Miten olette(ko) kehittyneet aloittelijavaiheen jälkeen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta jos sarjapainot paranevat, ilman että oma paino nousee, niin silloinhan nimenomaan on kyse hermotuksen paranemisesta. Eihän lihas voi kasvaa, jos ei ole sitä kaloriylimäärää jolla sitä kasvattaa.

Sitä tarkoitinkin. Lähtökohtana pidän että omapaino nousee ja tulee sitä pihviä.

Nyt kun sain postista Starting Strength raamatun, niin selkisi pari asiaa. Yksi asia on, että olen niin mega-adavanced, että ohjelma ei ole enää minua varten, toinen asia on, että olen tehnyt penkin päin persettä. Olen aina ennen penassa työntänyt päätä väkisin kiinni penkkiin, joka olisi muuten ok, mutta saa itselläni aikaan sen, että rinta romahtaa ja nostomatka pitenee metrillä. Nyt kun keskityin pelkästään yläselän junttaamiseen penkkiin kiinni ja lapojen vetämiseen yhteen (sormi lapojen välissä, jota yrität puristaa, on hyvä vinkki), niin liikerata lyhenee niin pieneksi, että aloin tosissaan miettiä, että mikä pointti koko liikkeessä on.

No, pääasia on, että voi baarissa sanoa, että penkistä nousee habaa..

Hmm, pitää vastata itselle omaan ketjuun, kun ottaa päähän. Mulla ei varmaan oikeasti ole lihassoluja yläkropassa, kun penkki ja pystäri ei tahdo kehittyä mihinkään. Tänään meni penasta 100x2, mikä on sinänsä ihan ok, mutta olisin odottanut parempaa, varsinkin kun leukoja ja dippejä menee nykyään parhaimmillaan joku 11 ja 13. Siis vaatteet päällä painon ollessa joku 100 kg. Kaipa penkki kehittyy penkkaamalla, eikä leikkimillä voimistelijaa tangossa tai dippitelineillä. Ehkäpä lisäpainot dippiin, niin penkin voi heivata veke koko treeniohjelmasta.

Ehkäpä lisäpainot dippiin, niin penkin voi heivata veke koko treeniohjelmasta.

Ihan hyvä idea jos haluaa sen penkkaamisen lopettaa täysin eikä halua enää yrittää saada siihen lisää painoja. mut se on kyl häränpaskaa että penkki tulis paranemaan niin että sen jättää kokonaan pois ja korvaa sen muilla liikkeillä. Ei tuu tapahtumaan niin että jossai vaihees koittaa että missäs mahtaa nyt mennä penkki ja se olis parantunu yhtään. Luultavasti vaan tippunu.

offtopiccii vähän: oon aina ollu siinä uskossa että ketä vaan penkkaa 100kg maximin ku treenaa puolisen vuotta. Nyt kuitenki huomannut että on paljon porukkaa ku vääntää paljon kauemmin eikä silti mee ku just joku 90-100kg. Sen nyt vielä ymmärtää jos on lyhyempi ni se voi vaikuttaa siihen paljon. oon ite saman pitunen ku sivariking ja meni ekan 6kk treenikauden aikana penkki 70kg -> 100kg . Sit oli joku 3kk taukoa ja sen jälkeen meni 3kk treenikaudessa penkki 80-90kg -> 120kg. Toi taitaa kuitenki olla ihan hyvää kehitystä sitten? kehonpaino oli 92-93kg siinä 120kg penkin kohdilla.

No, helpostihan se 70-100kg tulee ensimmäisten puolen vuoden aikana, mutta mites kun aloituskunto on esim. 50kg niinkuin minulla :)

Jos nyt se on pääasia joillekkin että penasta nousee, niin kannattaa katsoa se penkin tekniikka kuntoon ja alkaa tekemään penkkiin nopeustreeniä itsellä joskus junnuna nousi pelkän tekniikan ja lisääntyneen nopeuden ansiosta suunnilleen 20-25 kg maksimi ihan tyyliin 1,5 kk:ssa ja kun alotin parentelemaan penkin tekniikkaa/nopeutta penapainot oli jo jossain 110+ kilossa

Ja jos kiinnostaa joskus vetää kovia tuloksia voimanosto liikkeistä niin: Veto kasvaa vetämällä, kyykky kasvaa kyykkäämällä ja penkki kasvaa penkkaamalla, silloin ihan perus bodytreeni ei välttämättä ole paras tie.

joo uskon itekki siihen että nostonopeudella on iso osa painojen lisäämisen kanssa. Ite ei tule erikseen tehtyä nopeuspenkkiä, vaan keskityn aina siihen että lasku on rauhallinen ja sit räjähtävästi ylös, oli sitten sarjapainot mitkä tahansa.

edit: välillä tuntuu isommat painot käsillä ennen laskua ja sen aikana "ei vittu tää jää rintaan kiinni" mut sit se pamahtaa vitun nopeesti ylös :D

offtopiccii vähän: oon aina ollu siinä uskossa että ketä vaan penkkaa 100kg maximin ku treenaa puolisen vuotta. Nyt kuitenki huomannut että on paljon porukkaa ku vääntää paljon kauemmin eikä silti mee ku just joku 90-100kg. Sen nyt vielä ymmärtää jos on lyhyempi ni se voi vaikuttaa siihen paljon. oon ite saman pitunen ku sivariking ja meni ekan 6kk treenikauden aikana penkki 70kg -> 100kg . Sit oli joku 3kk taukoa ja sen jälkeen meni 3kk treenikaudessa penkki 80-90kg -> 120kg. Toi taitaa kuitenki olla ihan hyvää kehitystä sitten? kehonpaino oli 92-93kg siinä 120kg penkin kohdilla.

Ois ollu aika hurja kehitys esim. mulla jos oisin puolen vuoden sisällä penkannu sata markkaa siitä kun alotin... Otin kuitenkin alussa penkissä 40 kilolla ykkösen ja painoin ite jotain 55kg :D

Jokuhan siitä tais tälläkin forumilla mainita et penkin saa sinne satasen hujakoille paskalla tekniikalla, mut siitä ylöspäin onkin vaikee lähtee enää painoja kasvattaan. Ainoa lääke siihen on treenipainojen laskeminen ja tekniikan treenaaminen kuntoon. Ainakin jos natikkahommista puhutaan. Itekkin sain 135 pukattua aikoinaan suht paskalla penkkaustyylillä, johon se sit jämähtikin pitkäksi aikaa. Sit tosin treenaukset jäi väliin ja nyt sitten vuosia myöhemmin mennään uudestaan opetellulla tekniikalla ja 90 on maksimi tällä hetkellä. Tosin viime kesänä otin ykkösen 65 kilolla :)

Kaikki puhuu oikeanlaisesta penkkitreenistä ja nostotyylistä. Ja miten tietyllä ohjelmalla pystyy nopeasti (muutamassa kuukaudessa) vaikuttamaan rajusti tuloksiin.
Voisiko joku laittaa linkin tai jopa avata uuden jutun jos sellaista ei täällä ole (tod.näk.on). Kiitos!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meneppä voimailupuolelle siellä on tuhansittain penkkiohjelmia, mutta itsellä on toiminut hyvin kun ottaa penkin 3xviikkoon 6 sarjaa 3 toistoa (Kannattaa aloittaa painosta millä saat kevyesti tehtyä kolmoset ja ainakun menee läpi niin 2,5 kg lisää romua tankoon joka kuudes penkkitreeni nopeuspenkki) ja sanomattakin selvää että kun tykittää penan 3xviikko niin muu rintatreeni pidettävä aika kevyenä.

Ja parhaitenhan noi kolmoset tuo tulosta jos on jo hyvin pohjia alla, jos ei (Penkkitulos nyt tyyliin 70-80 kg) niin sitten kannattaa varmaan tutustua 6*6 tai 5*5

Ja siihen sitten ojentajille kun ottaa vielä lankku/lattia/kapeaapenkkiä niin avot.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ihan hyvä idea jos haluaa sen penkkaamisen lopettaa täysin eikä halua enää yrittää saada siihen lisää painoja. mut se on kyl häränpaskaa että penkki tulis paranemaan niin että sen jättää kokonaan pois ja korvaa sen muilla liikkeillä. Ei tuu tapahtumaan niin että jossai vaihees koittaa että missäs mahtaa nyt mennä penkki ja se olis parantunu yhtään. Luultavasti vaan tippunu.

Kuitenkin penkkiä pidetään yläkropan yhtenä kokonaisvaltaisimpana voima-mittarina, niin luulisi sen näkyvän penkkituloksessakin, jos yläkroppa vahvistuu. Toisaalta, muutaman toiston lisäys leukoihin ja dippeihin tuskin vielä edes näkyy penatuloksessa. Omasta mielestä pituudella itsellään ei ole hirveästi väliä penkkituloksen kannalta. Se millä on väliä, on kropan mittasuhteet. Me ollaan samanpituisia, mutta mun syliväli on joku 195-196 cm, josta kaikki tulee pitkistä narukäsistä. Hyvä mavetuksen, huono penkkauksen kannalta. On muuten kovaa kehitystä 100 kg puolessa vuodessa. Mulla meni 3 vuotta, aaargghh..

^ Pakko nyt kommentoida tähän, vaikka itellä ei oikeastaan pahemmin tällä hetkellä painot junnaa, enkä ole reenannut edes vuottakaan vielä.

Mutta niin, itselläni oli noin 1-2kk samoissa painoissa penkki, kunnes rupesin syömään ja samalla kun paino nousi, niin penkki nousi käsikädessä.

Tosiaan saliharrastuksen aloittamisvaiheessa penkistä tuli se 60kg, ja aloitusvaihe siis viime marraskuussa, ja nyt penkistä tulee 112,5kg x6.

Ja tosiaan joulukuun lopulla nostin ton 100kiloa, jonka jälkeen helmikuuhun asti junnasi siinä tuo paino.

PS. Sama koskee kyykkyä ja mavea, sarjapainot noussut ~30-40kiloa helmikuusta, syömällä, sen enempää voimareeniin panostamatta.

^ Pakko nyt kommentoida tähän, vaikka itellä ei oikeastaan pahemmin tällä hetkellä painot junnaa, enkä ole reenannut edes vuottakaan vielä.

Mutta niin, itselläni oli noin 1-2kk samoissa painoissa penkki, kunnes rupesin syömään ja samalla kun paino nousi, niin penkki nousi käsikädessä.

Tosiaan saliharrastuksen aloittamisvaiheessa penkistä tuli se 60kg, ja aloitusvaihe siis viime marraskuussa, ja nyt penkistä tulee 112,5kg x6.

Ja tosiaan joulukuun lopulla nostin ton 100kiloa, jonka jälkeen helmikuuhun asti junnasi siinä tuo paino.

Siis mitä? Nostit 2010 marraskuussa 60 kiloa penkistä ja joulukuussa 100 kg ja nyt 112,5 x 6? Huh huh :wtf:

Kuinka usein ja millä ohjelmalla reenaat? Mä lähdin penkissä 70 kilosta ja 8 kk nostelun jälkeen 110 x 1 mikä on voimassa oleva ennätys, vuosi treeniä takana. Vajaa kahdessa kuukaudessa nostit 60 --> 100? Jo on geenit tai sitten reenaat vaan kovempaa kun mä. Mulla kesti satkuun puoli vuotta.

Mitä merkitystä tolla muuten on tekeekö sotilaspenkkityyliin vai selkä kaarella? Itse punnerran aina selkä kaarella koska saan siten isompia rautoja.

Paino noussut kolmessa kuukaudessa noin kuusi kiloa, vaikka ensimmäisenä kuukautena ohjelma oli täysi paska ja syöminen sinnepäin. Väitän, että kehitys on taattua, jos tiedät syöväsi kunnolla ja teet jokaisen liikkeen panostaen, että liike todella menee kohdelihakselle.

Mitä merkitystä tolla muuten on tekeekö sotilaspenkkityyliin vai selkä kaarella? Itse punnerran aina selkä kaarella koska saan siten isompia rautoja.

Solttupenkissä et saa voimaa jaloista ja kaarikin on aika minimaalinen. Kun kaari on minimaalinen, tulee olkapäät "yli vahvasti" mukaan. Itse en hirveämmin välittänyt kaaresta vaikka jotain pientä yritin sinne laittaa. Tekniikkaa muuttamalla painot tippuivat alle sataan kuukaudeksi lähinnä tekniikan hionnan takia. kaksi kuukautta myöhemmin penkkin ennätykseen tulikin yhdellä reeni kerralla 15kg lisää. Levensin otetta niin, että keskisormi on tangon merkkien kohdalla "siis siinä missä ei ole karhennusta". Haen itse kaaren nykyisin asettumalla "reiluun runkkupenkki" asentoon niin, että jalat ovat penkillä. Tästä haen lavat yhteen ja tiputan sitten jalat maahan päkiöille, heilautan vielä jalkoja taaemmaksi kaaren maksimoimiseksi. Sotilaspenkki on toki hyvä liike mutta on täysin normaalia, että painot solttupenkissä on kaukana maksimista. Ehdotan myös, että unohdatte penkin yhden 4 viikon kierron ajaksi ja otatte vinopenkin silloin pääliikkeeksi. Itse teen vinopena smithissä, koska silloin minun ei tarvitse välittää niin paljoa painon kontrolloinnista vaan voin keskittyä maksimaaliseen venytykseen rinnalla.

^ Alzhulle, ennen saliharrastuksen aloittamista olin joskus vielä nuorempana penkannut 80kg, muutaman kuukauden reenillä, ja se loppui, jonka jälkeen en tehnyt vuoteen mitään, ja nyt aloitin uudestaan harrastuksen enemmän "tosissaan"

Mainittakoon nyt vielä että omasta mielestäni kehitykseni on ollut hyvää, kyykky on noussut jostain 100-115 kilosta tämänpäiväiseen kahteensataan (voimanostosyvyydestä)

ps. tosiaan perus kolmijakoisella on suurin osa ajasta reenattu (vatsajalat/selkähauis/ojentajatolkapäätrinta), 3 krt viikossa, nyt lähiviikkoina 5krt viikossa bodypainotteisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom