rollerghost sanoi:
Miksi lisätä syöntiä dietillä? Minua alkaa kyllästyttämään tämä nykyinen mentaliteetti, kun kaikessa keksitään jonkinlaiset "hyvät syyt" tehdä asiat miellyttävämmin.
Kysymys ei liene siitä että halutaan tehdä asiat miellyttävämmin, vaan siitä että ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Säästöliekillä tai paastoaineenvaihdunnalla pitkään elänyt ihminen kun ei yksinkertaisesti laihdu vaikka kuinka vähentäisi syömistä ja lisäisi liikkumista. Testattu on.
Jotenkin minulla on sellainen kutina, että tämä on jonkintason bs:ää ja turhaa hypetystä. Jos halutaan laihduttaa, niin silloin vain rohkeasti rajoitetaan ravinnon saantia, eikä pelätä mitään säästöliekkejä. Kyllä sitä ihminen laihtuu, kunhan vain ravinnon määrää vähennetään tarpeeksi. Tästä minulla on ihan omakohtaistakin kokemusta.
.
Kysymys ei liene siitä että halutaan tehdä asiat miellyttävämmin, vaan siitä että ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Säästöliekillä tai paastoaineenvaihdunnalla pitkään elänyt ihminen kun ei yksinkertaisesti laihdu vaikka kuinka vähentäisi syömistä ja lisäisi liikkumista. Testattu on.
Itsellä oli tilanne että olin vetänyt vuosia aerobic- ja spinningtunteja maksaville asiakkaille. Lisäksi treenasin itse salilla, ohjasin telinevoimistelijoita ja tein fyysisesti raskasta työtä fysioterapeuttina. Koska olen taipuvanen lihomiseen, elin myös hyvin vähällä ruoalla. Taatusti olin miinusmerkkisellä dieetillä vuosia.
Kun sitten polvet ja muut alkoivat reistailla, käännyin lääkärin puoleen. Lääkäri totsesi että olen n. 13 kg yli ihannepainon. Kun kerroin mitä teen työkseni ja nämä kaikki jumppajutut, niin hän syytti minua valehtelijaksi ja käski syödä vähemmän. Väitin vastaan ja kerroin että syön maks. 1600 kcal vko, useimmiten n. 1200-1400 kcal. Tohtori siitä suivaantuneena lähetti mut sisätautipolille metaboliseen selvitykseen.
Sisätautipuolen kokenut ylilääkäri selvitti veri- ja virtsakokein, että arvot olivat säännöllisesti kovaa urheilevan ihmisen luokkaa. Hyvä kolesteroli korkealla, huono hyvin alhaalla, entsyymit ja muut arvot juuri niin kuin ne pitää olla. Maksa-arvot alhaalla joka kertoi niukasta kehon sisäisestä rasvasta jne. Sisätautilääkäri totesi, että jos ei näkisi minua edessään niin arvelisi kyseessä olevan kuivan, melkorasvattoman, ainakin väh. normaalipainoisen nuoren naisen. Ja minä olin edelleen muheva ja pulska.
Noh, tilannetta siinä sitten mietittiin ja hoidoksi määräsi seuraavaa:
Spinning kokonaan pois / "liian rankka laji naisen hormonitoiminnalle".
Jumppaa ja aerobicia entiseen tahtiin, mutta ei lisää. Osa pitäisi korvata matalasykkeisellä kävelyllä, jos mahdollista.
Ravitsemusterapeutin konsultaatio.
Ehdoton kielto laihduttaa tai ylläpitää mitään dieettiä seuraavaan kahteen vuoteen.
Tämä lääkärin mielestä kaksi vuotta kuluu, ennen kuin elimistö palautuu tollasesta ylikunto/paastoaineenvaihdunta/säästöliekki-tilasta.
(ravitsemusterapeutti tutki kahden viikon ruokapäiväkirjat ja neuvona oli vähemmän salaattia, enemmän lihaa ja perunaa !!!)
.........
Noh, kahta vuotta siihen ei mennyt. Reilun vuoden päästä olin n. 7 kg kevyempi. Ja hyvä niin.
Tämä vain lohdutuksena ja esimerkkinä kaikille jotka kamppailevat samansuuntaisten asioiden kanssa. Jokainen on toki yksilö, mutta jos tietää että tekee kaiken "oikein" niin kannattaa hakea apua. Ehkä oletkin menossa "väärään suuntaan".