Miten proteiinia päivän mittaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K@ri
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miten proteiinin tarve lasketaan, sikäli kun se on riippuvainen treenin määrästä? Jos palautumisjuoman proteiineja ei huomioida, kuinka paljon pitäisi proteiinia syödä? Jos treeni on illalla, niin pitääkö jo aamiaisella ja lounaalla tankata proteiineja? Ja kuinka suuri on ero välipäivien normaaliin ruokailuun?

tasaisuus on avainsana, eli joka aterialla suurinpiirtein saman verran, treenin jälkeen sekä päivän viimeisellä aterialla voi proteiinia vetää reilummin jos mieli tekee.

K@ri sanoi:
Miten proteiinin tarve lasketaan, sikäli kun se on riippuvainen treenin määrästä? Jos palautumisjuoman proteiineja ei huomioida, kuinka paljon pitäisi proteiinia syödä? Jos treeni on illalla, niin pitääkö jo aamiaisella ja lounaalla tankata proteiineja? Ja kuinka suuri on ero välipäivien normaaliin ruokailuun?
Kyllähän niitä kannattaa vedellä pitkin päivää,mäkin vetelen joka aterian yhteydessä jotain proteiinipitoista jos vain mahdollista, aamulla tietysti hiilareita(hitaita) reilummin, että pysyy verensokerit kohdillaan. Ja oma illallinen koostuu lähinnä proteiininlähteistä. Ja yleensä taitaa olla 2-3g proteiinia per rasvaton painokilo per päivä se saantisuositus jos treenaa salilla.

6 ateriaa päivässä ja niillä protut mahdollisimman tasaisesti. Proteiinin tarve on suurinpiirtein 2-3 g per kehon painokilo, eli satakiloinen tarvitsisi 200-300 g ja tossa joku 250 g voisi olla sellainen hyvä kompromissi. Tuon kun jakaa kuudelle aterialle niin saa vajaat 45 g per ateria syödä protua. Tätä sitten vain soveltamaan omaa kehonpainoon.

Lisää pitää syödä

Asia selkenee vähitellen... :) Runsaan kuukauden olen käynyt salilla, tarkoituksena sekä laihduttaa että kasvattaa lihaksia. Rasvaa saisi lähteä vielä ainakin kymmenen kiloa. Nyt huomaan itse asiassa syöväni liian vähän, vaikka laihtua aionkin. Eli proteiinia pitkin päivää, aamusta alkaen. En ole myöskään tottunut syömään riittävän säännöllisesti, joten nyt pitää opetella syömään myös välipaloja. Missähän välissä ehtii käydä salilla, jos on koko ajan väsäämässä aterioita...? Ensimmäisenä tulee mieleen, että on pakko vetää herajauhoa muutenkin kuin palautukseen. Mietittyäni päädyin seuraavaan ateriakaavaan:
aamiainen - välipala - lounas - välipala - treenin jälkeen palautusjuoma - iltapala.
Välipäivinä palautusjuoman tilalla ateria. Ei mene kellon mukaan ihan tasaisesti, mutta noin saa kuitenkin proteiinin jaettua jollain tavalla koko päivälle. Pitää säätää sitten muut ravinteet erikseen.

K@ri sanoi:
Missähän välissä ehtii käydä salilla, jos on koko ajan väsäämässä aterioita...?
aamiainen - välipala - lounas - välipala - treenin jälkeen palautusjuoma - iltapala.
Välipäivinä palautusjuoman tilalla ateria. Ei mene kellon mukaan ihan tasaisesti, mutta noin saa kuitenkin proteiinin jaettua jollain tavalla koko päivälle. Pitää säätää sitten muut ravinteet erikseen.
Kyllä siinä ehtii, välipaloina menee hyvin ihan vaikka maitorahka ja siihen vaikka jotain hedelmää sekaan jos makua haluaa pehmentää, Ehrmannin rahkapurkissa(250g) on n. 25g proteiinia, ite vedän ton kanssa yleensä vielä tonnikalapurkin, ei ole hyvää.
Ja se laihduttaminen ja lihaksien kasvattaminen samaan aikaan on monessakin yhteydessä tyrmätty, ja vaikka se aloittelijana saattaa tuntua siltä, niin ne lihakset ei välttämättä kasva dieetillä vaikka siltä näyttäisikin, vaan se rasvojen putoaminen saattaa saada aikaan sen. Siltikin kannattaa tosiaan treenata ettei häviä lihaksetkin dietatessa.
Ja dieetillä kannattaa myös säännöstellä noiden hiilareiden määrää, eli pienentää hiilihydraattien osuutta kokonaiskaloreista, ja iltaa kohti mennessä vähentää hiilareita. iltapalalla noita ei oikeastaan ollenkaan tarvita.
Omalla dieetillä makroravinteiden osuudet kokonaiskaloreista menee suurinpiirtein näin: proteiinit 50%, hiilarit 30%/ rasvat 20%.

Nimim. Diettaava aloittelija

Timba79 sanoi:
6 ateriaa päivässä ja niillä protut mahdollisimman tasaisesti. Proteiinin tarve on suurinpiirtein 2-3 g per kehon painokilo, eli satakiloinen tarvitsisi 200-300

Kumpi nyt on sitten se suositellumpi, 2-3g per rasvaton painokilo vai 2-3g per painokilo? Itse olen syönyt per rasvaton painokilo.

No jos sitä rasvaa on ihan helvetisti, niin sitten voi hifistellä rasvattomien painokilojen kanssa, itse lasken per painokilo, eipä ainakaa tule liian vähän syötyä noin.

Ja niitä välipaloja voi 1-2 kpl päivässä ihan huoletta vetää myös jauhoista, turha tosta mitään stressiä repiä. Mulla on ollu työpaikalla välipalana protujuomat jo parin vuoden ajan, kotona tulee vedettyä sitten rahkaa ja raejuustoa sun muuta välipaloina, esim. viikonloppuisin siis.

K@ri sanoi:
Asia selkenee vähitellen... :) Runsaan kuukauden olen käynyt salilla, tarkoituksena sekä laihduttaa että kasvattaa lihaksia. Rasvaa saisi lähteä vielä ainakin kymmenen kiloa. Nyt huomaan itse asiassa syöväni liian vähän, vaikka laihtua aionkin. Eli proteiinia pitkin päivää, aamusta alkaen. En ole myöskään tottunut syömään riittävän säännöllisesti, joten nyt pitää opetella syömään myös välipaloja. Missähän välissä ehtii käydä salilla, jos on koko ajan väsäämässä aterioita...? Ensimmäisenä tulee mieleen, että on pakko vetää herajauhoa muutenkin kuin palautukseen. Mietittyäni päädyin seuraavaan ateriakaavaan:
Et sä kyllä tuu juurikaan tuu laihtumaan jos aiot kunnolla reenata, tai itseasiassa et tule juuri lihasta saamaan jos keskityt laihduttamiseen. Yleensä laihdutus ja kunnon massanhankinta ei sovi samaan lauseeseen, ellei ole jonkinlainen pro. Kyllähän sillä salilla saa dieetin aikana lihakset kiinteytymään, mutta ei ne kauheasti kasva, johon on syynä dieetistä johtuva vähäinen ruoka ja siitä johtuva vähäinen energiamäärä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
itse lasken per painokilo, eipä ainakaa tule liian vähän syötyä noin.

Samma här. Nyt dietillä syön sen reilu 200g/päivä ja sitten bulkilla tulee lähemmäks 300g/päivä syötyä protskua. Onhan siinä enemmän mitä tarvis, mutta eipähän tule ainakaan vajetta :)

Suositut

Back
Ylös Bottom