Kyseessä on ihan Lidlin liikestrategia, josta oli lehdissäkin juttua yhdessä vaiheessa.
Haastan sinut etsimään Lidlin kaupan, jossa ei ole kilpailijan markettia läheisyydessä. Tuskin löydät ainuttakaan "kylä-Lidliä", jossa Lidl on yhteisön ainoa marketti, vaikka Lidlin myymäläkoot olisivat sellaiseen sopivia.
Lidl ei lähde etsimään täysin uusia kauppapaikkoja (kuten vaikkapa jonnekin keskelle peltoa, kuten uusia supermarketteja/ostareita/ABC:tä tehdään tai pienen lähiön ainoaksi lähikaupaksi), vaan rakentaa tunnetuille keskeisille liikepaikoille ja lähes poikkeuksetta kilpailijoiden välittömään läheisyyteen.
Lidl ei pyri eikä kykene tuotevalikoimallaan korvaamaan täysin perinteisiä kauppoja, joten sillä on oma halpahallistrategia, joka poikkeaa muista supermarketeista ja lähikaupoista, jotka pyrkivät "meiltä saa kaiken"-palveluun (tarjoamalla esimerkiksi palvelutiskejä, joita Lidleissä ei ole).
K-ryhmä yritti samaa strategiaa Cassa-kaupoilla 2000-luvun alussa Lidlin inspiroimana. Pieniä muiden kauppojen läheisyydessä sijaitsevia K-myymälöitä muutettiin Lidlin kaltaisiksi halpahalleiksi, joista sai vain tietyt perustuotteet halvalla.