Miten saada timmi kroppa ilman kuntosalia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja thinna
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen laihduttanut jonkin verran, ja olen nyt 56 kg 164 cm. Lenkkeilen pari kertaa viikossa 30-45 min. kerrallaan, mutta se ei ole tuottanut täysin timmiä kroppaa. Tosin ei mulla olekaan kauhea kiire saada tuloksia, kunhan jotain edistystä näkyisi muutaman kuukauden päästä. :) Mulla ei oo siis halua fitness -tyyliseen kroppaan, vaan ihan perustimmiin. Tiedän, että netistä näkee kaikenlaisia ohjeita mutta niitä on liikaa ja en tiedä mitä niistä noudattaa ja kuinka paljon kerrallaan jne. :D

En oo tehnyt lihaskuntoa säännöllisesti ikinä, eli oon ihan alottelija tässä asiassa. Kaikki liikunta mitä teen on noi pari lenkkiä viikossa ja käveltyä tulee päivässä 1-3 tuntia yhteensä.

Sit toinen asia, onko ruokavalioni kunnossa? Tässä esimerkki mitä tänään söin, onkohan se sopiva myös lihaskunnon kanssa? En haluis syödä enempää koska ei oo tarvetta, mut syön jos välttämätöntä.

Aamupala: smoothie (125g maitorahkaa, maitoa, puolikas avokado, mustikoita, vadelmia, pinaattia) + omega3 kapseli, d vitamiini
Välipala: porkkana
Päivällinen: täysjyväriisi, kana-linssi-tomaatti kastiketta, kasviksia; kelt. ja pun. paprikaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia, 50g raejuustoa
Lenkin jälkeen 125g maitorahkaa ja puolikas avokado
Iltapalaksi varmaan maitorahkaa ja marjoja/hedelmä ja ehkä ruisleipäsiivu (olen kuullut että hiilareita ei kannata illalla syödä, mutta onks niin tarkkaa?) juustolla, keijulla ja kasviksilla.

Sit juon 2,5-3l vettä päivässä ja vihreetä teetä 3-4 kuppia.

En omista mitään käsipainoja, niin oisko mitään hyviä ja mahdollisimman tarkkojaaaa ohjeita jossain siihen kuinka paljon kannattais tehdä ja mitä? :) Ja onko tää ruokavalio sopiva? Kiiitos :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ryhmäjumpissa on nykyään vaikka mitä, joku pump varmaan sopis ihan hyvin sulle. Jos nekään ei kelpaa, niin nainen pääsee kehopainotreenillä varmasti tosi pitkälle, kun käyttää luovuutta.

Tai sitten vaan käyt kuntosalilla ja lopetat kun alat olla fitness.

Jos haluat tuloksia jo muutaman kuukauden päästä, niin ei siinä kyllä oikeen höntsimäänkään voi alkaa. Naisena et voi ainakaan liikaa lihaksia vahingossa saada, "timmiksi" (vähän vaihtelee, mitä kukin pitää timminä) pääseminen ei ole millään tasolla helppoa, että kyllä siihen ihan töitä saa tehdä. Jos haluat lihaksia, niin menet salille. Pumpit sun muut on hyviä ja mielenkiintoisia liikuntamuotoja rasvanpolttoon ja kestävyyskunnon parantamiseen, mutta lihaksia niillä ei oikein saa.

Lihaskuntotreeni on se, millä sen timmin kropan saa, kun painoakaan ei oo tiputettavana.

Tältä saitilta muualta poimittu linkki kehonpainolla tehtäviin harjoitteisiin: 50 Bodyweight Exercises You Can Do Anywhere | Greatist
Jotkut on vähän haastavampia, mutta valinnanvaraa on.

Helpoin tapa aloittaa on liittyä jonnekin salille, missä on hyvä tarjonta ohjatuista tunneista ja alkaa niillä opetella liikkeitä. Valinnanvaraa saattaa olla ihan yllättävänkin paljon ja jotkut tunnit on BodyPumppia pienemmillä toistomäärillä ja isommilla painoilla. Varsinkin aloittelijan kroppaa myös Pump kehittää kyllä hieman.

Parhaiten lihaksia voi kehittää kuitenkin sitten salin puolella kunnon painoilla. Tämän alueen Starting Strenght on hyvä ohjelma muutamaksi kuukaudeksi alkuun myös naiselle. Siellä on tosi hyvät ohjeet ja esimerkit mukana, joten niillä pääsee hyvin ihan itsenäisestikin liikkeelle.

Ruokavaliosta en oikein osaa sanoa, kannattaa jollain kalorilaskurilla laskea tuota verrattuna kulutukseen. Mutta lounaaksi vain porkkana? Se kuulostaa hassulta.
Syö kuitenkin sen verran, että paino pysyy toivotussa, jaksat hyvin treenata ja saat lihaksia kehitettyä (ei oikein onnistu miinuskaloreilla).

Kehonpainotreenillä kotona pääsee hyvään alkuun (punnerrukset,dipit, keskivartaloliikkeiden lukuisat variaatiot...) etenkin kun lihaskuntotreeniä ei ole ennen tehty. Mutta hankala kovin kokonaisvaltaisesti ja nousujohteisesti treenata. ts. vain tiettyjä juttuja voi kotonakin tehdä pelkkä kehopaino vastuksena.

Mutta eihän sitä salitreeniin voi millään verrata. Sellainen "fitness kroppa" eli valtavirrasta selvästi erottuvat suuret lihakset on vuosikausien tinkimättömän ja pitkäjänteisen työn tulos. Pientä muutosta tulee aluksi nopeasti, mutta se vähäinenkin "timmiytyminen" eli lihaskasvu vaatii kovaa asennetta, mukavuusalueelta poistumista salilla ja että liikkeet tehdään oikein. Lihakset ei mitenkään nopeasti kasva kovin paljon näkyvästi kokoa, mutta ryhti paranee ja raajoihin tulee kaunista muotoa. Oikeasti, pitkäjänteisellä ja monipuolisella lihaskuntotreenillä ja lihaskasvua tukevalla syömisellä saat just sellasen "perustimmin" ja kauniin vartalon.

Zone-sarja -42%
Kehonpainolla harjoittelu, kahvakuula, kivet, hiekkasäkit....... Onhan noita vaihtoehtoja muitakin kuin salitreenaus.

Olen laihduttanut jonkin verran, ja olen nyt 56 kg 164 cm. Lenkkeilen pari kertaa viikossa 30-45 min. kerrallaan, mutta se ei ole tuottanut täysin timmiä kroppaa. Tosin ei mulla olekaan kauhea kiire saada tuloksia, kunhan jotain edistystä näkyisi muutaman kuukauden päästä. :) Mulla ei oo siis halua fitness -tyyliseen kroppaan, vaan ihan perustimmiin. Tiedän, että netistä näkee kaikenlaisia ohjeita mutta niitä on liikaa ja en tiedä mitä niistä noudattaa ja kuinka paljon kerrallaan jne. :D

En oo tehnyt lihaskuntoa säännöllisesti ikinä, eli oon ihan alottelija tässä asiassa. Kaikki liikunta mitä teen on noi pari lenkkiä viikossa ja käveltyä tulee päivässä 1-3 tuntia yhteensä.

Sit toinen asia, onko ruokavalioni kunnossa? Tässä esimerkki mitä tänään söin, onkohan se sopiva myös lihaskunnon kanssa? En haluis syödä enempää koska ei oo tarvetta, mut syön jos välttämätöntä.

Aamupala: smoothie (125g maitorahkaa, maitoa, puolikas avokado, mustikoita, vadelmia, pinaattia) + omega3 kapseli, d vitamiini
Välipala: porkkana
Päivällinen: täysjyväriisi, kana-linssi-tomaatti kastiketta, kasviksia; kelt. ja pun. paprikaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia, 50g raejuustoa
Lenkin jälkeen 125g maitorahkaa ja puolikas avokado
Iltapalaksi varmaan maitorahkaa ja marjoja/hedelmä ja ehkä ruisleipäsiivu (olen kuullut että hiilareita ei kannata illalla syödä, mutta onks niin tarkkaa?) juustolla, keijulla ja kasviksilla.

Sit juon 2,5-3l vettä päivässä ja vihreetä teetä 3-4 kuppia.

En omista mitään käsipainoja, niin oisko mitään hyviä ja mahdollisimman tarkkojaaaa ohjeita jossain siihen kuinka paljon kannattais tehdä ja mitä? :) Ja onko tää ruokavalio sopiva? Kiiitos :)

Ruokavaliossa ei nyt päällisin puolin ole mitään moitittavaa (en jaksa laskea nyt kaloreita)

Salille tekemään kevyttä lihaskuntotreeniä. Turha pelätä että sieltä mitään fitness-tyylistä kroppaa irtoaa kevyellä treenillä, sen eteen saa tehdä töitä.

Selaile foorumeita ja etsi mieleisesi, kokeilemalla se selviää mikä itselle toimii parhaiten. Pienet painot ja paljon toistoja.

Kyllä ite lähtisin siellä salilla muutamaa kertaa viikossa pyörähtää, ellet sit haluu olla laiha-läski tai kuivankauden orava.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisää toinen samantapainen lämmin ateria ruokavalioosi.

Itse 10 vuotta sitten 18-vuotiaana lukiolaisena sain oman kroppani kyllä mukavan sporttiseen kuntoon ihan vain lenkkeilyllä, spinningillä ja ryhmäliikuntatunneilla. Pituutta oli tuolloin 160 cm ja painoa reilu 50 kg. Mitään selvää lihaserottuvuutta ei tietenkään ollut, mutta kroppa ei myöskään roikkunut mistään olematta kuitenkaan luiseva.
Nyt 28-vuotiaana gravitaatio vaatinut jo sen verran veronsa, että salilta täytyy hakea vastalääkettä. ;)

Back
Ylös Bottom