Miten saada lisää nopeutta juoksuun?

Tarkoitus olisi parantaa 30-60 m juoksuaikoja. Eli varmaan pitäis saada nopeusvoimaa. Osaako kukaan neuvoa miten juoksunopeutta voidaan parantaa. Treeniohjeita ja vinkkeä kiitos!

Herkules sanoi:
Tarkoitus olisi parantaa 30-60 m juoksuaikoja. Eli varmaan pitäis saada nopeusvoimaa. Osaako kukaan neuvoa miten juoksunopeutta voidaan parantaa. Treeniohjeita ja vinkkeä kiitos!

HIIT:iä eli intervalliharjoitusta kehiin. Voit myös kokeilla kyykätä n. 30% tavallista pienemmillä painoilla ja tehdä työntövaihe räjähtävästi.

Muistelisin että kun itse harjottelin 100m vuonna 1ja2 harjoituksiin kuului vyö josta lähtinaru ja maassa oli 25kg:n kiekko sillä tehtiin useita pika pyrähdyksiä.Myös kyykky ja prässi kuului harjoituksiin unohtamatta pohkeita

ps.pakaroissa piilee poweri

Sanoisinpa että suhteellista maksimivoimaa JA eräänlaista juoksuhermotusta pitää löytyä.

Kummallakaan ei pärjää yksinään, esimerkiksi itselläni oli yleisurheiluaikoinani huomattavan kova pomppu (kova suhteellinen räjähtävä voima) mutta koska pikajuoksun hermotus ja tekniikka ei ollut huippuluokkaa en ikinä ollut omassa ikäluokassani kuin parhaimmillaan jossain 6 parhaan joukossa 60 ja 100 metrillä.

Sen sijaan hyppylajeissa (kolmiloikka, pituus, korkeus) olin useana vuonna oman ikäluokkani tilastokärki. Ainakin yhtenä vuonna olin kaikissa kolmessa lajissa tilastoykkönen mutta satasella ehkä jossain 20 joukossa. Pomppua siis löytyi, mutta juoksunopeus oli heikompaa tasoa.

Eli: juoksunopeuden parantamiseksi ainakin itse suosittelisin sekä raskasta voimaharjoittelua että paljon herkistäviä juoksudrillejä ja juoksutekniikan hiomista.

Ma olin viime viikonloppuna sellaisessa juoksuseminaarissa, jossa kaytiin lapi harjoitteita nopeuden parantamiseksi (tosin vahan pidemmista matkoista oli puhe). Mutta ehka naista voi olla apua sinullekin. Eli, kuten Hulkki sanoi on kyse lahinna hermotuksesta - ja siita etta pitaa opettaa lihassoluille miten liikutaan nopeammin. Juoksussa on kasien ja ylakropan rooli yllattavan suuri. Kasien nopeutta voit treenata istumalla lattialle ja ottamalla 10-20 sek "vetoja" (eli "juokset" pelkalla ylakropalla niin paljon kuin lahtee, et liiku tietenkaan mihinkaan mutta pitaisi tulla tunne etta nouset ilmaan). Tarkkaile kasivarsien liikerataa, kyynarpaat tulevat mahdollisimman lahelta kylkia ja kadet ovat "menossa taskuun". Tama oli yllattavan rankkaa! Samanlaisia harjoitteita tehtiin jaloille, eli opetetaan jalkoja liikkumaan nopeammin (mm. vedot paikallaan) vaikka ei viela liikuttaisi minnekaan.

Samoin keskivartalon (core) lihasten voimakkuus ja toimivuus on tarkeaa. Keskity treenaamaan syvia vatsalihaksia ja pakaralihaksia. Ja tee tasapainoharjoitteita jotka parantavat hermotusta, seka liikkuen etta paikallaan.

Mutta noilla sinun 30-60 m matkoilla on varmasti lahto kaikkein tarkein - eli rajahtava nopeus, ja niiden lahtojen harjoittelu. Rajahtavan nopeuden parantamiseen annettiin erilaisia harjoitteita, mm. hyppaaminen eri korkuisille tasoille.

Hauskoja treeneja!

ps. Oletko jotain tiettya varten treenamassa noita matkoja?

ps. Oletko jotain tiettya varten treenamassa noita matkoja?[/QUOTE]

Joo.. Pelailen jenkkifutista ja siinä lyhyet sekä mahdollisimman nopeat spurtit ovat tärkeällä sijalla. Oikeastaan 0-30 metrin nopeus on tärkein. Sitä harvoin pääsee juoksemaan täyttä 60 metriä. :kuola:

Joo, olen alan harrastaja, joskin selvästi pidemmistä matkoista on kyse siltikin. Liike nopeuden ja oikeanlaisen voimantuoton lisäksi, kannattaa panostaa niinkin turhaan asiaan, kuin kiihdytys ja juoksu asentoon. Täydessä vauhdissa tämä on eteenkin äärimmäisen tärkeätä. Kiihdytyksessä reipas etukeno, kyynär-ja olkavarsi 90% kulmassa ja himmeetä pumppaamista. Täydessä vauhdissa ryhdikäs asento, juoksu reippaasti päkiällä... (ja vaikka mitä)

Myös juoksu tekniikka itsessään (koordinaatio harjoitteet esim.) on hyödyllisiä.

SITTEN HULKILLE: paljonkos olet hypännyt vauhditonta pituutta??????????

edit: ainiin, kukaan ei voi juosta kovaa, jos ei osaa juosta rennosti

Tuli noista pompuista ja hypyistä mieleen,että räjähtävyyteen ja nopeuteen vaikuttaa itselläni varmaan nuorempana harrastettu monipuolinen liikunta.Jääkiekko,jalkapallo yms.Sitten tuli kuntosali ja vähitellen muut jäi pois.Useita vuosia pelkkää salitreeniä takana ja melko kankea pätykkä olen,mutta työpaikan jalkapallo puulaakissa huomasin,että ei edes jalkapallon aktiivi harrastajat pärjänneet lyhyiden n,20-30m juoksuissa.Yhden askeleen vauhdilla tehty tasajalka pomppu oli viime kesän dietin jälkeen +90cm.Paino tiukkana oli alle 70 kg ja syväkyykystä olin ottanut massakaudella max +200kg.
Vauhditonta pituutta hyppäsin ammattikoulun liikuntatestissä 310cm joskus sali aikojen alussa.Venyttelen aina treenin jälkeen,mutta silti olen yksi maailman jäykimmistä.

Sustanooli sanoi:
Yhden askeleen vauhdilla tehty tasajalka pomppu oli viime kesän dietin jälkeen +90cm.Paino tiukkana oli alle 70 kg ja syväkyykystä olin ottanut massakaudella max +200kg.
Vauhditonta pituutta hyppäsin ammattikoulun liikuntatestissä 310cm joskus sali aikojen alussa.Venyttelen aina treenin jälkeen,mutta silti olen yksi maailman jäykimmistä.

Hitto, häviän sulle, 18v ikää, kyykky 3x105, ja 300cm vauhditonta. Voimatasoihin nähden mulla varmaan kuitenkin ihan hyvä!!!???

Pertti 123 sanoi:
SITTEN HULKILLE: paljonkos olet hypännyt vauhditonta pituutta??????????
En oikeastaan yleisurheiluaikoina koskaan vauhditonta testannut, mutta intin P-kauden testissä hyppäsin palvelupaikkani ennätyksen 320 cm kovalla lattialla (paino tuolloin reilut 100 kg). Tietysti jos olisi hypätty hiekkakasaan olisin voinut saada vähän lisää pituutta alastulon avulla mutta aika hyvään syväkyykkyyn tulin tuossa intin testihypyssäkin alas.

Juoksunopeus ja voimatasot

Sori Herkules että tulen tähän väliin sekoittamaan, mutta tuntuisi sopivalta threadiltä kysäistä myös tätä.

Eli, te jotka olette harrastaneet pikajuoksua. Millaiset voimatasot teillä tai tuntemillanne henkilöillä on (ollut) suhteessa painoon ja millaisia aikoja niillä on syntynyt.
Annan oman esimerkkini:
JK kisasyvyys raw:na(tietenkin) max n. 2,0xomapaino 60m 8,0s, n. 2,2xomapaino 60m 7,85s (hidasta joo, mutta tämä on vain harrastelua)

Haen tässä nyt siis tärkeimpien pikajuoksussa tarvittavien ala- ja keskivartalon lihasryhmien max voimatasoja suhteutettuna omaan painoon.
Jos joku ystävällinen osaisi googlettaa myös maailman huippusprintterien tuloksia niin olisin hyvin kiitollinen.
Mielellään otetaan vastaan myös hyviä treenaustapoja erityisesti lonkankoukistajille.

Aivon nurkasta löytyi mututiedonpalanen siitä että reverse hyperit auttaisivat nimenomaan juoksussa. Taisi olla T-Mag joka tuosta puhui (kauan sitten).

Itse en pikajuoksua harrasta, ajattelin vain tämänkin mainita kun kukaan ei ollut vielä tuonut esille.

edit: linkki http://www.t-mag.com/articles/157exp2.html

Tengu sanoi:
Eli, te jotka olette harrastaneet pikajuoksua. Millaiset voimatasot teillä tai tuntemillanne henkilöillä on (ollut) suhteessa painoon ja millaisia aikoja niillä on syntynyt.
Annan oman esimerkkini:
JK kisasyvyys raw:na(tietenkin) max n. 2,0xomapaino 60m 8,0s, n. 2,2xomapaino 60m 7,85s (hidasta joo, mutta tämä on vain harrastelua)

Haen tässä nyt siis tärkeimpien pikajuoksussa tarvittavien ala- ja keskivartalon lihasryhmien max voimatasoja suhteutettuna omaan painoon.
Jos joku ystävällinen osaisi googlettaa myös maailman huippusprintterien tuloksia niin olisin hyvin kiitollinen.
Mielellään otetaan vastaan myös hyviä treenaustapoja erityisesti lonkankoukistajille.

Ei toi tyhmä kysymys ole, päinvastoin, mutta tuntuu niin ihmeelliseltä verrata voimatasoja juoksunopeuteen, kun kyseessä ei todellakaan ole mikään suora korrelaatio.

http://www.varaslahto.net/profiilit.php?urheilija=658 tossa kaveri, joka painaa 65-70kg, eikö varmasti kyykkää kovinkaan paljon, mutta katoppa ennätyksiä.

Pertti 123 sanoi:
Ei toi tyhmä kysymys ole, päinvastoin, mutta tuntuu niin ihmeelliseltä verrata voimatasoja juoksunopeuteen, kun kyseessä ei todellakaan ole mikään suora korrelaatio.

http://www.varaslahto.net/profiilit.php?urheilija=658 tossa kaveri, joka painaa 65-70kg, eikö varmasti kyykkää kovinkaan paljon, mutta katoppa ennätyksiä.

Ei korrelaatio missään nimessä suora olekkaan, mutta otin tämän osa-alueen esille näin, kun voimapuolen foorumilla ollaan. Tottahan toki juoksunopeuteen vaikuttavia asioita on monia, mutta uskoakseni maksimivoima on yksi näistä.

Mitä tulee esille ottamaasi urheilijaan, niin erittäin hyviä tuloksia kaveri on tehnyt. Ylävartalokuvasta tai kuvasta yleensä on paha sanoa voimatasoja, mutta vahvasti väittäisin, että oman painonsa suhteen herra tekee suht. kovia tuloksia (>2x).

Omskakas sanoi:
HIIT:iä eli intervalliharjoitusta kehiin.

En suosittelisi HIIT:iä juoksunopeuden kehittämiseen. Koko ohjelmahan perustuu siihen, että vedetään maitohapoille. Spurttien välissä ei palauduta kunnolla, koska ne välit ovat todella lyhkäsiä ja usein niitä välejä hölkätään. Toki HIIT voi tuoda juoksunopeutta jollekkin, joka ei ole koskaan aiemmin pikajuossut, mutta tietääkseni ohjelmaa ei yleisesti pidetä minään pikajuoksutreeninä (vaan rasvanpoltto, anaerobinen).

Kiitoksia kaikille neuvoista!

Pitää nyt vetää raskasta jalkatreeniä pari kuukautta, niin että saa lisää voimaa jalkoihin. Sitten kun lumet sulaa vois alkaa juoksemaan lyhyitä spurtteja ja keventää treeniä. Olen kuullut että takareisien treenaaminen voisi lisätä nopeutta...

Niin joo ja vatsoja ei saa unohtaa!

Herkules sanoi:
Kiitoksia kaikille neuvoista!

Pitää nyt vetää raskasta jalkatreeniä pari kuukautta, niin että saa lisää voimaa jalkoihin. Sitten kun lumet sulaa vois alkaa juoksemaan lyhyitä spurtteja ja keventää treeniä. Olen kuullut että takareisien treenaaminen voisi lisätä nopeutta...

Niin joo ja vatsoja ei saa unohtaa!

Joo, mutta on vähän eri asia teenata takareisiä, niin että nopeus kehittyy, kuin niin, että hitaus kehittyy :D . tärkeitä olisi tehdä lajin omaisia liikkeitä, ja jopa IMAN LISÄPAINOJA (OMG).

Loikkia, koordinaatioita, hyppyjä, näillä parannatte, koordinaatioita, nopeutta, kimmoisuutta ja räjähtävyyttä, näitä tekisin enemmän, kuin punttia, mutta kukin tavallaan.

Toki takareisissä, myös ihan perusvoimastakin on hyötyä.

Muistakaa myös ne pakarat ja pohkeet, jotka on MUST, jos juokseminen kiinnostaa. Vinkkinä kannataa kehittää pohkeiden kimmoisuus ominaisuuksia.

Ei pikajuoksijan kannata tehdä syväkyykkyjä, koska liike on niiiiiiiiiiiin hidas. Tähän sopii ½kyykky (polvikulma 90astetta).Tosin lihasta pitää myös harjoittaa koko pituudeltaan. Esim. nuoret juoksijat tai jos syväkyykky on "huono" eli alle 200kg, silloin pitää tehdä myös syväkyykkyä.

Back
Ylös Bottom