Mun mielestä on outoa, jos tuota ei näe palkanalennuksena? Kyllä mun laskujen mukaan tuntiliksa laskee, jos mulle usutetaan lisää tunteja ilman, että palkkaan kosketaan.
E: ja tämä varmana konkreettisesti näkyy siinä, että ylityöt, päivystyspalkkiot, etc lasketaan sitten sillä pienemmällä tuntiliksalla. Näin ainakin oletan...
Ja näitä ylitöitä ym. maksetaan vähemmille tunneille, koska osa ennen ylitöiksi menneistä tunneista kuuluisikin nyt normaaliin työaikaan.
Ylipäätään työajan pidentäminen työpäivän ja työviikon pituutta lisäämällä on mielenkiintoinen idea, koska on olemassa tutkimuksia, joiden mukaan ensinnäkin keskimäärin ihminen jaksaa tehdä oikeasti vain n.6 tuntia töitä päivässä(8 tunnin työpäivän aikana), loppuaika sitten vaan ollaan siellä työpaikalla. Toiseksi muistaakseni Ruotsissa on kokeiltu sellaista, että lyhennetään työpäivää esim. 6 tuntiseksi, havaittiin että työmaalla saatiin enemmän aikaan työpäivän aikana ja kaikki osapuolet oli tyytyväisiä.
Voisin kuvitella, että ainakin sellaisilla työtekijöillä, joiden jaksaminen on muutenkin äärirajoilla mistä vaan syystä, niin sairaspoissaolot, työkyvyttömyyseläkkeet, työtapaturmat, jne. mitä nyt voidaan kuvitella lisääntyisivät samaa tahtia pakollisen työajan pidentämisen kanssa. Samoin omasta terveydestä, lapsista ym. ei jaksettaisi enää huolehtia koska työt on pakko hoitaa, siinä kärsii sitten joku muu kun voimat on loppu.
Sopiva systeemi varmaan sellaiselle työnantajalle, jonka työ on ns. vain läsnäoloa vaativaa tai sellaista pakkotahtista jossa jaksamisella ei ole paljon väliä, sairaslomalta ei tarvitse maksaa palkkaa, saa enemmän tuottoa maksamalleen palkalle. Vaikka joku firma mikä vuokraa kaupan kassoja kauppaketjuille. Istut siinä tunnin pidempään joka pvä kysymässä plussakorttia, olet tarvittaessa työhönkutsuttava, jos olet kipeä, sua ei kutsuta. Vuokrafirma laskuttaa 9tuntia entisen 8 tunnin sijaan. Kuka tässä voittaa, miten Suomi saadaan näin nousuun? Sulle maksetaan se sama 8 tuntia. Yhteensä 3 tunnin työmatkat siihen päälle, onneksi olkoon, nyt sulla mene 12t joka päivä töihin+työmatkoihin. Ei kai se nyt missään tunnu, tunnin työajan lisäys?