Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Laitetaanpa hieman lukuja verotuksesta.

Kokonaisverokertymä viime vuodelta (valtionverot, kunnallisverot, sivukulut, jne.) oli n. 88,6 miljardia euroa. Kun tämä suhteutetaan väkilukuun, joka on hieman reilu 5,4 miljoonaa, niin saadaan luku 16 000 euroa/kansalainen/vuosi, tai 1300 euroa/kuukausi.

Näin kun asian esittää, niin kuulostaa kyllä kovalta summalta. Enemmän kuin mun keskimääräiset vuositulot aikuisiällä :) Ja silti palvelut heikkenee ja olevinaan ei ole varaa edes viimesijaiseen sosiaaliturvaan tai julkiseen terveydenhoitoon.
 
Mitäs mieltä EKP:n koronlaskusta?

Asuntomarkkinoille tuolla kai yritetään vielä kissanloikkaa? En oikein jaksa uskoa että tehoaa ainakaan suomessa. Tai no wannabe vuokralordit saattaa vielä jaksaa lähteä liikkeelle ja yrittää otetta putoavasta puukosta. No osakemarkkinat hetkeksi innostui, vai oliko se ukrainan aselepouutiset mitkä veti? Olisivat vaan jakaneet seteleitä kansalle.

e: jaa muuten euro-usd kurssiin on ainakin ollut selvä merkitys velkakirjojen ostopäätöksellä. Devalvaatioko tässä vaan olikin tarkoituksena? Tuo on muutenkin ollut mukavassa laskussa.
http://finance.yahoo.com/q?s=EURUSD=X
 
Mitäs mieltä EKP:n koronlaskusta?

Yhtä tehokas toimenpide kuin 90-luvun Japanissa. Käsittämätöntä että tätä pitää kokeilla ja jahkailla vaikka on tietoa jo muualta miten tehotonta tämä on.
iUF1El68Ni1qQ.jpg


Eurooppalaista Abenomicsia odotellessa. Toivottavasti ei kestä yhtä kauan tajuta asiaa kuin japanilaisilla. Euroopassa on nyt 5 vuotta oltu tekemättä oikeastaan mitään paitsi puuhasteltu ohjauskoron kanssa. Japanissa puuhastelu kesti 12 vuotta. Japanilaisten eduksi voidaan sanoa, etteivät tienneet paremmin, joten pelkkään rahapolitiikkaan keskittymisen voi vielä jotenkin ymmärtää. Euroopassa tämä on täysin anteeksiantamatonta.

Abenomics is the name given to a suite of measures introduced by Japanese prime minister Shinzo Abe after his December 2012 re-election to the post he last held in 2007. His aim was to revive the sluggish economy with "three arrows": 1. a massive fiscal stimulus, 2. more aggressive monetary easing from the Bank of Japan, and 3. structural reforms to boost Japan's competitiveness.

Euroopassa ei ole tätä ensimmäistä kohtaa tajuttu vielä lainkaan. Ai niin, mutta kun rahat on loppu. Tai hyperinflaatio.
 
Onhan tuossa se että valtioiden velkakirjojen pitäis alkaa tehdä kauppansa, joten voidaan ottaa huoletta lisää julkista velkaa ja pistää pyöriä pyörimään :)
Näin ne hommat etenee.
 
Nyt vaan kun Suomessa tajuttasiin ottaa sitä velkaa investointeihin tulevaan, eikä julkisen sektorin paisuttamiseen. Nyt vaan halpaa lainarahaa ja sitä pääomana yrityksille jne.

No mutta ei tule tapahtumaan, perustetaan taas jotain innovaatiokeskuksia ja työryhmiä työllistämään virkamiehiä.

EDIT: Ja miten tämä vaikuttaa asuntomarkkinoihin jos ei asuntolainoja myöntävät pankit höllää lainausehtoja ja tiputa marginaaleja?

Ei auta vaikka ohjauskorko on negatiivinen jos ei asunnonostaja saa lainaa.
 
^^
Paisuttelu on tehty jo ajat sitten. On virheellistä kuvitella, että viimeisen muutaman vuoden aikana on velkarahalla saatu aikaan ongelma, kun todellisuudessa sen kyhääminen on alkanut tulkinnasta riippuen 70-luvulla tai aiemmin. Ihan mielenkiintoinen havainto on esim. se, että Suomen kokonaisveroaste oli 30-luvulla 15 %, josta se pitkälti sotien ja sotakorvausten takia lähes kaksinkertaistui seuraavan 20 vuoden aikana. Tällä pärjäiltiin 10 vuotta, kunnes 60-luvun lopulla tai 70-luvulla alettiin panostamaan "hyvinvointi"valtioon. Veroaste onkin noussut vajaasta 30 %:sta nykyiseen lähemmäs 50:een (onkohan 46 %?). Monissa maissa veroaste on yhä 30:nnen paikkeilla ja niissä (länsi)maissa pyyhkii aivan mukavasti ja suuntakin on ylös- eikä alaspäin.

Katsotaanpa hetki, mitä näillä veroilla sitten saadaan. Kaikille näkyvien, enemmän tai vähemmän toimivien palveluiden lisäksi liuta vähemmän näkyviä. Trafi, Keva ja muut virastot IT-hankkeineen ovat pyörineet otsikoissa ja tässäkin ketjussa, joten katsotaan muualle. Olen Kainuusta lähtöisin, niin vilkaistaanpa sinne. Alueelta löytyy monia kuolevia pikkukuntia, kuten Suomussalmi. Kaikista ongelmistaan huolimatta, sielläkin on velanoton ansiosta varaa pitää töissä mm. elinkeinoasiamiestä, kulttuurisihteeriä, kulttuurijohtajaa, sivistysjohtajaa, ... kunnan työntekijöitä löytyy kuulema paikallisesta puhelinluettelosta 37 sivullista. Samat virat löytyvät luonnollisesti kaikista muistakin alueen kunnista, joita organisaatiorakenteen lisäksi yhdistää talousvaikeudet ja työttömyys.

Talousvaikeuksien edessä tehdään onneksi myös tekoja. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Kainuun Liikunnan järkkäämä 345 000 euron hanke olemassa olevien tapahtumien kehittämiseen. Ensimmäiseksi vuodeksi hankkeen projektipäällikön palkkaan on varattu 180 000 euroa. Onkohan kaverilla meriittinä pitkä ura Kepussa? Vastaavia hankkeita löytyy myös yksittäisiltä kunnilta. Kyllä tuntuu varmasti mukavalta olla noiden kuntien viimeisiä yrittäjiä ja maksaa pk-seutua muutamaa pinnaa korkeampaa kunallisveroa, koska tietää, että niillä rahoilla turvataan alueen (ja Suomen) tulevaisuus. Ei muuta kuin muovikassilla rahaa verottajalle.
 
Nyt vaan kun Suomessa tajuttasiin ottaa sitä velkaa investointeihin tulevaan, eikä julkisen sektorin paisuttamiseen. Nyt vaan halpaa lainarahaa ja sitä pääomana yrityksille jne.

No mutta ei tule tapahtumaan, perustetaan taas jotain innovaatiokeskuksia ja työryhmiä työllistämään virkamiehiä.

EDIT: Ja miten tämä vaikuttaa asuntomarkkinoihin jos ei asuntolainoja myöntävät pankit höllää lainausehtoja ja tiputa marginaaleja?

Ei auta vaikka ohjauskorko on negatiivinen jos ei asunnonostaja saa lainaa.

No helpoin & mukavin kaataa rahaa kavereille.. Eli velkaraha tulee menemään hallintoon ja maahanmuuttajien ottamiseen, sekä kehitysapuprojekteihin. Poliitikkojen kompetenssi ei riitä arvioimaan kannattavia investointeja..

Silloin kun julkinen sektori sekaantuu yritysmaailmaan on tuloksena HS: Sunny Car Center lähettää lisää rahaa Afrikkaan - palkkasi ihmisoikeustoimiston selvittämään rahoituskuviota - Uutiset - Talouselämä

Muina esimerkkeinä tulee mieleen 2009-11-11 Kotietsintä China Centerissä Kouvolassa (laiton maahantulo)

Lisää hienoja bisneksiä joissa julkinen sektori mukana Etusivu | Humppila Eco Airport & Logistic Centre

No joka tapauksessa.. Mä kannattaisin ennemmin mallia missä (jos velkaannutaan) niin sillä rahalla alennettaisiin yritysten veroja ja kannustettaisiin investoimaan. Julkkarin pojilla ei riitä minkäänlaista kompetenssia arvioimaan liike-ideoita.

Joo ja viimeinen mitä täällä pitää tehdä on paisuttaa asuntojen hintatasoa, suurin syy kustannuskilpailukyvyn puutteeseen on ylikallis asuminen. Ei täällä kannata pienipalkkaiset työt. Koska täällä on asunnoissa ihan miehekkäät hinnat.
 
^^
Paisuttelu on tehty jo ajat sitten. On virheellistä kuvitella, että viimeisen muutaman vuoden aikana on velkarahalla saatu aikaan ongelma, kun todellisuudessa sen kyhääminen on alkanut tulkinnasta riippuen 70-luvulla tai aiemmin. Ihan mielenkiintoinen havainto on esim. se, että Suomen kokonaisveroaste oli 30-luvulla 15 %, josta se pitkälti sotien ja sotakorvausten takia lähes kaksinkertaistui seuraavan 20 vuoden aikana. Tällä pärjäiltiin 10 vuotta, kunnes 60-luvun lopulla tai 70-luvulla alettiin panostamaan "hyvinvointi"valtioon. Veroaste onkin noussut vajaasta 30 %:sta nykyiseen lähemmäs 50:een (onkohan 46 %?). Monissa maissa veroaste on yhä 30:nnen paikkeilla ja niissä (länsi)maissa pyyhkii aivan mukavasti ja suuntakin on ylös- eikä alaspäin.

Katsotaanpa hetki, mitä näillä veroilla sitten saadaan. Kaikille näkyvien, enemmän tai vähemmän toimivien palveluiden lisäksi liuta vähemmän näkyviä. Trafi, Keva ja muut virastot IT-hankkeineen ovat pyörineet otsikoissa ja tässäkin ketjussa, joten katsotaan muualle. Olen Kainuusta lähtöisin, niin vilkaistaanpa sinne. Alueelta löytyy monia kuolevia pikkukuntia, kuten Suomussalmi. Kaikista ongelmistaan huolimatta, sielläkin on velanoton ansiosta varaa pitää töissä mm. elinkeinoasiamiestä, kulttuurisihteeriä, kulttuurijohtajaa, sivistysjohtajaa, ... kunnan työntekijöitä löytyy kuulema paikallisesta puhelinluettelosta 37 sivullista. Samat virat löytyvät luonnollisesti kaikista muistakin alueen kunnista, joita organisaatiorakenteen lisäksi yhdistää talousvaikeudet ja työttömyys.

Talousvaikeuksien edessä tehdään onneksi myös tekoja. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Kainuun Liikunnan järkkäämä 345 000 euron hanke olemassa olevien tapahtumien kehittämiseen. Ensimmäiseksi vuodeksi hankkeen projektipäällikön palkkaan on varattu 180 000 euroa. Onkohan kaverilla meriittinä pitkä ura Kepussa? Vastaavia hankkeita löytyy myös yksittäisiltä kunnilta. Kyllä tuntuu varmasti mukavalta olla noiden kuntien viimeisiä yrittäjiä ja maksaa pk-seutua muutamaa pinnaa korkeampaa kunallisveroa, koska tietää, että niillä rahoilla turvataan alueen (ja Suomen) tulevaisuus. Ei muuta kuin muovikassilla rahaa verottajalle.

Eiköhän nuo Kainuut ja muut syrjäseudut olisi tyhjentyneet ajat sitten ellei valtio olisi pumpannut jatkuvasti tulonsiirtoja sinne valtionosuuksien muodossa.Ilman velkaantumista noissa mestoissa ei asuisi kuin käpytikkoja.

En siis puolusta turhia päällekäisyyksiä, vaan olen sitä mieltä, että ilman julkisen sektorin investointeja syrjäseuduilla ei olisi juuri mitään.

Kokonaisvelka pysyi 150% tasolla 80-luvun alkuun asti mistä se monissa länsimaissa noussut pitkästi yli 350% BKT:stä lähinnä yksityisen sektorin velkaantumisen vuoksi. Kun palkat eivät enää nouse tuottavuuden mukana elintason nousua on rahoitettu velalla ja tätä prosessia koettavat keskuspankit epätoivoisesti käynnistää: Saada velan alle läkähtyneen yksityisen sektorin taas velkaantumaan.
 
Katsotaanpa hetki, mitä näillä veroilla sitten saadaan. Kaikille näkyvien, enemmän tai vähemmän toimivien palveluiden lisäksi liuta vähemmän näkyviä. Trafi, Keva ja muut virastot IT-hankkeineen ovat pyörineet otsikoissa ja tässäkin ketjussa, joten katsotaan muualle. Olen Kainuusta lähtöisin, niin vilkaistaanpa sinne. Alueelta löytyy monia kuolevia pikkukuntia, kuten Suomussalmi. Kaikista ongelmistaan huolimatta, sielläkin on velanoton ansiosta varaa pitää töissä mm. elinkeinoasiamiestä, kulttuurisihteeriä, kulttuurijohtajaa, sivistysjohtajaa, ... kunnan työntekijöitä löytyy kuulema paikallisesta puhelinluettelosta 37 sivullista. Samat virat löytyvät luonnollisesti kaikista muistakin alueen kunnista, joita organisaatiorakenteen lisäksi yhdistää talousvaikeudet ja työttömyys.

Talousvaikeuksien edessä tehdään onneksi myös tekoja. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Kainuun Liikunnan järkkäämä 345 000 euron hanke olemassa olevien tapahtumien kehittämiseen. Ensimmäiseksi vuodeksi hankkeen projektipäällikön palkkaan on varattu 180 000 euroa. Onkohan kaverilla meriittinä pitkä ura Kepussa? Vastaavia hankkeita löytyy myös yksittäisiltä kunnilta. Kyllä tuntuu varmasti mukavalta olla noiden kuntien viimeisiä yrittäjiä ja maksaa pk-seutua muutamaa pinnaa korkeampaa kunallisveroa, koska tietää, että niillä rahoilla turvataan alueen (ja Suomen) tulevaisuus. Ei muuta kuin muovikassilla rahaa verottajalle.

Ja Suomussalmen pohjoisessa naapuripitäjässä suunnitellaan verovaroin arviolta 10 miljoonan euron pysäköintitaloa kyseisen kaupungin keskustaan. Ei ole ollut pysäköintipaikoista pulaa silloin harvoin kun tulee kyseisillä hoodeilla pysähdyttyä.
 
Innostuin niin paljon tuosta mskomun yksinkertaisesta laskelmasta veroja per pärstä ja toisaalta otti päästä tuo Docventureksen Hyvinvointivaltion kummit muka yhdistys että piti vielä parit taulukot poimia tilastokeskuksen sivuilta.

verokertymä.webp

verokertymän muutos.webp

Näyttäkää mulle missä kohdalla ollaan verotuksellisilla keinoilla aloitettu hyvinvointivaltion alasajo. Verokertymän muutos on kyykännyt 2008 mutta se on johtunut talouden tilasta eikä verojen alentamisesta. Kyllä hyvinvointivaltiotamme ajetaan alas jossain verojen keräämisen ja hyvinvoinnin tuottamisen välissä.
 
Öö..talous kasvaa ja palkat nousevat--> verotulot kasvavat vaikka verotusta kevennettäisiin.

Liian helppo vastaus. Ei inflaatio noin kovaa ole ollut.

e: ja siis nythän on kyse muutoksista. En oikeastaan ota kantaa julkisen sektorin kokoon tai veroprosenttiin vaan palveluiden karsimiseen ja hyvinvointivaltion murenemiseen. Miksi näin tapahtuu vaikka jo pelkästään veroja kerätään joka vuosi enemmän. Meidänhän pitäisi saada enemmän ja parempia palveluita ?

Eli siis rautalangasta: Valtiolla on joka vuosi enemmän verorahaa käytettävissä ja siitä huolimatta ihmiset kokenee että palvelut huononee. Onko vika rahojen kohdentamisessa ?
 
Liian helppo vastaus. Ei inflaatio noin kovaa ole ollut.

e: ja siis nythän on kyse muutoksista. En oikeastaan ota kantaa julkisen sektorin kokoon tai veroprosenttiin vaan palveluiden karsimiseen ja hyvinvointivaltion murenemiseen. Miksi näin tapahtuu vaikka jo pelkästään veroja kerätään joka vuosi enemmän. Meidänhän pitäisi saada enemmän ja parempia palveluita ?

Eli siis rautalangasta: Valtiolla on joka vuosi enemmän verorahaa käytettävissä ja siitä huolimatta ihmiset kokenee että palvelut huononee. Onko vika rahojen kohdentamisessa ?

Aika heiveröisellä pohjallahan tuo hyvinvointvaltion konsepti näyttäisi nuiden lukujen perusteella olevan.
 
Aika heiveröisellä pohjallahan tuo hyvinvointvaltion konsepti näyttäisi nuiden lukujen perusteella olevan.

No siis jos katsoi Antti Rinteen veikkaukset ensivuoden budjetista niin en tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Ei taatusti usko itsekään budjetin 4,5 miljardin alijäämään. Ihan sellaisia talouden perusoppeja on että budjetin pitää olla realistinen. Muuten sillä voi heittää vesilintua. Se että aletaan itseä kusettamaan ei ainakaan lupaa parempaa tulevaisuudessa.

Eli juu, heiveröisellä pohjalla on...
 
Eli siis rautalangasta: Valtiolla on joka vuosi enemmän verorahaa käytettävissä ja siitä huolimatta ihmiset kokenee että palvelut huononee. Onko vika rahojen kohdentamisessa ?

Pitäisi saada vuosittaiset budjetit, että näkyisi mihin rahat menevät ja sitten vielä jokaisen ministeriön ja viraston vuosittaiset kuluerät aukikirjoitettuna. Jos joku jaksaa ne kaivaa niin nostan hattua.
 
Pitäisi saada vuosittaiset budjetit, että näkyisi mihin rahat menevät ja sitten vielä jokaisen ministeriön ja viraston vuosittaiset kuluerät aukikirjoitettuna. Jos joku jaksaa ne kaivaa niin nostan hattua.

Linkkasin tämän joskus aiemmin eri yhteydessä, mutta laitetaanpa vielä. Valtion talousarvioesitykset Toivottavasti tuo linkki vie oikeaan paikkaan, eli tämän vuoden määrärahoihin. Tuolta löytyy kuitenkin melko helposti aiempien ja tulevien vuosien suunnitelmat ja toteutuneet luvut. Niin tulot kuin menotkin.

Yksi havainto tuolta, jonka taisin jo joitain sivuja aiemminkin mainita. Pelkkä verohallinto nielaisee joka vuosi yli 200 miljoonaa euroa (tai 400 miljoonaa, en ole aivan varma miten tuota pitäisi tulkita, kun on 2 vuoden määräraha merkattu yhdelle vuodelle). Joka tapauksessa jo pelkällä verotuksen yksinkertaistamisella tuosta luvusta voitaisiin ottaa nolla edestä pois. Häviäjiä olisivat ainoastaan ne, joiden suojatyöpaikka tuossa menisi sekä ehkä sivullisesti ne, joilla on resursseja massiiviseen verosuunnitteluun ja sitä kautta etulyöntiasema muihin nähden.
 
Linkkasin tämän joskus aiemmin eri yhteydessä, mutta laitetaanpa vielä. Valtion talousarvioesitykset Toivottavasti tuo linkki vie oikeaan paikkaan, eli tämän vuoden määrärahoihin. Tuolta löytyy kuitenkin melko helposti aiempien ja tulevien vuosien suunnitelmat ja toteutuneet luvut. Niin tulot kuin menotkin.

Yksi havainto tuolta, jonka taisin jo joitain sivuja aiemminkin mainita. Pelkkä verohallinto nielaisee joka vuosi yli 200 miljoonaa euroa (tai 400 miljoonaa, en ole aivan varma miten tuota pitäisi tulkita, kun on 2 vuoden määräraha merkattu yhdelle vuodelle). Joka tapauksessa jo pelkällä verotuksen yksinkertaistamisella tuosta luvusta voitaisiin ottaa nolla edestä pois. Häviäjiä olisivat ainoastaan ne, joiden suojatyöpaikka tuossa menisi sekä ehkä sivullisesti ne, joilla on resursseja massiiviseen verosuunnitteluun ja sitä kautta etulyöntiasema muihin nähden.

Verotusta todella pitäisi saada yksinkertaistettua ja eri verotuskohteita vähennettyä. Ongelmana olisi se, että silloin tyhmemmällekin valkenisi tämän "hyvinvointivaltion" todellinen hinta. Esimerkiksi muutama sivua takaperin palstan yrittäjät olivat aika yksimielisiä siitä, että yritystoiminnan suurin voittaja on valtio, joka ei riskiä edes miltään osin kanna. Tämäkin totuus on kuitenkin saatu häivytettyä jakamalla verotuskohteet useampaan osaan ja ainoa asia, joka äänestäjille jää mieleen on "verottomat" osingot.
 
Verotusta todella pitäisi saada yksinkertaistettua ja eri verotuskohteita vähennettyä. Ongelmana olisi se, että silloin tyhmemmällekin valkenisi tämän "hyvinvointivaltion" todellinen hinta. Esimerkiksi muutama sivua takaperin palstan yrittäjät olivat aika yksimielisiä siitä, että yritystoiminnan suurin voittaja on valtio, joka ei riskiä edes miltään osin kanna. Tämäkin totuus on kuitenkin saatu häivytettyä jakamalla verotuskohteet useampaan osaan ja ainoa asia, joka äänestäjille jää mieleen on "verottomat" osingot.

Olen ollut jo pitkään sitä mieltä että olisi mahtavaa kun järjestelmä muutettaisiin niin että aina puhuttaisiin verottomista summista ja yksityishenkilö hoitaisi verot. Eli palkan saisi bruttona käteen ja sitten itse maksettaisiin siitä verot valtiolle. Kaupassa hinnat olisi verottomia ja sitten alv, alkoholi, tupakka, sokeri, jne vero laskettaisiin kassalla päälle (USA:n tapaan). Tankille mennessä mittari näyttäisi polttoaineen verotonta hintaa ja vasta maksutapahtumassa lisättäisiin verot.

Saattaisi pikkaisen alkaa ihmiset miettimään paljonko missäkin on veroa, mitä sillä saadaan ja mitä ehkä pitäisi olla...
 
Back
Ylös Bottom