Miten otatte rasvat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukelius
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Eli miten otatte rasvat? Minkä joukossa vai pelkästään ja mitä rasvaa? Paljon menee diettikaudella ja massakaudella rypsäriä tai muuta vastaavaa rasvaa? Ja onko hyvä ottaa ennen treeniä kaikki rasvat niin kuluttaa sitten kaloreita pois treenissä. Vai onko jotain hyötyä nauttia vielä treenin jälkeen hieman rasvaa?

Itelläni menee toi 10 g treenin jälkeen aterian yhteydessä, otan lasillisen vettä ja siihen mittaan digivaa'alla rasvat. Nyt bulkilla menee päivässä 30g rypsäriä eli n. 6 ruokalusikallista, otan ne 2 osassa 20g ja 10g. Niin ja rasva on Rainbow:n kylmäpuristettua rypsiöljyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jukelius sanoi:
Nyt bulkilla menee päivässä 30g rypsäriä eli n. 6 ruokalusikallista, otan ne 2 osassa 20g ja 10g. Niin ja rasva on Rainbow:n kylmäpuristettua rypsiöljyä.

1 ruokalusikallinen rypsäriä on 15g eli 6 ruokalusikallista on jo 90grammaa.

Kultasula kylmäpuristettua rypsiöljyä otan suoraan ruokalusikalla naamariin. Bulkilla meni parhaimmillaan 12rkl päivässä ja dieetillä 3-6rkl, riippuen tietenkin hiilareiden määrästä. Ite en ainakaan ota ennen treeniä vaan sijotan noi rasvat enemmänki illalle (treenaan siis päivällä) ja aamusin/päivällä hiilarit. Tosin bulkilla ku tota ryystää kokoajan ni sitä tulee otettua melkeen joka aterialla. :D

Minimi on iltapalan yhteydessä 1rkl kalaöljyä, nestemäistä, pullosta ruokalusikkaan, josta suuhun, jonka jälkeen nielen. :D Jos otan muuta lisärasvaa (=en saa päivän aikana ruoasta rasvaa riittävästi), kuin kalaöljyn, niin sitten oliviiöljyä tai rypsäriä samalla metodilla, kuin kalaöljyä, yleensä noin 2-5rkl/vrk. En jaksa sotkea öljyjä enää mihinkään, suoraan lusikalla kitusiin vaan. Pitäisi taas rueta syömään rasvaa enemmän, koska sitä tulee monena päivänä tod.näk. hieman liian vähän.

Jukelius sanoi:
1 rkl on 5-7g rasvaa digivaa'alla mitattuna. Jos ottaa kukkurallee ruokalusikan ni se on 7g.

Oho, mä oon aina luullu, että se on 15g. Kiitos tästä tiedosta :)

siis tuosta lusikkakoosta on ollunna jo väittelyä paljonkin ja totuushan on, että melkein jokalusikka on erikokonen. Eli jos haluaa varmaksi tietää niin pitääpi punnita oma lusikka ja käyttää sitä sitte... Tai sitten ajattelee et se on keskiarvo 10g ja ei otakkaan kaikkee rasvaa öljystä suoraan niin ei mee niin paljoo pieleen :)

iivili sanoi:
Minimi on iltapalan yhteydessä 1rkl kalaöljyä, nestemäistä, pullosta ruokalusikkaan, josta suuhun, jonka jälkeen nielen. :D

Sama huipputieteellinen metodi käytössä myös minulla.
Muuten rasvaa tulee siinä ruuan sivutuotteena sitten mitä tulee. Ajankohdalla ei minulle ole mitään merkistystä sen paremmin dieetillä, kuin normaalistikaan.

Jukelius sanoi:
Eikö ruokalusikka ole normaali lusikka? ;)

Ruokalusikka on normaali lusikallinen, mutta mittana "ruokalusikallinen" on syntynyt tarkoittamaan kukkurallista ruokalusikkaa. Öljyä on vaikea kasata lusikan reunojen yli. Ruokalusikallinen keittokirjassa tai yleensäkin mittana tarkoittaa 15ml.
Itse otan öljyni kalaöljystä (pullosta lusikalla tai kalaöljykapseleina) iltapalan yhteydessä, salaattiin lisättynä oliiviöljynä tai rahkaan sekoitettuna rypsiöljynä.

Jep, itekin noita ruokalusikallisia mittaillut. Kolmella erilaisella ruokalusikalla tuli rypsärimäärän painoksi ~7-8 grammaa, ja varsinaisella ruokalusikkamitalla ( se muovinen mitä äitee käyttää leivonnassa ) tuli ~14 grammaa.

edit.
Desi öljyähän painaa 90 grammaa, ja ruokalusikallinen = 15ml = 13,5 grammaa.
Tossa vielä lähde.

http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2004b15.pdf

Willie sanoi:
Ruokalusikka on normaali lusikallinen, mutta mittana "ruokalusikallinen" on syntynyt tarkoittamaan kukkurallista ruokalusikkaa. Öljyä on vaikea kasata lusikan reunojen yli. Ruokalusikallinen keittokirjassa tai yleensäkin mittana tarkoittaa 15ml

Juurikin näin! Ei se 'syöntilusikka' ole mikään oikea mitta. Eikö teillä ole kotona muka sellaista muovista mittasarjaa, josta löytyy mitat aina 1 ml:sta 1 dl:aan?! Hö. Minä olen luullut että kaikilla on :)

Prodedrinkkiin lorauttelen Rypsiöljyä ja joskus leivän päälle myös. Ruokalusikalla en mittaile, koska tiedän suurinpiirtein kuin ison lorauksen ruokalusikallinen vaatii :D. Ei se niin tarkkaa pidä olla.

mittasin kuuden ruokalusikan (se normaali mikä on kaikkialla kouluissa yms) verran (ei ihan piripintaan) ja sain 30ml. Sen verran mulla menee kylmäpuristettua rypsäriä maitoproden kanssa. Myöhemmin viiden L-munan keltuaiset. Siinä päivän vakio (minimi) rasvat (63g). Tietysti EPAt piäälle :)

Mä oon pyrkiny pitämään rasvat suurinpiirtein 3 vikalla aterialla. Jokaisella näistä aterioista otan 2 tai 3 rkl rypsäriä ellen syö esim. kananmunia. Rypsärin sekotan yleensä rahkaan tai raejuusto-tonnikala komboon.

Otan yleensä töissä pari proteiinijuomaa ja näiden sekaan kumpaankin laitan n. 10 g rypsäriä, sama määrä menee sitten vielä illalla iltarahkan joukossa. Dieetillä karsin vähän näiden juomien rasvamäärästä, mutta aikalailla noilla mennään kuitenkin.

kalaöljyä päivässä n. 10ml josta aamulla 5 ja loput illalla.
Rypsiöljyä yleensä, tai oliiviöljyäkin, illalla juuri 2-4 viimeisellä aterialla, kun hiilarit ei enää pelissä aterioilla. Näitä menee 15-30g / vrk.

Bulkilla tai muuten vaan pluskaloreilla ollessa intuitio mulla sanoo, että rasvoja syödä saisi hieman vähemmän.. Nehän kun kuitenkin tuppaa menemään läskiksi aika helposti (tietenkin niitä kuitenkin tarvitaan, sillä muuten rasva-aineenvaihdunta ei pelaa .. ja muutenkin). Dieetillä hyvien rasvojen rasva-aineenvaihduntaan kohdistuva vaikutus vaan korostuu.

Rypsi/oliiviöljyä en erikseen mittaile - pullosta suuhun vaan 'kulauksen' verran. (kerran mittasin: 8 kulausta, joista jokaisen sylkäsin digivaa'an päällä olevaan lasiin. Hyvinkin jokainen sylkäisy oli saman painoinen ja lopputulos oli 48g, eli 6g per kulaus :worship: )

strike sanoi:
Rypsi/oliiviöljyä en erikseen mittaile - pullosta suuhun vaan 'kulauksen' verran. (kerran mittasin: 8 kulausta, joista jokaisen sylkäsin digivaa'an päällä olevaan lasiin. Hyvinkin jokainen sylkäisy oli saman painoinen ja lopputulos oli 48g, eli 6g per kulaus :worship: )

Eikö olisi ollut helpompaa punnita se pullo ennen ja jälkeen kulauksen? :) Itsellä on ollut n. 10g kulaukset ja suoraan pullosta menee niin rypsi- kuin kalaöljykin. Mitä sitä turhaan lusikoita sotkemaan tuollaisen takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom