Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Ei se ole helppoa rakennus miehilläkään. Puhuin hetki sitten Kastellin talonrakentajan kanssa, hän esitti kysymyksen, jos talopakettien hinnat nousevat tätä vauhtia. Niin kuka rakennuttaa enää 5v päästä uusia taloja Suomeen kun valmis pakettien hinnat on kohonneet 3-350 000€?
Mikäli ostovoima ei kasva tai jopa heikkenee.

Mulla olis tällainen vastaus talouden ongelmiin (jokainen saa ottaa just niin vakavasti kuin haluaa):

1. Kaikki päätäntävalta seuraavan viiden vuoden ajaksi Jami2003:lle Timba79:lle. Käytännössä jaetut diktaattorin oikeudet kaikkeen päättämiseen ja palkkana vaikka 30 000 euroa verottomana käteen kuussa. Viiden vuoden jälkeen suora kansanäänestys jatkosta eli jatkavatko johdossa vai otetaanko mieluummin samat parisataa pelleä eduskuntaan plus kaikki siipeilijät. Viisi vuotta järkimiehillä aikaa virkamiesten tuella purkaa kaikki paska, turha valvonta, maahanmuuton ongelmat, kuoliaaksi verottaminen jne jne. Tietysti kundeilla olisi rajaton valta irtisanoa jokainen joka vastaan pyristelee. Voishan tuohon tietysti laittaa porkkanan lisäksi jonkun kepinkin, vaikka julkinen ruoskinta senaatintorilla viiden vuoden jälkeen jos tavoitteita ei saavuteta.

2. 50 % (saattaa mennä alakanttiin) kaikista ekonomeista, taloustieteilijöistä ja muista alan "asiantuntijoista" saunan taa tai oikeisiin töihin, vaikka ilmainen renkipalvelu maatalousyrittäjille, vanhuksia hoitamaan tms. Sama koskee kaikkia jotka aloittavat julkisen keskustelun taloudesta vetämällä esiin jotain vitun taloustieteen teorioita ropelihattu päässä. Aloitetaan pakkotoiston tietäjistä, paitsi Indica jolla on viihdearvoa. Hänestä kundit voisi tehdä jonkunlaisen valtakunnan viihdyttäjän ja ehkä pieni pesti autoveron kanssa puuhastelua/uudistusta.

Näillä vois startata. ;)

Mikä tuon 2. ehdotuksen pointti on? Miksi keskustelu julkisesta taloudesta pitäisi saada loppumaan?

No kyllästyminen turhaan jargoniin ja käppyröillä/teorioilla pätemiseen on pointti, ei mikään muu. Tuskin menisi yhtään huonommin vaikka 2 vaihtoehto toteutettaisiin ja johan tässä on 2007 vuodesta käyty keskustelua.

Tällaista ei tule tapahtumaan ennen kuin Suomi on ajettu satasen vauhdista seinään.

Ei siitä ole mitään takeita, että tulisi sittenkään. Sitten kun voi olla liian myöhäistä.

Nyt on tärkeintä saada muutettua järjestelmää niin, että kansalaiset, joilla on tuntosarvet liiallisen vauhdin suhteen herkemmällä kuin Rinteen Antilla, voivat vaikuttaa suoraan esim. valtion velanottoon. Siihen asti nämä kaikki hyvät parannusehdotukset hukkuvat edustajavaalihöpinään.

Valitettavasti kaikista puolueista vain Muutos 2011 ajaa suoraa demokratiaa.

Virkamieshallitus saattaisi olla kova veto. Vaikuttaa siltä että porukalla on hyvä käsitys mitä pitäisi tehdä jos poliitikot ei sotkisi kaiken aikaa.

"- Monet meidän etuus- ja palvelujärjestelmistä on mitoitettu rahoitukseltaan sellaiselle kansantaloudelle, jota ei ole enää olemassa, Hetemäki sanoi."
Valtiosihteeri: Kaikista köyhimpien työttömyysloukku purettava

Virkamieshallitus saattaisi olla kova veto. Vaikuttaa siltä että porukalla on hyvä käsitys mitä pitäisi tehdä jos poliitikot ei sotkisi kaiken aikaa.

"- Monet meidän etuus- ja palvelujärjestelmistä on mitoitettu rahoitukseltaan sellaiselle kansantaloudelle, jota ei ole enää olemassa, Hetemäki sanoi."
Valtiosihteeri: Kaikista köyhimpien työttömyysloukku purettava

Vähintään talousasiat pitäisi saada kyllä alistettua jonkun ulkoisen työryhmän käsiin, joka koostuisi Aki Kangasharjun, Matti Alahuhdan, Sari Baldaufin yms. kaltaisista selväjärkisistä ihmisistä. Kaikkien muiden höpöhöpö-ministeriöiden päätökset pitäisi hyväksyä ennen käyttöön ottoa tässä työryhmässä.

Vähintään talousasiat pitäisi saada kyllä alistettua jonkun ulkoisen työryhmän käsiin, joka koostuisi Aki Kangasharjun, Matti Alahuhdan, Sari Baldaufin yms. kaltaisista selväjärkisistä ihmisistä. Kaikkien muiden höpöhöpö-ministeriöiden päätökset pitäisi hyväksyä ennen käyttöön ottoa tässä työryhmässä.

Kangasharjua lukuunottamatta kellään noista nimistä ei ole mitään substanssia kansantaloudessa. Kangasharjun kanssakin on vähän niin ja näin.

Kangasharjua lukuunottamatta kellään noista nimistä ei ole mitään substanssia kansantaloudessa. Kangasharjun kanssakin on vähän niin ja näin.

Mutta heillä on se etu, ettei tarvitse välittää tulevista vaaleista tuon taivaallista.

Ps. Nämä henkilöt olisivat myös todennäköisesti valmiita tulospalkkaukseen :)

- Tasavero kaikille tuloille määrästä ja laadusta riippumatta, yksityinen kulutus kasvaisi
- Yrittäminen helpommaksi. Itse olen alalla jossa voisin yksityisyrittäjänä toimia varmaan ihan ok liksalla, mutta ei mitään hajua että jos toiminimen perustaisin niin mitä kaikkea kivaa veroa ja maksua verottaja mulle keksisi, puhumattakaan jos menisin vielä työntekijän palkkaamaan...

jos toiminimen perustaisin niin mitä kaikkea kivaa veroa ja maksua verottaja mulle keksisi
Yksityisyrittäminen ei ihan kamalaa puuhaa, noiden maksujen puolesta, käsittääkseni ole. Vaikka ihan untuvikko olenkin niin erään yrittäjän arkea olen päässyt seuraamaan jo melkoisen tovin. Ei ole verottaja iskenyt häneen, kun niitä yllätyslaskuja tai kummallisuuksia ei taida olla? Tiettyjä asioita arjessa tietenkin pitää muistaa. Sen verran voin valottaa että yrityksellä on kuitenkin ajoneuvo. Työntekijän palkkaamisestakin ollaan jutusteltu, se on sitten se hankalampi homma - jos haluaa työntekijän auttamaan "hanttihommiin" eikä täyspäiväisesti yrityksen leipiin. Yrittäjän arki sitten on mitä on, esim. työpuhelin voi soida ihan milloin vain.

Itse kattelin vuoden verran vierestä kun puoliso oli pienyrittäjä, eikä pahemmin kannustanut itse kokeilemaan. Ehkä muuten mutta vaatisi 20-30te investoinnit että saisi homman alulle, niin aika iso riski on, kun velkarahallahan tuo pitäisi tehdä.

- Tasavero kaikille tuloille määrästä ja laadusta riippumatta, yksityinen kulutus kasvaisi
- Yrittäminen helpommaksi. Itse olen alalla jossa voisin yksityisyrittäjänä toimia varmaan ihan ok liksalla, mutta ei mitään hajua että jos toiminimen perustaisin niin mitä kaikkea kivaa veroa ja maksua verottaja mulle keksisi, puhumattakaan jos menisin vielä työntekijän palkkaamaan...

Moni ajattelee vaan maksuja ;) Siinä vaiheessa kun aletaan perustamaan jotain, valtio on mukavasti järjestänyt erilaisia asetuksia ja määräyksiä jotka vievät viimeisenkin halun yrittää mitään.
Kaiken huippuna nuo määräykset ja asetukset saattavat sotia aivan täysin maalaisjärkeä vastaan. Eikä noissa käytännöt ole samoja vaikkapa Turussa ja Tampereella.

Joo-o. Väitän kyllä hyvin vahvasti että jo pelkästään tasavero ja pääomatulojen tasavertainen verotus yhdistettynä koko verotuksen remonttiin niin että mitään ylimääräisiä vähennyksiä ei ole ja sitäkautta yrityksen yritysestä pois nostamattomien tulojen verotuksen reipas laskeminen toisi tänne investointeja ja sitäkautta työpaikkoja ja sitäkautta talous nosuuun.

Julkisen sektorin remontin voisi aloittaa siitä että virkakyöstit tekisi samanmittaista työpäivää kuin muutkin, samalla voisi vaikka yksityiseltä puoleltakin poistaa pekkaset sun muut työajanlyhennykset. kaikille 40 h työviikko ja työaikapankki jolla voi tasoitella sitä että elämässä on erilaisia menoja.

Virastot voisi pistää olemaan auki myös iltaisin, sen mahdollistaisi aika pitkälle jo se että työpäivät siellä olisi sen 8 h päivässä. Porrastaisi niin että hiljaisimpaan aikaa vähempi väkeä.

Kaveri on peruskoulun opettaja ja aina kun valittaa palkasta niin muistutan että jospa alkaisitte tekemään 8 tunnin työpäivää ja normaali lomilla. Lapset kum kaipais iltapäiväkerho toimintaa ja loma-aikoinakin ohjattua touhuamista kun normi ihmisillä ei noita kolmen kuukauden lomia ole...

Hyvä nyrkkisääntö ahkerilla opettajilla on semmoinen, että oppituntien määrä kertaa kaksi kokemattomalla (1-3v työkokemusta) ja noin puolitoista kertaa oppituntien määrä kokeneella, niin saadaan kokonaistyömäärä. Itellä tuo kerroin toteutui täysin niinä kahtena vuotena, mitä olin opettajana ja siksipä 28 oppituntia viikkoon tarkoitti noin 55h kokonaistyömäärää. Yleensä alkuviikosta painoin 10-12h päiviä, jotta pystyin edes perjantaina tekemään vain oppitunnit, ei suunnittelua, materiaalin koostamista ja kokeiden korjaamista. Voin vakuuttaa, että olin yleensä todella puhki kuuden tai seitsemän oppitunnin normaalipäivän jälkeen. Siihen tuli sitten 1-5h tauko, johon sisältyi syömistä, reeniä jne., jonka jälkeen illalla piti käyttää vielä 1-3h matskujen keräilyyn ja opetuksen suunnitteluun, mikä on se tärkein open tehtävä ja mikä takaa, että oppitunnit voivat sujua niin hyvin kuin ko opella nyt yleensä on mahdollista. Yleensä viikonlopuksi oli myös noin 5-10h töitä. Laiskat opet sitten erikseen, mutta väitän, että em. kertoimet toimivat vähintään 3/4 opettajien kohdalla ihan hyvin. Täten jos kokenut ope on kasannut tienestien kasvattamisen takia itelleen vaikkapa 35 oppituntia viikkoon ja vetää niitä laiskasti leipäopena noin 40h kokonaistyömäärällä, niin multa ei heru kunnioitusta. Mutta noin yleisesti ottaen koulupäivät joutaisivat olla ihan rutiinilla 8-16 ja ne iltapäivän viimeiset tunnit aina jotain kerhotoimintaa jenkkilän tyyliin, taidetta, käsitöitä ja liikuntaa. Se, millä rahalla ja millä työvoimalla se järkättäisiin, onkin oma kysymyksensä, mutta lasten ja nuorten kannalta lisääntynyt liikunnan, taideaineiden ja käsityön määrä olisi mielestäni hyvästä, siis kasvatuksellisesti.

Maamme talouteen, tulevaisuuteen ja koululiikuntaankin liittyen todella painavaa tekstiä ja hyvä artikkeli:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/art-1426675666362.html

Tuo alakouluikäisten lomamäärä on jotain ihan sairasta. Jäätävää puljaamista töissä että saa pidettyä sen määrän lomaa. Ei näitä alta 10 vuotiaita pidetä vielä yksin tai kaksin kotosalla melkein 10 h päivässä.

Back
Ylös Bottom