Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Palveluissakin pitäis miettiä mikä se tarkoitus oikeasti on. Kirjasto on hyvä esimerkki, siellä porukat pelaa biljardia ja konsoleita ja loput surffaa ja pelaa nettipelejä. Onko kirjaston tarkoitus olla hengailupaikka, lainata elokuvia ja konsolipelejä? Ei ihme jos ei ole varaa pitää niitä auki.

Varmaan johonkin vähävaraisten tasa-arvoon perustuu.

Järkyttävää on myös koulujen atk investoinnit. Ymmärrän että nykymaailmassa pitää atk:ta opettaa (joskin tulee mieleen kukahan opettaa ja ketä ;) ) mutta herranjestas mitä hintoja koulut lyö atk hankintoihin. Täällä uusittiin parit atk luokat ja laskeskelin kustannuksista että jos päätteitä oli noin 20 / luokka täytyi yhden koneen maksaa lisenseineen n 1000 euroa. Just vähän aikaa sitten piti ostaa alle kymmenen bulkki konetta töihin, ostin liisauskäytöstä poistuneet 120 eur/kpl sisältäen win 7 käyttiksen.

Näitä esimerkkejä on niin paljon kuin hyvänsä. Toki tuollaiset atk kauppaa elvyttää mutta onko se nyt kuitenkaan ihan noin tarkoitus tehdä.
 
Kai siellä joskus oikeitakin juttuja tehdään.. Yrityksissä on vähän pakko tehdä oikeita juttuja, muuten tulee konkurssi kylään. Aina se raha viimekädessä tulee jonkun päätöksestä ostaa.
Julkisella ei. Aika vissi ero.

Karrikoidusti jos pidät vaikkapa kylpylälomaa Vuokatissa haluttavana asiana niin sä maksat palvelusta ja palveluntarjoja saa rahaa. Ja sun maksama palvelu on paras olla hyvä jos ne meinaa saada vielä uudestaankin asiakkaan tai vaikka asiakkaan kaverit tuomaan rahaa taloon.

Valtio kun järjestää sulle samanlaisen loman, sä maksat veroja vuodessa vaikkapa 10 k e ihan täysin vastoin omaa tahtoa ja vastineeksi postista tipahtaa käsky lähteä kertausharjoituksiin talvella Rovajärven leirialueelle palelemaan 30 asteen pakkasiin ja joko menet tai itket ja menet ellei terveys tai työpaikan kiiresyistä saa vapautusta. Valtion ja tässätapauksessa puolustusvoimien kannalta on aivan sama piditkö kokemuksestasi vai et, et sä hallintoalamaisena valitse vaan tottelet

Vertaatko oikeasti maanpuolustusta hotellibisnekseen? Ehkä kannattaa odottaa sen verran, että Suomi pistää pystyyn oman kylpylän ja määrää sinne ihmisiä asumaan. Ja sitten tehdä sama vertaus :D

Kaikki raha ei tule ostopäätöksistä. Raha tulee myös yritystuista. Eli veronmaksajilta - tykkäsivät ne ko. firman tuotteista tai ei. Toisaalta jos tuet lopetetaan, katoavat myös firmat nopeasti. Muut maat kun tukevat omia firmojaan innolla meistä huolimatta.

- - - Updated - - -

Toki tuollaiset atk kauppaa elvyttää mutta onko se nyt kuitenkaan ihan noin tarkoitus tehdä.

Tässähän se on. 4 kategoariaa:
1) omat rahat, oma intressi -> mahdollisimman edullisesti parasta
2) toisten rahat, oma intressi -> parasta pöytää, ihan sama mitä maksaa
3) oma raha, toisten intressi -> maksan korkeintaan 5€ sama mitä paskaa tulee
4) toisten raha, toisten intressi -> kustannukset ei kiinnosta ja oikeastaan ihan sama mitä saadaan

ATK hankinnat menee kunnallisesti monesti kohtaan 4).
 
Germany is a country with high market shares in levels and growth rates, but is not a quality leader on the EU15 market.

Based on the average of the quality distribution, the “Nordic” countries, Finland, Sweden and Denmark feature at the top of quality ranks of EU countries.

http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/economic_paper/2014/pdf/ecp528_en.pdf

:kippis1:

Tähän loppuu voisi linkata vielä Professorin yllätysväite: Vientiongelmat johtuvat huonosta yritysjohdosta | Yle Uutiset | yle.fi
 
Näet julkisen kulutuksen erittäin staattisena tilanteena. Julkinen meno on rahan kiertoa talouteen ja lopulta yksityiselle sektorille. Ongelma on se, että ei ymmärretä, miksi budjetti alijäämän on ensin tultava ennen kuin yksityinen sektori investoi ja kuluttaa. Tämä johtuu talousjärjestelmämme kysyntävetoisuudesta. Verotuksen keventäminen ei ole sen takia kerroinvaikutukseltaan taantumassa yhtä tehokasta kuin julkisten menojen lisääminen, koska verokevennyksestä käteen jäävä raha ei vielä itsessään luo yhtään uutta rahavirtaa talouteen eikä paranna investointimahdollisuuksia.
Kun päätös tehtiin Vanhasen hallituksessa antaa valtion velkaantua merkittävästi enemmän oli välittömänä seurauksena valtion palkkojen jyrkkä nousu. Kuntataloudet seurasivat tietysti esimerkkiä sekä lainanoton että palkkakehityksen osalta. Mikäli velkaraha olisikin käytetty investointeihin, olisi helpompi olla kanssasi samaa mieltä. Julkisen velan kierto yksityiselle sektorille julkisten työntekijöiden pankkitilien kautta ei vain mitenkään voinut olla optimaalinen tapa nostaa yksityistä kysyntää.

Olin opiskeluaikana kesäduunissa pankissa, ja silloin oli hittituote luotolliset pankkitilit. Jos joku otti vaikka kymppitonnin verran luottovaraa tililleen, niin oli aika saletti, että aiemmin nollassa keikkunut kuukauden loppusaldo siirtyi kymppitonnin verran pakkaselle parin ulkomaanmatkan ja huonekaluostoksen myötä - ja pysyi siellä. Pankki toki kiitti, koska noissa luotoissa oli jäätävän korkea korkotaso. Sitten nuo ihmiset pyytelivät anteeksi luottorajan ylityksiä, mistä tuli vain lisätuloa pankille. Suomen elvytys on ollut tuloksellisuudessaan samaa luokkaa. Lainaraha pantiin omaan taskuun ennenkuin ehdittiin investoida.
 
Juurikin esim. terveydenhoito olisi paras kunnollisesti valtion hoitamana. Nyt suuri osa kustannuksista menee ulkomaalaisen sijoittajan taskuun. Hoitokodit on yksityistetty tutuille, jolloin kustannukset ovat about samat mutta taso on minimaalista ja vielä sen alle. Hoitoalalla palvelun tuottaminen on huonoa bisnekselle. Asiakkaat kun eivät ole siinä asemassa, että voisivat vaihtaa tarjoajaa.

Julkisten palveluiden ulkoistuksessa yksittäinen asiakas harvoin valitsee palvelun tarjoajaa. Jos tiessä on reikä, niin en minä voi valita kenelle soitan. Homma menee sille jolta kunta palvelun ostaa. Samoin kouluruokailussa siellä linjalla ei ole eri firmoja tarjoamassa apetta. Taso voi olla paskaa, mutta niin kauan kuin palvelun valitsija ei itse syö siellä, niin muutosta tuskin tulee.

Olen kai ennenkin sanonut tämän, mutta suurin syyllinen on media. Sen tehtävä on kautta historian ollut valvoa valtaapitäviä. Kaivaa faktat ja huutaa ne ääneen. Nyt kirjoitellaan Idolsseista ja politiikka on sama kuin James Hirvisaari kännissä baarissa. Harva paikallislehti tsekkaa koulukyytejä tarjoavien taustat. Tai käy vanhainkodeissa. Tai soittelee verottajalle ja kyseenalaistaa päätöksiä ja vääntää vastuullisen nimen esiin. Se on vaan liian epämukavaa eikä mainostajatkaan tykkää.

Mutta jos julkisia palveluita vaivaa typeryys ja korruptio, niin missään nimessä ne eivät ole poissa yksityiseltäkään puolelta. Yksityisellä puolella voi olla hyvin tarjolla vain kallista tai vielä kalliimpaa. Kummatkin minimityytyväisyyttä tarjoavia. Ja politikointi on vahvasti läsnä kaikessa busineksessa heti kun summat menevät yli miljoonan.
Todella hyvin sanottu! Vaikken ole Indican kanssa ollenkaan samaa mieltä, niin arvostan sitä, että hän sentään sanoi suoraan ja vastasi noihin vähän pahempiin kysymyksiin, mitä yritin tuossa aiemmin esittää. Aniharva uskaltaa ottaa mitenkään kantaa esim. kakkostyypin diabeteksen hoitokustannuksista.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio toimii hienosti, mikäli luterilainen työetiikka ja lähes koko kansan läpäisevä rehellisyys ovat läsnä. Nyt näin ei enää ole, jos on ikinä ollutkaan. Viittaan tuolla siihen, että jokainen ottaisi rehellisyyden ja luterilaisen työetiikan mukaisesti itsestään vastuuta, eli pitäisi terveydestään huolta. Koska näin ei tehdä, mutta terveysjärjestelmä toimii pääasiallisesti pohjoismaisen hyvinvointivaltion periaatteiden mukaan (=KAIKKI vaivat hoidetaan periaatteessa/teoriassa täysillä, käytännössä mm. ennakoivaa/ennaltaehkäisevää hoitoa on vähennelty säästömielessä, joten hoidetaan vain kalliita tapauksia, eli jo pahaan kuntoon päässeitä ja akuuttitapauksia, eli esim. liikenneonnettomuuden uhreja), kulut kasvavat hallitsemattomasti.

Toinen asia, mikä terveyssysteemiä koskevissa keskusteluissa on ärsyttänyt ihan helvetisti on oikeistolaisten aina jankuttama valinnanvara ja palvelusetelit. Helsingissä on helppoa puhua valinnanvarasta. Siellä sitä on, edes hieman, vaikkei toki Lontooseen tai New Yorkiin verrattavasti tietenkään. Missään muualla Suomessa ei ole näin, koska rahan ja väestön määrä ei luo mitenkään riittävästi kysyntää monipuolisille palveluille. Otan esimerkiksi Tampereen. Olikohan vuosi tai pari sitten kun uutisoitiin todella pahaksi äityneestä tulehdustapauksesta ihmisen hampaissa/suussa. Edes rahalla ei Tampereelta saanut yöaikaan palvelua, jolla asia olisi ratkennut, koska ei muistaakseni julkisen puolen tyypin määritelmän mukaan ollut hengenvaarasta kyse. Helsinkiin piti reissata, että sai rahalla apua. Ei sillä, ymmärrän, ettei korkeasti koulutettua hammas- tai muutakaan lääkäriä kiinnosta keskellä yötä edes tuplaliksalla lähteä töihin, kun muutenkin on hyvä tienesti. Mutta tuo vain demonstroi sitä, että edes Tampere + naapurikuntansa (eli noin 350000 asukkaan vauras alue) ei riitä tuottamaan niin paljoa kysyntää, että syntyisi kovinkaan monella alalla aitoa kilpailua. Sama koskee esim. suuria rakennusprojekteja. Ei niitä käytännössä pysty järjestämään kuin muutama firma koko Suomessa ja niinpä pääsi syntymään takavuosien asvalttikartelli, josta on kovasti uutisoitu.

Eli kilpailusta ja runsaasta palvelutarjonnasta määkiminen on käytännössä populismia ja ideologiaa vailla todellisuuspohjaa lähes kaikkialla Suomessa.
 
Juurikin esim. terveydenhoito olisi paras kunnollisesti valtion hoitamana. Nyt suuri osa kustannuksista menee ulkomaalaisen sijoittajan taskuun. Hoitokodit on yksityistetty tutuille, jolloin kustannukset ovat about samat mutta taso on minimaalista ja vielä sen alle. Hoitoalalla palvelun tuottaminen on huonoa bisnekselle. Asiakkaat kun eivät ole siinä asemassa, että voisivat vaihtaa tarjoajaa.

Julkisten palveluiden ulkoistuksessa yksittäinen asiakas harvoin valitsee palvelun tarjoajaa. Jos tiessä on reikä, niin en minä voi valita kenelle soitan. Homma menee sille jolta kunta palvelun ostaa. Samoin kouluruokailussa siellä linjalla ei ole eri firmoja tarjoamassa apetta. Taso voi olla paskaa, mutta niin kauan kuin palvelun valitsija ei itse syö siellä, niin muutosta tuskin tulee.

Olen kai ennenkin sanonut tämän, mutta suurin syyllinen on media. Sen tehtävä on kautta historian ollut valvoa valtaapitäviä. Kaivaa faktat ja huutaa ne ääneen. Nyt kirjoitellaan Idolsseista ja politiikka on sama kuin James Hirvisaari kännissä baarissa. Harva paikallislehti tsekkaa koulukyytejä tarjoavien taustat. Tai käy vanhainkodeissa. Tai soittelee verottajalle ja kyseenalaistaa päätöksiä ja vääntää vastuullisen nimen esiin. Se on vaan liian epämukavaa eikä mainostajatkaan tykkää.

Jos ulkomailta ei voisi ostaa mitään, niin maailma olisi kovin erinäköinen paikka. Jos ulkomainen kilpailu ei potkisi eteenpäin, niin moni asia ei kehittyisi. Jos terveydenhuoltobisneksessä ulkomaisilla sijoittajilla on löysät katteet, niin miksi suomalaiset eivät ala kilpailemaan noista katteista? Muhkea kate avaa portin kilpailijoille. Hinnalla on helppo voittaa kauppoja ja jos alalla on yleisesti kovat katteet, niin vähän halvemmalla myymällä on helppo tulla markkinoille ja tehdä silti tulosta.

Miksiet voisi valita teidensä korjaaja? Eikö demokratiassa kansalaisilla ole valtaa? Miksei kyläyhteisön kokouksessa päätetä valita samaa firmaa, joka on pitänyt naapurinkylän teistä hyvää huolta? Ai niin, Suomessa ei ole demokratiaa. Kansalla ei ole mitään valtaa tuollaisiin asioihin, vaan poliittinen koneisto sooloilee omaan taskuunsa.

Kilpailu toimii, kun vain palvelun käyttäjät saavat vallan valita äänestää jaloillaan. Virkamieskoneistolle voidaan antaa tehtäväksi auttaa tässä prosessissa, mutta valta pitäisi olla kansalla. Ikävä kyllä Suomessa kansalla ei ole valtaa edes noin yksinkertaisiin asioihin. Lehdistön paskuudesta olen täysin samaa mieltä.
 
Juurikin esim. terveydenhoito olisi paras kunnollisesti valtion hoitamana.

Eikö olisi parasta, että sen hoitaa se, joka osaa asian parhaiten sekä kustannustehokkaimmin. Asiakas valitkoon itse.

Esimerkiksi suurin osa yrityksistä hankkii työterveyshuoltonsa yksityisiltä terveysasemilta, koska he eivät halua työntekijöidensä viettävän 6h työaikaa jonossa julkisen päivystyksessä. Tulisiko nämä pakottaa ruuhkauttamaan julkisia terveysasemia entisestään?
Itse kävin myös toissapäivänä hammaslääkärillä yksityisellä, koska 2kk jonotus kunnalliseen hoitoon ei oikein napannut. Valitsinko huonomman vaihtoehdon muka?

Ja kuinkas tuottaisit esimerkiksi pienessä kunnassa sellaisia erikoislääkäripalvelut, joita tarvitaan ehkä pari kertaa viikossa? Palkkaat 8000e/kk virkaan jonkin alan erikoislääkärin pyörittelemään peukaloitaan / tekemään tavallisen terveyshoitsun hommia suurimman osan ajasta? Tämän takia monet kunnat ostavat tietyt erikoislääkäripalvelut yksityisiltä sopimuksella, jossa maksetaan vain käytön mukaan. Julkinen sektori on yksinkertaisesti liian jäykkä usein tarjoamaan palveluita kustannustehokkaasti.

Nyt suuri osa kustannuksista menee ulkomaalaisen sijoittajan taskuun.

Tarkoittanet voittoa.

Jokainen maa pyrkii saamaan mahdollisimman paljon ulkomaalaisia investointeja. Ulkomaalaisilla investoinneilla rahoitetaan iso osa yritystoiminnasta. Maat, joihin ei saada ulkomaisia investointeja ovat yleensä aika ikäviä ja köyhiä paikkoja elää vailla kovin kummoista teollisuutta. On minusta aika merkillistä, että joku valittaa siitä kuinka Suomeen saadaan ulkomaista rahaa...

Toki voisimme olla kuin kuin jokin Kuuba tai Parempi-Korea, joihin ei paremmin ulkomaalaiset sijoittele rahojaan tai firmoja perusta. Olisiko se hyvä toimintamalli vaurastumiseen?

Tietysti, jotta ulkomaisia investointeja saataisiin, on sijoituksilla tehtävä myös voittoa. Ei kukaan sijoita Suomeen ja suomalaisiin yrityksiin, jos ne eivät ole kannattavia.

Julkisten palveluiden ulkoistuksessa yksittäinen asiakas harvoin valitsee palvelun tarjoajaa. Jos tiessä on reikä, niin en minä voi valita kenelle soitan. Homma menee sille jolta kunta palvelun ostaa.

Vielä vähemmän kuntalainen saa valintoihin vaikuttaa, jos ainoa vaihtoehto on kunnan oma tuotanto.

Meikäläisen työpaikka on muuten tuottanut kunnille noita netti- ja kännykkäpalveluita, joilla voi ilmoittaa katujen rei'istä ja ilmoitus menee huoltomiesten koneelle tehtävälistalle. Kunnan omin voimin tämä palvelu olisi jäänyt tekemättä, koska siellä ei ole osaamista moiseen ja toisaalta ei ole lainkaan kustannustehokasta perustaa erillistä osastoa yhteen kuntaan toteuttamaan vain tämä yksi projekti.

Samoin kouluruokailussa siellä linjalla ei ole eri firmoja tarjoamassa apetta. Taso voi olla paskaa, mutta niin kauan kuin palvelun valitsija ei itse syö siellä, niin muutosta tuskin tulee.

Firmoissa huonot työpaikkalounasruokalat menevät nopeasti vaihtoon. Sama pätee kilpailutetuissa kouluruokaloissa, joissa koululaiset enää syö tai alkaa valituksia tulla liiaksi. Tietenkään mikään palveluntarjoaja ei voi oikein 2,5e/ruokailija budjetilla kilpailla Mäkkärin ja karkkikaupan kanssa nykyään. Kouluruoan aliarvostus ei siis mielestäni johdu tällä hetkellä mistään yksityistämisestä (ja onhan edelleen suuressa osassa kouluja kunnan oma liikelaitos tuottamassa palveluita usein yhtä heikolla menestyksellä).
 
Jos ulkomailta ei voisi ostaa mitään, niin maailma olisi kovin erinäköinen paikka. Jos ulkomainen kilpailu ei potkisi eteenpäin, niin moni asia ei kehittyisi. Jos terveydenhuoltobisneksessä ulkomaisilla sijoittajilla on löysät katteet, niin miksi suomalaiset eivät ala kilpailemaan noista katteista? Muhkea kate avaa portin kilpailijoille. Hinnalla on helppo voittaa kauppoja ja jos alalla on yleisesti kovat katteet, niin vähän halvemmalla myymällä on helppo tulla markkinoille ja tehdä silti tulosta.

No sitten se raha menee ulkomaiden sijaan suomalaiselle sijoittajalle. Joka luonnollisesti verosuunnittelee. Pointti oli se, että ne omistajat ovat kansanterveyden kannalta täysin ylimääräistä porukkaa. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt oikein minkään ulkoistuksen kannattavuutta. Siivoojatkin on firmoissa jostain ISS:ltä yms. Jos itse palkkaisi oman siivoojan, niin samaa palkkaa se saisi ja ehkä jopa työ olisi parempaa koska ollaan kuitenkin samassa firmassa jne. jne. Nykyisellään siivojan palkan päälle maksetaan ISS:n omistajien osinko ja pääjohta

Miksiet voisi valita teidensä korjaaja? Eikö demokratiassa kansalaisilla ole valtaa? Miksei kyläyhteisön kokouksessa päätetä valita samaa firmaa, joka on pitänyt naapurinkylän teistä hyvää huolta? Ai niin, Suomessa ei ole demokratiaa. Kansalla ei ole mitään valtaa tuollaisiin asioihin, vaan poliittinen koneisto sooloilee omaan taskuunsa.

Kyläyhteisö taitaa nykyään tarkoittaa kaupunginhallitusta? No sehän on poliittisten mätäpaiseiden ensimmäinen etappi urallaan ylöspäin ;) Olisi vaaleissa edes kerran esillä CV:t ja koulutodistukset. Mahdollisesti rikosrekisteri, kun taustat tsekkaillaan jopa meikäläisen tapaiselta sukankuluttajalta töihin tultaessa.
 
Jos ulkomailta ei voisi ostaa mitään, niin maailma olisi kovin erinäköinen paikka. Jos ulkomainen kilpailu ei potkisi eteenpäin, niin moni asia ei kehittyisi. Jos terveydenhuoltobisneksessä ulkomaisilla sijoittajilla on löysät katteet, niin miksi suomalaiset eivät ala kilpailemaan noista katteista? Muhkea kate avaa portin kilpailijoille. Hinnalla on helppo voittaa kauppoja ja jos alalla on yleisesti kovat katteet, niin vähän halvemmalla myymällä on helppo tulla markkinoille ja tehdä silti tulosta.

Miksiet voisi valita teidensä korjaaja? Eikö demokratiassa kansalaisilla ole valtaa? Miksei kyläyhteisön kokouksessa päätetä valita samaa firmaa, joka on pitänyt naapurinkylän teistä hyvää huolta? Ai niin, Suomessa ei ole demokratiaa. Kansalla ei ole mitään valtaa tuollaisiin asioihin, vaan poliittinen koneisto sooloilee omaan taskuunsa.

Kilpailu toimii, kun vain palvelun käyttäjät saavat vallan valita äänestää jaloillaan. Virkamieskoneistolle voidaan antaa tehtäväksi auttaa tässä prosessissa, mutta valta pitäisi olla kansalla. Ikävä kyllä Suomessa kansalla ei ole valtaa edes noin yksinkertaisiin asioihin. Lehdistön paskuudesta olen täysin samaa mieltä.

Juuri näin. Ja eiköhän kotimainenkin kilpailu herää..
Onhan esimerkiksi katsastuksiinkin tullut tää q-katsastus.. Suomessa ei ole eikä tule kansalle valtaa, onhan se bisneksen leikkiminen malliin hämeenlinna&sunny car center ja mielenkiintoiset rahoitusneuvottelut Lontoossa kivaa puuhastelua. Näitä vastaavia on vaikka ja kuinka.

Lehdistö kuitenkin pääsee "piireihin" ja ei korppi korpin silmää noki tai paremminkin mainosrahat pitää lehdet tekemästä turhan pahoja kysymyksiä .

Yksi mielenkiintoinen on YLE, koska miten valtion verovaroin elävä organisaatio voisi olla kovin kriittinen ääni ja vallanpitäjiä vastaan...
 
Median roolista vielä sen verran, että Kataisen hallitus ehti pariinkin kertaan väläyttämään tukea sanomalehdille, kun niiden menekki on niin pahasti laskenut. Kuinkahan paljon vaikkapa Hesari haluaa kritisoida hallitusta, joka saattaisi nostaa lehden samaan asemaan YLEn kanssa? Nythän hesari on ikävässä tilanteessa, jossa tulot pienenevät, mikäli laatu ei miellytä asiakkaita. YLEllä tällaista ongelmaa ei ole. Sitä ei varmaan tarvitse selventää, miksi YLEä ei kiinnosta hallituksen linjan kritisointi, ellei hallitus sitten uhkaa leikata...

Kodarille: Niin, periaatteessahan rahaa nostava omistajan voi nähdä turhana kuluna. Reaalimaailmassa ikävän usein käy niin, että ilman tahoa, joka hyötyy taloudellisesti siitä, että firma toimii tehokkaasti, firma ei toimi tehokkaasti. Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa Finnair. Kyseessähän on valtion yhtiö, jolla oli ennen lain turvaama monopoli ja jonka ei sen takia tarvinnut miettiä sellaisia asioita kuin laatu, asiakastyytyväisyys tai tehokkuus, koska asiakkailla ei ollut valinnanvaraa. Sitten EU kumosi monopolin ja markkinoille tuli Air Norwegian, joka pyrkii tekemään voittoa. Finnairinhan pitäisi kaiken järjen mukaan pystyä lentämään halvemmalla ja samalla laadulla, koska sen ei tarvitse tehdä voittoa. Todellisuudessa Finnairin hintoihin voi kuitenkin laittaa nollan perään, jotta päästään Air Norwegianin hintoihin.
 
No sitten se raha menee ulkomaiden sijaan suomalaiselle sijoittajalle.

Olettaen, että suomalaisilla sijoittajilla on riittävästi rahaa korvata kaikki ulkomaiset investoinnit Suomessa eivätkä he itse halua sijoittaa paremman tuoton toivossa ulkomaille.
Ja näinhän ei siis ole. Rahoitus haetaan sieltä mistä sitä saa. Et sinä firmaa perustaessa varmaankaan ajattele, että enpäs ota alkuinvestointeja vastaan kuin suomalaisilta ja osakkeitani saavat ostaa vain suomalaiset sijoittajat. Tai sitten jää mahdollisesti firma perustamatta.

Siksi en ole koskaan ymmärtänyt oikein minkään ulkoistuksen kannattavuutta. Siivoojatkin on firmoissa jostain ISS:ltä yms. Jos itse palkkaisi oman siivoojan, niin samaa palkkaa se saisi ja ehkä jopa työ olisi parempaa koska ollaan kuitenkin samassa firmassa jne. jne. Nykyisellään siivojan palkan päälle maksetaan ISS:n omistajien osinko ja pääjohta

Otetaanpa tällainen ajatusleikki käyttöön:
Olet vaikkapa autokaupan omistaja yrittäjä ja tarvitsisi siivoojan palveluita siivoamaan kauppasi tilat vaikkapa päivittäin. Kumman näistä valitset A vai B:

A)
- Järjestät työnhaun, jossa haetaan siivoojaa vakituiseen työsuhteeseen. Luet satoja hakemuksia ja haastattelet kymmeniä hakijoita kunnes päädyt oikeaan tyyppiin.
- Hoidat kyseisen henkilön työhön perehdytyksen eli periaatteessa opetat häntä siivoamaan hyvin sekä oikein.
- Hoidat siivoojan palkanlaskun, oheiskulut, veroasiat, lakisääteiset työsuhdesasiat jne.
- Teet siivoojan työvuorolistan säännöllisesti, järjestät työterveyshuollon, pikkujoulut yms.
- Hankit kaikki työvälineet, pesuaineet, vessapaperit yms. ja pidät jatkuvasti huolta, että ne riittävät ja ovat kunnossa.
- Valvot ja johdat siivoojan työskentelyä, työn jäljen laadunvalvontaa sekä pidät huolen, että hänellä on kokoajan tekemistä ja työnteko on tehokasta eikä vain mopin työntelyä 3 kertaa päivässä samalla lattiapläntillä. Todennäköisesti firmassasi ei ole kuitenkaan riittävästi siivottavaa täyspäiväiselle siivoojalle, joten osa kalliista työajasta menee tällä silti kahvitteluun.
- Kun työntekijä yllättäen sairastuu tai on lomalla, niin järjestät tuuraajalle uuden työnhaun, jossa luet satoja hakemuksia, haastattelet kymmeniä hakijoita ja oikean valittuasi hoidat tämänkin kaikki työsuhdeasiat perehdytyksestä palkanlaskuun sekä työsopimusasioihin.
- Yrität myydä autoja ja tienata jotain firmallesi, jos yllä luetelluilta vastuiltasi ehdit.

tai


B)
- Pistät nimen siivoussopimuspaperiin ja maksat kuukausittaisen laskun. ISS hoitaa kaiken muun yllä mainitun puolestasi ja paikat pysyvät puhtaina nollavaivalla sinulle. Hinnan ollessa sinulle silti alhaisempi, koska ISS:n ammattilaiset ovat erikoistuneet siivouspalveluiden tuottamiseen tehokkaasti sinun ollessa autokauppias, joka ei tiedä ammattimaisesta siivoamisesta tai siivousfirman kustannustehokkaasta pyörittämisestä juuri mitään.
- Käytät kaiken aikasi autojen myyntiin ja tienaat sillä paremmin kuin tuhlaamalla suuren osan ajastasi rahaa tuottamattomaan siivousfirman leikkimiseen, jossa taas et ole kovin taitava ja jolla et tienaa mitään.

Firmat ulkoistavat tiettyjä asioita siksi, että niiden on kannattavampaa käyttää kaikki resurssinsa omaan ydinosaamiseen ja ostaa muut palvelut omien alojensa ammattilaisilta.
 
Esimerkiksi suurin osa yrityksistä hankkii työterveyshuoltonsa yksityisiltä terveysasemilta, koska he eivät halua työntekijöidensä viettävän 6h työaikaa jonossa julkisen päivystyksessä. Tulisiko nämä pakottaa ruuhkauttamaan julkisia terveysasemia entisestään?
Itse kävin myös toissapäivänä hammaslääkärillä yksityisellä, koska 2kk jonotus kunnalliseen hoitoon ei oikein napannut. Valitsinko huonomman vaihtoehdon muka?

Tuo on nyt tilanne. Paskasti hoidettu julkinen palvelu luo mahdollisuuden yksityiselle toiminnalle. Olisiko näin jos julkinen johdettaisiin ja järjestettäisiin oikein?

Ja kuinkas tuottaisit esimerkiksi pienessä kunnassa sellaisia erikoislääkäripalvelut, joita tarvitaan ehkä pari kertaa viikossa? Palkkaat 8000e/kk virkaan jonkin alan erikoislääkärin pyörittelemään peukaloitaan / tekemään tavallisen terveyshoitsun hommia suurimman osan ajasta? Tämän takia monet kunnat ostavat tietyt erikoislääkäripalvelut yksityisiltä sopimuksella, jossa maksetaan vain käytön mukaan. Julkinen sektori on yksinkertaisesti liian jäykkä usein tarjoamaan palveluita kustannustehokkaasti.

Ja se yksityinen siis pitää konttoriaan valmiustilassa siellä kunnassa? Saman liksan se lääkäri haluaa riippumatta työnantajasta. Ei pienellä paikalla ole yksityisiä eikä julkisia palveluita. Sitä ei korjaa edes kokoomuksen puoluekirja ;)

Tarkoittanet voittoa.

Riippuu mistä katsoo. Minulle maksajana ne ovat kuluja.

Jokainen maa pyrkii saamaan mahdollisimman paljon ulkomaalaisia investointeja. Ulkomaalaisilla investoinneilla rahoitetaan iso osa yritystoiminnasta. Maat, joihin ei saada ulkomaisia investointeja ovat yleensä aika ikäviä ja köyhiä paikkoja elää vailla kovin kummoista teollisuutta. On minusta aika merkillistä, että joku valittaa siitä kuinka Suomeen saadaan ulkomaista rahaa...

Joku lääkäriasema ei ole investointi. Tehdas on. Tai joku vientialan yritys. Lääkäriasemalle palkataan paikallisia kavereita, tuloista osasta maksetaan palkkat + kulut ja loput imetään maasta pois. Netto on yhteiskunnalle miinusta.

Meikäläisen työpaikka on muuten tuottanut kunnille noita netti- ja kännykkäpalveluita, joilla voi ilmoittaa katujen rei'istä ja ilmoitus menee huoltomiesten koneelle tehtävälistalle. Kunnan omin voimin tämä palvelu olisi jäänyt tekemättä, koska siellä ei ole osaamista moiseen ja toisaalta ei ole lainkaan kustannustehokasta perustaa erillistä osastoa yhteen kuntaan toteuttamaan vain tämä yksi projekti.

Tuskin kukaan kuvittelee, että kunnan kannattaisi itse louhia malmit, tehdä terästä ja takoa lapioita että päästään paikkaamaan kuoppia? Vai mikä nyt oli pointti?

Firmoissa huonot työpaikkalounasruokalat menevät nopeasti vaihtoon.

No ei mene.
 
Tuo on nyt tilanne. Paskasti hoidettu julkinen palvelu luo mahdollisuuden yksityiselle toiminnalle. Olisiko näin jos julkinen johdettaisiin ja järjestettäisiin oikein?

Julkisella ei usein ole motivaatiota hoitaa asioita kustannustehokkaasti tai kilpailla laadulla, koska heillä ei ole ketään kilpailijaa, joka saattaisi tehdä asiat paremmin.

Jos julkinen olisi yleensä kustannustehokasta ja laadukasta, niin yksityistetyt julkiset firmat menestyisivät vapaillakin markkinoilla. Mutta vapaassa kilpailussa ne eivät yleensä pärjää kovin hyvin. Yleensä, kun julkinen organisaatio yksityistetään, sieltä pistetään isolla kädellä löysää jengiä pihalle ja kustannusrakennetta parannetaan. Meillä on lukuisia esimerkkejä entisistä valtion ja kuntien liikelaitoksista, jotka eivät pärjää enää, kun ne joutuvat kilpailemaan muiden kanssa.

Ja se yksityinen siis pitää konttoriaan valmiustilassa siellä kunnassa? Saman liksan se lääkäri haluaa riippumatta työnantajasta. Ei pienellä paikalla ole yksityisiä eikä julkisia palveluita. Sitä ei korjaa edes kokoomuksen puoluekirja ;)

Yksityinen lääkäri tulee vaikkapa tilattaessa paikalle läheisestä kaupungista tai käy pari kertaa kuussa pitämässä vastaanottoaan sovittuina aikoina. Muun ajan hän on jossain muussa kunnassa tai yksityisessä sairaalassa töissä, jolloin kunnan ei tarvitse maksaa turhasta ajasta mitään. Virkamies istuu taas vastaanotollaan 8-16 siitä riippumatta käykö siellä kukaan.

Joku lääkäriasema ei ole investointi. Tehdas on. Tai joku vientialan yritys. Lääkäriasemalle palkataan paikallisia kavereita, tuloista osasta maksetaan palkkat + kulut ja loput imetään maasta pois. Netto on yhteiskunnalle miinusta.

Tottakai terveysasema on investointi. Vai miten sinä kuvittelit, että se rahoitetaan?
Ei rehellinen liiketoiminta ole yhteiskunnalle todellakaan mitään miinusta. Kyseessä on veroja ja palkkoja maksava yritys.

Tuskin kukaan kuvittelee, että kunnan kannattaisi itse louhia malmit, tehdä terästä ja takoa lapioita että päästään paikkaamaan kuoppia? Vai mikä nyt oli pointti?

Eikös sinun pointtisi ollut, että jos kunta ostaa palveluita sensijaan että tuottaisi itse kyseisen palvelun, niin se "yhteiskunnalle miinusta"?

No ei mene.

Sitten ei voi olla kovin huono, koska ei sellainen ainakaan rahaa tee, jossa juuri kukaan ei käy syömässä.
 
Täky: miksi kritisoit valtiomme juustohöyläys politiikasta jota ei oikein edes lukujen valossa ole nähtävissä mutta et kritisioi valtiomma ostovoiman heikentämisestä joka on nähtävissä. Kumpi heikentää pahemmin talouskasvua, aikomus joskus leikata jostain vai jotkuva ostovoiman heikentäminen.

Kun kritisoin kysyntää heikentävää ja myötäsyklistä talouspolitiikkaa, joka kasvattaa yksityisen sektorin säästämistavoitetta ja heikentää talousluottamusta, niin sytyttääkö sinulla yhtään, miten edelliset voisivat liittyä yksityisen sektorin ostovoimaan? Elvyytyksen tarkoitus on luoda yksityiselle sektorille ylijäämä, parantaa ostovoimaa. Voitko vielä sanoa, ettet ymmärrä?

Ensinnäkään, en puhunut pelkästä kulutuksesta. Mikäli työ ei tuota mitään lisäarvoa, esim. veden kantaminen sankolla avannosta toiseen tai Trafin harrastama kyttäys, niin työvoimaa tuhlataan. Lisäksi rahavirrat eivät itsessään tee mitään. Ne ovat melko hyvä indikaattori, koska yleensä, kun raha liikkuu, niin sille on jokin syy. Oli se sitten työn tekemistä ja antamista tai kaupankäyntiä, jota töiden tekeminen periaatteessa on. Esimerkiksi mikäli minä siirtäisin koko pankkitilini varallisuudeen seuraavalle kirjoittajalle, joka tekisi saman ja muutaman kierroksen päästä rahat palaisivat minulle, niin mitään varallisuutta siinä ei olisi luotu. Sen sijaan, jos palkkaisin seuraavan kirjoittajan tekemään minulle jotain ja sama edellinen kierros tehtäisiin uudelleen, niin varallisuutta olisi syntynyt tehdyn työn tuomassa lisäarvossa. Jos taas tehdään turhaa työtä, niin mitään hyötyä siitä ei ole ollut, vaikkakin BKT kasvaisi, kuten kasvaisi myös siitä, jos rakennetaan laiva ja räjäytetään se... tai pyöritetään Trafia.
Puhdas rahan lisääminenkin talouteen lisää tuontoa - juuri sitä yksityisen sektorin - vaikka velkakomponentin kantava ensimmäinen kuluttaja ei mitään kovaa rautaa tai lisäarvoa tekisi. Esimerkiksi tulonsiirrot luovat kysyntää yksityisen sektorin tuotteille, vaikka tilisiirto Kelalta työttömän tilille ei ensimmäisessä transaktiossa tee yhtään lisäarvoa, mutta seuraava luo ja sitä seuraava. Pidät vieläkin taloutta staattisena.

Tämäkin on ihan mytologiaa, että julkisten menojen lisääminen menee ainoastaan torkkuvien virkamiesten taskuun. Päätetään investoida rataverkkoon tai rakentaa taloja pk-seudulle, niin olet täysin varma, että taloja ei rakennu eikä raiteita tule. Onko tämä luonnonvoima? Ja totta kai virastoja pitää järkevöittää ja poistaa päällekkäisiä tehtäviä.

Aiemmissa postauksissa on tullut jo useampia esimerkkejä maista, joissa on vahva ja hyvinvoiva julkinen sektori ja kansalla huonommat olot kuin Suomen vankiloissa. Tämä on jälleen esimerkki siitä, että julkisen sektorin on mahdollista tehdä turhaa ja haitallista työtä, jos(kun) puikoissa olevat päättäjät ovat mitä ovat. Tämä näkyy myös siinä, että suuren julkisen sektorin ja hyvinvoivan talouden, tai inhimillisen kehityksen indeksin, välillä on korkeintaan negatiivinen korrelaatio, minkä pitäisi olla mahdotonta, jos asiat menisivät kuten muutamat täällä väittävät. Siksi toivoisinkin, että väitteille esitettäisiin edes tilastoihin nojaavia todisteita ja mikäli käytetään esimdrkkimaita, niin mielellään perusteluja, että mistä näkee vaikutusten johtuvan asiasta X. Tähän mennessä lukemieni perustelujen voimaa syö mm. se, että muissa maissa samat indikaattorit korreloivat negatiivisesti (esim. muutamia sivuja sitten USA ja budjetin alijäämä).
Ymmärränkö nyt oikein, että tosissaan väität olevan suora korrelaatio julkisen sektorin koon ja hyvinvoinnin/talouskasvun välillä. Lopeta nyt, tätä ei tue yhtään mikään tutkimus, jos sitä ei lasketa, että poimit yksittäisiä maita taloudellisen vapauden tilastoista. Tilastointi ja vapauden mittaamisessakin on useita tapoja. Miten pohjoismaat ja useat teollisuusmaat? Mikään typerä ja hyödytön säännös tai 100% yhteisövero ei takuulla hyödytä elintason kasvua, mutta en minäkään pokkana väitä, että esimerkiksi Somalia on todiste siitä, että järjestäytymätön, pieni ja heikko julkinen sektori tekee merirosvoja ja maailman matalimman elintason.
 
Aiemmissa postauksissa on tullut jo useampia esimerkkejä maista, joissa on vahva ja hyvinvoiva julkinen sektori ja kansalla huonommat olot kuin Suomen vankiloissa. Tämä on jälleen esimerkki siitä, että julkisen sektorin on mahdollista tehdä turhaa ja haitallista työtä, jos(kun) puikoissa olevat päättäjät ovat mitä ovat. Tämä näkyy myös siinä, että suuren julkisen sektorin ja hyvinvoivan talouden, tai inhimillisen kehityksen indeksin, välillä on korkeintaan negatiivinen korrelaatio, minkä pitäisi olla mahdotonta, jos asiat menisivät kuten muutamat täällä väittävät. Siksi toivoisinkin, että väitteille esitettäisiin edes tilastoihin nojaavia todisteita ja mikäli käytetään esimdrkkimaita, niin mielellään perusteluja, että mistä näkee vaikutusten johtuvan asiasta X. Tähän mennessä lukemieni perustelujen voimaa syö mm. se, että muissa maissa samat indikaattorit korreloivat negatiivisesti (esim. muutamia sivuja sitten USA ja budjetin alijäämä).

S-kolmonen jo tähän kommentoikin.

Mutta kyllähän näitä tutkimuksia löytyy. On tutkittu esimerkiksi sitä miksi avoimilla talouksilla (enemmän ulkomaankauppaa käyvillä) on yleensä enemmän julkisen sektorin menoja kuin suljetummilla (vähemmän ulkomaankauppaa käyvillä) talouksilla. Yksi selitys on, että kun eletään turbulentin maailmantalouden vietävänä, halutaan julkista sektoria suojaamaan näiltä epävarmuuksilta.

Keskivahva/kohtalainen korrelaatio.

ibuRFuNuivstKp.jpg

iPcYwRnLftXCh.jpg

There exists a positive correlation between an economy’s exposure to international trade and the size of its government. The correlation holds for most measures of government spending, in low as well as high-income samples, and is robust to the inclusion of a wide range of controls. One explanation is that government spending plays a risk-reducing role in economies exposed to significant amount of external risk. The paper provides a range of evidence consistent with this hypothesis. In particular, the relationship between openness and government size is strongest when terms-of-trade risk is highest.
Linkki
 
Puhdas rahan lisääminenkin talouteen lisää tuontoa - juuri sitä yksityisen sektorin - vaikka velkakomponentin kantava ensimmäinen kuluttaja ei mitään kovaa rautaa tai lisäarvoa tekisi. Esimerkiksi tulonsiirrot luovat kysyntää yksityisen sektorin tuotteille, vaikka tilisiirto Kelalta työttömän tilille ei ensimmäisessä transaktiossa tee yhtään lisäarvoa, mutta seuraava luo ja sitä seuraava. Pidät vieläkin taloutta staattisena.

Varmistetaan nyt ensiksi, että ymmärrämme sanan tulonsiirto, samalla tavalla. Eli verotetaan jostain ja siirretään ne johonkin muualle, vai mitä? Kai ymmärrät, että tulonsiirron ensimmäinen osa, verotus on pois yksityisestä kulutuksesta? Siirretty raha valitsemassasi Kela-esimerkissä menee toki yksityiseen kulutukseen, mutta se sama raha on ensin poistettu verotuksella kulutuksesta, jonka lisäksi osa tuosta rahasta häviää byrokratiaan, eli tässä esimerkissä Kelan virkailijoiden palkkoihin yms. Mekanismi toimisi sillä oletuksella, että jos varoja ei verotettaisi, niin ne jätettäisiin patjan alle homehtumaan. Kyseinen oletus ei vain pidä paikkaansa.

Tämäkin on ihan mytologiaa, että julkisten menojen lisääminen menee ainoastaan torkkuvien virkamiesten taskuun. Päätetään investoida rataverkkoon tai rakentaa taloja pk-seudulle, niin olet täysin varma, että taloja ei rakennu eikä raiteita tule. Onko tämä luonnonvoima? Ja totta kai virastoja pitää järkevöittää ja poistaa päällekkäisiä tehtäviä.

En ole huomannut vielä kenenkään väittäneen, että kaikki julkisen sektorin rahat menisivät nukkuvien virkamiesten taskuun. Tuotakin ilmiötä kuitenkin tapahtuu, eli osa rahasta menee turhaan byrokratiaan. Liian suuri osa. Esimerkissäsi julkisesta talonrakennusprojektista osa rahoista uppoaa asiasta päättävien virkamiesten taskuihin.

Ymmärränkö nyt oikein, että tosissaan väität olevan suora korrelaatio julkisen sektorin koon ja hyvinvoinnin/talouskasvun välillä. Lopeta nyt, tätä ei tue yhtään mikään tutkimus, jos sitä ei lasketa, että poimit yksittäisiä maita taloudellisen vapauden tilastoista. Tilastointi ja vapauden mittaamisessakin on useita tapoja. Miten pohjoismaat ja useat teollisuusmaat? Mikään typerä ja hyödytön säännös tai 100% yhteisövero ei takuulla hyödytä elintason kasvua, mutta en minäkään pokkana väitä, että esimerkiksi Somalia on todiste siitä, että järjestäytymätön, pieni ja heikko julkinen sektori tekee merirosvoja ja maailman matalimman elintason.

Et ymmärtänyt. Koitan selventää. Ensinnäkin en puhunut julkisen sektorin koosta BKT-mitattuna, vaan roolista (taloudessa), jolla on negatiivinen korrelaatio hyvinvoinnin, inhimillisen kehityksen indeksin, odotetun eliniän,... kanssa ja positiivinen korrelaatio korruption kanssa. Olen linkannut useamman tutkimuksen aiheesta aiemmin, mikäli haluat, niin voin kaivaa tutkimukset vielä kertaalleen, mutta koen, ettei sille ole tarvetta. Tutkimukset eivät perustu mihinkään yksittäisiin maihin, vaan kaikkiin tilastoituihin. Osassa maista ei sisällissodan tai muun vastaavan takia löydy vertailukelpoisia tilastoja, mutta tutkimukset kattavat suurimman osan maailman valtioista.

Toiseksi, ja tärkeämpänä kohtana, ihmettelin, että mikäli julkinen sektori luo hyvinvointia kuvailemillasi tavoilla, niin tämän pitäisi näkyä esimerkiksi tilastoissa. Siksi haluaisinkin kuulla ensinnäkin, miksi niin monessa maassa, joissa on vahva julkinen sektori, menee niin huonosti verrattuna muihin lähialueen maihin? Euroopan maista voidaan ottaa vaikka Ranska, Kreikka tai Italia, jotka ovat kaikki kauan sitten teollistuneita länsimaita suurissa taloudellisissa ongelmissa (Euroopan tasolla). Esimerkeiksi voidaan ottaa myös E-Amerikasta Argentiina, Brasilia, Venezuela,... (E-Amerikan tasolla). Sen sijaan koitapa etsiä maita, joissa julkisen sektorin rooli on pieni ja niillä on suunta alaspäin tai edes sellaisia, jotka eivät erotu edukseen lähialueen muista maista. Maailmanlaajuisilta taloussuhdanteilta ei taida suojata oikein mikään, mutta maat kuten Viro, Irlanti, Sveitsi, Uusi-Seelanti, Austraalia, Yhdysvallat,... ovat selvinneet kriisistä aika hyvin ja monissa noissa taantuma/lama pysähtyi jo kriisin ensimmäisenä tai toisena vuotena. Sen sijaan esimerkiksi täällä tulevaisuus näyttää yhä harmaalta, vaikka kriisin alusta on aikaa jo useita vuosia.

Ainakin suurin osa kuvaamistasi taloutta korjaavista mekanismeista tai toimenpiteistä ovat toimivia, jos ne pystytään tekemään järkevästi ja tehokkaasti. Pointtini on alusta asti ollut, ja mitä olen yrittänyt esimerkeillä ja tilastoilla todistaa, että poliittinen päätäntävalta ei käytännössä ikinä pysty tekemään kuvaamiasi asioita järkevästi ja tehokkaasti. Paras esimerkki tästä lienee Argentiinan toinen konkurssi lyhyen ajan sisällä omasta valuutastaan huolimatta. Päinvastoin, poliittinen päätäntävalta vain pahentaa ja pitkittää kriisejä, koska voimavarat suunnataan vaaleissa pärjäämiseen ja oman tai puolueen aseman pönkittämiseen.
 
Goodwin: Kiitos linkatusta tutkimuksesta. En tiedä, milloin ehdin vilkaista tarkemmin, mutta jossain välissä sen varmasti teen. Ehdin tosin hieman silmäillä abstraktia ja siinä puhuttiin siitä, että maiden, joiden talous on vapaa, julkinen sektorin on kasvanut. Ja että maissa, joissa talous on vapaa, on paljon tulonsiirtoja (Government spending, tälle ei taida olla vakiintunutta suomenkielistä vastinetta). Eikös tuo tarkoita juuri sitä, että taloudellisesti vapaissa maissa talous on kehittynyt, joka on mahdollistanut myöhemmin suuren julkisen sektorin? Tämähän on hyvin pitkälti Pohjoismaiden tarina. Jos suuri valtion rooli itsessään toisi talouskasvua, niin maita, joissa ei ole vapaa talous, mutta suuri valtion rooli, pitäisi olla hyvinvointilistojen yläpäässä. Näin ei kuitenkaan ole, mutta sen sijaan kärkipäästä löytyy maita, joissa ei ole poikkeuksellisen suuri valtion rooli, mutta vapaa talous.

Suurimmassa osassa maista, joissa on vapaa talous, on myös suuri julkinen sektori, se on totta. Mutta se menee aina noinpäin. Eli jos listataan kaikki maat, joissa on vapaa talous, niin suurimmassa osassa on suuri julkinen sektori (ja ne maat menestyvät hyvin). Sen sijaan jos listataan maat, joissa on vahva julkinen sektori, niin harvassa on vapaa talous ja ne maat (joissa ei ole vapaa talous) eivät menesty hyvin. Jo pelkästään tämän takia näkisin vapaan talouden merkittävämmäksi tekijäksi.
 
Back
Ylös Bottom