Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Vaikkei mun kulkemisia kukaan töissä seuraa, niin kyllä minä silti työajan pidentämisen koen palkanalennuksena. Silloin minun odotetaan tekevän enemmän töitä samalla palkalla. Enpä ole kovinkaan innostunut asiasta. Mielummin lyhyempää päivää ja lisää porukkaa töihin jonka kustannukset toki katetaan palkanalennuksilla.

Sulle ei ehkä tunnu juuri missään vajaan 7% palkanalennus, mutta moni siihen ei olisi valmis.
Mulla on 35h työviikko ja on se todella kiva kun jää aikaa vähän muuhunkin kuin töissä istumiseen, tämä siis standardi 40h kanssa Saksassa toimistotyössä. Duunarit painaa 40 tai 42h/vko. Tyttöystävä tekee 40h ja vaikka sanookin tottuneensa siihen hyvin, niin selkeästi vähemmän hänellä on vapaa-aikaa. Mieluummin luopuisin arkipyhistä kuin ottaisin lisää työtunteja, jos jompi kumpi olisi pakko valita. Toki tuohon vaikuttaa sekin, että saan käyttää liukumia ja niillä on helppo tehdä lisää vapaata 6 viikon vuosilomien päälle.

Edit. Aika monelly työntekijällä ei ole työaikaa, mitenkäs työaikamuutosta sovellettaisiin heihin, jotta se olisi reilu?
En myoskaan ymmarra miten tuo olisi palkanalennus? Ja tottakai enemman vapaa-aikaa on kivempi kun vahemman, ei tassa siita olekaan kyse. Voi myos miettia, onko tuo Saksassa vaihtoehtoinen 35h viikkotyoaika kestava, kun joskus talous kaantyy ja tilanteet muuttuu? Meidan firmassa ainakin tyoaika on joustanut suuntaan ja toiseen taloustilanteen mukaan.

Oliko ihmisten elama niin kovin kurjaa ennen 70-lukua, kun tyoaika oli viela 45h, jolloin siirryttiin 40h tyoviikkoon? Sillon myos nuo helatorstait ja loppiainen oli lauantaina vuoteen -92 asti. Vapaa-aika on siis merkitttavasti kasvanut vuosien saatossa, mutta nyt pitaisi vahan tulla takaisinpain, jos kansantalous meinaa elintasonsa sailyttaa. Musta tama on ihan perus taloudenpitoa ja bisnesslogiikkaa. Toki julkisen puolen lomat ymv pitaa myos saada samalle viivalle, jotta hommassa olisi joku jarki.

En myoskaan ymmarra miten tuo olisi palkanalennus?

Mun mielestä on outoa, jos tuota ei näe palkanalennuksena? Kyllä mun laskujen mukaan tuntiliksa laskee, jos mulle usutetaan lisää tunteja ilman, että palkkaan kosketaan.

E: ja tämä varmana konkreettisesti näkyy siinä, että ylityöt, päivystyspalkkiot, etc lasketaan sitten sillä pienemmällä tuntiliksalla. Näin ainakin oletan...

Mun mielestä on outoa, jos tuota ei näe palkanalennuksena? Kyllä mun laskujen mukaan tuntiliksa laskee, jos mulle usutetaan lisää tunteja ilman, että palkkaan kosketaan.

E: ja tämä varmana konkreettisesti näkyy siinä, että ylityöt, päivystyspalkkiot, etc lasketaan sitten sillä pienemmällä tuntiliksalla. Näin ainakin oletan...

+1

Lisäksi: Ehdotin arkipyhien poistoa viikkotyöajan pidennyksen sijaan, joten olisin myös valmis luopumaan hieman omastani, jos tämä nyt ylipäätään minua koskisi. Arkipyhien poisto koskisi myös kaikkia, jolloin "työajattomat" osallistuisi talkoisiin ihan kuten kaikki muutkin.

Eiko tassa nimenomaan ole puhuttu, etta palkka ei alene vaan tyoaika nousee, t.s. puhtaan tuntipalkkalaisen ansio tietysti kasvaa? Toki ylitoita tulee sillon ehka hieman vahemman jos niita ei enaa tarvitse tehda, joten silloin kta ehka hieman laskee.
Me kk-palkkalaiset sen sijaan tehtaisiin enemman tyota samalla korvauksella, jota en myoskaan koe palkanalennuksena, vaan lisatyon tekemisena.

Eiko tassa nimenomaan ole puhuttu, etta palkka ei alene vaan tyoaika nousee, t.s. puhtaan tuntipalkkalaisen ansio tietysti kasvaa? Toki ylitoita tulee sillon ehka hieman vahemman jos niita ei enaa tarvitse tehda, joten silloin kta ehka hieman laskee.
Me kk-palkkalaiset sen sijaan tehtaisiin enemman tyota samalla korvauksella, jota en myoskaan koe palkanalennuksena, vaan lisatyon tekemisena.

Ei. Olet ymmärtänyt väärin.

HS:
"Työajan pidennys tarkoittaa, että entisellä palkalla tehdään enemmän töitä. Miksi työnantajat eivät vaadi suoraan palkkojen alentamista?On havaittu, että palkkojen suora alentaminen yhteisillä sopimuksilla on lähes mahdotonta järjestelmässä, joka perustuu palkkojen ja hintojen yleiseen tasaiseen nousuun. Työajan yleisen pidentämisen uskotaan ehkä olevan paremmin hyväksyttävissä."

Viimeksi muokattu:
Noista arkipyhistä ei hyödy oikein kukaan, varsinkin lapsiperheellä turhaa dorkailla päivä himassa keskellä viikkoa. Olis edes shoppailupäivä USA:n malliin mutta kaupatkin on kiinni...

Itse hyödyn kun olen ne lähes kaikki töissä ja saan tuplapalkan. Mutta ei mua häiritse jos ne poistetaan ja kaikki tekevät töitä niinä päivinä. Olisipahan virastot/kaupat silloinkin auki. Aivan turhiahan ne on, ja perustuvat vielä sen lisäksi satuihin.

En kyllä ymmärrä että ihan jokainen valittaa ettei voi luopua omistaan ja kaikkien pitäisi jostain luopua. Selväähän se on että hommat ei voi jatkua niin kuin ne ovat menneet ja silloin vain niitä palkan alennuksia tulee, haluaa tai ei. Kyllä se ostovoima palautuu kun hinnat kippaavat perässä.

Ja näitä ylitöitä ym. maksetaan vähemmille tunneille, koska osa ennen ylitöiksi menneistä tunneista kuuluisikin nyt normaaliin työaikaan.

Ylipäätään työajan pidentäminen työpäivän ja työviikon pituutta lisäämällä on mielenkiintoinen idea, koska on olemassa tutkimuksia, joiden mukaan ensinnäkin keskimäärin ihminen jaksaa tehdä oikeasti vain n.6 tuntia töitä päivässä(8 tunnin työpäivän aikana), loppuaika sitten vaan ollaan siellä työpaikalla. Toiseksi muistaakseni Ruotsissa on kokeiltu sellaista, että lyhennetään työpäivää esim. 6 tuntiseksi, havaittiin että työmaalla saatiin enemmän aikaan työpäivän aikana ja kaikki osapuolet oli tyytyväisiä.

Voisin kuvitella, että ainakin sellaisilla työtekijöillä, joiden jaksaminen on muutenkin äärirajoilla mistä vaan syystä, niin sairaspoissaolot, työkyvyttömyyseläkkeet, työtapaturmat, jne. mitä nyt voidaan kuvitella lisääntyisivät samaa tahtia pakollisen työajan pidentämisen kanssa. Samoin omasta terveydestä, lapsista ym. ei jaksettaisi enää huolehtia koska työt on pakko hoitaa, siinä kärsii sitten joku muu kun voimat on loppu.

Sopiva systeemi varmaan sellaiselle työnantajalle, jonka työ on ns. vain läsnäoloa vaativaa tai sellaista pakkotahtista jossa jaksamisella ei ole paljon väliä, sairaslomalta ei tarvitse maksaa palkkaa, saa enemmän tuottoa maksamalleen palkalle. Vaikka joku firma mikä vuokraa kaupan kassoja kauppaketjuille. Istut siinä tunnin pidempään joka pvä kysymässä plussakorttia, olet tarvittaessa työhönkutsuttava, jos olet kipeä, sua ei kutsuta. Vuokrafirma laskuttaa 9tuntia entisen 8 tunnin sijaan. Kuka tässä voittaa, miten Suomi saadaan näin nousuun? Sulle maksetaan se sama 8 tuntia. Yhteensä 3 tunnin työmatkat siihen päälle, onneksi olkoon, nyt sulla mene 12t joka päivä töihin+työmatkoihin. Ei kai se nyt missään tunnu, tunnin työajan lisäys?

Ylipäätään työajan pidentäminen työpäivän ja työviikon pituutta lisäämällä on mielenkiintoinen idea, koska on olemassa tutkimuksia, joiden mukaan ensinnäkin keskimäärin ihminen jaksaa tehdä oikeasti vain n.6 tuntia töitä päivässä(8 tunnin työpäivän aikana), loppuaika sitten vaan ollaan siellä työpaikalla. Toiseksi

Toi on muuten totta. Keskustelusta jää sellainen kuva, että kaikki lisätty työaika menee tehokkaaseen työntekemiseen. Itse en kyllä paljoa yli kuutta tuntia jaksa tehokkaasti tehdä. Ei vaan ajatus pysy kasassa, enkä minä sille mitään voi. Siihen ei työajan pidentäminen auta. Mä en ole kone.

Ei se nyt varmaan se absoluuttinen 6h ole minkä ihminen jaksaa. +/- jotakin. Uskoisin kyllä että jos nimellinen työaika pitenisi puoli tuntia niin tehokaskin ennen pitkää pitenisi, 8h päivä on kuitenkin vain sovittu eikä mihinkään biologiaan perustuva ja kiveen hakattu.
Tässä yhteydessä huvittaa ne lähinnä vasemmiston viljelemät ideat 6h työpäivästä ja ajatus että se nostaisi työllisyyttä...

No ei tietenkään ole. Onhan niitä nyt erilaisia päiviä jopa toimistorotalla. joskus jaksaa koko päivän ja vielä päälle, kun taas joskus loppuu paukut selkeästi kesken.

Itse ainakin huomaan jaksavani viikon totuttelun jalkeen mita tahansa, kaikkeen kun tottuu. Mutta jos on hiljaista eika ole tekemista niin 6h tuntuu jo pitkalta, kun taas vauhti paalla 10h paivat menee ihan lentamalla viikosta toiseen.
Eli en kylla usko noihin mihinkaan optimiaikoihin, riippuu taysin ihmisesta ja tyon mielekkyydesta ymv. Keskimaarin jos lisattaisi tyoaikaa 30min niin uskon, etta vaikutus olisi positiivinen.

Niinkuin Suomen ongelmat johtuisivat siitä, että ihmiset ovat x-minuuttia liian vähän aikaa töissä.
Kehitysavut yms. ulkomaisiin operaatioihin osallistumiset voisi lopettaa samantien ja tulonsiirtoja ja avustuksia tiputtaa yhden 50%. Kunnilta ja valtiolta joka toinen virka pois ja yrityksille työllistäminen kannattavaksi laskemalla kaikenmaailman sivukuluja, valtio saa sitten ansiotuloveroissa sen takaisin.

Kai se huomio yritetään viedä oikeilta asioilta kun keskustellaan jostain, joka koskettaa kaikkia, mutta joka ei kuitenkaan ole ongelmia aiheuttanut.

Asiakaspalvelu&asiantuntija&työnjohtotehtävissä ollaan ja työaika 7-16 jossa välissä tunnin palkaton ruokis. Kesäaika on henkisesti vitun perseestä kun ei kerkee yhtä asiaa loppuun tekemään ennen kun on neljä muuta sotkemassa ja ajatukset katkoo koko ajan, minuuttiakaan en enempää töitä tekis, luultavasti en tekis vaikka siitä enemmän maksettaskin. Jos 5% tuottavuuspotku pitäs jotenkin toteuttaa, ni ite ottasin sen palkanalennuksena ja kusettasin työajasta luistamalla sen itelleni "takasin" kerta en kellokortin kanssa töihin&töistä pois kirjaudu.

Muutenkin tuntuu idioottimaiselta tuo ajatus, että työaikaa lisäämällä talous paranee. Miten se auttaa työttömyyskortistossa olevia, että yks henkilö tekee ilman korvausta aiempaa pidempää päivää? Korkeintaan se antaa työnantajille mahollisuuden vähentää työntekijöitä entisestään. Miksi ei leikata työaikaa&palkkoja esimerkiksi tietyn tulorajan yläpuolella jollon työnantaja palkkaa sille loppuajalle toisen työntekijän joka on siten pois valtion sosiaalimenoista?

Muutenkin tuntuu idioottimaiselta tuo ajatus, että työaikaa lisäämällä talous paranee. Miten se auttaa työttömyyskortistossa olevia, että yks henkilö tekee ilman korvausta aiempaa pidempää päivää? Korkeintaan se antaa työnantajille mahollisuuden vähentää työntekijöitä entisestään. Miksi ei leikata työaikaa&palkkoja esimerkiksi tietyn tulorajan yläpuolella jollon työnantaja palkkaa sille loppuajalle toisen työntekijän joka on siten pois valtion sosiaalimenoista?
Koska vain voittoa tuottava yritys on pidemman paalle elinkelpoinen ja tyollistava. Tuossa juuri minusta kiteytyy yksi Suomen perusongelmista, yrityksia (tyollistajia), pidetaan jonain automationa tai instituutiona, joka vaan on olemassa olemisen ilosta ja ihmisten palkkoja maksamassa. Lyhyella aikavalilla tyoajan lisayksella toki voi vaikutus olla osittain negatiivinen, kun turhimmat tyontekijat voidaan karsia pois ja vain ahkerat jaa. Niin julmaa kuin se onkin monen sosialistin mielesta, vapaasti Thatcheria kompaten, rikkaiden (suomen tapauksessa keskiluokan) rahoilla ja solidaarisuudella eletaan niin kauan, kun rikkaiden rahat loppuu.

^No onnistuuhan tuo helposti. Ulkoistettu mukamas kokonaisvastuu, mutta toimittajan laskutus juoksee kun palautuksia ei kirjata, joten siihen puoleen panostaminen saattaa olla vähän heikompaa. Onneksi uusi pomo alkoi selvittämään laskuja.

En politiikasta mitään ymmärrä, enkä taloudestakaan paljoa, mutta tuntuu että nyt on kerrankin hallitus joka aikoo tehdä jotain. Toivottavasti jotain tapahtuukin eikä mennä vaan samalla joo joo asenteella kuin aina ennen, eikä mitään saada aikaiseksi.

Back
Ylös Bottom