Mä olenkin tyhmä juntti, mutta yritän tässä vaan sitä miettiä että voiko tämä maa velkaantua nykyisillään tappiin saakka. Kun meillä ei ole enää omaa valuuttaa ja velkaannumme "ulkomaan valuutassa" Onko Suomi nyt rahapoliittisesti suvereeni valtio? Toteuttaako EKP jossain tuota lender of last resorttia? Sivistä minua oi oraakkeli.
Olen kyllä jo sanonut etten edelleenkään kannata mitään Kreikan tietä. Ymmärrän että suuret leikkaukset taantumassa eivät paranna näkymiä, mutta katso se mun lista ja kerra kuinka paljon se vaikuttaisi esim sun päivittäiseen elämään. Kuten sanottua yritin etsiä sellaisia kohteita jotka vaikuttavat mahdollisimman vähän duunariin ja työnantajaan. Paremmin nuo toimisi kuin Urpolaisen solidaarisuusverot. Olen siinä uskossa että markkinat tarkkailevat mitä täällä tehdään velkaantumisen hillitsemiseksi ettei rahahanat mene kiinni. Olenko väärässä?
Miten itse hoitaisit tämän tilanteen?
Tavallaan olemme tehneet eurosta vieraan valuutan, mutta poliittisella päätöksellä tämäkin olisi muutettavissa. Ollaankin jo nähty, että valuuttaunioni kyllä pystyy joustamaan säännöissään. Keskuspankki luotottaa liikepankkien luotollisia tilejä ja hoitaa pankkien välistä rahaliikennettä viimekätisenä lainaajana.
Voitaisiin muuttaa puolestani julkisten menojen rakennetta leikkaamalla ja lisäämällä vähintään vastaavan suuruinen menojen lisäys toisaalle. Taantumassa julkisen sektorin on tehtävä alijäämäisiä budjetteja, jotta kelkka kääntyisi. Kokonaisrahavirtojen vähentäminen ainoastaan vahingoittaa taloutta, vaikka leikattu euro olisikin mennyt kirjastotädille tai torkkupeittojen vähittäskauppiaalle. Markkinat laittavat juuri siksi hanat kiinni (jos siis laittavat), koska emme ole selkeästi itsenäisiä rahapoliittisesti, vaan meillä on oikeasti maksukyvyttömyysriski, kun veroja ei voi ikuisesti nostaa. Omassa valuutassaan velkaantuessa velan määrällä ei ole väliä itsessään - tulisikin tarkkkailla julkisen velkaantumisen todellisia, reaalitaloudellisia vaikutuksia! Valtiolle lainaava liikepankki/sijoittaja joutuu nyt oikeasti harkitsemaan, selviämmekö rahoituksellisista vastuistamme.
Korotetaan? Wat? Mitä selität? Pelkkä julkisten menojen leikkaaminen vähentää taloudellista aktiivisuutta ja rahavirtoja.Arvaan jo että elvytys on vastaus jonka kumoan sillä että samalla korotetaan verotusta. Vähintään samaan tulokseen päästäisiin vähentämällä julkisen sektorin kokoa ja leikkaamalla verotusta. Itse veikkaan että jopa parempaan.
E: Julkisten menojen kehityksestä sanoisin sen verran, että niiden kasvuun vaikuttaa Suomessa erityisesti väestön rakenne ja sosiaaliturva, joka on rakennettu sitä varten, kun taloudellinen ahdinko kohtaa ihmistä. Ihan talousuutisia ja tilastoja seuraamalla voi selvitä, että erityisen monen ihmisen toimeentulo on mennyt kuralle viimevuosina. Taas terveydenhuollon tuottavuutta on vaikea nostaa samaan tahtiin kuin muun talouden ja erityisesti teknologiasta riippuvaisten alojen. Julkisista menoista on paljon sote-palveluita ja koulutusta, mikä yleinen on selitys, miksi julkisen sektorin koko on yleisemminkin kasvanut suhteellisesti länsimaissa viimeisen sadan vuoden aikana. Eli tuottavuutta ei pystytä kasvattamaan muun talouden tahtiin, väestö ikääntyy ja elää vanhemmaksi sekä alat ovat kovin työvoimavaltaisia ja palkan olisi kasvettava samaan tahtiin muiden työntekijöiden kanssa vaikka tuottavuuskehitys on eri.
Huh huh onks ne nykyään niin nopeita=? Meillä tais mennä 4 kuukautta.. Käynnistelen itse yritystoimintaa parhaillaan ja alkaa mennä usko elämään ja valtioon.. Koomisin asia mitä tässä nyt on tapahtumassa on se että asiakkaille hommattu laitteisto on tarkastettu ja standardit täyttävät kaikki pykälät...No sehän nyt ei tietenkään voi riittää vaan jokaisesta laitteesta jota asiakas tulee käyttämään pitää tehdä listaus ja toimittaa eteenpäin.. MIKSI?