Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Tämä ei ole mikään piikki henk.koht piikki ketään kohtaan, mutta joku voisi tutkia kuinka paljon yrittäjien itkusta johtuu siitä, että on itse sohlattu asiat päin persettä josta sitten syytellään milloin verottajaa ja milloin ay-liikettä. Yrittäjähän kutsumusammatti, yleensä se vaatii sitä, että on niin luonnevikainen narsistinen mulkku ettei kukaan halua ottaa palkkatöihin, ei vaan hyvää joulua Suomen yrittäjille ja parempaa verosuunnittelun vuotta 2015 :)

Onkos sinulla omia näyttöjä vastakkaisesta toiminnasta ts. oletko ollut yrittäjänä palkkaamassa ketään? Kaikkihan me ollaan isänmaallisia puheen tasolla, mutta kun hintalappu isketään tarpeeksi korkealle niin siinä pahimmat utopiat karisee.

Onko sinulla yhtään konkreettista ehdotusta tai toimintamallia siitä, miten Suomi-tuotteet myisivät ulkomailla paremmin? Ei ainakaan prof. Haaparannalla ollut, vaikka tämä akateeminen näpertelijä aina suomalaisesta yritysjohdon tasosta nillittääkin.

Huomioitavaa on lisäksi, että kyseessä on aktiivinen kokoomuslainen, siis kyseinen professori.

Olen muuten kuullut ihan tosielämän vasemmistolaiselta, koko työuransa sosiaalityöntekijänä ja terapeuttina ja myöhemmin yksinyrittäjänä toimineelta aikamoista manaamista perintöveroa kohtaan. Sanoi suunnilleen, että "Ei perkele, ensin olen maksanut tuloveroa, ostamastani talosta mellevän leimaveron, yrittäjänä niin perkeleesti veroa ja sitten jos mun työstä kumminkin jää jotain ylijäämää perillisille, niin siitäkin _vielä_ lisää pitäisi veroa maksaa.". Eli joo, kyllä se itse kelläkin menee hermot jossain kohtaa ja veronmaksumotivaatio lähestyy nollaa.

Eikös tosin verottoman perinnön maksimimäärä nostettu joitain vuosia sitten 20000€? Mikäli tavallinen työläinen ryhtyy ennakkoperintöä jakamaan ajoissa (kuten kannattaisi, tai tuhlata se häikäilemättä omiin nautintoihin, piruako sitä hautaan mukaan ottamaan), niin tuo summa mahdollistaa kohtalaisen hyvin perintöveron välttämisen aika monelle.

Onkos sinulla omia näyttöjä vastakkaisesta toiminnasta ts. oletko ollut yrittäjänä palkkaamassa ketään? Kaikkihan me ollaan isänmaallisia puheen tasolla, mutta kun hintalappu isketään tarpeeksi korkealle niin siinä pahimmat utopiat karisee.

Onko sinulla yhtään konkreettista ehdotusta tai toimintamallia siitä, miten Suomi-tuotteet myisivät ulkomailla paremmin? Ei ainakaan prof. Haaparannalla ollut, vaikka tämä akateeminen näpertelijä aina suomalaisesta yritysjohdon tasosta nillittääkin.

Olen aika runsaasti koostanut ehdotuksia tähänkin ketjuun vuosien mittaan. Ei jaksa kokoajan toistaa itseään. Tässä on puhe makrosta ei mikrosta. Yritysjohtajat monesti kyllä tuppaavat luulla olevansa makronkin asiantuntijoita, mistä seurauksena on myötähäpeää herättäviä lausuntoja. Melkein mitä kovemmat meriitit yritysmaailmasta sitä älyttömämpiä ovat politiikkasuositukset.

Olen aika runsaasti koostanut ehdotuksia tähänkin ketjuun vuosien mittaan. Ei jaksa kokoajan toistaa itseään. Tässä on puhe makrosta ei mikrosta. Yritysjohtajat monesti kyllä tuppaavat luulla olevansa makronkin asiantuntijoita, mistä seurauksena on myötähäpeää herättäviä lausuntoja. Melkein mitä kovemmat meriitit yritysmaailmasta sitä älyttömämpiä ovat politiikkasuositukset.

Fakta tässä nyt vaan on se, että yrittäjiksi täällä yritysten onnelassa eivät hakeudu lutuiset pikku AY-aktiivimme vaan ahneet kapitalistiroistot, jotka ovat tajunneet jo aikaa sitten, että verorasitukselle saatava vastine on aika kapoinen. Suomi voi joko reagoida tilanteeseen tai istua käsien päällä. Nykytilanteessa jälkimmäinen on valittu.

Mikä muuten susta tekee makron asiantuntijan? Jotain muodollista koulutusta? Nettiblogeja? Työ?

En siis millään vittuilumielellä kysele.

Näistä suunnanmuutoksista, mitä itsekin sanot tehneesi: olen mäkin ollut ennen Kokoomuksen äänestäjä, vaihtunut sittemmin perussuomalaisten halla-aho-linjaan ja / tai kristillisdemokraatteihin. Vaikka talousmielessä en perussuomalaisten linjoilla ole, kuitenkin peruskonservatiivina en siedä alexstubb och kompisar-liberaaleja ollenkaan.

Kuitenkin sellainen logiikka mielessäni näistä yritysjohtajien talouspolitiikkasuosituksista: kannattaisi varmaan kuunnella jos juttu koskee suoraan yrityksiä, esim veroasioiden osalta, muuten tuskin..

Tulostan tekevän ja työtä luovan yrityksen johto ja omistajat ovat riistäjiä ja huonoja ihmisiä, tappiota tekevän ja työtä menettävän yrityksen johto ja omistajat ovat vain toistaitoisia tunareita. Ikävä kyllä nämä ajatukset eivät ole uusia tai edes ainutlaatuisia.

Mikä muuten susta tekee makron asiantuntijan? Jotain muodollista koulutusta? Nettiblogeja? Työ?

En siis millään vittuilumielellä kysele.

Näistä suunnanmuutoksista, mitä itsekin sanot tehneesi: olen mäkin ollut ennen Kokoomuksen äänestäjä, vaihtunut sittemmin perussuomalaisten halla-aho-linjaan ja / tai kristillisdemokraatteihin. Vaikka talousmielessä en perussuomalaisten linjoilla ole, kuitenkin peruskonservatiivina en siedä alexstubb och kompisar-liberaaleja ollenkaan.

Kuitenkin sellainen logiikka mielessäni näistä yritysjohtajien talouspolitiikkasuosituksista: kannattaisi varmaan kuunnella jos juttu koskee suoraan yrityksiä, esim veroasioiden osalta, muuten tuskin..

En kai minä (toivottavasti ) ole itseäni minään kansiksen asiantuntijana ole esitellyt. Perus tusinamaisteri olen, kunhan huvikseni seuraan talouskeskustelua.

- - - Updated - - -

Fakta tässä nyt vaan on se, että yrittäjiksi täällä yritysten onnelassa eivät hakeudu lutuiset pikku AY-aktiivimme vaan ahneet kapitalistiroistot, jotka ovat tajunneet jo aikaa sitten, että verorasitukselle saatava vastine on aika kapoinen. Suomi voi joko reagoida tilanteeseen tai istua käsien päällä. Nykytilanteessa jälkimmäinen on valittu.

Riippuu vähän miten meinaat kuinka tulisi reagoida.

Lueskeltuani keskusteluja noista perintövero aiheisista uutisoinneista. Ei voi välttyä huomaamasta että isot ikäluokat ja niiden valtava omaisuus saa ihmiset luopumaan perintöverosta helponrahan toivossa. Hävettää, kun ollaan haaskalla. Mulle kaikki heti eikä muille oikeistolainen ajattelu on vallalla. Miksei enään arvosteta ja tajuta että jokainen on oman onnensa seppä. normi duunari ei tarvitse kahta etelänlomaa vuoteen ei citymaasturia, eikä muutakaan raharikkautta. Onnellisuus on muualla. Tää on hienomaa, veteraaneille kiitos. Hyvää joulua ja ra(u)haa kaikille.

Verojen käyttökohteilla ja -tavoilla saattaa olla asian kanssa tekemistä.

Lueskeltuani keskusteluja noista perintövero aiheisista uutisoinneista. Ei voi välttyä huomaamasta että isot ikäluokat ja niiden valtava omaisuus saa ihmiset luopumaan perintöverosta helponrahan toivossa. Hävettää, kun ollaan haaskalla. Mulle kaikki heti eikä muille oikeistolainen ajattelu on vallalla. Miksei enään arvosteta ja tajuta että jokainen on oman onnensa seppä. normi duunari ei tarvitse kahta etelänlomaa vuoteen ei citymaasturia, eikä muutakaan raharikkautta. Onnellisuus on muualla. Tää on hienomaa, veteraaneille kiitos. Hyvää joulua ja ra(u)haa kaikille.
Jaa.

No valtiolle se omaisuus kuuluu vielä vähemmän kuin perillisille..

Kaksi etelänlomia vuoteen ja city-maasturi turhia? Mitä helvetin elämää sellanen pyörin tässä Suomessa ja ajan jotain v-tun tojotaa yleensä on?

Helvetin huonoa elämää sellanen on.

Älä viitsi tyrkyttää moralisoivan mielikuvituksesi tuotteita muiden ajatuksina. Tässä on kirjoitettu sivukaupalla yritysten perimisestä ja sinä kirjoittelet normi duunarin etelänlomista. Huomaatko tuossa mitään epäloogisuutta? Suomessa on varsin vähän niitä isoja omaisuuksia - ikävä kyllä. Jotta sellaisia pääsisi syntymään, niin olisi hyvä jos yrittäjyyden periytymistä ei rangaistaisi raskaasti.

Niin. En ehkä ihan pysy perässä ajatustesi kulussa. Sitä sattuu minulle usein.

Jos olet sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä, niin miten ventovieraille sepille voisi kuulua osuus kuolleen ihmisen omaisuudesta, jonka hän on säästänyt jättääkseen sen omille lapsilleen? Eikö se ole näiltä sepiltä osoitus aikamoisesta ahneudesta?

Siitä olen täysin samaa mieltä, että onni on muualla, kuin citymaastureissa. Oikein hyvää joulua kaikille vaan minunkin puolestani!

Älä viitsi tyrkyttää moralisoivan mielikuvituksesi tuotteita muiden ajatuksina. Tässä on kirjoitettu sivukaupalla yritysten perimisestä ja sinä kirjoittelet normi duunarin etelänlomista. Huomaatko tuossa mitään epäloogisuutta? Suomessa on varsin vähän niitä isoja omaisuuksia - ikävä kyllä. Jotta sellaisia pääsisi syntymään, niin olisi hyvä jos yrittäjyyden periytymistä ei rangaistaisi raskaasti.

Näin on. Perintövero estää varsin hyvin "omin käsin onneen" idean toteutumisen. Uurastamalla elämän aikana saa kokoon ihan hyvän kakun, vaan kiitos perintöveron jälkipolvet saavat jälleen aloittaa tyhjästä. Pakko realisoida omaisuus jotta saa perintöveron maksettua, sensijaan että voisi kartuttaa sitä omaisuutta ja vuorostaan jättää lapsilleen kunnon kakun. Keskiluokasta rikkaaksi ponnistaminen sukupolvien pitkäjänteisellö työllä on liki mahdotonta. Kunnolla rikastuneet sensijaan tekevät Wahlroosit tai vuorineuvokset ja välttävät koko veron kokonaan. Rikkaat jatkavat rikastumistaan muualla, keskiluokalla ei mahdollisuutta tuommoiseen maasta toiseen hyppelyyn ole.

Mitä enemmän niitä suhtkoht rikkaita täällä olisi, sen parempi. Sensijaan että omistukset ja omaisuudet kasaantuisivat niille muutamalle superrikkaalle joilla on pääomaa riittävästi kunnon verosuunnitteluun.

Niin. En ehkä ihan pysy perässä ajatustesi kulussa. Sitä sattuu minulle usein.
No en pysy itsekkään, olin aika muussissa. Hs tai Il joku viestiketjun ahneus sai provosoitumaan.
Jos olet sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä, niin miten ventovieraille sepille voisi kuulua osuus kuolleen ihmisen omaisuudesta, jonka hän on säästänyt jättääkseen sen omille lapsilleen? Eikö se ole näiltä sepiltä osoitus aikamoisesta ahneudesta?
Totta. Toisaalle kumartaa, toisaalle pyllistää. Vaikka se menisikin yleishyödylliseen ja toisaalta kaikki raha on valtion ja viimmekädessä henkemme. Kaukaa haettua paskaa. En tiedä. Kuitenkin kinkku ja joulusahti on hyvää.

Eikö se ajatus tuolla perintöverotuksen taustalla ole jotain siihen suuntaan, että kun yhteiskunta on osallistunut kyseisen varallisuuden kartuttamiseen tarjoamalla mm. infrastruktuurin ja koulutuksen, niin silloin sille kuuluu myös osa siitä. Eikä tämä nyt ole kannanotto, vaan enemmän sitä, mitä on nähnyt argumentoitavan.

No en pysy itsekkään, olin aika muussissa. Hs tai Il joku viestiketjun ahneus sai provosoitumaan.

Totta. Toisaalle kumartaa, toisaalle pyllistää. Vaikka se menisikin yleishyödylliseen ja toisaalta kaikki raha on valtion ja viimmekädessä henkemme. Kaukaa haettua paskaa. En tiedä. Kuitenkin kinkku ja joulusahti on hyvää.

Ot: itseko sahtisi teit? Mä olen muutaman vuoden miettiny että pitäisi opetella tekemään itse sahtia ja muutenkin täysmäskäysmenetelmällä olutta..
Asiaan:

On kyl typerä argumentti perintöveron puolesta että yhteiskunnalle kuuluisi osa omaisuudesta koska se on osallistunut sen kartuttamiseen?? Ollaanko Suomessa siis ihan konkreettisesti valtion karjaa niinkuin metsien hirvet??

Älytöntä että yhteiskunta tunkee sormensa joka puolelle ja koko ajan.

Kuitenkin kun mitä enemmän olisi vapautta sitä onnellisempaa elämä olisi..

Ot: itseko sahtisi teit? Mä olen muutaman vuoden miettiny että pitäisi opetella tekemään itse sahtia ja muutenkin täysmäskäysmenetelmällä olutta..
En itse osaa, pari kertaa ollut kyllä mukana. Mutta yksin ei tulis mittää. Sain isältä pojalle joululahjaksi. kait siinäkin jotain suomenlakia, alkoholilakia rikottiin.

On kyl typerä argumentti perintöveron puolesta että yhteiskunnalle kuuluisi osa omaisuudesta koska se on osallistunut sen kartuttamiseen?? Ollaanko Suomessa siis ihan konkreettisesti valtion karjaa niinkuin metsien hirvet??
Minusta toi oli hyvä pointti perintäverolle. miksi puhutaan aina vain minun oikeuksista, eikä velvollisuuksista. Ja kyllä me viimekädessä karjaa olemme. Joukkoa, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.Sotilasvala ? Wikipedia
Toisaalta hölmöltä tuntuu valtiolle osuus luovuttaa isienirakentamasta kotitilasta joskus kun osuuteni tulen perimään. politiikka on siittä paskaa että siihen on helppo heittää mielipiteitä, mutta niiden järkevä perusteleminen on mahdotonta. Ainakin minulle. Joten en yhä edelleenkään tiedä.
Kuitenkin kun mitä enemmän olisi vapautta sitä onnellisempaa elämä olisi..
Ei vapautta ilman vastuuta.

Eikö se ajatus tuolla perintöverotuksen taustalla ole jotain siihen suuntaan, että kun yhteiskunta on osallistunut kyseisen varallisuuden kartuttamiseen tarjoamalla mm. infrastruktuurin ja koulutuksen, niin silloin sille kuuluu myös osa siitä. Eikä tämä nyt ole kannanotto, vaan enemmän sitä, mitä on nähnyt argumentoitavan.

Kyllähän tuo yksi painava argumentti perintöveron puolesta on. Toisaalta voidaan sanoa noin yleensä, että mikäli ihminen on elinaikanaan pystynyt kartuttamaan Suomessa omaisuutta, nin on hän elinaikanaan aikamoiset verotkin maksanut. Aika pienenkin omaisuuden luomiseksi on yleensä tienattava paljon ja pitkän aikaa, ja siis maksettava yhteiskunnalle vuosien mittaan varsin paljon.

Totta toisaalta on sekin, että lähes tulkoon kaikesta muustakin verotettavasta tulosta on jo kertaalleen verot maksettu. Miksi perillisen pitäisi saada massillinen rahaa täysin ilman veroa? Tuloahan se hänelle on.

Minusta perintövero on hyvä olla, mutta sen tason on oltava kohtuullinen veron maksuunpanon seuraamusten takia. Tämä koko ongelma johtuu siitä, että Suomen tulovero on niin tolkuttoman korkea ja kaikkia veroja verrattaan siihen. Tuntuu mitättömältä maksaa miljoonaperinnöstä 5% veroa, kun toinen maksaa muutaman tonnin palkastaan 40% veroa. Tässä ongelma ei ole perintöveron pienuus vaan tuloveron suhteellinen suuruus. Tuloveron maksaminen ja perintöveron maksaminen aiheuttavat aivan erilaiset seuraamukset.

Professori Niskakangas on täysin väärässä väittäessään, että yhteiskunnan kannalta on sama omistaako yrityksen rahasto vai perhe (yritys, tai iso osa siitä, on myytävä rahastolle perintöveron maksamiseksi). Rahastot nimittäin yleensä ovat verosuunnittelussaan sekä luovia, että aggressiivisia. Ne eivät veroja juuri maksele. Niiden omistamien yritysten voitot siirretään yleensä korkomenoina sellaisiin valtioihin, joissa yrityksillä ei ole tuloveroa tai ainakaan korkotuloa ei veroteta. Yleensä suurimmat veronmaksajat Suomessa ovat kasvollisia omistajia.

Kannattaa koittaa pitää ideologinen puoli ja äytännöllisyys ja toimivuus erillään toisistaan. Verotuksen voi ajatella olevan puhdasta varkautta tai keskushallinnon voi nähdä hyveellisyyden lähteenä, jolloin kaikki verot ovat hyvä asia ja mitä korkeammat, niin sen parempi. Tai jotain siltä väliltä. Ideologiasta keskusteleminenkin on omalla tavallaan mielekästä, mutta ketjun aihe lienee enempi käytännöllisyysaspekti. Jos perintöveroa ajatellan, niin naapurimaissa se on poistettu ja seurauksena monia rikkaita on muuttanut takaisin (maksamaan veroja). Suomesta puolestaan jengi muuttaa veroja karkuun ja toimivia (perhe)yrityksiä pistetään lihoiksi perintöveron takia.

Vastaavista veroista tulee mieleen Ranskan lanseeraama ns. 75 % vero. http://www.taloussanomat.fi/politii...uperveron-nain-sille-sitten-kavi/201417638/12
Seurauksena rikkaita on lähtenyt maasta pois, joskin vähemmän kuin aiemmin pelättiin? Varakkaiden muuttaminen Ranskaan on hiljentynyt ja kyseisen veron tuotto on tippunut lähes puoleen ensimmäisen vuoden jälkeen. Ts. Ihmiset ovat alkaneet kikkailemaan tulonsa jotenkin lainsäädännön ulkopuolelle tai ovat nostaneet kytkintä. On hankala nähdä, että lailla olisi ollut Ranskan taloudelle positiivista vaikutusta.

Italia nosti huvialus veron sadoilla prosenteilla. Seurauksena paikallisten räikkösten veneet siirtyi Monacon ja ties minkä lipun alle.

Pääoma on nykyään niin nopeaa liikkumaan että ennen kuin uutta lakia edes saadaan nuijittua lainvoimaiseksi, ovat pääomat siihen kerenneet reagoimaan. Mutta voisihan tämän kääntää positiiviseksikin. Laitetaan lakialoitteet vireille missä muutetaan yritysverotus ns viron malliin, perintöverotus ns Jamin malliin (eli lankeaa maksettavaksi kun reaalisoidaan) ja muutenkin verotuksen motoksi "Kun oikea raha liikahtaa, siitä kymmenys verottajalle kilahtaa".

Katsotaan miten tuo muuttaa veronmaksu ja yritys ilmastoa. Itselle olisi ainakin signaali siitä että Suomessahan aiotaan oikeasti alkaa kehittämään verotusta oikeaan suuntaan. Eikä nuo veromallien muuttamiset vielä mitään maksa koska niissä tällä hetkellä verotetaan laskennallista omaisuutta mikä ainoastaan köyhdyttää veronmaksajia. Mikä ei voi olla verottajan tarkoitus. Jos lähdetään oletuksesta että verottaja laskee asiat oikein, ihan saman rahan se saa mallia muuttamallakin. Ajankohta vain muuttuu siihen kun oikeasti on rahavaroja mitä liikutellaan.

Back
Ylös Bottom