Miten säästöliekiltä dietille?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Riipinen
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä äiskä sai tossa vähän aikaa sitten päähänpiston laihduttaa muutaman kilon veks, ja on jo hieman saanutkin painoaan tippumaan.
Alunperinkään liikakiloja ei paljoa ole ollut ja lisäksi äitini on kasvissyöjä.
Ongelmaksi on osoittautunut nyt se, että äippä on viimeiset 20 vuotta syönyt päivittäin todella niukasti, ja nää safkat on ollut lähinnä salaattia.
Absoluuttisesta kasvissyönnistä ei ole kuitenkaan kyse, kananmunia ja maitotuotteita menee. Äiskä on siis käynyt kovalla säästöliekillä jo ties kuinka monen vuoden ajan, ja nyt on vaikeuksia tiputtaa painoa, kun normaalistikkaan ei
juuri mitään ole syöty.
Elikkä kertokaa joku tietäväinen, kuinka saada keho pois säästöliekiltä näin pitkän
ajan jälkeen, ilman että tulee läskiä älytöntä määrää samalla lisää?

Ihan mutulla heittäisin että kulutuksen lisääminen, eli liikunta, ja samalla lisäisi syöntiä vähän kerrallaan.

uusio sanoi:
Ihan mutulla heittäisin että kulutuksen lisääminen, eli liikunta, ja samalla lisäisi syöntiä vähän kerrallaan.

Jep jep.
Oon tässä ite seurannut tuota touhua ja joka päivä on mutsi käynyt pitkän kävelylenkin vetämässä reippaalla vauhdilla, ja päivittäiset kalorimäärät on olleet tosi pieniä, ja siltikään ei painoa oikein kunnolla tipu.
Kelailin että miten esimerkiksi joku rankka hiilaritankkaus-päivä kerran viikossa tai kahdessa viikossa toimisi? Riittääkö tälläinen nostamaan yleistä päivittäistä kulutusta kun säästöliekillä ollaan oltu niin kauan?

Kasvissyöjän kannattaisi varmasti panostaa proteiinin saantiin eli vähärasvaisia maitotuotteita ja kananmunasta mieluiten sitä valkuaista. Pelkkiä kasviksia syömällä kaloreita on aika vaikea nostaa kun ei sitä määräänsä enempää ehdi päivässä puputtamaan.

uusio sanoi:
ja samalla lisäisi syöntiä vähän kerrallaan.

Miksi lisätä syöntiä dietillä? Minua alkaa kyllästyttämään tämä nykyinen mentaliteetti, kun kaikessa keksitään jonkinlaiset "hyvät syyt" tehdä asiat miellyttävämmin. Sama kuin treenaamisessa maven pois jättäminen vyötärön kasvun pelossa.

Oletetaan nyt, että joku elää ns. säästöliekillä ja alkaa laihduttamaan ja vähentää entisestään syömistään. Sitten joku kertoo, että hänen täytyy lisätä syömistään laihtuakseen ja niinpä vähitellen hän lisää ruoan määrää ja tällöin ehkä aineenvaihdunta hiukan kasvaa, jolloin myös energiaakin kuluu enemmän. Ongelmaksi tässä muodostuu kuitenkin se, että millä perusteella tämä lisääntynyt energiankulutus olisi niin suuri, että se riittäisi tuottamaan suuremman energiavajeen kuin pienemmällä määrällä ruokaa aiheutettu säästöliekki? Todennäköisesti ei, joten what`s the point?

Jotenkin minulla on sellainen kutina, että tämä on jonkintason bs:ää ja turhaa hypetystä. Jos halutaan laihduttaa, niin silloin vain rohkeasti rajoitetaan ravinnon saantia, eikä pelätä mitään säästöliekkejä. Kyllä sitä ihminen laihtuu, kunhan vain ravinnon määrää vähennetään tarpeeksi. Tästä minulla on ihan omakohtaistakin kokemusta.

Eikä tarvitse tulla kertomaan, että ravinnon/energian vähentäminen on niiiin kovin epäterveellistä. Väärin. Se saattaa olla jopa terveellistä, sillä uusimmat tutkimukset ovat havainneet, että ravinnon niukkuus johtaa elinvuosien lisääntymiseen. Tärkeintä ei kuitenkaan ole hiilihydraattien vähentäminen, vaan proteiinien ja rasvojen.

En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat säästöliekillä koska jos paino ei tipu eikä nouse niin silloinhan syöminen on ollut sopivaa.
Pelkällä salaatilla ei äitisikään luultavasti elä vaan onkohan hän sitten syönyt makeisia tai muuta ns roskaruokaa saadakseen päivittäiset kalorit täyteen?
Kasviksia ei sinäänsä voi syödä liikaa joten ehdottaisin ihan tavallista kasvisruokaa eli runsaasti vihanneksia (esim kilo päivässä)Proteiineja eli palkokasveja tai johdannaisia eli esim tofua yms, siemeniä tai pähkinöitä, rasvattomia maitotuotteita ja tietysti hieman hyvää rasvaa eli vaikka rypsäriä pari rkl/päivä. Laadukkaalla vähärasvaisella kasvisruualla on käytännössä lähes mahdotonta lihottaa itseään mikäli ei liioittele hiilihydraattien kanssa(esim tolkuttomia määriä leipää,riisiä, perunaa yms)
Tämän lisäksi liikuntaa lisää.
Ilman liikuntaa laihduttaminen ei IMOi ole muutenkaan järkevää vaan mielummin syö enemmän ja paremmin ja kuluttaa ylimääräiset kalorit liikunnalla.
Varsinkin pienikokoisilla naisilla kun peruskulutus on varsinkin vanhemmiten niin pientä että ilman laihdutustakin päivittäisten ravinteiden saantiin kannattaa kiinnittää huomiota saadakseen elimistölle välttämättömät ravinteet ravinnosta.
Toinen asia on sitten se että mikäli ylimääräistä ei oikeasti edes ole niin ei se elimistö silloin halua niistä viimeisistä lihoista luopua (eikä se ole edes järkevää).

Miksi lisätä syöntiä dietillä?
Aineenvaihdunta on nopeampaa,välttämättömien ravinteiden saannin turvaamiseksi,voi paremmin, jaksaa dietata kauemmin jne..
Kysehän on lähinnä siitä minkä syömistä lisää.

rollerghost sanoi:

Siksi että se on mahdollista, ja parhaimmassa tapauksessa voi johtaa lihasmassan kasvuun ja rasvan vähenemiseen eli edullisiin muutoksiin kehon koostumuksessa. Ehkä jollain 100 kcal/pvä itudieetillä eläisi 200 vuotiaaksi mutta elämänlaatu voi olla vähän heikohko. Tietty jos määritelmä hyvälle kunnolle on se että painaa mahdollisimman vähän niin what ever...

rollerghost sanoi:

Mahtoikohan toi sun oma juttus olla nyt sitä bullshittiä. Jos on pitkiä aikoja kituuttanut syömällä esim. 1200-1300kcal päivässä niin ei siitä paljon vähennellä sitä ruokaa laihduttaessa... Pakko se kulutus on jotenkin hilata takaisin ylemmäs, ns. normaalille tasolle. Ei ole tarkoitettukaan, että dietti menee niin, että lisää syömistä ja alkaa samalla laihtua...Siinä voi tulla ensin lisää painoa, mutta laihdutus aloitetaan sitten, kun normaali kulutus on saavutettu. Eli kun voi syödä suunnilleen sen laskennallisen kalorimäärän päivässä lihomatta.

Mitä meinasit, että tärkeintä ei ole hiilareiden vähentäminen vaan rasvojen ja proteiinien??? Etenkin kasvissyöjällä ei niitä proteiineja muutenkaan niin paljon yleensä tule, että ainakaan niistä voisi enää vähennellä. Monilla saattaa ne rasvatkin olla aika minimissä...

Ja joo, oon kuullu kans että jossain vuoristoilla elelee pitkäikäisiä ihmisiä, jotka elää päivittäin jollain alle 1000kcal:lla. Mä en ainakaan halua elää pitkään, jos noin vähän sais vaan syödä...

Ostat äidillesi jotain kunnon fatburnereita. Ja se hillaritankkauspäivä kerran viikossa voisi myös toimia hänellä.

Kuljetusala sanoi:
Aineenvaihdunta on nopeampaa,välttämättömien ravinteiden saannin turvaamiseksi,voi paremmin, jaksaa dietata kauemmin jne.. Kysehän on lähinnä siitä minkä syömistä lisää.

Välttämättömien ravinteiden puutokseen ei todennäköisesti kuole dietillä. Jos dietti kestää muutaman kuukauden, ei ole edes pelkoa puutteista, kunhan nyt jotakin "normaalia" edes syö. Luulen, että vitamiinien tarvettakin on hypetetty. Tätä näkökulmaa puolsi mm. Tiede-lehdessä julkaistu juttu jokin aika sitten. Jos kuitenkin karsii niin paljon ravinteita pois, että on selkeästi havaittavissa puutosta, on mahdollista käyttää erilaisia pillereitä.
Tuosta jaksamisesta sen verran, että olen kuullut ihmisten olevan paastolla (tai niukalla ravinnolla) jopa normaalia energisempiä.

Rin Tin Tin sanoi:
Siksi että se on mahdollista, ja parhaimmassa tapauksessa voi johtaa lihasmassan kasvuun ja rasvan vähenemiseen eli edullisiin muutoksiin kehon koostumuksessa. Ehkä jollain 100 kcal/pvä itudieetillä eläisi 200 vuotiaaksi mutta elämänlaatu voi olla vähän heikohko. Tietty jos määritelmä hyvälle kunnolle on se että painaa mahdollisimman vähän niin what ever...

Kaikki naiset eivät halua itselleen lihaksia ollenkaan ja toisaalta, suuri määrä lihaksia taas vie enemmän ravintoa, joka taas tulee kalliimmaksi. Tämän ketjun aloittajan äiti ei ilmeisesti halua itselleen lihaksia (muuten hän ei varmaankaan olisi edes kasvissyöjä), joten silloin tällaiset neuvot ovat turhia. Ei kaikkien tarvitse noudattaa bodareiden "oikeaoppista" diettiä, ainoata jolla muka saa tuloksia ja ainoata joka muka on terveellinen.

Angelica-82 sanoi:
Mahtoikohan toi sun oma juttus olla nyt sitä bullshittiä. Jos on pitkiä aikoja kituuttanut syömällä esim. 1200-1300kcal päivässä niin ei siitä paljon vähennellä sitä ruokaa laihduttaessa... Pakko se kulutus on jotenkin hilata takaisin ylemmäs, ns. normaalille tasolle. Ei ole tarkoitettukaan, että dietti menee niin, että lisää syömistä ja alkaa samalla laihtua...Siinä voi tulla ensin lisää painoa, mutta laihdutus aloitetaan sitten, kun normaali kulutus on saavutettu. Eli kun voi syödä suunnilleen sen laskennallisen kalorimäärän päivässä lihomatta.

Minä luulen, että ravinnon määrää voi tämänkin naisen tapauksessa vähentää ja laihtua. Jos ei muuten, niin vaikka siirtyä jonkinmoiselle paastolle. Todisteina tällaisen dietin toimivuudesta voi etsiä kuvia vaikka Auswitch keskitysleirin juutalaisista.

Angelica-82 sanoi:
Mitä meinasit, että tärkeintä ei ole hiilareiden vähentäminen vaan rasvojen ja proteiinien??? Etenkin kasvissyöjällä ei niitä proteiineja muutenkaan niin paljon yleensä tule, että ainakaan niistä voisi enää vähennellä. Monilla saattaa ne rasvatkin olla aika minimissä...

Eräissä uusissa tutkimuksissa on siis havaittu, että ravinnon vähentäminen (kalorivajeessa eläminen) pidentää huomattavasti elinikää. Alunperin luultiin, että tämä vaikutus syntyy kunhan vain vähennetään energiansaantia välittämättä makroravinnejakaumasta. Nyt uudessa tutkimuksessa huomattiin, että elinikää pidentävä vaikutus syntyy vain, kun energiavaje aiheutetaan vähentämällä proteiinien ja rasvojen saantia. Hiilihydraattien vähentämisellä ei ollut siis merkitystä.

No eipä noi kunnon fatburnerit kyllä asiaa ratkaise...

Pelkkä hiilaritankkauskaan ei ehkä riitä, jos kituuttamista on jatkunut kauan. Mutta kaikkea pitää kokeilla.

Rollerghost: Kasvissyönti ei tarkoita, että ei halua lihaksia. "Bodaridieetti" ei tarkoita että lihakset kasvavat. Jokaiselle ihmiselle on tärkeää, että lihaksia on edes jonkinverran, että kroppa pysyy ehjänä ja käyttökelpoisena.
Kyse oli laihtumisesta, ei yksistään eliniän pidentämisestä.
Mites sitten syödään, jos kaloreita vielä vähennetään ja jollain paastolla laihdutetaan väkisin kroppaa kituuttamalla? Meinaatko, ettei liho, jos alkaa sen jälkeen syödä normaalisti? Vai meinaatko, että koko elämä pitäisi jatkaa sillä paastolla/kitukaloreilla?

Ja tuskin tää äiti haluaa miksikään keskitysleiriläiseksi alkaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

yhestä asiasta olin rollerin kaa yhtä mieltä "olen kuullut ihmisten olevan paastolla (tai niukalla ravinnolla) jopa normaalia energisempiä. " ite hoksannu kans et ku on vähän nälkä nii on parempi olo ja jaksaa hyvin

Kauheasti mutua liikenteessä, rollerilla IMO hyviä pointteja. Mikä säästöliekki se sellainen on joka pysyy päällä ylläpitokaloreilla (joiden määritelmä lienee se että ko. nainen ei ole kutistunut olemattomiin tuon 20 vuoden kuluessa)? Aivan eri asia on se että punttaavan nuorukaisen silmiin vanhemman ja paljon kevyemmän naisen peruskulutus ja ruokailu voi olla todella vähäistä. Helposti merkittäväkin osuus päiväsaannista saattaa tulla ihan huomaamatta napostelusta esim. ruoanlaiton ohessa. Plus se että jos puhutaan oikeasti jostakin ohuesta silavakerroksesta olemattomien lihasten päällä, niin sen kadottaminen voi olla muutenkin hankalaa.

Siteeraan P Borgia joka ihmettelee samaa kuin rolleri (ja minä) eli sitä miten ihmeessä ravinnon lisäämisellä saataisiin aiheenvaihduntaa kiintymään suhteessa enemmän kuin mitä kokonaiskalorit nousevat (http://www.keho.net/keho?&m=magazine&part=read&cat=6&id=441&start=40) :

Ravinto ja säästöliekki

Ravinnon muutoksista terapiaksi "säästöliekkiin" ehdotetaan usein kaloritason nostoa tai ruuan muuttamista proteiinipitoisemmaksi. Kaloritasojen nostamisella puolestaan pyritään herättämään aineenvaihduntaa kovemmille kierroksille. Näin siinä tietysti käykin, mutta samalla laihtuminen hidastuu, joten hyöty on kyseenalainen. Kaloritason noston ja vaihteluiden osalta vaikuttaa siltä, että elimistö pystyy melko nopeasti reagoimaan uusiin kaloritasoihin, eikä pysyvää aineenvaihdunnalista "boostia" saada energiatasojen vaihteluilla. Täytyy kuitenkin todeta, että kyseessä on vähän tutkittu alue, eikä mahdollisia hyötyjä voi poissulkea. Ruuan proteiinipitoisuuden vaihtaminen lisää vähäisessä syömisessä lämmöntuottoa marginaalisesti, joten se ole kovinkaan tehoava mekanismi. Sen sijaan suurempi kylläisyyden tunne voinee jo selittää paremmin proteiinipitoisemman ruokavalion mahdollisen hyödyn.

Ei ole kovin rakentavaa alkaa harmitella säästöliekkiä, sillä sille ei voi juuri mitään. Säästöliekin ehkäisyyn suositellaan usein liikunnan lisäämistä tai jotain ruokavaliomuutoksia. Nämä muutokset saattavat monesti potkaista painon laskuun, mutta syy ei ole säästöliekkiin vaikuttaminen, vaan muutokset energiankulutuksessa tai -saannissa. Eli tavalla tai toisella voidaan vaikuttaa energiankulutukseen (ja sitä kautta painoon), mutta säästöliekin perusmekanismeja ravinnon ja liikunnan keinot eivät paljoa heilauta – lääkeaineet kylläkin.

JSmith sanoi:
Siteeraan P Borgia joka ihmettelee samaa kuin rolleri (ja minä) eli sitä miten ihmeessä ravinnon lisäämisellä saataisiin aiheenvaihduntaa kiintymään suhteessa enemmän kuin mitä kokonaiskalorit nousevat

Niin, eihän se kalorien nostaminen samaan aikaan sitä laihtumista lisää. Eli ei niin että kun syöt normaalisti vaikka 1200kcal etkä laihdu, ja sit alat syödä 1800kcal ja yhtäkkiä laihtuisit...Ei.
On sitä omaakin kokemusta muutamien vuosien takaa, kun oikeasti söi ihan sika vähän (osasin kyllä jo silloin laskea kaloreita!) ja liikuin paljon, mutta paino ei kyllä laskenut juurikaan jos yhtään. Kyllä siinä kesti pitkään kun alkoi syödä kunnolla ja paljon...ja painoa tuli kyllä lisääkin ihan reilusti. Sit vasta myöhemmin alkoi vähän vähentää safkaa (ei mitään varsinaista dieettiä) ja alkoi paino hiljalleen pudota...

Mutta tosiaan on eriasia, onko tämä kyseinen äiti säästöliekillä vai ei ja paljonko hän niitä kaloreita oikeasti vetää. Voihan olla, että niitä tulee siinä sivussa kaikesta turhasta niin paljon, että syö oikeasti yli kulutuksen. Se kai pitäs ensin tarkastaa! Ja jos paljoa ei pudotettavaa ole niin ei se juuri kenelläkään helposti lähde.

Mutta kyllä se ruokavalio on vaan laitettava kuntoon, vaikka kuinka olisi kasvisyöjä tai ei halua lihaksia tms. Harvalla keski-ikäisellä naisella on sen vertaa lihasmassaa ylipäänsä, että siitä olisi juurikaan varaa vähentää. Ns. terveellisen lihasmassan ylläpitäminen on siis fiksua, vaikkei mitään bodausta harrastakaan. Itse en ainakaan omalle äidilleni suosittelisi mitään kuihduttavaa paastoa!!!

Ja edelleen, vaikka keskitysleirillä ihmiset on säilyny hengissä minimaalisilla kaloreilla niin mitä helvettiä sillä on tekemistä tavallisen ihmisen kannalta...

Ei se aineenvaihdunta aivan jumiin mene, on kropalla ne perustoiminnot mistä ei tingitä eikä tarvitsekaan koska rasvassa on varastoituneena niin paljon energiaa. Lukemani mukaan n. 30% pudotus on suurin mitä on tavattu. Toki 3000->2000kcal/vrk on merkittävä pudotus mutta kyllä tuolla vielä voi laihduttaa jos syö alle 2000kcal/vrk.

Keskitysleiriläiset ovat vaan todistus siitä että kyllä se paino putoaa jos vaan syö vähemmän kuin kuluttaa. Kenenkään tavallisen ihmisen ei tarvitse viedä asiaa niin pitkälle mutta periaatteessa samoista asioista kyse.

rollerghost sanoi:
Miksi lisätä syöntiä dietillä? Minua alkaa kyllästyttämään tämä nykyinen mentaliteetti, kun kaikessa keksitään jonkinlaiset "hyvät syyt" tehdä asiat miellyttävämmin.

Kysymys ei liene siitä että halutaan tehdä asiat miellyttävämmin, vaan siitä että ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Säästöliekillä tai paastoaineenvaihdunnalla pitkään elänyt ihminen kun ei yksinkertaisesti laihdu vaikka kuinka vähentäisi syömistä ja lisäisi liikkumista. Testattu on.

Jotenkin minulla on sellainen kutina, että tämä on jonkintason bs:ää ja turhaa hypetystä. Jos halutaan laihduttaa, niin silloin vain rohkeasti rajoitetaan ravinnon saantia, eikä pelätä mitään säästöliekkejä. Kyllä sitä ihminen laihtuu, kunhan vain ravinnon määrää vähennetään tarpeeksi. Tästä minulla on ihan omakohtaistakin kokemusta.
.

Kysymys ei liene siitä että halutaan tehdä asiat miellyttävämmin, vaan siitä että ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Säästöliekillä tai paastoaineenvaihdunnalla pitkään elänyt ihminen kun ei yksinkertaisesti laihdu vaikka kuinka vähentäisi syömistä ja lisäisi liikkumista. Testattu on.

Itsellä oli tilanne että olin vetänyt vuosia aerobic- ja spinningtunteja maksaville asiakkaille. Lisäksi treenasin itse salilla, ohjasin telinevoimistelijoita ja tein fyysisesti raskasta työtä fysioterapeuttina. Koska olen taipuvanen lihomiseen, elin myös hyvin vähällä ruoalla. Taatusti olin miinusmerkkisellä dieetillä vuosia.

Kun sitten polvet ja muut alkoivat reistailla, käännyin lääkärin puoleen. Lääkäri totsesi että olen n. 13 kg yli ihannepainon. Kun kerroin mitä teen työkseni ja nämä kaikki jumppajutut, niin hän syytti minua valehtelijaksi ja käski syödä vähemmän. Väitin vastaan ja kerroin että syön maks. 1600 kcal vko, useimmiten n. 1200-1400 kcal. Tohtori siitä suivaantuneena lähetti mut sisätautipolille metaboliseen selvitykseen.

Sisätautipuolen kokenut ylilääkäri selvitti veri- ja virtsakokein, että arvot olivat säännöllisesti kovaa urheilevan ihmisen luokkaa. Hyvä kolesteroli korkealla, huono hyvin alhaalla, entsyymit ja muut arvot juuri niin kuin ne pitää olla. Maksa-arvot alhaalla joka kertoi niukasta kehon sisäisestä rasvasta jne. Sisätautilääkäri totesi, että jos ei näkisi minua edessään niin arvelisi kyseessä olevan kuivan, melkorasvattoman, ainakin väh. normaalipainoisen nuoren naisen. Ja minä olin edelleen muheva ja pulska.

Noh, tilannetta siinä sitten mietittiin ja hoidoksi määräsi seuraavaa:

Spinning kokonaan pois / "liian rankka laji naisen hormonitoiminnalle".
Jumppaa ja aerobicia entiseen tahtiin, mutta ei lisää. Osa pitäisi korvata matalasykkeisellä kävelyllä, jos mahdollista.
Ravitsemusterapeutin konsultaatio.
Ehdoton kielto laihduttaa tai ylläpitää mitään dieettiä seuraavaan kahteen vuoteen.

Tämä lääkärin mielestä kaksi vuotta kuluu, ennen kuin elimistö palautuu tollasesta ylikunto/paastoaineenvaihdunta/säästöliekki-tilasta.

(ravitsemusterapeutti tutki kahden viikon ruokapäiväkirjat ja neuvona oli vähemmän salaattia, enemmän lihaa ja perunaa !!!)

.........

Noh, kahta vuotta siihen ei mennyt. Reilun vuoden päästä olin n. 7 kg kevyempi. Ja hyvä niin.

Tämä vain lohdutuksena ja esimerkkinä kaikille jotka kamppailevat samansuuntaisten asioiden kanssa. Jokainen on toki yksilö, mutta jos tietää että tekee kaiken "oikein" niin kannattaa hakea apua. Ehkä oletkin menossa "väärään suuntaan".

Angelica-82 sanoi:
No eipä noi kunnon fatburnerit kyllä asiaa ratkaise...

Ai ei vai, oletko nähnyt elokuvan Unelmien sielunmessu, siitä mulle noi burnerit äiskälle tuli mieleen :lol2:

Back
Ylös Bottom