Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Kyllähän se on raaka tosiasia, että raha tulee rahan luo. Ei tässäkään yhteiskunnassa kaikki lähde samalta viivalta vaikka mitä väitettäisiin. Eka miljoona se on kuulemma vaikein tienata, sitten alkaa helpottaa.

Tottahan se on, että rikkaan on helpompi rikastua. En silti oikein osaa ajatella, että se olisi minulta pois. Sitä enemmän ne rikkaat maksaat veroja. 1,5% suomalaisita maksaa 30% valtion veroista.

Rikkaan on aika helppo kyllä köyhtyäkin. Suomessa tehdään muutama tuhat konkurssia vuodessa. Osa niistä aika isojakin ja vanhoja perheyrityksiä. Minä en ainakaan ole huomannut, että olisin yhtään onnellisempi, kun joku perintörikas menettää koko omaisuutensa.

En edelleenkään ymmärrä, mikä ongelma siinä on, vaikka yrityksen omistaisi Korealainen surffausseura. Toki voi ajatella, että omistaja ei "ansaitse" tulojaan, jos ei tee asian eteen mitään ja on saanut koko hoidon esimerkiksi perintönä, mutta ei se silti ole keneltäkään pois. Silloin, kun puliveivataan verorahoja tai "myydään" tuotetta lainsäädännöllä, niin toiminta on muilta pois.

Ei tossa mitään ongelmaa olekaan. Tosin tuon kokoisessa yrityksessä osataan jo voitot kierrättää jostain kautta niin, ettei pääse verokarhu ihan kaikkiin kiinni. Ja kovinkaan monen ison yrityksen omistajat ei taida olla mukana yrityksen johdossa, toimitusjohtaja hoitaa epämiellyttävät käytännön työt.

No niinpä. Pelisäännöt kun ei tahdo olla lopulta kaikille samat...

Joo-o, tuossa Suomen kuvalehden jutussahan kävi oikein selväksi kirjoittajan oma näkemys: Tessin mukaiset minimipalkat pois ja ulkomailta porukkaa tekemään niitä hommia, kun ei kukaan suomalainen suostu tekemään duunia markalla tunti. Ja omistava luokka sen kun rikastuu...
Tuokin olisi pirusti parempi malli kuin vastikkeettomaan elintasoturismiin kannustava tukijäjestelmä, joka takaa kaikille niin hyvän elintason, ettei sitä köyhemmästä maasta tullutta kiinnosta tehdä työtä. Jos esimerkiksi sen vessan moppaaminen pikkupalkalla on jonkun mielestä parempi vaihtoehto kuin elää savimajassa epävakaalla alueella, niin mitä väärää siinä on? Eikö olisi kaikkien kannalta ihan hyvä juttu, että ne vessat eivät lainehtisi kusta ja mamut eivät keskittyisi notkumaan kaduilla - niin kuin Suomessa on tapana.

Mitä sinä haluat Suomiduunarilta, sitä että se tulee sulle töihin ruokapalkalla kerä lämmin majoitus?

Minä en siihen keksi muuta kuin talousdiktatuuri, perus sdp, kokoomus, kepu jne jne ei tee kuin lisää paskaa isoon kasaan.

Sekin olisi jo hyvä alku, jos suomiduunari saisi tehdä duuniaan itselleen kelpaavilla ehdoilla. Diktatuuri on mun mielestä erityisesti taloudelle erittäin tuhoisa järjestelmä. Esimerkkiä voi katsoa vaikka Neuvostoliiton talouden tuhkimotarinasta.

Mitä sinä haluat Suomiduunarilta, sitä että se tulee sulle töihin ruokapalkalla kerä lämmin majoitus?
Minusta olisi parempi, että duunarit ja firman johto voisivat sopia ylitöistä, henkilökohtaisista liksoista ja palkoista paikallisesti näin ensi alkuun. Nyt on yleissitovat sopimukset ja teollisuudenala toisensa jälkeen lähtee tästä maasta lopullisesti markkkinoiden hintatason laskiessa suomalaisen kustannustason alle. Mä en itse duunareita palkkaa, mutta maalaisjärjellä ajatellen pienipalkkaisempi duuni olisi parempi kuin ei duunia lainkaan. Paskoista firmoista sais paskempaa palkkaa, ja paremmat firmat voisivat houkutella parhaat tekijät maksamalla enemmän. USAssa parhaita liksoja duunareina vetävät tyypit, joiden työnantaja maksaa valmiista työsuorituksista (piece work). Nopeasti pitäis löytää keinoja padota teollisten työpaikkojen katoaminen, mutta AY-liikkeelle on vain mahdotonta perääntyä jo voitetuista asemista.

Suuri ongelma tässä palkoista tinkimisessä on tietty elämisen kalleus täällä, mikä on lähinnä yliturvonneen julkisen sektorin ja sitä kautta korkean verotuksen ja kohtuuttoman sääntelyvimman vika. Samaan aikaan kun palkkaus ja työ pitäisi palauttaa tekijän ja teettäjän väliseksi sopimukseksi, pitäisi käteen jäävää tuloa nostaa ja kulutusta helpottaa veroja laskemalla.

Aika teoreettista paasausta, sillä en usko tän maan pystyvän ratkomaan mitään Iltalehden ristikkoa vaikeampaa ongelmaa enää. Tässä rakenteellisessa ongelmassa on vialla oikeastaan kaikki, mitä tähän maahan on sotien jälkeen rakennettu.

Edit: hyvin kirjoitettu, ettei Suomen menestys ole mikään luonnonlaki tai tasapainotila, johon vaikeista ajoista automaattisesti palataan. Viimeisen puolen vuosisadan kehitys oli vahvasti nouseva. Seuraavalla palataan todella kauas huippuajoista. Aikansa kutakin.

Minusta olisi parempi, että duunarit ja firman johto voisivat sopia ylitöistä, henkilökohtaisista liksoista ja palkoista paikallisesti näin ensi alkuun. Nyt on yleissitovat sopimukset ja teollisuudenala toisensa jälkeen lähtee tästä maasta lopullisesti markkkinoiden hintatason laskiessa suomalaisen kustannustason alle. Mä en itse duunareita palkkaa, mutta maalaisjärjellä ajatellen pienipalkkaisempi duuni olisi parempi kuin ei duunia lainkaan. Paskoista firmoista sais paskempaa palkkaa, ja paremmat firmat voisivat houkutella parhaat tekijät maksamalla enemmän. USAssa parhaita liksoja duunareina vetävät tyypit, joiden työnantaja maksaa valmiista työsuorituksista (piece work). Nopeasti pitäis löytää keinoja padota teollisten työpaikkojen katoaminen, mutta AY-liikkeelle on vain mahdotonta perääntyä jo voitetuista asemista.

Suuri ongelma tässä palkoista tinkimisessä on tietty elämisen kalleus täällä, mikä on lähinnä yliturvonneen julkisen sektorin ja sitä kautta korkean verotuksen ja kohtuuttoman sääntelyvimman vika. Samaan aikaan kun palkkaus ja työ pitäisi palauttaa tekijän ja teettäjän väliseksi sopimukseksi, pitäisi käteen jäävää tuloa nostaa ja kulutusta helpottaa veroja laskemalla.

Aika teoreettista paasausta, sillä en usko tän maan pystyvän ratkomaan mitään Iltalehden ristikkoa vaikeampaa ongelmaa enää. Tässä rakenteellisessa ongelmassa on vialla oikeastaan kaikki, mitä tähän maahan on sotien jälkeen rakennettu.

Edit: hyvin kirjoitettu, ettei Suomen menestys ole mikään luonnonlaki tai tasapainotila, johon vaikeista ajoista automaattisesti palataan. Viimeisen puolen vuosisadan kehitys oli vahvasti nouseva. Seuraavalla palataan todella kauas huippuajoista. Aikansa kutakin.

Olen kanssasi samaa mieltä hyvin pitkälti. Pitäisi olla ikäänkuin oikeus pistää "raksi ruutuun" että sovin itse työantajan kanssa ehtoni, mutta samalla pitäisi olla oikeus raksia ruutu "hoidan itse eläkkeeni". Eli että jos sinä olet työantaja niin minä voin sinun kanssa sopia että teen tähä ja tähän hintaan sunnuntain. Palkka tulee minulle miinus verot ja minä ihan itse hoidan eläkeasiani.

Vituttaa tuo että ei voi sopia tehdä vaikka sunnuntai sopuhintaan molemmille. Mutta vituttaa vielä enempi maksaa siitä että "saa eläkettä joskus" kun sen saman rahan voisi ihan itse pistää rahastoon palon halvempaan hintaan.

EdIT: Niin enkä usko itsekään että tämän maan jallitus, ei nykyinen eikä tuleva, pysty tekemään mitään oikeita päätöksiä minkään asian suhteen. Ekat kaksi vuotta menee selitellessä miksi ei voi tehdä vaalilupausten mukaan ja seuraavat kaksi menee pedatessa jatkopaikkaa. Taidan itse äänestyspäivänä juoda kaljaa ja raapia munia.

- - - Updated - - -

Sekin olisi jo hyvä alku, jos suomiduunari saisi tehdä duuniaan itselleen kelpaavilla ehdoilla. Diktatuuri on mun mielestä erityisesti taloudelle erittäin tuhoisa järjestelmä. Esimerkkiä voi katsoa vaikka Neuvostoliiton talouden tuhkimotarinasta.

Kannatan tätä ihan täysillä. Mutta kuten tuossa jo kirjoitin, samalla pitäisi saada itse päättää eläkkeestään. Että hoitaako hommat itse tai tarviiko väliin kalliin ja kankean dinosauruksen.

jokaiselle y tunnus?

Tuokin olisi pirusti parempi malli kuin vastikkeettomaan elintasoturismiin kannustava tukijäjestelmä, joka takaa kaikille niin hyvän elintason, ettei sitä köyhemmästä maasta tullutta kiinnosta tehdä työtä. Jos esimerkiksi sen vessan moppaaminen pikkupalkalla on jonkun mielestä parempi vaihtoehto kuin elää savimajassa epävakaalla alueella, niin mitä väärää siinä on? Eikö olisi kaikkien kannalta ihan hyvä juttu, että ne vessat eivät lainehtisi kusta ja mamut eivät keskittyisi notkumaan kaduilla - niin kuin Suomessa on tapana.

Samaa mieltä, tukien varaan muuttaminen pitäisi ehdottomasti saada loppumaan, muta valitettavasti tämän maan johto auttaa mieluummin sen afrikan neekerin tänne verovaroilla elämään kuin esim. oman maansa työttömän töihin. Mutta sen vessan moppaamisen pikkupalkalla ei pitäisi johtaa siihen, että jokaista suorittavan portaan työntekijää voidaan vetää perseeseen sen takia, että "onhan tuohon sunkin duuniin noita muitakin tulijoita, ja halvempia".

- - - Updated - - -

Olen siinä mielessä ihan samoilla linjoilla, että mulle kyllä sopii se, että saan jatkossa 50% pienempää palkkaa, kunhan ruoka, polttoaine, asuminen jne. halpenee samassa suhteessa. Not gonna happen.

Tai sitten ette ole vain huomanneet sitä. ;) Hommahan menee yleensä niin että silloin tällöin maksetaan jotain virheellisesti joka toki oikaistaan jos siitä mainitaan. Monesti homma oikaistaan vain sille joka tajuaa kysyä ja muille ollaan hiljaa. Tässä menee se raja jolloin vahingosta siirrytään jo vähintään puolitahalliseen toimintaan. Monesti peruste on ettei keritä lähteä tarkistamaan kaikkien palkkoja takautuvasti olisiko siellä samoja virheitä ja jos muut ei puutu asiaan niin homma haudataan kaikessa hiljaisuudessa.

Oli niin osuva teksti, että pari mainita pari esimerkkiä, vaikka itsellä ei kylläkään ole koskaan ollut mitään ongelmia työpaikoissa. Eräs sukulainen teki töitä parissa isossa firmassa ennen opintojen aloitusta. Toisessa oli kiiretyöntekijänä lyhyen aikaa, iso suomalainen firma, joka korostaa suomalaisia arvoja yms. Tuon keikan jälkeen huomasi, että palkasta puuttui kaikki TESsin mukaan palkkaan kuuluvat lisät. Kysyi asiasta tuolta firmalta, josta vastattiin, että heillä ei ole ollut tapana maksaa niitä määräaikaisille kiireajan työntekijöille. :) Tuon jälkeen, kun laittoi uuden viestin, jossa oli hieman tarkemmin eritelty, että nyt voisitte maksaa ne lisät, niin maksoivat lopulta ne jälkikäteen.

Toinen firma, suomalainen iso valtion kokonaan omistama, jossa oli vuokratyöntekijänä. Töiden aikana huomasi, että firma ei maksa ollenkaan jotain "hälytyslisiä" tms, joka TESsin mukaan kuului maksaa, jos hälytettiin työpaikalle jollain tietyn pituisella lyhyellä varoitusajalla. Työpaikalla kun vähän kahvihuoneessa kyseli, niin vakituisille ne maksettiin normaalisti, mutta vuokratyöntekijöille ei. Noita hälytyksiä myös tuli melko paljon siinä töiden aikana, ehkä juuri siksi, kun vuokratyöntekijöiden kohdalla se oli halvempaa. Työsuhteen loppuessa laittoi sitten työnantajalle, että maksaisitteko nuo lisät, niin maksoivat heti ilman kyselyitä tai muita selityksiä.

Että kyllä noitakin tosiaan on, vaikka itsellä on mennyt aina hyvin ja palkat tullut ajallaan ja oikeanlaisina. Aina ne ei myöskään kohdistu niihin paljon parjattuihin pikkufirmoihin. Isot firmat kilpailee monesti sillä kustannuksella, jolloin varmaan syntyy "tarve" käyttää erilaisia keinoja palkkakustannusten alentamiseksi. Esimerkiksi mallia SOL ja turvatarkastuspalvelut Helsinki-Vantaalla, joka lopetti hommat kesken sopimuskauden, kun työtuomioistuin antoi ratkaisun, että heidän tulee soveltaa jotain turvallisuusalan tessiä niihin turvatarkastajiin jonkun siivoojatessin sijaan. Pienemmät firmat joutuvat taas monesti enemmän tai vähemmän hankkimaan sitä kilpailuetua jollain muulla keinolla.

Vähäksi aikaa voisi lopettaa kaikki valittamisen kuinka huonosti menee, puhuttaisiin kuukausi vain hyvistä asioista. (Kaikkihan menee päin vittua mutta ei se jauhamalla parane)
Ihmiset alkaa pelkäämään alitajuisesti kun uutisoidaan kuinka syvällä kynnetään..

Itse olen pääsääntöisesti kuluttaja-asiakkaiden kanssa tekemisissä joille myyn ostoksia joiden kertasumma vaihtelee 1000-5000 euron välillä (joskus isompiakin ostoksia) ja tänä keväänä ihmiset olleet todella varovaisia verrattuna pariin edelliseen vuoteen ja muilta samalla alalla toimivilta kuulunut hieman samankaltaista.

Mitä muuten palkkoihin ja niiden oikeellisuuteen tulee niin fiksu työnantaja maksaa sovitun mukaisesti koska hyvällä mielellä oleva työntekijä on varmasti tuottavampi kuin se jolta koitetaan kusettaa joitain kymppejä/satasia joskus tilistä.
Tuosta tulikin mieleen ettei etenkään isoissa firmoissa välttämättä haluta tai voida maksaa toisille ihmisille parempaa liksaa kun nykyisen tasa-arvon aikaan myös niiden nyhvöjen pitäisi saada samaa, kaikesta kun tuppaa tulemaan vakiintunut käytäntö josta ei pääse kirveelläkään enää eroon, paitsi työntekijöiden velvollisuudet.

... kaikesta kun tuppaa tulemaan vakiintunut käytäntö josta ei pääse kirveelläkään enää eroon, paitsi työntekijöiden velvollisuudet.

Juu. Meinasimpa jo kirjoittaa että käsi ylös joka tietää yhdenkin työntekijän joka ei ainakin toisinaan kusettaisi työnantajaa. Selaa pakkista työaikana, pidä ylipitkiä kahvitunteja, tee muuten vain laiskasti duunia kun huono päivä. Ihmisiähän tässä vaan ollaan.

Mutta ei jaksa koska vastakkainasettelun aika on pitäisi vaan olla kertakaikkiaan ohi. Molemmin puolin.

Siintä lähtien kun ekat virolaiset tuli Suomeen töihin ni suomalaiset raksaukot on ruvennut huononemaan, samanlaista mentaliteettiä tullut. Ei ole enää työmoraalia tai ylpeyttä, joka asiassa lusmutaan, pidetään kokoajan taukoja, laahustetaan vain työmaalla ja valitetaan joka asiasta. Siihen päälle vielä saatanan AY liikkeet ni soppa on valmis. Jos on oikeasti hyvä työntekijä niin silloin tekee itsellensä töitä ja töitä piisaa kokoajan ja saa painaa vaikka 300h kuukaudessa. Lähestulkoon kaikki ketkä on isoissa firmoissa töissä niin on laiskoja ja odottelee vain taukoja ja näpräilee kännyköitä. Tiedän että osa suuttuu tästä viestistä mutta olen huomannut tämän asian lähestulkoon 20v aikana mitä on tapahtunut. Yksinkertainen asia kestää monta tuntia.

Siintä lähtien kun ekat virolaiset tuli Suomeen töihin ni suomalaiset raksaukot on ruvennut huononemaan, samanlaista mentaliteettiä tullut. Ei ole enää työmoraalia tai ylpeyttä, joka asiassa lusmutaan, pidetään kokoajan taukoja, laahustetaan vain työmaalla ja valitetaan joka asiasta. Siihen päälle vielä saatanan AY liikkeet ni soppa on valmis. Jos on oikeasti hyvä työntekijä niin silloin tekee itsellensä töitä ja töitä piisaa kokoajan ja saa painaa vaikka 300h kuukaudessa. Lähestulkoon kaikki ketkä on isoissa firmoissa töissä niin on laiskoja ja odottelee vain taukoja ja näpräilee kännyköitä. Tiedän että osa suuttuu tästä viestistä mutta olen huomannut tämän asian lähestulkoon 20v aikana mitä on tapahtunut. Yksinkertainen asia kestää monta tuntia.
Kloppina ollessani maalarin apparina, toppuutteli maalarimestari mua tekemästä liian reippaasti töitä. Työnteko alkoi vasta kun keikka uhkasi kusahtaa, ja saatiin sovittua hommat urakaksi. Näin siis 20v sitten.

Juu. Meinasimpa jo kirjoittaa että käsi ylös joka tietää yhdenkin työntekijän joka ei ainakin toisinaan kusettaisi työnantajaa. Selaa pakkista työaikana, pidä ylipitkiä kahvitunteja, tee muuten vain laiskasti duunia kun huono päivä. Ihmisiähän tässä vaan ollaan.

Mutta ei jaksa koska vastakkainasettelun aika on pitäisi vaan olla kertakaikkiaan ohi. Molemmin puolin.

Ihan varmasti näin tapahtuu kaikilla. Vastaavasti joskus sitten venytään suoritukseen jota ei voi pitää normipäivän perussuorituksena. Mutta kaikista eniten tää kokonaisuus on kiinni toimintaympäristöstä. jos duunipaikalla on vittumainen olla syystä tai toisesta niin tehot laskee aika rajusti. Vähän turhan harvassa tuntuu olevan se että siihen henkilöstön hyvinvointiin panostetaan. Se on ihan sama jos kahtivunti on vartin pidempi jos niiden välisin ajan painaa täysillä hommia eikä ole vain tekevinään tai tee "työtä kuvaavia liikkeitä".

EDIT: Jokainen henkilöstöstä on firmassa kuluerä, mutta jos niitä käsitelläänkin tuolleen niin ei varmaan saa tehoja irti. Yksikään firma ei pyöri ilman duunareita, mutta ei se pyöri ilman johtajiakaan. Valitettavasti ne tuppaa jotenkin pyörimään paskoilla johtajilla. Paskasta työntekijästä pääsee eroon vaikka rahalla, paskasta johtajasta ei tahdo päästä eroon mitenkään.

Kloppina ollessani maalarin apparina, toppuutteli maalarimestari mua tekemästä liian reippaasti töitä. Työnteko alkoi vasta kun keikka uhkasi kusahtaa, ja saatiin sovittua hommat urakaksi. Näin siis 20v sitten.

Tai ainakin la+su kestäviksi ylitöiksi. Mielellään la ensin 10t ja su sitten se 12t. Homman alussa saatetaan sanoa että viikonloppuja ei tehdä, mutta kyllä niitä sitten tehdään..
Tämä on myös joskus ainoa tapa maksaa lisää palkkaa joillekkin työntekijöille, nimellistä tuntipalkkaa kun ei voi nostaa, ei ole valtuuksia.
Joutuu ne tunnit sitten joku oikeasti tekemään tai ei, niin ne maksetaan ainakin.

Joskus tilaaja ja urakoitsija toimivat hyvässä yhteisymmärryksessä näissä asioissa, tuntihinta on oltava tarjouksessa halpa, että se saadaan hyväksyttyä
ylemmissä portaissa, mutta kaikki tietää että lapputunteja ja lisä/muutostöitä tulee tietty määrä. Muuten toimittaja ei pystyisi niin halpaa tarjousta jättämään.

Ehkä siellä raksalla on erilaista jengiä töissä kuin ennen. 80-luvun lopuvuosina huippu timpurilla je raudottajalle maksettiin 100mk tunti. Se pieksi komeasti normi diplomi-insinöörin liksan ja vastasi hyvin kokeneen lääkärin ansioita. Tottakai sellainen tienesti kiinnosti osaavia ja työhalukkaita miehiä.

Jokainen henkilöstöstä on firmassa kuluerä, mutta jos niitä käsitelläänkin tuolleen niin ei varmaan saa tehoja irti. Yksikään firma ei pyöri ilman duunareita, mutta ei se pyöri ilman johtajiakaan. Valitettavasti ne tuppaa jotenkin pyörimään paskoilla johtajilla. Paskasta työntekijästä pääsee eroon vaikka rahalla, paskasta johtajasta ei tahdo päästä eroon mitenkään.
No itse asiassa palkkajohtajan irtisanominen on todella paljon helpompaa kuin duunarin, sillä korkeassa asemassa olevan voi irtisanoa vedoten "luottamuspulaan". Paskasta johtajasta pääsee työntekijänä irti vaihtamalla firmaa. Työntekijöiden irtisanoutumisen yleisin syy onkin oma esimies.

Tuossa on vielä se mauste, että hyvän työntekijän on sinänsä helpompi lähteä, koska hänellä on useammin muitakin vaihtoehtoja.

Työmaalla seisoskelusta..

Olin joskus yhdellä työmaalla missä hommat ei oikein sujuneet, sen 4kk aikana mitä siellä olin, niin kolmas työmaapäällikkö oli jo menossa.
Tulin itse sinne kesken kaiken ja lähdin vapaaehtoisesti ennen loppua, otin lopputilin ihan vaan sen takia että pääsin viettämään kesälomaa.
Siellä ei tosiaan oikein homma sujunut, ja pääurakoitsijan edustaja kierteli sekuntikellon kansaa mittailemassa eri urakoitsijoiden työntekijöiden tupakka/seisoskelu/kahvi/ruoka/kusi ym taukoja.

Huonoin tulos oli eräällä urakoitsijalla jonka miehet tekivät keskimäärin vähän päälle 4t töitä olisiko ollut 10,5 tai 11,5 työpäivästä.
Se urakoitsija sai lähteä työmaalta kokonaan. En tiedä miten muitten kohdalla sitten oli, kaipa siellä jotain puhutteluja pidettiin ja uhkailtiin että jos ei meno muutu niin
saavat myös lähteä, onko laskuja tarkistettu tai muuta, en tiedä.

Meidän porukassa oli pari kesämiestä ketä kellokalle syytti myös tupakkapaikalla seisoskelusta. Sain vakuutettua sille, että pojat ovat täysin syyttömiä, he ovat tehneet kaiken mitä on hommaksi annettu, mutta joskus työt on siinä vaiheessa että kaikille ei ole osoittaa työtä mitä he osaavat tehdä, ja mikä vie sitä työmaata eteenpäin.
Muitten tiimin miesten työajoissa ei ollut huomautettavaa.

Sellaisella työmaalla missä on useita eri urakoitsijoita ja kansallisuuksia ja pomoilla on aikataulut täynnä palavereja, on melko "haasteellista" viedä hommaa eteenpäin
niin että siellä ei mitään tyhjäkäyntiä ole vaan homma menee jotenkin virheettömästi ja juohevasti eteenpäin. Mitä isompi, niin sitä expotentiaalisemmin se räjähtää käsiin, otetaan nyt vaikka OL3. Tämä ko. esimerkkihän on mikroskooppinen ydinvoimalatyömaahan verrattuna.

No itse asiassa palkkajohtajan irtisanominen on todella paljon helpompaa kuin duunarin, sillä korkeassa asemassa olevan voi irtisanoa vedoten "luottamuspulaan". Paskasta johtajasta pääsee työntekijänä irti vaihtamalla firmaa. Työntekijöiden irtisanoutumisen yleisin syy onkin oma esimies.

Koskee lähinnä toimitusjohtajia Suomessa, ja työsopimuksen sijaan heillä on johtajasopimus missä sovitaan asioista, irtisanomiskorvauksesta ym.
Olen yhden tällaisen sopimuksen kerran laatinut henkilölle joka osti itsensä sisään yhteen firmaan.

Back
Ylös Bottom