Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Eli tosiaan olet sillä kannalla, että ylivoimainen enemmistö maasta pitäisi autioittaa tiettömäksi erämaaksi. Miten tuo kannattavuuslaskelma tehtäisiin? Sitten voidaankin lopettaa verojen maksaminen ja jokainen maajussi voi alkaa perimään tienkäyttömaksua rakentamastaan tienpätkästä. Menee aika monimutkaiseksi nuo laskut kun niitä teitä käyttävät myös keskuksissa asuvat, turistit ja teolllisuus, eikä kokonaan asutetun maan arvoa osaa kukaan laskea.



Omalla listallani haitallisen byrokratian ja turhien hallintokulujen karsiminen on varsin korkealla. Sinä näköjään kannatat järjestelmää, joka on malliesimerkki tuollaisista ongelmista.

Ai minä kiihkoilen Bemareista? En takuulla ole tuonut Bemareita mukaan tähän keskusteluun ja pidän naurettavina parin kirjoittajan keuhkoamista Bemareiden ostamista - kulkuvälineitä nekin vain ovat.



Ja kun otat laskuusi mukaan myös sen taloudellisen toimeliaisuuden osan, joka autottomassa yhteiskunnassa loppuisi, niin vaikutuksen suunta on päinvän selvä ilman tutkimuksiakin.



Tämä on taas itsestään selvä asia, johon ei mitään tutkimuksia tarvitse. Verotuksella, joka suosii vanhoja autoja, ei voi olla muuta kuin autokantaa vanhentava vaikutus. Näkyyhän tämä siitäkin, kuinka olematonta uusien autojen myynti on ja kuinka paljon vanhoja autoja Suomessa on käytössä.

- - - Updated - - -



Sitten pitäisi vielä keksiä miten pellot ja metsät saadaan hoidettua ilman ihmisen panosta.

Sinun "byrokratiattomassa" yhteiskunnassa siis määritellään eri alueille erilaisia investointitukia, jotta kaikki voivat asua missä haluavat, ilmaiseksi. Kuuloostaa todella tutulta, ainiin meillä on jo sellainen systeemi ja se ei kyllä kovin vähäbyrokraattinen ole.

Autottomasta yhteiskunnasta ei ole kukaan puhunut. Perus autouskovaisena sulla menee sujuvasti sekaisin näköjään yksityisautoilu, julkinen liikenne ja vielä yritysten suorittama omaan liiketoimintaan liittyvä ajo.

Kun toinen keskustelija pyytää tutkimusta ja saa vastaukseksi "se on itsestäänselvä asia", on vastaaja jäänyt kiinni paskan puhumisesta.
 
Sinun "byrokratiattomassa" yhteiskunnassa siis määritellään eri alueille erilaisia investointitukia, jotta kaikki voivat asua missä haluavat, ilmaiseksi. Kuuloostaa todella tutulta, ainiin meillä on jo sellainen systeemi ja se ei kyllä kovin vähäbyrokraattinen ole.

Autottomasta yhteiskunnasta ei ole kukaan puhunut. Perus autouskovaisena sulla menee sujuvasti sekaisin näköjään yksityisautoilu, julkinen liikenne ja vielä yritysten suorittama omaan liiketoimintaan liittyvä ajo.

Kun toinen keskustelija pyytää tutkimusta ja saa vastaukseksi "se on itsestäänselvä asia", on vastaaja jäänyt kiinni paskan puhumisesta.
Ole sitten hyvä ja esitä tutkimus, joka vahvistaa väitteesi yhteiskuntanäkemyksestäni ja sekoittamistani liikennemuodoista. Itse väitän, että väitteesi ovat puhdasta skeidaa, mutta siitähän emme voi olla varmoja, koska tuotakaan ei ole tutkittu.

- - - Updated - - -

Edit: ainiin, vähemmän yllättävästi jäi saamatta vastaus kysymykseen miksi ennemmin autoveron lasku kuin työn verottamisen keventäminen.

Niin tuo priorisointihan ei tee kummastakaan hyödytöntä ja ei ole syy jättää kumpaakaan tekemättä. Suurelta osin puhutaan vielä vaikutuksiltaan samankaltaisista asioista.
 
Se, mikä järjestys järjestelmän tervehdyttämisessä pitää olla, ei tee autoveron poistosta järjetöntä. Se ei oikeuta haukkumaan Bemarin lainalla ostaneita tyhmiksi. Sekään ei oikeuta haukkumaan tyhmäksi ketään, joka ei sijoita 10 prossan vuosituotolla kaikkia rahojaan.

Autovero on takuulla keräyskuluiltaan yksi kalleimmista veroista ja sillä on negatiiviset vaikutukset liikenneturvallisuuteen ja päästöihin. Siinä on aivan tarpeeksi syitä hylätä tuo muinaisjäänne, eikä se estä työn- tai yrittämisen verotuksen muutoksia.

- - - Updated - - -


Tuskinpa niitä maajussisukuja olisi, jos tuo uravalinta tarkoittaisi eristäytymistä yhteiskunnasta tiettömien erämäätonttien äärelle. Eipä sieltä tarvitsisi kirjoitella pakkikseenkaan, kun olisi jäänyt rakentamatta tietoliikenneyhteydetkin.

Niin kauan kun emme elä fantasiamaailmassa vaan tulojen pitää vastata menoja niin totta kai edes etäinen prioriteettijärjestys on oltava.

Bemareiden osto velaksi on juurikin yksi niistä syistä miksi tällaisille threadeille koetaan olevan tarvetta nyky-Suomessa.
 
Ole sitten hyvä ja esitä tutkimus, joka vahvistaa väitteesi yhteiskuntanäkemyksestäni ja sekoittamistani liikennemuodoista. Itse väitän, että väitteesi ovat puhdasta skeidaa, mutta siitähän emme voi olla varmoja, koska tuotakaan ei ole tutkittu.

- - - Updated - - -

Siis hetkinen, mun pitäis esittää tutkimus, jossa todetaan, että alueet jotka eivät pärjää omillaan eivät pärjää ilman tukia muualta? Vaiko tutkimus jossa tutkitaan, että kuuluukoo tukipäätöksiin byrokratiaa? Mitä tässä nyt haetaan?

Miten esitän tutkimuksia aiheesta "onko kanssakeskustelijani sekoittanut eri liikennemuodot keskenään".

Nyt ei taida olla kaikki pölykapselit kiinni bemarissa enää.
 
Bemareiden osto velaksi on juurikin yksi niistä syistä miksi tällaisille threadeille koetaan olevan tarvetta nyky-Suomessa.
Ja tästä sinulla on varmaankin vahvaa tutkimusnäyttöä...

Olisiko esimerkiksi esittää jotain kuvaajaa siitä, kuinka paljon velaksi velaksi ostetut Bemrati ja protektionismi vaikuttavat talouteen?

- - - Updated - - -

Siis hetkinen, mun pitäis esittää tutkimus, jossa todetaan, että alueet jotka eivät pärjää omillaan eivät pärjää ilman tukia muualta? Vaiko tutkimus jossa tutkitaan, että kuuluukoo tukipäätöksiin byrokratiaa? Mitä tässä nyt haetaan?

Miten esitän tutkimuksia aiheesta "onko kanssakeskustelijani sekoittanut eri liikennemuodot keskenään".

Nyt ei taida olla kaikki pölykapselit kiinni bemarissa enää.


Sitten voitkin varmaan lopettaa nillittäminen tutkimusten perään.
 
Ja tästä sinulla on varmaankin vahvaa tutkimusnäyttöä...

Olisiko esimerkiksi esittää jotain kuvaajaa siitä, kuinka paljon velaksi velaksi ostetut Bemrati ja protektionismi vaikuttavat talouteen?

- - - Updated - - -




Sitten voitkin varmaan lopettaa nillittäminen tutkimusten perään.

Ilmeisesti et ymmärrä, että autoveron laskulla voi olla monta muutakin tulosta kuin se, että yksistään autokanta uudistuu eikä mikään muu muutu? Mitä jos autokanta ei uudistu nykyistä nopeammin, mutta ajetut kilometrit lisääntyvät koska samalla rahalla voi ajaa enemmän?

Ilmeisesti et myöskään ymmärrä, että et voi poimia kahta satunnaista väitettä ja pyytää etsimään niiden korrelaatiota/kausaliteettia tutkivaa tutkimusta?

Ymmärrätkö edes miksi tutkimuksia eri aiheista pyydetään?
 
Ilmeisesti et ymmärrä, että autoveron laskulla voi olla monta muutakin tulosta kuin se, että yksistään autokanta uudistuu eikä mikään muu muutu? Mitä jos autokanta ei uudistu nykyistä nopeammin, mutta ajetut kilometrit lisääntyvät koska samalla rahalla voi ajaa enemmän?

Ilmeisesti kirjoitat tuossa väitteitä, vaikket omaa oikein mitään tietoja tai ymmärrystä autoverotuksesta tai minun ajatuksista.

Lähdetäänpä liikkeelle perusteista. Suomessahan on nykyisin varsin halpaa ajaa vanhoilla arvonsa jo menettäneillä autoilla. Auton omistaminen ja autoilu eivät siis ole kallista. Tämä näkyykin myös käytännössä siten, että autokanta on suuri ja autoilla ajetaan paljon. Tuon järjestelmän pyörittäminen on vieläpä kallista. Jos verotusta yksinkertaistettaisiin ja säädettäisiin sellaiseen suuntaan, että niillä eniten saastuttavilla ja epäturvallisimmilla autoilla ajamiseen ei enää yhtä vahvasti kannustettaisi, niin eiköhän ole päivän selvää, mitä tapahtuu.
 
Ilmeisesti kirjoitat tuossa väitteitä, vaikket omaa oikein mitään tietoja tai ymmärrystä autoverotuksesta tai minun ajatuksista.

Lähdetäänpä liikkeelle perusteista. Suomessahan on nykyisin varsin halpaa ajaa vanhoilla arvonsa jo menettäneillä autoilla. Auton omistaminen ja autoilu eivät siis ole kallista. Tämä näkyykin myös käytännössä siten, että autokanta on suuri ja autoilla ajetaan paljon. Tuon järjestelmän pyörittäminen on vieläpä kallista. Jos verotusta yksinkertaistettaisiin ja säädettäisiin sellaiseen suuntaan, että niillä eniten saastuttavilla ja epäturvallisimmilla autoilla ajamiseen ei enää yhtä vahvasti kannustettaisi, niin eiköhän ole päivän selvää, mitä tapahtuu.

Kuulostaa loogiselta, mutta siinä on yksi pieni ongelma. Kaiken järjen mukaan autoilun pyhätössä eli Jenkeissä pitäisi silloin olla lähes uusi autokanta verrattuna Suomeen. No mutta kun ei ole.

Suomen autokannan keski-ikä nousi viime vuonna 10,6 vuoteen | Taloussanomat

Ai miksi? Kulutuskäyttäytyminen ei ole niin loogista kuin kuvittelet ja muuttujia on oikeasti paljon enemmän.

Tämän takia niitä tutkimuksia pitäisi olla.
 
Kuulostaa loogiselta, mutta siinä on yksi pieni ongelma. Kaiken järjen mukaan autoilun pyhätössä eli Jenkeissä pitäisi silloin olla lähes uusi autokanta verrattuna Suomeen. No mutta kun ei ole.

Ai miksi? Kulutuskäyttäytyminen ei ole niin loogista kuin kuvittelet ja muuttujia on oikeasti paljon enemmän.

Tämän takia niitä tutkimuksia pitäisi olla.

Mitä sinä tiedät siitä, mitä minä kuvittelen? Aivan, et yhtään mitään.

Miksi vertaat Jenkkilään kun meillä on paljon paremmin vertailukelpoisia verrokkeja Atlantin tällä puolella?
 
duty_calls.webp
 
Mitä sinä tiedät siitä, mitä minä kuvittelen? Aivan, et yhtään mitään.

Miksi vertaat Jenkkilään kun meillä on paljon paremmin vertailukelpoisia verrokkeja Atlantin tällä puolella?

Yleensä väitteen kumoamiseen riittää yksi päinvastainen esimerkki, mutta ilmeisesti oletat, että väitteen todistamiseksi riittää kun löytää yhden sitä tukevan esimerkin huomioimatta päinvastaisia esimerkkejä.

Eli maa, jossa tietääkseni kaikki muut autoilun kulut paitsi vakuutukset ovat edullisempia kuin Suomessa ei kelpaa?
 
Eli maa, jossa tietääkseni kaikki muut autoilun kulut paitsi vakuutukset ovat edullisempia kuin Suomessa ei kelpaa?

Maa, joka on monessa suhteessa hyvin eri tyyppinen kuin Suomi ei kelpaa, koska on paljon paremminkin Suomea muistuttavia maita. Jos haluat vertailla veron vaikutusta ilman mitään pyrkimystä pitää muita muuttujia mahdollisimman vakiona, niin voit verrata vaikka Jenkilää Kuubaan kun ovat oikein naapurimaitakin. Kuubassahan ei moni ihmiselämä riitä alkuunkaan uuden tuontiauton hankkimiseen. Varsinainen unelmayhteiskunta siis. Eivätpähän nekään idiootit pääse ostelemaan Bemareita ja muita jatkeita!

Osta uusi auto Kuubassa ? tuhannen vuoden työllä - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi
 
Eli siis teiden rakentamisella ja ylläpidolla ei voi nykyisen tasoista auto- ja polttoaineverotusta perustella. Autoveron alentaminen olisi ihan ok, saataisiin uusia, turvallisempia ja vähemmän kuluttavia autoja kansalle enemmän. Polttoainetta verottamalla ei kannusteta ylenpalttiseen saastuttamiseen.
 
Mitä sinä tiedät siitä, mitä minä kuvittelen? Aivan, et yhtään mitään.

Miksi vertaat Jenkkilään kun meillä on paljon paremmin vertailukelpoisia verrokkeja Atlantin tällä puolella?

No mutta no mutta... Mites sitä nyt täällä dissataan jotain verrokkeja... Eikös maailman pitänyt toimia samalla tavalla jokaisessa maassa, kun ihmiset ovat samanlaisia. ;)

Pesupallo puhuu paljon mutta asiaa. Tutkimuksia pitääkin olla, koska ihmiset eivät käyttäydy kuten voisi rationaalisesti päätellä koska mehän olemme ihmisiä ja toimimme jopa laumassa välillä irrationaalisesti. TADAA!

Tohon aiempiin esim. Indikalle: Ymmärsit väärin. Ota käteesi suomalainen myyjä ja suomalainen insinööri. Laita ne Saksaan. Kumpi nostaa elintasoaa. No ylläripylläri inssi. Koska... Niin. Koska se insinööri juoksee sinne (tietysti) paremman liksan perässä. Myyjä (tuskin kukaan on tätä tehnyt mut enivei verrokkina) lähtisi sinne vain töihin vaikka syystä, että osaa saksaa. Tätä hain takaa.
 
Ota käteesi suomalainen myyjä ja suomalainen insinööri. Laita ne Saksaan. Kumpi nostaa elintasoaa. No ylläripylläri inssi. Koska... Niin. Koska se insinööri juoksee sinne (tietysti) paremman liksan perässä. Myyjä (tuskin kukaan on tätä tehnyt mut enivei verrokkina) lähtisi sinne vain töihin vaikka syystä, että osaa saksaa. Tätä hain takaa.

Tuohon toki vaikuttaa sekin, että myyjien palkat on saksassa kautta linjan surkeita, insinöörien hyviä. Eli vaikka molemmat lähtisi samoilla motiiveilla (esim. kokemus ja olemassaoleva kielitaito) niin inssi nostaisi automaattisesti enemmän elintasoaan.
 
Ja autoliiton näkökulmasta asia suhde on tämä:
"Valtio kerää vuosittain tieliikenteestä veroja noin seitsemän miljardia euroa ja käyttää tienpitoon alle miljardin".

Internetissä on se hieno puoli, että omaa kantaansa saa puolustella vain omilla linkeillään. :) Autoliiton kantahan on itsestäänselvyys.
Tienpidon kustannuksissa lienee taas muistettu yhdistää kolareista aiheutuneet siivouskulut, sairaalamaksu, jne. tuohon? Koska sitähän ne on. Tää on mutua mutta musta tuntuu, että ne kulut menee sinne terveydenhuollon, yleisen siisteyden, jne. piikkiin. =tilastovirhe.

- - - Updated - - -

Tuohon toki vaikuttaa sekin, että myyjien palkat on saksassa kautta linjan surkeita, insinöörien hyviä. Eli vaikka molemmat lähtisi samoilla motiiveilla (esim. kokemus ja olemassaoleva kielitaito) niin inssi nostaisi automaattisesti enemmän elintasoaan.

Niin ja tätä en siis ymmärrä miksi tätä ei täällä tunnuta ymmärtävän? Tai sitten minä en ymmärrä etten minä ymmärrä ettei joku ymmärrä.
 
No mutta no mutta... Mites sitä nyt täällä dissataan jotain verrokkeja... Eikös maailman pitänyt toimia samalla tavalla jokaisessa maassa, kun ihmiset ovat samanlaisia. ;)

Pesupallo puhuu paljon mutta asiaa. Tutkimuksia pitääkin olla, koska ihmiset eivät käyttäydy kuten voisi rationaalisesti päätellä koska mehän olemme ihmisiä ja toimimme jopa laumassa välillä irrationaalisesti. TADAA!

Mitähän mahdat tarkoittaa? Sitäkö, että Kuuba on mitä parhain esimerkki autoveron vaikutuksista?

Väitätkö nyt tosiaan niin, että jos verotus kohditstetaan uusiin autoihin ja vanhoissa vero on pieni, niin silloin jengi menee pää märkänä ostamaan uusia autoja? Kumma kun viimeksikin veron korotuksen jälkeen kauppa sukelsi...
 
Back
Ylös Bottom