Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Oho, tän mukaan koffia alkais saada 18 eurolla laatikko. Näin hinnat laskevat aamulla: Katso 25 tuotteen lista - myös oluen hinta laskee

Kyllähän lidlin valikoima pikkasen vajaa on, mutta se varmaan just siinä rajalla että jos kaikille sen pari puuttuvaa tuotetta ottaisi niin myymälän koko räjähtäisi. Usein tulee tehtyä sitä että viikolla perus maidot ja jauheliha lidlistä ja viikonlopuksi haetaan prismasta ne muutamat pikkujutut mitä lidlistä ei saa. Onhan se kätevää että saa samasta ruokakaupasta tarvittaessa niin sukset kuin pissapojan nesteet ja lisää ainakin meikäläisen elämänlaatua.
 
Ei hinnalla oo niin väliä mut kassaneideillä on.

S-ryhmän omien merkkien markkinaosuus kasvaa varmasti paljon.
 
Kyllähän tämä varmaan lidlin ansiota on tämä hintojen lasku. Tai sitten median.

Hatunnosto Lidlille kyllä siitä, että sillä ketjulla on munaa. Sillä on munaa määritellä se mitä asiakas syö omalla valikoimallaan, eikä ottaa valikoimiin kaikenmaailman hilipalipimppaa mitä asiakas nyt sattuu toivomaankaan.

Volyymit ylös, hinta alas. Valikoimat alas, hinta alas!!!
 
Sitä en ihan ymmärrä miksi päivittäistavarakaupassa käymisen pitäisi olla kokemus? Kyllä sen että ostaa Lexuksen tai Jaguarin, pitää olla kokemus. Sen että ostaa ehrmannia ja laktoositonta kevytmaitoa ei. Kyllä tietysti tilaa on myös erikoiskauppojen tavaroille..

Se nyt on vähän niin että jos haluaa perjantaina vetää lärvit, kyllä sitä siihen tarkoitukseen riittää Saku (tai Pirkka-olut jos suomen valikoimia ajattelee) ei siihen tarvitse välttämättä 18 vuotiasta lagavulinia tai vuosikertashamppanjaa ala dom perignon.. Sama se on kun on nälkä.. Ei sitä aina tarvitse puronieriää tai fasaania, jauheliha on ihan hyvää..

Lähdet siitä olettamuksesta, että tarve on vain juoda pää täyteen markkinoiden vähiten maistuvalla oluella ja syödä jotain perusmättöä. Jos tilanne on tuo, niin ei siihen tosiaan mitään erikoisempaa valikoimaa tarvita. Omaan ostoskoriini tarttuu kyllä paljon muutakin, eikä yleensä ole kyse edes mistään eksoottisista nimikkeistä.

En kyllä ymmärrä sitäkään, miksi noidne automerkkien ostaminen on sitten totaalisen eri tilanne. Autojahan nuo muiden joukossa vain ovat. Itse ostaisin autot mieluiten netistä, eikä premiumbrändi tee tähän mitään muutosta.
 
Kyllähän tämä varmaan lidlin ansiota on tämä hintojen lasku. Tai sitten median.

Hatunnosto Lidlille kyllä siitä, että sillä ketjulla on munaa. Sillä on munaa määritellä se mitä asiakas syö omalla valikoimallaan, eikä ottaa valikoimiin kaikenmaailman hilipalipimppaa mitä asiakas nyt sattuu toivomaankaan.

Volyymit ylös, hinta alas. Valikoimat alas, hinta alas!!!

Yleisesti ottaen Suomessa on myynnissä ihan liikaa kaiken maailman papaijoita ja avokadoja joilla kukaan ei varsinaisesti tee mitään. Kun ruuan tarvitsee olla ravitsevaa, mielellään ihan hyvää (ja se totisesti on laittajasta kiinni) ja edullista. En mä usko että söisin pelkkää naudan välipaistia, fasaania, hanhenmaksaa tai kengurunhäntää vaikka olisin miljonääri. Hyviinkin eväisiin kyllästyy..

Tää nyt on vähän niinkuin Euroopan lennot. Ryanairilla pääsee, ehkä vähän mihin sattuu pikkukentille mutta pääsee kuitenkin, sitten Suomessa keskustellaan että millaiset lounge-tilat pitäisi kultakortilla olla ja millaiset platina, ja lennetäänkö Finnairin busineksessa vai Lufthansan, vai varataanko oikein jet fliteltä yksityiskone.. Kun kuitenkin suurimmalle osalle se lipun hinta on se merkitsevin asia ja air balticilla, ryanairilla tai vaikka norwegianilla pääsee ihan yhtä lailla lentopinnalle 360 ja vielä takaisin alas.

Eli se Lidlin konsepti on todistettavasti aika järkevä, ei ehkä ole goiji-marjoja, st.gallenilaista juustoa, appenzell-innerhoferilaista juustoa, zugin kantonilaista juustoa, geneveläistä juustoa ja luganolaista juustoa erikseen. Mutta ei tavallisissakaan Prismoissa moiseen ole mitään oikeaa tarvetta.. 90% ihmisistä moiset eri sveitsiläiset paikat ei sano yhtään mitään, 95% ei ole koskaan edes käynyt Sveitsissä ja loput jos välttämättä haluaa 28 erilaista sveitsiläistä juustoa voi mennä vaikka Sveitsiin nauttimaan niitä aitoon ympäristöön.

Varmasti on markkinoilla tilaa niin laajojen valikoimien kaupoilla kuin tavallisillakin. Mutta kannattaako niistä tavallisista tehdä ihan tälläisiä palatseja missä löytyy ihan kaikki, kun kuitenkin sinne mennään ostamaan ruokaa, ei kokemuksia ja vähien rahojen olisi suotavaa riittää muuhunkin.

Saa sitä olla kauppoja mistä löytyy vaikka intialaisen norsun hännäntyvilihaa tilauksesta. Kaikista kaupoista ei ole tarve sellaiseen. Back to basics ruokakaupoissakin..
 
Jos kapea valikoima ja perustuotteet riittävät, niin silloin hinta lienee se tärkein ohjaava tekijä. Itse käyn aika usein kaupungin tasokkaimmissa marketeissa, koska niistä löytyy paljon sellaista, mihin ei perusmarketeissa törmää. Maailmalla tehdään kaikenlaista kivaa ja tasokkaammista marketeista näitä tuotteita voi ostaa.
Mulle ja tyttökaverilleni Lidlin valikoimassa on kaksi pahaa puutetta: tofu ja vatsakahvi. Muuten Lidl on oiva ruokakauppa, mm. kasvikset, maito- ja lihatuotteet, on ihan ok valikoima ja hintataso kohtuullinen ja joku aika sitten laajensivat kalavalikoimaansakin, eli plussaa siitäkin. Ite olen koosta ja ajoittain Stockmannista tykännyt juuri siksi, että niillä tuntuisi keskimäärin olevan pyrkimyksenä kaupan laadun nostaminen niin korkealle kuin suomalaisten ostovoima vain mitenkään antaa myöten, eli valikoima on todella hulppea ja palvelua keskimäärin saa hyvin. Ässä taas on oikein hakemalla hakenut semmoista lussua keskivertoa, kasimiikkaa, ei pyri parhaaseen mahdolliseen, ei ainakaan riittävän voimallisilla toimenpiteillä, muttei myöskään ole suostunut tehostamaan kunnolla toimintaa a'la Lidl. Siihen oheen vielä Pesupallon mainitsemat oudot rönsyt ässän toiminnassa, niin ehkä ne selittävät yllättävänkin korkean hintatason.

Sä et ole NHB vissiin vielä havainnut Indican syvällä sisällä asuvaa automiestä? :D Mistä tahansa asiasta melkein on puhe, niin aina tulee tunteella paasausta priimiumautoista, tavalla tai toisella.
 
Mulle ja tyttökaverilleni Lidlin valikoimassa on kaksi pahaa puutetta: tofu ja vatsakahvi. Muuten Lidl on oiva ruokakauppa, mm. kasvikset, maito- ja lihatuotteet, on ihan ok valikoima ja hintataso kohtuullinen ja joku aika sitten laajensivat kalavalikoimaansakin, eli plussaa siitäkin. Ite olen koosta ja ajoittain Stockmannista tykännyt juuri siksi, että niillä tuntuisi keskimäärin olevan pyrkimyksenä kaupan laadun nostaminen niin korkealle kuin suomalaisten ostovoima vain mitenkään antaa myöten, eli valikoima on todella hulppea ja palvelua keskimäärin saa hyvin. Ässä taas on oikein hakemalla hakenut semmoista lussua keskivertoa, kasimiikkaa, ei pyri parhaaseen mahdolliseen, ei ainakaan riittävän voimallisilla toimenpiteillä, muttei myöskään ole suostunut tehostamaan kunnolla toimintaa a'la Lidl. Siihen oheen vielä Pesupallon mainitsemat oudot rönsyt ässän toiminnassa, niin ehkä ne selittävät yllättävänkin korkean hintatason.

Sä et ole NHB vissiin vielä havainnut Indican syvällä sisällä asuvaa automiestä? :D Mistä tahansa asiasta melkein on puhe, niin aina tulee tunteella paasausta priimiumautoista, tavalla tai toisella.

Ässän toiminnan rönsyilyt?
jos ässä keksii tavan tehdä voittoa ja se tapa on laajentaa ulkomaille toimintaansa, voitot suomeen jättäen niin mikä eroaa toiminnassa lidliin verrattuna?
tottakai investoinnit tarvitsee rahaa ja kun ei se ilmasta tule, niin toimiala huomioon ottaen ruoan hinnastahan se tulee. Mitä jos 10 vuoden päästä euroopan johtavia kauppaketjuja maahan katsomatta olisikin Kesko ja S-ryhmä?
 
Ässän toiminnan rönsyilyt?
jos ässä keksii tavan tehdä voittoa ja se tapa on laajentaa ulkomaille toimintaansa, voitot suomeen jättäen niin mikä eroaa toiminnassa lidliin verrattuna?
tottakai investoinnit tarvitsee rahaa ja kun ei se ilmasta tule, niin toimiala huomioon ottaen ruoan hinnastahan se tulee. Mitä jos 10 vuoden päästä euroopan johtavia kauppaketjuja maahan katsomatta olisikin Kesko ja S-ryhmä?

Tästä melkein voisin lyödä vetoa että ei muuten ihan varmaan ole. Kuitenkin tuolla Euroopassa on tälläisiä pikkutekijöitä ku lidl, aldi, carrefour, tesco ja niin edelleen. Vähän long shot että kohta kesko ylivoimaisella logistiikkaosaamisella valtaa Saksan, uk:n ja Ranskan..

iivili: vatsakalvon sijasta kokeile Lidlin pienemmissä pusseissa olevia Italian ja Ranskan paahtokahveja. (Tai tavan kaupasta löfbergs lilaa, kunnolla paahdettuna) tummapaahtoinen kahvi ei ärsytä vatsaa. Suomalainen vaaleapaahtoinen närästää helpommin.

Joo mä kieltämättä olen ehkä liian amismainen otettavaksi vakavasti kun autot on se mielenkiinnon kohde ja intohimo #1

Toisaalta lukion englanninopettaja kommentoi että "Indica se on sellainen USA-intoilija että oli sitten aiheena vaikka suomalaiset jouluperinteet niin jotenkin se kääntyy siihen miten Amerikassa kaikki on parempaa ja isompaa ja kiinnostavampaa ja suurempaa, kaikki ainekirjoitukset kääntyy ekan kappaleen jälkeen Atlantin taa"

Ehkä mä olen liian kapeakatseinen
 
Ässän toiminnan rönsyilyt?
jos ässä keksii tavan tehdä voittoa ja se tapa on laajentaa ulkomaille toimintaansa, voitot suomeen jättäen niin mikä eroaa toiminnassa lidliin verrattuna?
tottakai investoinnit tarvitsee rahaa ja kun ei se ilmasta tule, niin toimiala huomioon ottaen ruoan hinnastahan se tulee. Mitä jos 10 vuoden päästä euroopan johtavia kauppaketjuja maahan katsomatta olisikin Kesko ja S-ryhmä?

Tässä on nyt se perustavanlaatuinen ero S-ryhmän ja Lidlin välillä, että Lidlin omistajat pyrkivät erottamaan asiakkaat rahoistaan, kun taas S-ryhmässä johto pyrkii erottamaan omistajat(eli asiakkaat) rahoistaan.
Tarkemmin en ole juuri Lidlin toimintaan tutustunut, mutta olettaisin, että uusien liikkeiden avaaminen ym investoinnit rahoitetaan joko velalla tai suoraan kassavirrasta.
Ässä laajentaa varmasti myöskin lainalla tai kassavirralla, mutta tässä tapauksessa kassavirta tuleekin omistajien taskusta ylihintaisina tuotteina. Liiketoiminnassa ei käytännössä ikinä ole omistajien etu käydä hakemassa rahoitusta heidän omista taskuista.
Jos Lidl pitäisi jatkuvasti osakeanteja investointien rahoittamiseksi, olisi se verrattavissa Ässän toimintaan.
 
Tässä on nyt se perustavanlaatuinen ero S-ryhmän ja Lidlin välillä, että Lidlin omistajat pyrkivät erottamaan asiakkaat rahoistaan, kun taas S-ryhmässä johto pyrkii erottamaan omistajat(eli asiakkaat) rahoistaan.
Tarkemmin en ole juuri Lidlin toimintaan tutustunut, mutta olettaisin, että uusien liikkeiden avaaminen ym investoinnit rahoitetaan joko velalla tai suoraan kassavirrasta.
Ässä laajentaa varmasti myöskin lainalla tai kassavirralla, mutta tässä tapauksessa kassavirta tuleekin omistajien taskusta ylihintaisina tuotteina. Liiketoiminnassa ei käytännössä ikinä ole omistajien etu käydä hakemassa rahoitusta heidän omista taskuista.
Jos Lidl pitäisi jatkuvasti osakeanteja investointien rahoittamiseksi, olisi se verrattavissa Ässän toimintaan.

"Ylihintaisen" tuotteesta siis tekee se, jos sen myy suuremmalla hinnalla kuin kilpailija?
Tähän ei liity tuotevalikoima yms. mitenkään?
 
iivili: vatsakalvon sijasta kokeile Lidlin pienemmissä pusseissa olevia Italian ja Ranskan paahtokahveja. (Tai tavan kaupasta löfbergs lilaa, kunnolla paahdettuna) tummapaahtoinen kahvi ei ärsytä vatsaa. Suomalainen vaaleapaahtoinen närästää helpommin.
Kokeiltu vuosia sitten, ei toimi. Vatsakahvi on ainoa, mitä voin turvallisesti juoda.
 
Oletko juonut espressoja tai mutteripannukahvia?

Mulla ainakin toimii kun juo vähintään 3. Paahtoasteen kahvia, ja jos juo tavallista perus juhlamokkaa niin mahakivut on taattu.. Vielä jos juo laihaa kahvia (sisko keittää luokkaa 7 kuppia vettä ja 3 mittaa kahvia) niin vatsakivut on todella taattu..

Löfbergs lilan 4. Tai 5. Paahtoasteen tummaa voisi juoda 2 pannullista ilman mitään närästykseen viittaavaakaan, siinä missä puoli kuppia juhlamokkaa laihana on liikaa.

Usein tulee keitettyä mutteripannulla ja siinä mm. illy on hyvää, lavazza myös. Bar Italian kahvit on kitkerän puoleisia.
Toki illy maksaa jotain 10 euroa 250 g purkki, mutta hyvä kahvi on aina sen arvoista.. Ja halvempaa kuin abc:n kahvi.

Asiaan: aika hyvä että on nykyisin olemassa tätä kuuluisaa kilpailua. Käytti sitä Lidliä tai ei, niin se hyödyttää myös niitä ihmisiä jotka ei asioi koskaan siellä.
 
Asiaan: aika hyvä että on nykyisin olemassa tätä kuuluisaa kilpailua. Käytti sitä Lidliä tai ei, niin se hyödyttää myös niitä ihmisiä jotka ei asioi koskaan siellä.

Tämä on tosi kuin vesi. Kilpailu piristää kaupankäyntiä.

Se ikävä puoli tässä on vain tullut huomattua, että asiakkaat ei oikein sisäistä suomessa sitä, että 400 neliöinen koppi ei voi kilpailla 2000 neliöisen hallin kanssa hinnoilla niin vahvasti.
Reunaan vietynä esimerkkinä voitanee pitää r-kioski vs. prisma asetelmaa - aika luonnollista, että ärrällä maksaa maitolitra vähän enemmän.
 
No jos ei pieni koppi pärjää niin lappu luukulle!

Otetaan esimerkki. Minä, allekirjoittanut, tietotekniikasta mitään ymmärtämätön ekonomi perustan it-palvelutalon, ja alan kilpailemaan tiedon kanssa julkisen sektorin ohjelmistoprojekteista. Palkkaan yhden kaverini joka on lukenut pari kurssia tietotekniikalla pääsuunnittelijaksi. Omat ohjelmointitaidot rajoittuvat excelmakroihin vba:lla.
Kenen vika on jos en saa yhden yhtä projektia? Kenen vika on jos startuppini ei pärjää markkinoilla kahta kuukautta?

Olenko oikeutettu vaatimaan kaksinkertaista laskutusta asiakkailta koska minulla ei ole it-alalta kokemusta, osaamista ja sitä kautta pätkääkään kilpailukykyä niitä vastaan joilla kaikkea näitä on?

Miksi asiakkaiden pitäisi elättää konseptia joka ei toimi? Miksi päivittäistavarakaupassa kuitenkin asiakkaiden pitäisi elättää myös kioskinpitäjiä, jos heidän bisnes ei toimi? Voisiko vika olla välillä yrittäjässä?

E: huono esimerkki mutta kuitenkin.
 
No jos ei pieni koppi pärjää niin lappu luukulle!

Otetaan esimerkki. Minä, allekirjoittanut, tietotekniikasta mitään ymmärtämätön ekonomi perustan it-palvelutalon, ja alan kilpailemaan tiedon kanssa julkisen sektorin ohjelmistoprojekteista. Palkkaan yhden kaverini joka on lukenut pari kurssia tietotekniikalla pääsuunnittelijaksi. Omat ohjelmointitaidot rajoittuvat excelmakroihin vba:lla.
Kenen vika on jos en saa yhden yhtä projektia? Kenen vika on jos startuppini ei pärjää markkinoilla kahta kuukautta?

Olenko oikeutettu vaatimaan kaksinkertaista laskutusta asiakkailta koska minulla ei ole it-alalta kokemusta, osaamista ja sitä kautta pätkääkään kilpailukykyä niitä vastaan joilla kaikkea näitä on?

Miksi asiakkaiden pitäisi elättää konseptia joka ei toimi? Miksi päivittäistavarakaupassa kuitenkin asiakkaiden pitäisi elättää myös kioskinpitäjiä, jos heidän bisnes ei toimi? Voisiko vika olla välillä yrittäjässä?

E: huono esimerkki mutta kuitenkin.

oli joo huono esimerkki.

Minkä takia se kioski pitäisi lopettaa, jos sitä kalliimpaa maitoa menee niin että kioski pysyy pystyssä? Jos sen maidon hinnan laskis prisman tasolle niin silloin se ei kannanttais. Se kioski saa pyytää maidosta enemmän, koska sen asiakkaan ei tällöin tarvitse tuhlata bensiiniä ja körötellä sinne prismaan.

Minä vain kommentoin sitä, että suurella osalla menee vähän hintatasokäsitys sekaisin - joka tuo omia haasteitaan.

edit. mutta juu, eiköhän onnistuessaan tämä prismojen ja citymarkettien sekä lidlin hintakilpailu johda monen pienemmän lopettamiseen. Ei välttämättä helsingin keskustassa mutta monella muulla alueella saattaa käydä räkäsesti alepalle tai kmarketille, sivasta, salesta ja valintatalosta puhumattakaan.
edit2. niin ja se siis ei pidemmän päälle sitten taloutta paranna, jos (siis JOS) näin käy. Spekulointia parhaimmillaan: työttömiä tulee lisää. 1 iso kauppa työllistää vähemmän kuin 1 iso ja 3 pientä.
 
Mielenkiintoista että nyt on alettu vaatimaan alv kantoja. Vielä puhutaan pienituloisten puolesta, vaikka ruuan alv nosto 24 prosenttiin iskee varmasti pahiten pinituloisiin perheellisiin. Mutta se kysymys, miksi alv kannat pystyy yhdenmukaistamaan vaan kantoja nostamalla. Voishan kaikki muut alv:t laskea 14 prosenttiin.

Sama kuin esitin kerran liiton miehille kuvitteellisesta sukupuolien välisestä palkkaeron tasaamisesta. Kertokaa vaan sieltä sak:sta montako prosenttia miesten palkkoja pitää laskea niin kyllähän se voidaan miesvaltaisella alalla ilomielin tehdä. Jos kerran sak käskee.
 
"Ylihintaisen" tuotteesta siis tekee se, jos sen myy suuremmalla hinnalla kuin kilpailija?
Tähän ei liity tuotevalikoima yms. mitenkään?

Ylihintaiselle on juurikin hyvä määritelmä tuo, että täysin vastaava tuote maksaa enemmän kuin kilpailijalla. Toinen voisi olla se, että tuotteesta jää niin paljon ylimääräistä rahaa kassaan, että sillä investoidaan jonnekkin Venäjälle eikä palauteta takaisin osuuskuntalaisille.
Tuossa Venäjälle investoimisessa voisi olla järkeä, jos sieltä pystyttäisiin repimään niin paljon tulosta, että Suomessa voidaan myydä asiakkaille ruokaa tappiolla tai vaihtoehtoisesti antaa suoraan rahaa käteen omistajille. Tuosta omistajat saisi joka viikko tuottoa aiemmille sijoituksilleen.
Vaikea keksiä paskempaa sijoitusta kuin sellainen, jossa joka viikko vuosikymmeniä laitat rahaa yritykseen eikä ole edes näköpiirissä ajankohtaa, jolloin rahavirta kääntyy takaisinpäin. S-ryhmä on täysi vitsi osuuskunta-ajattelun toteuttamisessa.
 
Tässä on nyt se perustavanlaatuinen ero S-ryhmän ja Lidlin välillä, että Lidlin omistajat pyrkivät erottamaan asiakkaat rahoistaan, kun taas S-ryhmässä johto pyrkii erottamaan omistajat(eli asiakkaat) rahoistaan.
Tarkemmin en ole juuri Lidlin toimintaan tutustunut, mutta olettaisin, että uusien liikkeiden avaaminen ym investoinnit rahoitetaan joko velalla tai suoraan kassavirrasta.
Ässä laajentaa varmasti myöskin lainalla tai kassavirralla, mutta tässä tapauksessa kassavirta tuleekin omistajien taskusta ylihintaisina tuotteina. Liiketoiminnassa ei käytännössä ikinä ole omistajien etu käydä hakemassa rahoitusta heidän omista taskuista.
Jos Lidl pitäisi jatkuvasti osakeanteja investointien rahoittamiseksi, olisi se verrattavissa Ässän toimintaan.

Eiköhän S-ryhmän Venäjälle laajenemisessa ole tarkoituksena siirtää venäläisten asiakkaiden rahoja Suomeen. En suoraan sanottuna ole vielä ymmärtänyt, että mitä niin pahaa tuossa oikein on, että monikin kirjoittaja siitä täällä avautuu. Kyllähän investoiminen on monesti ihan hyvä merkki. Onhan S-ryhmä investoinut Suomeenkin esimerkiksi ABC-ketjun.

- - - Updated - - -

Tästä melkein voisin lyödä vetoa että ei muuten ihan varmaan ole. Kuitenkin tuolla Euroopassa on tälläisiä pikkutekijöitä ku lidl, aldi, carrefour, tesco ja niin edelleen. Vähän long shot että kohta kesko ylivoimaisella logistiikkaosaamisella valtaa Saksan, uk:n ja Ranskan..
Onko se Kesko valtaamassa Keski-Euroopankin? Venäjällä ei Lidl ja Aldi vielä ole ja suomalaisilla toimijoilla on aikamoinen kotikenttäetu siellä. Eikö ole ihan järkevää etsiä kasvua sieltä, missä edellytykset ovat olemassa?
 
Ylihintaiselle on juurikin hyvä määritelmä tuo, että täysin vastaava tuote maksaa enemmän kuin kilpailijalla. Toinen voisi olla se, että tuotteesta jää niin paljon ylimääräistä rahaa kassaan, että sillä investoidaan jonnekkin Venäjälle eikä palauteta takaisin osuuskuntalaisille.
Tuossa Venäjälle investoimisessa voisi olla järkeä, jos sieltä pystyttäisiin repimään niin paljon tulosta, että Suomessa voidaan myydä asiakkaille ruokaa tappiolla tai vaihtoehtoisesti antaa suoraan rahaa käteen omistajille. Tuosta omistajat saisi joka viikko tuottoa aiemmille sijoituksilleen.
Vaikea keksiä paskempaa sijoitusta kuin sellainen, jossa joka viikko vuosikymmeniä laitat rahaa yritykseen eikä ole edes näköpiirissä ajankohtaa, jolloin rahavirta kääntyy takaisinpäin. S-ryhmä on täysi vitsi osuuskunta-ajattelun toteuttamisessa.

Luuletko oikeasti, että maidon tai juuston tuottajat tiputti hintoja 30% vai kenties pistikö "omasta pussista" tuon hinta-alen niihin s-ryhmä?
 
Luuletko oikeasti, että maidon tai juuston tuottajat tiputti hintoja 30% vai kenties pistikö "omasta pussista" tuon hinta-alen niihin s-ryhmä?

Luuletko oikeasti, että s-ryhmä laittaa hinnat halvemmaksi kuin Lidl pidemmällä tähtäimellä kuin keltaisen lehdistön lukija jaksaa asiaa seurata?
 
Back
Ylös Bottom