Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


No jaa, Virossa saa omalääkäriltä ajan aina maksimissaan kahden päivän varoitusajalla, ja se ei maksa asiakkaalle mitään. En tiedä mikä on Suomessa tilanne, mutta kovasti on otsikoissa näyttänyt olevan julkisen terveydenhuollon pitkistä jonoista asiaa.

Sosiaaliturva siinä mielessä, että paljonko ihmiselle maksetaan rahaa kotona ryyppäämisestä, on toki merkittävästi Suomen tasoa matalampi, mutta en sitten tiedä että onko tuo Suomen järjestelmä tässä mielessä kovin tavoiteltavakaan.

Tämä menee nyt vähän sivuraiteille mutta toki parametreja on monia mitä voidaan mitata. Lääkäreiden palkat ja muutenkin kulut on kanssa suhteellisesti pienemmät kuin suomessa joten tässä pitäisikin olla lähellä suomea. Lähinnä nyt suurin kysymys onkin eläkemaksu joka on suurin sivukuluerä kaikista. Voin olla väärässä ja varmasti kaikki on suhteellisestikin suomen tasoa tai paremminkin.

Alkuperäinen Dopeyn väite mistä keskustelu lähti siis oli että nimenomaan suomen sivukulujen osuus on murhaava työllisyydelle ja koitin vähän avata keskustelua että suomessa ei ole mitenkään massiiviset sivukulujen osuuden suhteessa muihin maihin. Kaikkialka kehittyneissä maissa se on kokonaisuudessaan siellä 30% hujakoilla.
 
Suomessa päästään 30%iin pelkällä eläkemaksulla, mitä vertailet muiden maiden sivukuluihin. Siihen tulee päälle sairausvakuutus-, sosiaaliturva- ja työttömyysvakuutusmaksut ennenkuin pääset shoppaamaan myös pakollisia tapaturmavakuutuksia, henkivakuutuksia ja työterveyshoitoa. Nämä muut toki pienempiä kuin eläkemaksut, mutta 40% menee rikki helposti.

Maksamani eläkemaksut menevät omalle 401k tililleni. Asun USAssa.
 
Suomessa sivukulukerroin on kaikenkaikkiaan lähellä kahta, noin 1,8 - 1,9 kun ihan kaikki lasketaan mukaan (pari vuotta sitten kun laskettiin se viimeksi auki). Virossa jäädään 1,4 paikkeille. Erotus tulee lomarahoista, sairasloman kustannuksista, pekkaspäivistä, ylityökorvauksista, vuorolisistä ja palvelusvuosilisistä.
 
Suomessa sivukulukerroin on kaikenkaikkiaan lähellä kahta, noin 1,8 - 1,9 kun ihan kaikki lasketaan mukaan (pari vuotta sitten kun laskettiin se viimeksi auki). Virossa jäädään 1,4 paikkeille. Erotus tulee lomarahoista, sairasloman kustannuksista, pekkaspäivistä, ylityökorvauksista, vuorolisistä ja palvelusvuosilisistä.

Nimenomaan, näkyy näinkin arkisessa asiassa kuin vaikka autojen merkkihuollossa. Yli satasen tunti, luulisi että moisen paikan asentajatkin olisi melkoisia massimiehiä.. Ei taida olla..

Virossa kolmen kympin pintaan.. Ei tarvi miettiä miksi ns. Hyvinvointivaltiossa kellään ei ole oikein rahaa tehdä mitään.

Ja jos tilanne olisi toisin, niin niitä työpaikkojakin olisi ihan toisella tapaa ja suomen talous olisi eu-27 vertailussa ollut vuonna 2014 jollain muulla sijalla kasvuprosentin mukaan kuin 26.

Euroopan Japani, poislukien emme sentään tee ihan niin kieroutunutta aikuisviihdettä.

Maassa jossa on tosiasiallinen ~17 prosentin työttömyys voisi hallitus selfieiden oton sijaan miettiä jotain muitakin ratkaisuja kuin verojen nostoa.. Uusimpana älynväläyksenä Espanjan, portugalin ja Ranskan suomi-eläkeläisen eläkkeiden verollepano..

Jännää porukkaa tuolla Arkadianmäellä. Meillä muualla Suomessa ollaan sellaisia että jos jotakin asiaa on tehty monta kertaa tavalla x, ja koskaan se ei ole toiminut ennenkään, ei varmaan kokeilla enää kovin monetta kertaa.

Talouskasvun hankkiminen veroja korottamalla on vähän yhtä järkevää toimintaa kuin naisten etsintä sillä että pukeutuu sukkahousuihin ja väittää olevansa homo. Ihan lähtökohtaisesti toivoton yritys. Vähän ku mäkihyppy murtomaasuksilla.
 
Suomessa päästään 30%iin pelkällä eläkemaksulla, mitä vertailet muiden maiden sivukuluihin. Siihen tulee päälle sairausvakuutus-, sosiaaliturva- ja työttömyysvakuutusmaksut ennenkuin pääset shoppaamaan myös pakollisia tapaturmavakuutuksia, henkivakuutuksia ja työterveyshoitoa. Nämä muut toki pienempiä kuin eläkemaksut, mutta 40% menee rikki helposti.

Maksamani eläkemaksut menevät omalle 401k tililleni. Asun USAssa.

Ei päästä. Tyel on 2015 KOKONAISUUDESSAAN max 24,7% joka sisältää työnantajan ja työntekijän osuuden. Sen päälle sos.turvamaksu 2.08%, sairasvak. maksu 2.10%, tuöttömyysvak. Maksu 1.45-3.8% (alle/yli 2M palkkasumma), ryhmähenkivakuutus 0.067%, työtapaturmamaksu 0.1-7% eli yhteensä n. 30-37% riippuen työn vaarallisuudesta.

http://www.yrittajat.fi/fi-fi/tyonantajanabc/tyonantajamaksut/tarkeitalukuja/
 
Toki sitten työehtosopimusten ja lainsäädännön aiheuttamat epäviralliset "sivukulut" tuohon päälle, mutta kyllä käsittääkseni ylitöitä ja lomia on ihan samalla tavalla muuallakin ja myös n. 40h työviikko. Sairaslomat on aina paha mutta nytkin laki mahdollistaa 9pv omavastuuajan jos ei ole tes. Josta päästäänkin siihen ytimeen mikä on se suurin este kilpailukyvylle eli TES. Se kaikkine saunalisineem yms. Pikkuhiljaa hilattujen "ylimääräisten" jäykkyyksien kanssa on aika murhaava instituutio. Toki niitä tarvitaan mutta yksinkertaistettua paikallista (aitoa) sopimimista pitäisi sallia.
 
Ei päästä. Tyel on 2015 KOKONAISUUDESSAAN max 24,7% joka sisältää työnantajan ja työntekijän osuuden.
Niin muuten onkin - muistin että työntekijän osuus tulee tuohon 24.7% maksun päälle, mutta seison korjattuna.
 
Ei siinä varmaan hirveästi järkeä ole mutta ihmiset on sellaisia..
Ehkä se että yhteiskunnan eri luokat etääntyy lisää toisistaan (white trashit toisten samanlaisten, inssit inssien ja pakolaiset pakolaisten kanssa) on ihan luonnollista kehitystä. Mutta tarpeeksi kun tulee "alakulttuureita" voidaanko enää puhua yhteiskunnasta? Toiset kun paskat nakkaa keskiluokkaisille arvoille ja toiset ei välitä mistään köyhistä ja muista jotka asuu jossain Itäkeskuksessa.. Muuttaa kyllä hyvinvointiyhteiskuntaa.

Ihan hyvä että ainakin se hyvinvoitihuttu jolla perustellaan jos jonkunlaista holhousta tulee tällä menolla kokemaan melkoisen romahduksen:)

Nykyinen demarimeininki se on suurin syypää nykyiselle taloustilanteelle. Mutta sitä kansalaispalkkaa ja maallemuuttoa vapauteen kaikenlaisesta yhteiskunnasta, sitä ei näin etatistisessa maassa sallita ikinä.

Sitä mukaa mitä tuottavat työpaikat vähenee, sitä suurempi osa laitetaan "kuntouttavaan" työtoimintaan tiukan kurin alle 9 euron palkalla, ja yhteiskunta senkun kiristää otetta karjastaan. Että ammuuuu vaan ammuuu!

Siksi sitä talouskasvua pitäisi nyt tulla ettei mennä lisään "demariutopiaan" missä meidän kansalaisten tehtävä on olla suomen laitumella keltaset isot lätkät korvissa. Mmmuuuuuuu!

Se on toisaalta pelottava ajatus että tämä korjaantuisi muuten kuin oikean kriisin ja oikeistolaisuuden kautta. Realistina joudun myöntämään sen olevan kaikkein todennäköisintä. Mutta ensin Keskusta saa kokeilla korjausliikettä. Sen jälkeen kolahtaa jos mitään ei saada aikaan.
 
Se on toisaalta pelottava ajatus että tämä korjaantuisi muuten kuin oikean kriisin ja oikeistolaisuuden kautta. Realistina joudun myöntämään sen olevan kaikkein todennäköisintä. Mutta ensin Keskusta saa kokeilla korjausliikettä. Sen jälkeen kolahtaa jos mitään ei saada aikaan.

Kieltämättä 2009 vuonna ajatteli että muutaman vuoden päästä kaikki on oikein hyvin taas..

No ei ole. Ja vaikea se on vaan nähdä suomen tilanteessa hyvääkään..
Purjehdustermein tuntuu että suomen pitäis nyt kohta reivata purjeita ettei vene kaadu kun tuuli nousee.

Nyt mennään kovan tuulen eellä spinnaakkeri ylhäällä vaikka olisi kovin kiire pienentää pinta-alaa ja laittaa myrskyfokka ennemmin keulille.. Ts. Toimenpiteitä vaikkapa nyt sitten maahanmuutosta säästämistä tai jotain radikaalimpaa veronalennusta kehiin..

Tuuli jos yltyy (korot nousee kun valmiiksi kova työttömyys) on äkkiä vene nurin ja masto poikki (pakkomyyntejä asuntomarkkinoiden sijaan ja menetetty sukupolvi)

Vaan osaako nykyiset johtajat navigoida jos joku laittaa karttaplotterin pois päältä, perinteisemmin menetelmin sekstantinlla vai ajeleeko valtiolaivamme hiekkasärkkään kuten Vestas Wind kuukausi sitten Mauritiuksella?

Toisin sanoin mitähän meidän maassa tehdään jos kelit huononee ja tuuli yltyy (eli talous kriisiytyy tästä)

Kevyisiin sivumyötäisiin ja pieniin aaltoihin on helppo purjehtia kun tuulet on suotuisat (kun joku muu tekee sitä rahaa kuten Nokia ennen)

Vaan kun merenkäynti on kovaa ja tuuli on 30 m/s puuskissa, ei ole ihan niin kivaa, sitä voi tulla merisairaaksi.

If you catch my drift..

Niin tuntuu siltä että tässä regatassa (eli EU:ssa) suomi luulee olevansa iso ja komea Swan, vaikka ehkä sittenkin on alle 30 jalkainen peruspaatti jonka purjeet on repaleiset ja homeessa.

Saas nähdä mitä tuleva pm.Sipilä meinaa tehdä, tuskin mitään..
 
Kieltämättä 2009 vuonna ajatteli että muutaman vuoden päästä kaikki on oikein hyvin taas.
Ei piruiluna, vaan puhtaasti mielenkiinnosta: millä perusteilla?

Ite en nähnyt 2009 Suomen hallituksen toimissa, en Suomen yritysten suhteen, enkä maailmantaloudenkaan suhteen mitään merkkejä siitä, että tulisi käänne parempaan. Kiinteistöjen hinnat ja vuokrat olivat tapissa, olimme työvoimakulujen suhteen pahasti esim. Kiinaa jäljessä, Nokia oli vapaassa pudotuksessa, paperin kulutus maailman mittakaavalla oli laskussa (ja on toki edelleen), eivätkä suomalaiset olleet pitkiin aikoihin olleet enää mitenkään erityisen sisukkaita tai ahkeria (eivätkä ole nytkään) muihin kansoihin verrattuna. Toki pohjilla meillä oli ja on edelleen Saksan ja Ruotsin tyyliin aika hyvä tieteen ja teknologian taso, mutta se ei enää auta niin paljoa kuin vaikkapa 30v sitten, tai edes 90-luvulla. Tuon suhteen tilanne on tasoittunut älyttömästi ja Kiina ja Etelä-Korea ovat tasoissa aika monella tieteen ja teknologian alalla länsimaihin nähden. Toisaalta tuossa oli ja on ainakin Kiinan suhteen tilanteen normalisoituminen, eli Kiinan paluu sille maailmanhistoriallisesti normaaliin suurvalta-asemaan noin 100v kestoisesta alennustilasta ja heikkoudesta.

Jos ajatellaan 5-50v mittakaavalla, niin koko maailmaa ja ekana kaikkein vauraimpia ja kehittyneimpiä valtioita koskeva automaation ja tekoälyn edistyminen on taloudellisesti suurin tekijä. Toisaalta on häirinnyt, miten siitä on lähinnä peloteltu, että se syö työpaikkoja ja niin varmasti syökin. Mutta jos ajatellaan maailmanhistoriaa, niin ei 1900-lukulainen ja teollistuneen ajan perusratkaisuna toiminut pitkäaikainen palkallinen työsuhde yleensäkään ole mikään normaalitila, vaan pikemminkin erikoisuus. Suuret ikäluokat siitä eniten hyötyivät, koska pääsivät teollistuneen aikakauden parhaaseen aikaan, eli lopussa sen vauraudesta hyötymään. Tekoälyn kehittymisellä on palkallisen työn vähentymisen lisäksi potentiaalia laskea aika kovastikin ja aika monenkin asian tuotantokustannuksia, myös ruoan, liikkumisen (automatisoidut autot ja junat, joka tehostaisi liikkumista niin paljon, ettei kenenkään tarvitse omistaa autoa, työvoimakulujen nollaaminen laskisi omalta osaltaan matkakuluja) ja asuntojen. Tämä taas toisi aika paljon helpotusta siihen paineeseen, minkä verran itse kelläkin pitää olla rahaa käytössä elämiseen. Täten palkallisten työpaikkojen väheneminen rajustikin ei olisikaan niin katastrofaalista kuin toistaiseksi julkisuudess on annettu ymmärtää. Em. kumminkin vaatisi sen, että yhteiskuntia ja talousjärjestelmää kokonaisuutena muutettaisiin uuden tilanteen mukaiseksi. Siihen ei vielä ole paljoa ajatuksia ja ehdotuksia näkynyt, paitsi virkistävästi muutamakin poliittinen puolue on sentään ottanut kansalaispalkan/perustulon ja/tai negatiivisen tuloveron käsitteitä keskusteluun.

Pitäisi myös miettiä koneiden roolia yhteiskunnissa aiempaa enemmän ja avoimemmin vrt. ihmisten osa. Toistaiseksi tuota asiaa on puitu lähinnä scifikirjallisuudessa. Ihan jees silleen, mutta se ei riitä.
 
Euroalue on deflaatiossa. Jännä miten muut talousalueet osaavat hoitaa raha ja finanssipolitiikan paljon paremmin.

Talousuutiset puhelimeen | Taloussanomat

Ihan mielenkiintoista seurata, miten homma etenee. Ensimmäiseksi tulee kyllä mieleen, että kuinkahan suuri vaikutus on ollut öljyn hinnan laskulla. Toinen huomio on se, että ohjauskorko on ollut käytännössä nollassa jo vuosia. Se, että tästä huolimatta puskee deflaatiota, vaikuttaa minusta siltä, että kyse ei ole rahapoliittisesta kriisistä, vaan paljon pahemmista, rakenteellisista ongelmista. Mikäli tämä oletus pitää paikkansa, niin tilanne ei korjaudu rahapoliittisilla toimenpiteillä.
 
Ihan mielenkiintoista seurata, miten homma etenee. Ensimmäiseksi tulee kyllä mieleen, että kuinkahan suuri vaikutus on ollut öljyn hinnan laskulla. Toinen huomio on se, että ohjauskorko on ollut käytännössä nollassa jo vuosia. Se, että tästä huolimatta puskee deflaatiota, vaikuttaa minusta siltä, että kyse ei ole rahapoliittisesta kriisistä, vaan paljon pahemmista, rakenteellisista ongelmista. Mikäli tämä oletus pitää paikkansa, niin tilanne ei korjaudu rahapoliittisilla toimenpiteillä.

http://ec.europa.eu/eurostat/docume...P-EN.pdf/7a179764-787e-4a10-a72b-0abde719ee44

Tuossa Eurostatin tarkempaa statistiikkaa tuosta inflaatiosta. Näyttää olevan melko merkittävä tekijä tuo energian hinnan lasku (lue öljyn). Ja samaa mieltä, että näyttää kyllä aika pitkälti rakenteelliselta ongelmalta, jos ohjauskorkoa on laskettu nyt jo pitkään lähelle nollaa ja samaan aikaan inflaatio vain pienenee.
 
If you catch my drift..

Niin tuntuu siltä että tässä regatassa (eli EU:ssa) suomi luulee olevansa iso ja komea Swan, vaikka ehkä sittenkin on alle 30 jalkainen peruspaatti jonka purjeet on repaleiset ja homeessa.

Saas nähdä mitä tuleva pm.Sipilä meinaa tehdä, tuskin mitään..

Ehkä tämä maa on vain niin perinpohjin segregoitunut että muutoksen tuleminen kestää sen 5-1 0 vuotta. Meillä on julmettu määrä 50-60 vuotiata jotka ovat noita joutsenia. Kämpät on maksettu ja on mökit ja mönkijät, ja uusi auto ostetaan muutaman vuoden välein vaikka ei oikeasti olisi tarvetta. Eläke on turvattu. Miksi sitä muuttamaan?

Me muut ollaan sitten tilanteessa missä pitäisi tehdä pirusti duunia/olla pirun fiksuja samaan aikaan kun yhteiskunta on ihan rapakunnossa. Tuo Rinteen IT-kulupaljastus on hyvä esimerkki siitä. Itse veikkaan kyllä että työn tuottavuus tulee meillä nousemaan huimasti seuraavina vuosina kun saadaan noita massoja eläkkeelle pois jaloista. Erityisesti julkisella puolella eläköityminen on ripeää. Mutta muuten en näe valoa vielä viiteen vuoteen..

edit: Minäkin koko ajan peruspositiivisena ihmisenä uskon että huominen on parempi. Ehkä siksi myös 2009 ja 2010 ja 2011 ja 2012 ja 2013 ja 2014 uskottiin parempaan tulevaisuuteen. Kai se on ihmisen perusluonne.
 
Ehkä tämä maa on vain niin perinpohjin segregoitunut että muutoksen tuleminen kestää sen 5-1 0 vuotta. Meillä on julmettu määrä 50-60 vuotiata jotka ovat noita joutsenia. Kämpät on maksettu ja on mökit ja mönkijät, ja uusi auto ostetaan muutaman vuoden välein vaikka ei oikeasti olisi tarvetta. Eläke on turvattu. Miksi sitä muuttamaan?

Me muut ollaan sitten tilanteessa missä pitäisi tehdä pirusti duunia/olla pirun fiksuja samaan aikaan kun yhteiskunta on ihan rapakunnossa. Tuo Rinteen IT-kulupaljastus on hyvä esimerkki siitä. Itse veikkaan kyllä että työn tuottavuus tulee meillä nousemaan huimasti seuraavina vuosina kun saadaan noita massoja eläkkeelle pois jaloista. Erityisesti julkisella puolella eläköityminen on ripeää. Mutta muuten en näe valoa vielä viiteen vuoteen..

edit: Minäkin koko ajan peruspositiivisena ihmisenä uskon että huominen on parempi. Ehkä siksi myös 2009 ja 2010 ja 2011 ja 2012 ja 2013 ja 2014 uskottiin parempaan tulevaisuuteen. Kai se on ihmisen perusluonne.

Paljon asiaa kieltämättä.. Osa näistä swaneista luulee että koko paketti on swania vaikka suuri osa on enemmän h-veneitä tai folkbåteja.. Ainoa vaan että swaneille on jaettu mahdollisuudet 52-jalkaisuuteen tarjottimella, sen sijaan nykysukupolvet vaatii moninkertaisen määrän töitä tullakseen käytetyksi bavariaksi.

Se että millaiset olosuhteet merillä on, siihen vaikuttaminen ei ole mahdollista. 70-luvun nuorten meri oli pieni ja vähäaaltoinen, ja Swanilla purjehdus oli saariston suojissa kevyissä tuulissa.

Nykyisin ollaan kai enemmän biskajanlahdella tai eteläisellä Tyynellämerellä, eikä veneetkään ole useimmilla yli 30-jalkaisia.

Valtion johdossa ja tiedotusvälineissä swanit katselevat aurinkoisena päivänä jahtiklubille eikä näe korkeiden mastojen katveessa aallonmurtajan suojan ulkopuolella rannalle vedettyjä purjeet repaleisina makaavia pienveneitä. Ja toitottavat sitä suomi on komea ja merikelpoinen Swan, vaikka vene ei ole sitten hjalliksen purjehdusaikojen käynytkään Hangon regattaa ja piritan vierasvenesatamaa kauempana, sinnekin mennyt moottorilla tyvenessä purjeet pussissa.

Ketterämmät länsimaat on nopeita rib-veneitä mutta niistäkin voi loppua bensa jos unohtaa tankata. Mutta suomen suurin ongelma on se että uskotellaan aluksen olevan kurssissa ja tuulien sivumyötäiset, kun oikeasti karttaplotteri on rikki ja ulkona on 20 metrin tuuli ja 4 metrinen aallokko.
 
Ihan mielenkiintoista seurata, miten homma etenee. Ensimmäiseksi tulee kyllä mieleen, että kuinkahan suuri vaikutus on ollut öljyn hinnan laskulla. Toinen huomio on se, että ohjauskorko on ollut käytännössä nollassa jo vuosia. Se, että tästä huolimatta puskee deflaatiota, vaikuttaa minusta siltä, että kyse ei ole rahapoliittisesta kriisistä, vaan paljon pahemmista, rakenteellisista ongelmista. Mikäli tämä oletus pitää paikkansa, niin tilanne ei korjaudu rahapoliittisilla toimenpiteillä.

Lähinnä deflaatio on syytä niistä väärin ajoitetuista rakenteellisista uudistuksista. Deflaatio lähtee polkemalla euroa ja lisäämällä alijäämiä.
 
Back
Ylös Bottom