Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Poliittisesti euroalueen deflaatio tulee huonoon aikaan Suomen kannalta, koska se antaa taas päättäjille helpon selityksen maamme talouden ongelmille. Joten mitään ei taaskaan tartte tehdä, EKP tulkoon hätiin.

Government Debt in Europe - Google Public Data Explorer Mielenkiintoinen sulatusprojekti tosiaan menossa. Velan määrän ja velkaantumisen haitasta ja hyödystä voi olla montaa mieltä, mutta se, että velkoja sulateltaisiin pois on ihan täyttä valetta.

Väärinymmärtämisen taito hallussa. Yksityisellä pelko perseessä, ja julkinen ei halua kuluttaa. Kyllä tässä se velkavuori on niskassa sektoreilla, mikä deflaatioon on vähintäänkin osasyy. Jos Euroopassa olisi numerot vihreinä, olisiko öljyn hinnan lasku tällaista? Julkisella alijäämiä tilkitään velalla, mutta johtuu sosiaalimenojen kasvusta. Kärjistys tämä, kuten edellinenkin viestini.

Väärinymmärtämisen taito hallussa. Yksityisellä pelko perseessä, ja julkinen ei halua kuluttaa. Kyllä tässä se velkavuori on niskassa sektoreilla, mikä deflaatioon on vähintäänkin osasyy. Jos Euroopassa olisi numerot vihreinä, olisiko öljyn hinnan lasku tällaista? Julkisella alijäämiä tilkitään velalla, mutta johtuu sosiaalimenojen kasvusta. Kärjistys tämä, kuten edellinenkin viestini.

Olisi tosiaan mukavampaa kun taivastelu kohdistuisi paljon suurempaan yksityiseen velkaan kuin julkiseen. Yksityisillä kun ei ole painokonetta.

Kenties vielä parempi olisi, jos velkaa ja velkaantumista ei nähtäisi vain numeroina, vaan mietittäisiin syitä sille. Siis miksi meillä ei ole varaa edes pyörittää omaa valtiotamme ja miksi alijäämä vain jatkaa kasvamistaan? Virallinen dogmi lienee edelleen se, että maailmantalouden hetkellinen suhdannelasku vain kurittaa Suomea. Siis siitä huolimatta, että maailmantalous kääntyi takaisin kasvuun ajat sitten. Monet tuntuvat myös edelleen olevan sitä mieltä, että kaikki johtuu Yhdysvaltain asuntomarkkinakriisistä. Olikohan jopa EU:n puheenjohtaja, joka sanoi näin vielä ~vuosi sitten kaudenlopetuspuheessaan.

Siis miettikää. 5 vuotta on nyt mennyt päin persettä sen takia, että jenkkilässä kosahti asuntomarkkinoilla. Se ei siis eräiden mukaan ollut asia, joka puhkaisi kuplan, joka oli aiheutunut muista asioista, vaan mitään kuplaa ei koskaan Euroopassa olisi ollutkaan, kunhan vain jenkkilä kosautti yhdellä asialla koko Euroopan talouden viideksi vuodeksi ja positiivisimpienkin arvioiden mukaan alamäki jatkuu vielä ainakin 2 vuotta. Jännää on myös se, että kyseinen tapahtumasarja kosautti talouden lähes kaikkialla muuallakin, mutta muualla on vain päästy yli siitä jo vuosia sitten.

Tämähän on erinomainen asia päättäjille, kuten Dopey jo aiemmin mainitsi. Kun syyllinen kaivetaan jostain muualta, niin ei tarvitse selitellä kenellekään omaa kyvyttömyyttään ja voidaan vain päivitellä, miten inhaa on, kun ulkomailla sotketaan meidän asiat. Mokomatkin!

No miten on, oliko Uusis sitten kuitenkin lopulta oikeassa?

Aikataulu ei mennyt ihan nappiin, mutta muutenhan tässä on koko viime aikainen taloushässäkkä auki kerrottuna. Palkintona oikein arvanneelle pudotus eduskunnasta. :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Uusis varmasti aliarvioi sen voiman ja sitkeyden millä tätä sirkusta pidetään yllä. Numeroiden mukaan oli jo tuolloin selvä.

E: Astrid Thors kaivaa nenää -ideollakin on enemmän katselukertoja...

Uusis varmasti aliarvioi sen voiman ja sitkeyden millä tätä sirkusta pidetään yllä. Numeroiden mukaan oli jo tuolloin selvä.

E: Astrid Thors kaivaa nenää -ideollakin on enemmän katselukertoja...

Muutos alkaa kunnolla vasta kun vaalien toimesta poliittinen eliitti on vaihdettu. Tästä merkkejä on Ranskassa, Espanjassa ja erityisesti Kreikassa. Nykyiset päättäjät kyllä pitävät euroa väkisin pystyssä, mutta heidän aikansa alkaa käydä vähiin.

Muutos alkaa kunnolla vasta kun vaalien toimesta poliittinen eliitti on vaihdettu. Tästä merkkejä on Ranskassa, Espanjassa ja erityisesti Kreikassa. Nykyiset päättäjät kyllä pitävät euroa väkisin pystyssä, mutta heidän aikansa alkaa käydä vähiin.

Paitsi meillä Suomessa.

Täällä jos demarikokoomuskeskusta putoaa vallasta niin taivas on pudonnut niskaan. Sellaista ei tule tapahtumaan Suomessa.

Kohta pian suomi jää yksin euroon ja maksamaan muiden velkoja;)

Palasin suomeen tossa pari kuukautta takaperin ja kyllä se taitaapi lähtö taas tulla ulkomaille. Ei täällä duunia ole, olen IT asiantuntija ihan hyvällä kokemuksella ja älytön säätö että pääsee edes johonkin Baronan haastatteluun vrt ulkomailta rekrytoijat lähestyy mua duuneilla ja oikeen suuttuvat kun ei kelpaa.

Olen hyvä työssäni, mutta inssin paprut jäi saamatta ja en kuitenkaan ole sitä porukkaa joka omistautuu työlleen siihen malliin että uhraa vapaa-aikansakin ja painaa palkattomia ylitöitä jatkuvasti. Muualla euroopassa on vielä noita perus kasista neljään duuneja joilla saa ihan hyvän elintason, täällä on kohta vaan noi erikoisasiantuntijahommat jäljellä. Voisin kuvitella että monella alalla vähän sama juttu.

e. Työkkäri löi 3kk karenssin päälle, se on kohta ohi. Ihan älytön säätö noiden hommien kanssa, joku perustulomalli pitäisi kyllä kehittää niin olisi järkeä ottaa ihan pätkäkeikkojakin.

Aiemmin oli puhetta siitä, että vaikka joku sääntelykukkanen tai ylimääräinen vero ei ole välttämättä ylitsepääsemätön asia, niin se tekee muista vaihtoehdoista houkuttelevampia. Tässä olisi nyt yksi käytännönesimerkki. Eli jos tarjolla on vaihtoehdot: "Jää Suomeen ja maksa 5000 € enemmän tai vähemmän turhasta asiasta" tai: "maksa 1000 euroa, jota vastaan välittäjäfirma huolehtii käytännönjärjestelyistä, jonka jälkeen et joudu maksamaan em. 5000 euroa, maksat jatkossa vähemmän veroja, merkityksetön paperityö vähenee ja vastaisuudessa ei tarvitse pelätä, että milloin Arkadiamäen seuraava järjettömyys iskee kapuloita rattaisiin". Ei välttämättä absoluuttisesti parempi vaihtoehto, riippuu tapauksesta, mutta jokainen varmaan ymmärtää, että Suomen lisääntyvä sääntely, byrokratia ja verotus lisäävät kakkosvaihtoehdon houkuttelevuutta. Ja toki sama toimii molempiin suuntiin, eli sääntelyn purkaminen, verotuksen keventäminen, jne. vähentävät kakkosvaihtoehdon houkuttelevuutta.

https://twitter.com/WikblPa/status/553259936726384640/photo/1

Kyllä mä uskon että 5 vuoden päästä Suomessa on täystyöllisyys..

Se että keille kaikille maksetaan ihan palkkaakin on eri asia!

[sarkasmi]Niimmutkun talouskuri ja leikkaukset ovat Ainoa Oikea Tapa![/sarkasmi]
Etla: Säästöt pitäisi saada aikaan leikkaamalla | Yle Uutiset | yle.fi

Aika hyvin uusis oli kärryllä liittyen tuohon leikkus- ja veronkiristyspolitiikkaan sekä deflaatioon. Kreikan velkoja on pakko leikata ? Susijumala

"Koko euroalueen flirttailu deflaation kanssa alkoi oikeastaan siitä hetkestä lähtien, kun eurokriisin hätäännyttämät europäättäjät alkoivat ajaa vimmalla talouden matokuuria määräämällä leikkauksia menoihin ja korottamalla veroja. Energian hinnan lasku oli vain yksi naula tähän ruumisarkkuun. Euroalueen inflaatio on tullut tasaisen varmasti alas sitä mukaa, kun vyönkiristys on euroalueella ollut voimassa.

Leikkaukset ja veronkorotukset pitivät huolen siitä, että kansalaisten ostovoima laski rajusti, vaikka vientipuoli piristyikin. Euroopan komissio tutki itse tätä kriisiä ja totesi varsin selkeästi, että Yhdysvallat ja euroalueen ulkopuoliset maat onnistuivat reilusti paremmin kasvaa kriisistä ulos yksityisen kysynnän avulla.

Euroalueella tehtiin säästötoimien vuoksi täysin päinvastoin. Yksityinen kulutus alkoi piiputtaa ostovoiman kadotessa. Kysynnän laskuun työlle ei ollut enää vastaavaa tarvetta sisämarkkinoilla, ja siten julkistalouksien tulo- ja kulutusveropurot näivettyivät. Tällöin piti leikata entistä enemmän, ja korottaa veroja vielä suuremmiksi yhtä tuhoisin seurauksin.

Tämän kehityskaaren vuoksi deflaatio tuli koko ajan lähemmäksi."

Koska aletaan juttelemaan siitä kuinka paljon tämän maan talouteen vaikuttaa "vieraassa" valuutassa velkaantuminen ilman omaa keskuspankkia ja koska keskustellaan siitä että euroopan taholla kaavailaan lisää yhteisvastuuta ja tulonsiirtoja velkaantuneilta valtioilta toisille.

Varmaan turhaa, mutta mitä teidän mielestänne säästäminen tarkoittaa? Jatkuvasti kuulee, että euroalueella on säästetty ja Suomessa on säästetty ja siksi menee huonosti. Minun on hyvin vaikea ymmärtää tätä, koska julkiset menot ovat kasvaneet euroalueella absoluuttisesti ja suhteellisesti mitattuna. Julkiset menot ovat kasvaneet myös Suomessa absoluuttisesti ja suhteellisesti mitattuina. Ja molemmissa tapauksissa tämä menojen kasvu on rahoitettu ottamalla lisää velkaa. Siis myös velanotto on kiihtynyt absoluuttisesti ja suhteellisesti mitattuna. Niin että millä logiikalla tämä saadaan säästöksi?

Sanokaa vaikka, että ei elvytetty tarpeeksi tai elvytettiin väärin, jos olette sitä mieltä, mutta jotain rajaa virheellisiin väittämiin. Fakta kuitenkin on, että säästetty ei olla, vaan päinvastoin, kuluja on lisätty entisestään.

Ne kasvavat siksi kun säästöjen kerroin vaikutus on reilusti yli yhden. Kun budjetista leikataan miljardia niin ei se loppubudjettiin ole miljardia ylijäämäisempi vaan niinkuin Euroopassa oon reilusti pakkasella. Kansantalous on eri kuin kotitalous. Oikeastaan oikeampaa on puhua kireästä/ kiristyvästä finanssipolitiikasta. Käsittäen veronkorotukset ja leikkaukset.

Ne kasvavat siksi kun säästöjen kerroin vaikutus on reilusti yli yhden. Kun budjetista leikataan miljardia niin ei se loppubudjettiin ole miljardia ylijäämäisempi vaan niinkuin Euroopassa oon reilusti pakkasella. Kansantalous on eri kuin kotitalous. Oikeastaan oikeampaa on puhua kireästä/ kiristyvästä finanssipolitiikasta. Käsittäen veronkorotukset ja leikkaukset.

Haluatko näyttää minulle valtion budjetista mitä määrärahoja on leikattu? Mistä on irtisanottu väkeä tai leikattu palkkoja? Tai edes jäädytetty palkankorotuksia. Mitä olen itse muutamaan kertaan valtion budjettia tutkaillut, niin järkiään kaikki määrärahat ovat kasvaneet ja nimenomaan hallinnon määrärahat ovat kasvaneet kaikkein eniten.

Haluatko näyttää minulle valtion budjetista mitä määrärahoja on leikattu? Mistä on irtisanottu väkeä tai leikattu palkkoja? Tai edes jäädytetty palkankorotuksia. Mitä olen itse muutamaan kertaan valtion budjettia tutkaillut, niin järkiään kaikki määrärahat ovat kasvaneet ja nimenomaan hallinnon määrärahat ovat kasvaneet kaikkein eniten.

Tilastokeskus - Julkinen talous

Siitä voit itse katsoa, että 2013:sta 2014 leikattiin menoja puolisen miljardia. Olennaisempaa kuitenkin on, että valtion finanssipolitiikka on ollut kiristyvää jo pitemmän aikaa.

Tilastokeskus - Julkinen talous

Siitä voit itse katsoa, että 2013:sta 2014 leikattiin menoja puolisen miljardia. Olennaisempaa kuitenkin on, että valtion finanssipolitiikka on ollut kiristyvää jo pitemmän aikaa.

Tuulimyllyjä vastaan taistelua, mutta asiavirheet vain jaksavat ärsyttää. Olet todennut useaan otteeseen (viimeksi tällä sivulla), kuinka talous on kurjistunut säästöjen ja leikkausten takia. Nähtävästi viime vuonna määrärahat ovat todella pienentyneet muutamalla sadalla miljoonalla, hieno juttu. On kuitenkin melko mielenkiintoista, mikäli talous on kurjistunut vuodesta 2009 viiden vuoden ajan sen takia, että vuonna 2014 on säästetty/leikattu.

Tuulimyllyjä vastaan taistelua, mutta asiavirheet vain jaksavat ärsyttää. Olet todennut useaan otteeseen (viimeksi tällä sivulla), kuinka talous on kurjistunut säästöjen ja leikkausten takia. Nähtävästi viime vuonna määrärahat ovat todella pienentyneet muutamalla sadalla miljoonalla, hieno juttu. On kuitenkin melko mielenkiintoista, mikäli talous on kurjistunut vuodesta 2009 viiden vuoden ajan sen takia, että vuonna 2014 on säästetty/leikattu.

Puhut asiavirheistä, vaikka talous kasvoi 2010 ja 2011. Supistuminen on käynnistynyt euroalueen ja Suomen kiristävän finassipolitiikan myötä. Linkkasin jo veromaksajien keskusliiton ekonomistin artikkelin, missä väännettiin aika rautalangasta miksi budjetti voi kasvaa mutta fipo olla silti kiristyvää.

Back
Ylös Bottom