Miten pitkiä sarjoja jne...??????

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozma1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Powerhousu sanoi:
Ja jos nyt taas ajatellaan järkevästi, niin mikä lopettaa ohjelman toimivuuden? Ei mikään. Jos se joskus on toiminut niin se toimii aina.

Eli siis sun mielestä samat liikkeet voi pitää kunhan vain rasitus astetta muutetaan. Olen tosta samaa mieltä mutta itse ohjelma voi lakata toimimasta, koska sekään että nostetaan jatkuvasti rasitusta ei riitä loputtomiin. Sit täytyy antaan erilaista ärsykettä lihoille että ne kasvaa. Eli kirjoitin varmaan hieman huonosti, mutta tarkoitin ylipäätään ohjelman vaihtoa. Esim. md/hd ohjelmasta johonkin muuhun. Samalla tosin yleensä vaihdetaan liikkeet. Ja joillekkin saattaa tulla jo apua kun liikkeitä vaihdetaan. Eli koska olemme jokainen yksilöitä ei mitään täydellistä ohjetta voi sanoa, suuntaa antavia vain.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä se vaan on niin että lihaksella on yksi tehtävä ja se on supistuminen. Ei lihas osaa päättää että nyt on tehty liian kauan hauiskääntöä scotissa, enpäs kasva. Täytyyhän välillä pitää kevyempiä viikkoja ettei hermosto mene tukkoon tai äijä muuten ylikuntoon, ja se on se tarvittava vaihtelu. Ite oon vääntäny suunnilleen samalla ohjelmalla viimiset kaks vuotta ja kyllä se vieläkin toimii. Koko ajan paukkuu uudet ennätykset. Taitaa olla päästä kiinni jos ei toimi. Mitään perustetta ei ole vaihdella vaikka hd:n ja hst:n välillä kunhan muistaa kevennellä välillä.

Kyllä se lihas tottuu siihen ärsykkeeseen (tosin hitaammin jos nostat edes sitten niitä harjoituspainoja). Esimerkki, mene pitkästä aikaa (vaikka vuoden tauon jälkeen) pelaamaan sulkapalloa tai hiihtämään. Varmasti on lihakset enemmän kuin kipeät. Tämä johtuu juuri uudesta ärsykkeestä lihaksille. Tämän ensimmäisen kerran jälkeen pelaa säännöllisesti sitä sulkapalloa 2 vuoden ajan. 2 vuoden päästä vaikka pelaisit kolme tuntia putkeen niin et saa paikkoja kipeiksi niin kuin aluksi. Lihas onkin oppinut päättämään mikä sen tehtävä elämässäsi on ;)

Saman vaikutuksen kuin ensimmäinen kerta hiihtolenkillä tai sulkapalloa sinä saat niitä liikkeitä/toistomääriä/intensiteettiä vaihtelemalla siinä puntinnostossa.

Kun lihas joutuu opettelemaan uudenliikkeen saa se paremman ärsykkeen verrattuna liikkeeseen, jota olet vääntänyt pitkän aikaa! Samoin aktivoit uusilla liikkeillä uusia tukilihaksia jotka taas auttaa nopeampaan kehitykseen. Sekä pitämään paikat kunnossa!

Jos katselet täälläkin palstalla avun tarvitsijoita, kun kehitys on pysähtynyt niin puolella tapauksista treeniä on junnattu samalla ohjelmalla liian pitkään ja toisella puolella ruokailu puutteellinen...

sporter sanoi:
Kun lihas joutuu opettelemaan uudenliikkeen saa se paremman ärsykkeen verrattuna liikkeeseen, jota olet vääntänyt pitkän aikaa! Samoin aktivoit uusilla liikkeillä uusia tukilihaksia jotka taas auttaa nopeampaan kehitykseen. Sekä pitämään paikat kunnossa!

Ja sä väität ihan kirkkain silmin että hauis tietää teetkö hauiskääntöä käsipainoilla vai suoralla tangolla taljassa? :eek: Ei sille ole mitään merkitystä nosteletko tankoa salilla vai auton renkaita pihalla, se vaan supistuu. Toi on kyllä totta että tukilihakset saa eri liikkeissä enemmän tai vähemmän ärsykettä, mutta auttaako se sitten sitä pääsuorittaja-lihasta kasvamaan, en usko. Enkä ala enempää kinastelemaan koska porukalla on niin vahvat mielipiteet kaiken maailman asioista että niiden päätä on turha yrittää kääntää. En nyt kuitenkaan ala sen takia vaihtamaan treeniä kun jotkut väittää että lihakset tottuu. Ihan oikeesti, en vaan sano, vaan niin on että omakohtaisesti olen huomannut että se kasvu ei pysähdy vaikka tekisit miten kauan samalla ohjelmalla. Kai ne kevyemmät viikot tarjoaa tarpeeksi erilaista ärsykettä.

En väitä, että sille hauislihakselle on hirveästi väliä teetkö tangolla vai käsipainoilla (mielelle paremminkin piristystä). Mutta sillä on varmasti väliä teetkö tiukan 6 vai tiukan 12. Myös toistomäärien muuttohan on treeniohjelman vaihtoa.

Tukilihakset auttavat sinua pitämään paikat paremmin terveenä ja tätä kautta auttaa kasvattamaan isoja lihaksia, kun ei tarvitse (vaikka olkapää) kipeänä treenejä jättää kuukaudeksi vähemmälle.

Ja en minäkään yritä saada sinua vaihtamaan treeniohjelmaa, jos olet siihen tyytyväinen. Herätän vain kysymyksiä, että kenties toisella tavalla kehitys olisi vielä nopeampaa...

Itsekin pidän pääliikkeet pääpiirteittäin samoina (toistot vain muuttuu) lähes läpi vuoden. Apuliikkeitä ja suoritustekniikoita vaihtelenkin sitten säännöllisesti. Paikat on pysynyt monta vuotta (lähes) terveinä ja kehitykseeni olen ollut tyytyväinen (joudun ottamaan myös päälajini huomioon). Levon merkityksessä olet myös oikeassa.

Edit. Sen verran vielä lisättävä, että hauis on helppo treenata se tosiaan ainoastaan supistuu suorituksessa. Mutta esim. maastavetoa tehdessä ei välttämättä vika olekaan pelkästään selän/takareisien heikkoudessa.

Jos sinulla kehitys pysähtyy heikkojen takareisien vuoksi maastavedossa ei kannata lyödä kauaa päätä seinään (tai laita edes kypärä) vaan jotainhan on tehtävä... Voithan sinä yrittää kehittää takareisiä vahvemmaksi sillä perus vedolla, mutta varmasti saat nopeammin tulosta aikaan vaikka sumovedolla tai jos selkä on se heikoinlenkki niin osavedoilla jne.

bod sanoi:
:offtopic: en viitti uutta aihetta tehä niin paljonko kannattaa harrastaa aerobista kun haluan lisää massaa
Ei yhtään. Se vaan kuluttaa lihaskasvuun meneviä kaloreita.

Jos on todella nopea aineenvaihdunta niin aerobinen pois, mutta jos ei niin sitten on vain hyväksi tehdä kevyttä aerobista 3-4krt/vko. Kunto kasvaa ja kun kalorien tarvekin lisääntyy niin voit syödä enemmän (=anabolisempi vaikutus).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanokaas muute onks mahdollist tehä vaikkapa penkis voimapainotteist ohjelmaa ja samaan aikaan haukkaril massapainotteist ohjelmaa. Toimiiko?

bod sanoi:
mul on koulussa 8 tuntia liikuntaa viikossa 3 eri päivänä niin kyllä se varmaan riittää :rolleyes:

Joo, sitten tulee kyllä riittämiin (olettaen että osallistut edes osalle tunneista ja teet jotain :) ).

NeoGeo sanoi:
Sanokaas muute onks mahdollist tehä vaikkapa penkis voimapainotteist ohjelmaa ja samaan aikaan haukkaril massapainotteist ohjelmaa. Toimiiko?
No miks ihmees ei toimis? Eri lihakset ne on. Eli teet vaan rinnalle sen alle kuus ja haukkarilla joitain muuta kivaa sarjaa.

yajo sanoi:

Mutta voidaan ajatella myös toisella tavalla: Jos on hyvä, tai edes kohtalainen aerobinen kunto, on mahdollista treenata kovempaa salilla, kun verrataan henkilöön, joka ei harrasta aerobista lainkaan. Ainakin monista täällä olleista keskusteluista olen huomannut, että huonon aerobisen kunnon omaavat henkilöt ovat valittaneet, että puhti loppuu kesken treenin, eikä treeniä jaksa vetää enää aivan täysillä loppuun asti. Tämähän on tietysti hyvin paljon yksilökohtaista.

Tässäkin asiassa kannattaa miettiä, että heikentääkö ennemmin lihaskasvua juoksemalla, vai sillä, ettei saa itsestään kaikkea irti treenissä.

yajo sanoi:

Aika jyrkkä mielipide.

Aerobisessa suorituksessa perusaineenvaihdunta sekä kuona-aineiden eritys mm. lihaksessa vilkastuu. Toisaalta. Kunnon kasvaessa taas punttitreenissä löytyy enemmän puhtia ja jaksamista. Siinä vaiheessa, kun massaa löytyy reilusti päälle 100 kiloa, kannattaa alkaa miettimään miten sen aerobisen toteuttaa. Lenkkipolku ei ole välttämättä järkevin vaihtoehto jo tukirankaa ajatellen.

Lisähuomautuksena voisin vannoa, että vähääkään urheilutaustaa omaavat henkilöt vaihtaessaan täyspainoiseen kehoiluun kehittyvät paremmin kuin ne, jotka ottavat ensimmäisen kosketuksen sporttailuun raudan kautta.

Powerhousu sanoi:
Kyllä se vaan on niin että lihaksella on yksi tehtävä ja se on supistuminen. Ei lihas osaa päättää että nyt on tehty liian kauan hauiskääntöä scotissa, enpäs kasva. Täytyyhän välillä pitää kevyempiä viikkoja ettei hermosto mene tukkoon tai äijä muuten ylikuntoon, ja se on se tarvittava vaihtelu. Ite oon vääntäny suunnilleen samalla ohjelmalla viimiset kaks vuotta ja kyllä se vieläkin toimii. Koko ajan paukkuu uudet ennätykset. Taitaa olla päästä kiinni jos ei toimi. Mitään perustetta ei ole vaihdella vaikka hd:n ja hst:n välillä kunhan muistaa kevennellä välillä.

Ollaan me taidettu jo privassa tätä puidakkin, mutta oon kyllä omalla kokemuksellani täysin samaa mieltä tästä. Ei ainakaan mun kroppaa oo tottonut noihin 4-5 jakosiin ohjelmiin. Oon tehnyt tolleen kans sen 2 vuotta ja kehitystä tulee koko ajan. Varsinkin nyt kun on oppinut syömäänkin ees sinneppäin! Väliin tuli kokeiltua 2-jakostakin ihan huvikseen, mutta ei ollu mun juttu. Kehitystä ois varmaan tullut silläkin, mutta ei ollut mielekäs ohjelma. Itse haen tohon 5-jakoseen vaihtelua sarjapituuksilla ja palautuksilla ja hyvin tuntuu toimivan. Ja toki vaihtelen jonkinverran liikkeitä ja niiden järjestyksiä. Mutta jotenkin vaan tuntuu urbaanilegendalta se, että kroppa tottus esim. 4-jakoseen. En tiedä onko legëndaa vai ei, mutta jos vielä parin vuoden päästä kehitystä tulee tasaseen tällä nykysellä systeemillä niin sitten ainakin mun kohalla on.

Zone-sarja -42%
Joko minä olen käsittänyt Powerhousen viestin sisällön väärin tai sitten Timba puhuu eri asiasta. Itsekin tein vähintään pari vuotta 4-jakoisella ohjelmalla, mutta käytin tällöin paljon eri variaatioita lähinnä liikejärjestyksen, eri liikkeiden ja toistojen lukumäärän suhteen.

Yllä esitettynä on mielestäni ihan riittävästi lihaksille vaihtelua, mutta jos väitetään että kehitys olisi optimaalista samalla ohjelmalla tehtynä (toistot ja liikejärjestys samat) niin mielestäni silloin mennään metsään.

Mitä hel**iin silloin tarvittaisiin urheiluvalmentajiakaan? Sanottaisiin vaan maratoonarillekin, että riittää kun juokset aina sen 42km nopeammin kuin edellisellä kerralla niin kauan, kun olet maailmanmestari.

PS. Oli välissä keskustelu tosiaan aika "offtopic". Jutellaanko seuraavaksi maitorahkan maustamisesta ;)

sporter sanoi:
Millä sitten selität, että kun olen tuolla koulun salilla taas muutamia kertoja käynyt niin siellä pyörii samat jätkät samojen PAINOJEN ja OHJELMIEN kanssa, kuin silloin kun koulu lopetettiin pari vuotta sitten.
Sillähän se selittyy että eivät ole vaihtaneet ohjelmaa eivätkä lisänneet painoja.. Tykkäävät vaan hengata siellä salilla. :rolleyes:

Pointti oli lähinnä siinä, että jätkät kyllä yrittää nostaa enemmän ja enemmän, mutta ei niitä painoja pysty ilman ärsykkeen muutosta ikuisesti nostamaan. Tosin ravinnossakin varmasti puutteita...

Jossain välissä on tullut stoppi, paikat rikki=>alamäki. 2 vuotta on vielä aika lyhyt aika nostelussa. Sanoisin, että näillä kavereilla se on ollut yli 6 vuotta.

Back
Ylös Bottom