmän safkaa?!?

Ikä
45
Terkut kaikille pakkis-treenailijoille! Olen mielenkiinnolla seuraillut foorumin keskustelua, mutta en ole vielä itse kirjoitellut mitään... Eli olen 24-vuotias lääkisopiskelija; treenaan päivittäin triathlonia ja kamppailulajeja.

Mun ongelma on se että en saa tarpeeksi kaloreita päivässä. Mulla on huono ruokahalu, en erityisesti diggaile kokkailusta ja olen nirso ruuan suhteen. Eli monesti päivässä tulee vedettyä kaffet aamulla + joku jugurtti, iltäpäivällä pastat jossain ravintolassa ja illalla jotain pientä mussutettavaa. Syön kyllä terveellisesti mutta kalorit jäävät liian alas. Treenatessa käytän geelejä ja urheilujuomia. Kestävyystreenit kestää usein useamman tunnin, joten seurauksena on väsymystä, kehitys ei ole optimaalinen ja flunssat vaivaavat usein raskailla treeniviikoilla. Lisäksi mulla on lievä sympaattisen hermoston "yliote" jonka takia perusaineenvaihdunta yms. prosessit on hieman normi-veijoa vikkelämmät.

Onko jotain hyviä neuvoja miten kaloreita saisi lisää jotenkin helposti, mistähän huono ruokahalu voi johtua ja onko teillä ollut samanlaisia ongelmia???

Kiitos paljon!

t: Antti

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic: :offtopic:

Kun lääkiksessä opiskelet, niin kerroppa vinkkejä ja muuta hyödyllistä tähän threadiin.
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen... :worship:

ainaki kun syöt harvoin ja ilmeisesti vähän, niin elimistö tottuu ravinnon vähyyteen ja näläntunne häviää. kokeileppa syödä useampi pienempi ateria päivässä vaikka väkisin aluksi. Jos todella liikut paljon niin noilla syömisillä poltat vaan lihaksiasi.

No ekana tulee mieleen että joku ateriankorvike käyttöön. Tuolla verkkokaupan sivulla taitaa olla jotain. Ja löytyyhän noita megamass jne ravintolisiä vaikka kuinka ja parhailla taitaa saada vaikka parituhatta kaloria lisää jos vaan lompakko kestää. Ja se syöminen vaan pitää opetella, ja ennenkaikkea aamusyöminen. Aamupala on tärkein ateria päivästä ja itse olen opetellut sen aamulla syömisen niin että menee mikä ruoka hyvänsä aamulla alas.
Sitten täältäkin taitaa löytyä useampi threadi jossa on syömisestä juttua, eli lueskele palstaa..
Joskus muinoin oli apteekissa muistaakseni Ramavit niminen juoma jolla oli jotain ruokahalua lisääviä ominaisuuksia.

Koska näytät pitävän jogurtista, voin suositella sinulle massaruuaksi täällä palstalla moneen kertaan ollutta respetiä eli purkki rahkaa, 3dl kaurahiutaleita 0,7dl fun-lightia (vadelma-sitruuna on paras ;) ) ja sitten vettä siten, että kokonaismääräksi tulee 7dl ja sitten sauvasekottimella "puuroksi", jonka jälkeen tuloksena on jogurtilta maistuva pirtelö. Aikaa valmistamiseen menee n. 2 min ja nauttimiseen toiset 2min.

Ruokahaluun voi vaikuttaa sillä, että syö jonkin aikaa väkisin, vaikka ei olisikaan nälkä. Tämän jälkeen huomaakin, että nälkä kurnii jatkuvasti, jos alkaa syömään vanhaan malliin. Myös kiire ja stressi vähentävät ruokahalua.

Väkisin vaan alussa ruokaa naamaan! :whip:

Kyllä pakki alkaa pikku hiljaa vetään safkaa niinku pytty paskaa! :jahas:

Uhraat muutaman "hetken" ja lasket kokonais kalorimäärän jonka perusaineenvaihdunta & liikunta vaatii, sen perusteella teet ruokavalion suunnittelun (vähintään 6 kertaa/ p)
jota noudatat.
Itse käytän kalorilaskuria apuna joka helpottaa syömisurakkaa, aluksi ruuan syöminen tuntuu työläältä mutta siihen tottuu pian, loppuu flunssat yms. kun keholla on energiaa pitää immuniteetitkin kohillaan.
Heikosta energiansaannista voi seurata pääkipuja, yleistä pahoinvointia,heikotusta
ja tosiaan jatkuvaa sairastelua.
Itekkin olen "nopean" perusaineenvaihdunnan omaava.

Eli moneen osaan jaettu ruokavalio, jota alussa kannattee seurata esim. kalorilaskurilla,
muutaman viikon kuluttua saat syötyä helposti esim. yli 3000 kcal helposti ja tämäkin "pikku" asia muuttuu rutiiniksi. :thumbs:

Vuohi sanoi:
Koska näytät pitävän jogurtista, voin suositella sinulle massaruuaksi täällä palstalla moneen kertaan ollutta respetiä eli purkki rahkaa, 3dl kaurahiutaleita 0,7dl fun-lightia (vadelma-sitruuna on paras ;) ) ja sitten vettä siten, että kokonaismääräksi tulee 7dl ja sitten sauvasekottimella "puuroksi", jonka jälkeen tuloksena on jogurtilta maistuva pirtelö. Aikaa valmistamiseen menee n. 2 min ja nauttimiseen toiset 2min.

Ja missä kohtaa tuolla ketodieettiä (-hiutaleet) vastaavalla määrällä saadaan lisää kaloreita?

suosittelen kyllä ihan rehellistä puuroa, suolalla, sokerilla ja nokareella rasvaa!

siihen päälle vaikka banaani ja pari lasia tuoremehkaa..

ja tosiaan kannattaa opetella tuo aamusyöminen... tämän lisäksi voisit nappailla vähän protskujuomia mihin pistät mukaan dextroosia (ja miksei vaikka kreatiiniakin) ja vaikka maltoa, niin eiköhän rupea 'kasvaa'.

tikrulainen sanoi:
Ja missä kohtaa tuolla ketodieettiä (-hiutaleet) vastaavalla määrällä saadaan lisää kaloreita?
Tossa ylläkuvamassani annoksessa on kaloreita n. 500, joten jos vaikka pari tommosta vetää päivässä kaiken sen vanhan lisäksi niin kyllähän siinä tulee jo se +1000kcal.

tikrulainen sanoi:
suosittelen kyllä ihan rehellistä puuroa, suolalla, sokerilla ja nokareella rasvaa!
Jokainen syökööt kaurahiutaleet omalla tyylillään, mutta kyllä voin henkilökohtaisesti sanoa, että helpommin iso kasa hiutaleita alas menee raakana kuin puuroksi keitettynä.

tikrulainen sanoi:
siihen päälle vaikka banaani ja pari lasia tuoremehkaa..

ja tosiaan kannattaa opetella tuo aamusyöminen... tämän lisäksi voisit nappailla vähän protskujuomia mihin pistät mukaan dextroosia (ja miksei vaikka kreatiiniakin) ja vaikka maltoa, niin eiköhän rupea 'kasvaa'.

Jos vaan mahdollista, niin kalorit kannattaisi aina ottaa hyvistä hiilarilähteistä. Ainakin kaikenlaiset massajuomat kannattaa, jos vaan mahdollista, korvata normaalilla ruualla. Turha sitä massaa on läskinä hankkia.

Vuohi sanoi:
Jos vaan mahdollista, niin kalorit kannattaisi aina ottaa hyvistä hiilarilähteistä. Ainakin kaikenlaiset massajuomat kannattaa, jos vaan mahdollista, korvata normaalilla ruualla. Turha sitä massaa on läskinä hankkia.

Ota huomioon, että mies treenaa "päivittäin triathlonia ja kamppailulajeja".
Aineenvaihdunta ja kulutus on niin kovaa, että läskiä tuskin kertyy edes yrittämällä. Helppo imeytyminen on varmasti myös oleellista.

Ruokailu

MA, KE, TO makrojakauma esim.
8:00 Aamiainen prot+hiil+vitamiinit 1dl Kaurapuuro+whey3(20g)+vit+cla
10:00 Välipala prot+hiil+rasva 1/2 banaani+leipä 2+k.siivu+boost
12:00 Ateria prot+hiil+rasva 1 Salaatti+kala/liha+cla
14:00 Välipala prot+väh.hiil+rasva 1 1/2 banaani+leipä 1+k.siivu+boost
15:00 Välipala prot+väh.hiil+rasva 1dl Raejuusto
17:00 Tankkaus Prot Whey3 20g+boost
19:00 Pal.juoma prot+hiil 1 Whey3 30g+10g krea/dext+cla
19:30 Iltapala prot+rasva(+mahd.kasviksia) 1dl Raejuusto+m.keitto+whey3 20g
+1/2 rkl auringonkukkaöljy

TI, PE, SU makrojakauma esim.
7:30 Aamiainen prot+hiil+vitamiinit 1dl Kaurapuuro+vit+cla+prot+boost
9:30 Välipala prot+hiil+rasva 1/2 banaani+leipä 1
11:30 Ateria prot+hiil+rasva 1 Salaatti+kala/liha+cla
13:30 Välipala prot+väh.hiil+rasva 1 1/2 banaani+leipä 2+boost
15:30 Välipala prot+väh.hiil+rasva 2dl Raejuusto
17:00 Tankkaus Prot Whey3 20g+boost
18:30 Pal.juoma prot+hiil 1 Whey3 30g+10g krea/dext+cla
20:00 Iltapala prot+rasva(+ mahd.kasviksia) 1dl Maitorahka+mansikkakeitto
+1/2rkl auringonkukkaöljy+whey3 20g

LA (joka la tai joka toinen la)
9:00-18:00 Vapaa ruokailu
18:00-> Matala hiilihydr.

tuota noudatat, vaikka tuplana, niin rupeaa varmasti lihakset pysymään/kasvamaan.. fläsääkään ei pitäisi syntyä, eikä ainakaan sun treenimäärällä ole edes tod.näk mahrollista.

*)

leipä 1 Ruisriuska+2kpl kalkkunleike+salaatti+1 viipale tomaatti+4 viipale kurkku
leipä 2 Ruisriuska+1kpl juustopala+salaatti+1 viipale tomaatti+4 viipale kurkku

Tee viikon tai parin mahalaukun venytystreenit :) Tämä on yksi ihan toimiva keino, joka toimii suuntaan tahi toiseen. Eli mahalaukkua voi kutistaa tai venyttää.

Esim jokaisen aterian yhteydessä kiskot vettä yli äyräiden, ja muutenkin ahdat ruokaa napaan tuskan hiki otsalla. Parin viikon päästä tulet varmasti huomaamaan, että ruokahalu on kasvanut, ja pystyt kevyesti syömään aiempaa suurempia annoksia.

Opettele laittamaan ruokaa. Varsinkin kun sanot olevasi nirso ruuan suhteen. Huonosti on mulla aina käynyt, jos on yrittäny pitää "painonnostoa" päällä jollain korvike-eväillä tai rahka-kaurahiutalesysteemeillä ala Tomi. Tekee helvetillisin ison satsin vaikka jotain pataruokaa (ei oo kellekään varmasti liian vaikeeta, jos maistuu pahalta, pistää vaan paljon mausteita ;) ), ja sitten onkin helppo alkaa toteuttaa noita striken vinkkejä.

edit: eikös noissa massanlisääjissä oo aika paljon suht nopeita sokereita --> sokerihumala?

Persetan sanoi:
edit: eikös noissa massanlisääjissä oo aika paljon suht nopeita sokereita --> sokerihumala?

Jep, pitkäkestoisen treenin kanssa epätoimiva on tuo. Varmana loppuu energia kesken treeniä.

Kiitos paljon hyvistä vastauksista! Usean terveellisen aterian syöminen päivässä on vähän vaikeaa (mutta tietysti itsestä kiinni) kun päivät on aika epäsäännöllisiä; joskus on vähän hektistä, pukkaa enemmän koetta ja pitää valvoa pitkälle yöhön, joskus klinikat alkaa vasta puolilta päivin jne. Kokkailukaan ei ole mikään ongelma, en vaan tykkää tuhlata aikaa siihen. Mutta selitykset on pyllystä: yritän korjata ravintojuttuja teidän neuvojen mukaisesti, katsotaan jos alkais kessi kasvamaan ja tulokset paranemaan.

Hyviä treenejä kaikille! Mussuttelen just spagetti bolognesea (kiukulla) silmä mustana eilisen treeneistä...

t: Antti

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom